Färgsprakande fredag / 43

 LillaSyster bjuder upp till en färggrann fredag igen och jag bidrar med lite färg från mitt håll 

                         
                        Vi var på restaurang med goda vänner för några dagar sen.
                        Uffe åt grillade lulas och det såg läckert ut så "klick", där satt en bild...

                       

   När jag får tag på Madeira-jordgubbar så slår jag till. Sen blir det jordgubbsfrossa hemma hos oss

   

Särskilt färggrann i sig är inte den söta potatisen som är ugnsgräddad i sitt skal...
Men ack så färggrann den var i smaken. Jättegod! 


    Jag gick förbi...

   

   En tårta måste förstås till en dag som denna, då det är den Internationella Kvinnodagen

Ett roligt minne poppar upp. För några år sedan, innan vi bodde här permanent, så satt vi på en restaurang här i hamnen  och såg att presidentens flagga var på halvstång och vi undrade förstås varför. Det var i början av mars. Killen som serverade oss såg fundersam ut, lade pannan i djupa veck och sen sken han upp som en sol. Han kom på varför flaggan var på halvstång. Han berättade stolt att det var för att det var den Internationella Kvinnodagen. Vi såg ut som fågelholkar båda två men så började vi skratta. Det var ju så absurt. Men han var så glad för att han kände till varför. Undrar om han någonsin kom på hur fel och hur fånigt det blev? Det var inte ens den 8 mars, men han var tjänstvillig och ville glädja oss turister med information om det vi frågade efter. (Det var en tågolycka på fastlandet som var orsaken till flaggan på halvstång fick vi veta senare..). 


      Kvinnan på fotot får ta emot mina hyllningar för alla kvinnor idag men en kvinna vill jag hylla 
      särskilt mycket och det är  Julia Navalnaja!

      


                                                       Karin Eklund, Funchal, Madeira

                                             

Kommentarer

LillaSyster sa…
Ett starkt inlägg idag. Vi får verkligen hoppas att Julia och de som är med henne tillslut vinner.
Tack för spraket och att du tog dig tid, vet ju att du har mycket med din språkutbildning.
Trevlig helg! Vi kanske ses under helgen både på tåget och skyltsöndag?
Jag hänger på hyllandet av alla kvinnor och särskilt Julia. Ugnsbakad sötpotatis är så otroligt gott det är en av ingredienserna i min favoritmåltid :) Frossa på i jordgubbar, så himla gott. Är de söta de som odlas hos er? Ha en fin fredag! Kram till er båda
LillaSyster,

tack! Vi får hoppas på att de orkar stå emot diktaturen och alla grymheter som följer i spåret av den.
Trevlig helg önskar jag dig också. På tåget är jag med i alla fall, sen får jag se hur jag får till det. Ses imorgon!
Anna i Portugal,

tack, bra, vi behöver vara många som hänger på och hyllar kvinnor idag och särskilt Julia. Så starkt av henne mitt i en stor sorg och förtvivlan att stå upp och ta över efter Navaljny, att fortsätta hans kamp för rättvisa och demokrati med risk för att själv gå samma öde till mötes som honom.

Jordgubbarna här är söta och goda, vi blev själva lite förvånade över det, bortskämda med våra egna allra godaste från tiden på Åland. Men de är mycket goda här också.
Ha detsamma ni båda! Kramar!
Snålvattnet rinner då jag ser maten o jordgubbarna . Här har vi meterhöga snövallar ännu ,grått väder alla dagar .
så frestande att komma dit o hälsa på !Hoppas ni har det bra !
Nette Cecilia,

som jag ser det så ska du falla för frestelsen, bara kom så äter vi god mat och jordgubbar tillsammans.
Jadå, vi har det bra, hoppas att ni har detsamma! 💗
Åke sa…
Grillade lulas måste ha varit en höjdare :) Ohhh jordgubbar!!! Jag bidrog med smultron ;)
femfemman sa…
Läcker mat. Gott med inhemska bär. Det får vi vänta på ett tag.
Tänker på alla förtryckta kvinnor
Irak, Afghanistan... och säkert fler ställen. Där behövs förändring. Förskräckligt då det är livsfarligt att bara visa sitt hår.
Ha en fin dag! Kram
Åke,

det är en höjdare, i all synnerhet om de är färska och inte kommer via frysen. Men de är goda ändå. Smultron är en ännu högre höjdare än jordgubbar är.
femfemman,

ja, läcker mat, absolut.
Ja, det gör jag också, tänker på alla förtryckta kvinnor i länder där de behandlas som hundar och inte har ett människovärde ens. Det hjälper förstås inte bara att tänka men som jag ser det kan vi inte göra så mycket mera än så, annat än att stödja dem som ställer sig i bräschen för dessa orättvisor i de länder det handlar om. Det måste till någonting mera handlingskraftigt på högre myndighetshåll innan det blir en ändring, en förändrad syn och ja, jisses ja, hur och när ska det ske? Snart hoppas jag förstås.
Kram
Geddfish ♥ sa…
Vilka läckra bilder på både mat och blomster! Frukt och bär smakar bäst där de växer utan långväga transporter.
Jag vill också uppmärksamma Julia Navalnaja. Har följt parets kamp sen den första förgiftningen på Aleksej. Förfärligt. Jag är dock ingen som grubblar.

Ljus och Kärlek 🙏🏻

Geddfish,

tack!
Så är det ju, närproducerat är bäst och smakar mest.

Grubblar gör inte jag heller men vill "lyfta" en kvinna som vill göra skillnad. Där är vi helt överens.

Ljus och kärlek till dig med Gerd!
BP sa…
Börjar med första bilden - herreguuuuuuu så gott det ser ut. Säger bara lulas - yummie, yummie. Din Uffe och jag verkar ha ungefär samma smak:-)
Jordgubbarna tar jag hemskt gärna som efterrätt, gärna med vispgrädde;-)
Den söta potatisen är väl ingen sötpotatis, eller?! För de är ju röda/orangea och dom gillar jag inte, just för att de är söta. Men din potatis ser ut som en vanlig sådan som jag älskar - bara med salt och smör. Yummie, yummie igen:-)
Blomman på tårtan är vacker och färgstark:-)
Att killen tyckte flaggstången på halvstång symboliserade Internationella Kvinnodagen är visserligen illa, men egentligen blev det ju rätt. Jag menar att den dagen behöver uppmärksammas 2024 är ju illa, egentligen alltså.
Vad gäller Julia Navalnaja så hoppas jag att hon håller en väldigt låg profil om hon vill (över-)leva och ta hand om sina barn. Hon om någon borde veta hur det går för regimkritiker. Hennes man var ju inte den första och lär definitivt inte vara den sista som går ett så hemskt öde till mötes...
BP,
Ja ni skulle trivas tillsammans vad gäller lulas och bläckfisk, lita på det.
Jordgubbar absolut till efterrätt.
Det är en sötpotatis, det finns flera olika sorter här och det där är en av dem, ljus och söt...ingen vanlig potatis alltså. Jag vet att det är vanligare med den röda varianten längre norrut men här äter man lika ofta den ljusa..jag gillar den bättre än den röda. Grannarna brukar komma med den ljusa varianten åt oss..
Ja, apropå halvstången och internationella Kvinnodagen. Det blev dråpligt och du har rätt, den borde ju inte behövas men ack vad den behövs.
Julia Navalnaja lever farligt...det finns inte några skrupler som helst vad gäller de styrande i Kreml. Jag är snudd på mera rädd vad gäller barnen men jag förmodar att hon har ordnat för dem på bästa sätt. Hon är säkert väldigt medveten om den risk hon tar. Men vem ska föra kampen vidare om man är rädd för att dö. Då har de åter vunnit de maktgalna..
Tack BP!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio