Färgsprakande fredag / 46

LillaSysters färgsprakande fredag pågår sex veckor till, om jag har förstått det rätt. 

Jag är med och sprakar på mitt sätt som vanligt. 

Purpur Lyckoklöver/Trevo vermelho/Azedas
Gult Lyckoklöver/Azedas/trevo

I  onsdags vaknade jag vid tre-tiden (nattetid). Lite ovanligt i och för sig men det blev så. Inget jag bekymrar mig över, det är bara att stiga upp och fördriva tiden tills sömnen infinner sig igen. Det gjorde den efter en timmes tid vid datorn. När jag kröp ner igen under mitt täcke så märkte jag att täcket var vått, blött...Oj, blev tanken, nu är det dags att byta till sommartäcke. Jag hade haft varmt under mitt tjocka täcke tydligen när jag hade avgett fukt i sådana mängder så att min sköna sängplats blev som ett subtropiskt klimat i sig. 

Så vände jag på täcket, lade den torra sidan mot min hud och den våta uppåt. Sen sov jag som en stock men bestämde mig för, innan jag somnade, att nu ska jag byta till sommartäcke, vilket jag gjorde följande morgon. På onsdagskvällen när jag lade mig hade jag bara mitt tunna sommartäcke i påslakanet. Uffe har sovit med tunt täcke hela året om. Isbjörnsfasoner!  

Vi kan inte sova under ett dubbeltäcke tillsammans har vi konstaterat. Det slutar alltid med att jag ligger inrullad i hela täcket som om jag var en handrullad cigarr och Uffe ligger helt utan täcke. Så säger han i alla fall. Jag vet ju inte, för jag sover. Han kanske bara hittar på? 


Hortensia

Guuud, vad jag frös där jag låg under mitt sommartäcke! Uffe som alltid är uppe längre än vad jag är, kom till sovrummet för att höra vad det var, där jag låg och nästan hackade tänder, huttrade... Han skrattade åt mig och sade att det är ju bara 23 grader varmt härinne men jag hämtar ditt tjocka täcke så kan du ha det på dig och sen slänga det av dig när du får för varmt. Bra idé! Sen fick jag det tjocka täcket på mig över det tunna täcket och somnade på direkten. Pang! Så var jag borta. Inkapslad som en mumie.

Dombeya wallichii

I går morse när jag vaknade insåg jag att jag hade haft både det tjocka täcket och det tunna täcket på mig hela natten och sovit som ett barn. Så istället för att ta in sommaren i min säng tog jag både sommaren och vintern dit på samma gång, ja mera eller mindre alla årstider. Ibland blir det inte alls som jag har tänkt mig men jag mår bra när jag har det varmt och skönt då jag sover och helst ska jag ha lite tyngd i täcket också för att ligga stilla. Jag behöver ett lock på mig helt enkelt. 

Campainhas/ purpurvinda

    Aranhas (portugisiska). 




Så här blev det idag, en långfredagsbetraktelse med vackra blommor och funderingar om vinter eller sommartäcke på eller både ock? Tillsvidare både ock för min del och en reservfilt i närheten att ta till om så skulle behövas.

Hur är det med dig? 



Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Vi har också varsitt täcke, förr hade jag som du ett sommar och ett vintertäcke. Nu kör jag sommartäcke året om, eller på sommaren har vi bara linnepåslakan utan något i för det mesta alternativt en tunn filt i, om sommaren är kylig. Härligt sprak! Ha en skön påskhelg! Kram
Fina blommor och färger! Vi har alltid haft varsitt täcke. Roger har vintertäcke året om - alltså även när vi har 43 grader ute :) Han är konstig.. hahah. Jag har som du vinter och sommartäcke och i skarven med bytena så har jag båda så jag kan ta av när det blir för varmt, eller lägga på mig när det blir för kallt. Sover bäst när det är kallt i sovrummet så har inte elementet på särskilt mycket där. Och tyngd i täcket gillar jag också. Ha en fin långfredag! Kram
Åke sa…
Facit kör med sommartäcke och jag har vinterdäcket året om, och tungt ska de va. Glad Påsk :) (jag vaknade ännu en dag)
Guldkryckan sa…
Här kör vi allt som oftast bara med en filt vardera, förutom vintertid förstås, kan ju bli lite ruggigt både praktiskt och mentalt.

Fina växter här, jag tackar. :)

Ha en fin långfredag nu.
LillaSysterm

Så intressant det där med linnepåslakan, jag har så mycket linnetyg och vet inte vad jag ska göra av allt. Har inte ens tänkt på att det kan bli påslakan av dem.
Tack och tack detsamma önskar jag som sänder iväg en påskkram över det vågande havet. Här är det kallt och blåsigt, med snö på topparna, regn nere i människobyarna. Det är våren, det är våren som har kommit igen och med den kärleken eller hur det nu var. 🐥🐤🐣
Anna i Portugal,

tack! De ploppar upp som svampar ur jorden här som du vet!
Jag är lika konstig som Roger eller nästan, när det är riktigt hett så har jag bara ett påslakan på mig men annars så får täcket gärna vara både tjockt och tungt. Rummet får nog gärna vara svalt men jag vill ha varmt runt kroppen. Vi har inte några element på alls men använder oss av luftavfuktaren som håller oss varma i alla fall. När det krisar så har vi två värmeelement att ta till om så skulle behövas.
Ha en fin långfredag du med Anna!
Kram
Åke,

nu är ordningen återställd när du är med på banan igen!
Facit, vilket underbart namn på din hustru,😊, så borde vi alla kvinnor heta för vi har ju facit på det mesta. 😁
Här gör vi likadant, Uffe sommartäcket året om, jag vintertäcket och just nu även sommartäcket. Under hetaste tiden här brukar jag bli isbjörn jag också och bara ha ett påslakan på mig. Tungt ska det va...
Härligt härligt att du vaknade idag igen Åke, jag var riktigt orolig här ett tag. Känns fint att du och Facit får fira påsken hemma och tillsammans!
Glad Påsk!

Guldkryckan,

ja, så förstår jag att de flesta gör som har centralvärme. Sådan saknas här..
Tack och tack detsamma! 🐥🐤🐣
Anonym sa…
Än har vintern inte rasat ut från mina breddgrader ⛄️ vi har fått drygt två decimeter sedan igår och det är vitt, vitt och fräscht.
Några vårtecken har jag absolut inte att visa upp… de lär komma om fyra, fem veckor i bästa fall 😅
Men jag klagar inte… vår femte årstid är min favorit❣️
Långfredag och tidigare en lång dag men numera ungefär samma lika som de övriga veckodagarna.
Hur firar Du Påsk?

Glad 🐣 påsk /åsa
Åsa,

jag kan tänka mig det men jag minns också att du gillar den femte årstiden mycket, härligt att du råkar bo där just där den infinner sig. Toppen!
Ja, nu är långfredagen mera eller mindre normaliserad, även om den är en röd dag. Här passar folk på att fixa i sina trädgårdar märker jag, jag med har varit i omplanteringsiver.
Vi firar inte särskilt mycket alls, vi äter gott, vi tar det lugnt, tar promenader om vädret så tillåter. Här har vi busbas men mitt i allt så klarnar det upp. Snö på topparna, vita vågtoppar som är upp till 4 meter här nedanför oss, mycket högre på norra sidan av ön. plus 22 grader här men känns kyligt på grund av vindarna. På toppen av ön var det minusgrader i morse.

Glad påsk till dig och de dina både tvåbenta och fyrbenta!🐰🐔🐤
znogge sa…
Vi har var sitt täcke för något annat vore otänkbart kan jag säga. Jag misstänker att mitt täcke är lite i varmaste laget så det får bli ett byte snart.

Så vackra blommor du bjuder på! Tänk när det är så färgsprakande hos oss.

Kram och god fredagskväll!
Znogge,

längre fram blir det nog ett täcke mindre för min del också men nu sover jag gott under både vinter och sommartäckena. Märkligt nog.
Snart sprakar det hos er också, det brukar ju bara säga hej och så är ni igång ni också.

Kram och tack detsamma du nyblivna mormor igen!
BP sa…
Helt underbara blommor! Hoppas de doftar lika gott som de är vackra. Skrattade gott när jag läste om era täcken. Min man var precis som du, medan jag sover med sommartäcket året om. Sedan ska det vara max 17 grader i sovrummet, vilket inte är lätt att åstadkomma under sommartid, då det är varmare. Och jag vill inte ha ett täcke som är tung.

Det är så roligt med olika vanor:-)
BP,

ja, det är underbara. Uppriktigt sagt så vet jag inte om de doftar någonting alls. Måste nog upptäcka det, ta reda på..
Du är som min man du istället. Haha...
Ja, vad vore livet om vi inte var dem vi är, rakt upp och ner. Urtråkigt skulle det vara!
Vilka härliga blommor och färger :) Vad kul att fler än jag tänker bortom påsken i Lillasysters Färgsprakande!

Ha en glad påskhelg! Kram
Angelgirl,

Tack, jag bor ju mitt i en blombutik mera eller mindre. Madeira är ju blommor, växter.

Ha detsamma du med!
Kram
Paula sa…
Din blombutik levererar! Sitter dock o ler med hela ansiktet åt dina mumiefasoner, jag har samma tendens. Ett täcke ska väga, jag har haft så skoj åt nymodigheten tyngdtäcke som blivit så populärt senaste åren! Man antingen älskar det eller hatar det. När jag var barn hade jag som väl de flesta ett tjockt stoppatäcke som var hur tungt som helst, kunde inte bädda med det själv. Men sen upptäckte jag duntäcket, det tjocka men lätta och fluffiga och nu har det varit mitt vintertäcke under många år. Dock bytte jag också till sommartäcket för en vecka sedan då jag börjat sova oroligt och slänga ut diverese kroppsdelar utanför täcket under natten. Tack för finfina sprakande färger, nu ska jag se hur din eld har tagit sig. Kram från pörtet
Paula,

den här blombutiken levererar året om. Helt fantastisk.
Ja, de där mumiefasonerna följer mig säkert ända in i döden kan jag tänka mig.
Jag behöver helt tydligt lite tyngd över mig när jag ska sova.
Barn behöver tyngd, känner sig tryggare av lite tyngre och tjockare täcken, det finns det vetenskapliga bevis på...men givetvis, ett duntäcke går inte av för hackor precis.
Tack själv Paula!
Kram från gränden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio