Fågel-måndag / Bergfink & en liten gnutta Karin


    Jag vet inte riktigt när det egentligen började men plötsligt en vår så damp de ner de färggranna
    fina bergfinkarna. De lärde oss att ha mat i stora mängder hemma när de tog vägen förbi oss mot 
    de nordligare delarna av Finland, där de häckar...på bilden ovan har en grönfink tagit plats i mitten..
    I ca en veckas tid i slutet av april hade vi bergfink hur mycket som helst hos oss..jag har förstås 
    många många foton av dem, men de här två har jag aldrig visat tidigare och det är det som fågel-
    måndagen handlar om. Foton som inte har visats tidigare .
    Under flera års tid fick vi vårligt och höstligt besök av de vackra fåglarna när vi bodde på Åland.

   
    Bergfinkarna kunde komma i flockar på flera hundra individer samtidigt...
   på bilden ser ni några av dem. Den som är mera intresserad av den vackra fågeln kan klicka på 
   länken och läsa vad Wikipedia har att säga om den. På höstarna hände samma sak då de flög 
   söderut igen men inte i samma stora omfattning som på vårarna. De damp ner hos oss för att äta sig 
   mätta, få energi och så drog de vidare igen...då visste vi att hösten var på kommande.
   Jag har aldrig sett bergfinken här på Madeira. 
   

 *****************


   Däremot så finns ju jag här på Madeira och jag konstaterade senaste fredag att jag måste ha fått pippi..
   Med tanke på att det är fågelmåndagen alltså.😉  
   Nu har jag åter satt mig på skolbänken och tagit tag i portugisiskan. 
   Jag tycker att det är så himla kul trots att det bara blir svårare och svårare, men också lättare och 
   lättare. Hur nu den ekvationen kan gå ihop   Ja, naturligtvis så lär jag mig en hel del också...😊

Fiskmåsar, inte bergfinkar

Nu är vi sju stycken som läser/pratar portugisiska tillsammans /med varandra plus Melissa då
förstås, vår lärare. 

Den grupp jag var med i från första början (augusti-23) bestod av 14 personer, nu är vi 2 kvar från den
gruppen som har gått vidare till nästa nivå...
(Ukraina och Finland) 

Den grupp vi blev införlivade med förra gången en kurs startade, var 20 personer från första början, sommaren-23. 
Nu är de 3 personer kvar (Ryssland och Tyskland) 

I fredags tillkom två personer från andra studier i portugisiska, från Belgien och Ungern. 2+3+2 =7

Min egen skugga
   Vi skrattar och kallar oss för överlevare. 
   Ibland sitter jag mellan Ryssland och Ukraina 
   Jag gillar både Ryssland och Ukraina som sitter där
   tillsammans med mig och lär sig portugisiska. 
   De är båda här av sina särskilda skäl. 
   Ingen av dem gillar det som pågår i deras
    hemländer. 
    Skulle det mot förmodan hetta till mellan dem 
    så sitter Åland/Finland emellan...
    Åland kallas Fredens öar, bara så ni vet..


Den svenska kronprinsessan Victoria när hon var till Åland för ett antal år sedan..
 Hon har en Ålandsflagga, gullvivor ( landskapsblomman) och liljekonvaljer i handen
Hon hade bett om att få sockerkaka när hon skulle segla med Albanus och så fick jag den
 stora äran att baka den åt henne.
En liten parentes mitt i allt detta med portugisiskan, bara..




  

























 
   


   Nu har jag också kommit till den tiden där min frissa Dora talar endast portugisiska med mig, hon ger 
   inte vika en tum ens. Jag kan inte svara henne alla gånger men då tar hon till en annan vinkling
   på "språket" och så håller vi på tills jag förstår. Under tiden så ryker hårtofsarna..
   "OM du ska lära dig så måste du prata!
   Hon har så rätt och tänk ändå vad gullig hon är som ger mig sitt språk gratis. 
   Jag betalar bara för tvätten, klippningen etc...
   Jag fick t.om massage medan hon tvättade håret på mig. 
   Plus en insyn i den portugisiska påsken...förra gången handlade det om julen och nyåret. 
   Nästa lektion i hennes stol blir om sex veckor. 
   

   Ja, så har jag min dentista Edgar. Han tar till portugisiskan han också så snart han kan
   och tror att jag förstår. Han är mera hänsynsfull än vad Dora är. 
   Tala om det svaga könet😉😊Kvinnor kan! 

   De termer Edgar pratar om förstår jag knappt ens på engelska men på något sätt så fixar vi till det.
   Han "drar in mig" i sin dator, visar bilder, texter, alla "samtal" han har med Frankrike om min mun, 
   mitt huvud, jadå han har ingående bilder av mitt huvud från alla håll och kanter. 
   Jag frågade honom senast om det var ett halloweenspöke han visade mig när jag fick 
   se på mig själv mera från insidan så att säga. Eller är det en haj?
   Nej, det är du, sade han och så skrattade vi glatt. 
   Honom kommer jag att träffa regelbundet under det kommande året . 
   Jag får språklektioner lite överallt nu för tiden. 

   

   Tacksamt tar jag emot allt jag får lära mig, även om det ibland känns som om huvudet
   är som rena rama äppelmoset. 
   Rena kaoset. 
  
   " E´ normal,"  säger Melissa. 
   

                                                          Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
E´ normal, vilket underbart slut på dagens inlägg, E´ normal!
Så du kan titulera dig kunglig hovleverantör av sockerkaka =)
Gullvivor, älskar dem snart kommer de, bara lite vårvinter först.
Bergfinken stannar till här ibland, men inga sett i år. Ha nu en bra skoldag! Jag ska cykla till jobbet nu, det blir premiär för cykeln att komma ut i år. Kram
LillaSyster,

tack!
E´normal 😊.
Jag kunde göra det en liten stund, en sockerkakestund, haha..
Gullvivor finns det inte här. En ljuvlig liten skönhet, som dessutom är ganska god.
Ha en fin jobbdag, här ska jag läsa portugisiska!
Kram!
Guldkryckan sa…
Fåglar är ju vackra varelser, känns som om de kan se in i min själ ibland, härligt.
Språk är ju bra att lära sig, hade varit något för mig men jag är för lat. 😉

Ha det bäst nu. 🙏
Anki sa…
Bergfinkarna minns jag som trevliga besökare ... och matglada var de :)
Tänk att du kan kalla dig kunglig hovleverantör till prinsessan ... kul :)
Du har bra hjälp med språket ... och de har ju så rätt! Det måste pratas för att man ska lära sig. Tur det inte är jag som är i din situation - jag får tunghäfta när jag känner mig osäker :)
Ha det fint Karin!
Jag tror vi hade bergfinkar i Vimle, känner igen den :) Vad härligt att du får så bra hjälp med språket. I går hade vi besök av våra portugisiska grannar som bara är här i bland. Pratar ju mest engelska, men jag flikar in lite portugisiska ord här och där. Och så lärde jag mig frasen "Cuide de si". Så det säger jag till dig nu! Cuide de si e tens um bom dia! Beijinhos!
Guldkryckan,

de är ju det, vackra varelser de där fjäderbeklädda, lätta..
Kanske de gör det, tittar in i din själ? Varför inte? Vi tror på det eller hur?
Jag är också lat, Guldkryckan, men jag gillar inte att inte kunna prata med folk, haha..så det är pakko på som finnen säger. Ett måste för min del.


Ha det bäst du med. 🙏
Anki,
ja, de är fina besökare och matglada, men så har de flygit långt också..
Haha, jag kallar mig nog inte kunglig hovleverantör, tror nog att det måste lite till för det än en sockerkaka, men lite kul var det när det begav sig.
Jag har bra hjälp och mera blir det hela tiden, flera "ställer upp" runt omkring oss med pratet. Men jag är också precis som du, jag får tunghäfta med jämna mellanrum och försöker ta till kroppsspråket istället. Jag kan alltför lite för att kunna prata obehindrat. Men jag gör mitt bästa.

Ha det fint du med Anki!
Anna i Portugal,

Vimle, så rart namn. Ni hade säkert bergfinkar där som var på genomflykt norrut.
Cuide de se, cuide se, säger man här också rätt ofta till varandra. Ordet cuide är så varmt, gulligt...
Obrigada, o mesmo para você!
Beijinhos! Bom dia! 😊
Paula sa…
Bravo Karin, jag är full av beundran! Tror inte ens envisa Paula skulle orka utan att stupa under vikten av nya ord på nytt språk! Och bergfinkarna sen, en av de vackraste fågelarter som vi har uppe i norr, och sällan ser man dem vilket gör dem än mer exotiska. Den stackars grönfinken undrar nog var han har hamnat bland lånta fjädrar...hihi
Det låter fantastiskt att en ryska och en ukrainska samsas på lektionerna, men det är ju ingen av dem som önskat krig! Läste idag att nu kryper sanningen fram att man hela tiden ansett att Ukraina är en viktig del av det stora ryska imperiet. Oh det har ju vi fattat sedan länge. Istället för att blicka framåt och försöka göra världen bättre så blickar Putin bakåt (som så många andra despoter) och vill återerövra och helst lägga resten av världen också vid sina fötter. Kan inte någon hjälpa till att ta hnom av daga. Det vore en god tjänst för hela mänskligheten. Nämen hur hamnade jag här, jo jag vet, du pratade om överlevare! Kram
Paula,

Tack! Jag har ju lite pippi som tycker att det är roligt som bara den !
Ja, det är ju så att grönfinken fanns där när det stora gänget anlände. Den kanske försöker säga åt dem att dra iväg, det här är mitt ställe. Men troligen inte...de ser ju snälla ut hela bunten.
Det värsta är att så där har det alltid varit i det ryska riket...gissar att om Putin försvinner så kommer den en ny sådan igen. Jag har nog funderat hur jag skulle ta mig in i Kreml..men har inte hittat på någon lösning ännu.
Ja, hur hamnar vi där ja. Omöjligt att låta bli skulle jag tro. Vi får hoppas på att vi alla överlever de där skitstövlarna.
Kram
BP sa…
De gratis språklektionerna som du får hos frissan och hos tandläkaren är dom som räknas. Dagliga ämnen och din mun (hahaha) avhandlas. Båda delarna är ju viktiga. Vet såklart inte hur din "skolportugisiska" ser ut. Kanske har det blivit bättre nu än vad det var när jag gick på gymnasiet och lärde mig bland annat engelska. Jag klarade mig i alla fall inte i det dagliga livet, men kunde skriva värdelösa uppsatser om olika lika värdelösa ämnen. Hade jag inte valt jobben jag gjorde hade jag glömt engelskan totalt.
Så umgås med "riktiga" portugiser så ofta du kan.
BP,

de är helt klart de bästa lektionerna man får i det natura så att säga, men för att kunna ta dem krävs en grund att stå på och den får jag och har jag fått via Academia-kurserna. De är ovärderliga om man vill prata och skriva en någorlunda bra portugisiska. Att ha grunderna i grammatiken är A och O, som jag ser det. Sen är det toppen att få språket live, det är ju det som är själva målet. Vi pratar ju enbart portugisiska på kurserna nu också, bara ibland tar vi till engelskan. Academia-kurserna har varit väldigt bra och jag fortsätter åtminstone nittio timmar till. Absolut.
Jag är ju inte isolerad alls, jag umgås med "riktiga" portugiser dagligen, jag bor ju mitt ibland dem. Vi valde att bo bland portugiser och inte i ett svenskt, finländskt, holländskt, engelskt etc-samhälle. Det finns sådana här också där många inte ens vill lära sig språket eller kulturen, traditionerna här. Det är förstås helt och hållet upp till dem men jag /vi kom hit för att så gott vi kan bli portugiser. Annars hade vi ju kunnat stanna hemma. Så ser jag det. 😊 Men du har rätt BP, det är bland folket man lär sig prata fritt men grunden behövs innan man är där.
Znogge sa…
Så är det. Språket blir svårare och svårare men samtidigt så lär du dig mer och då blir det lättare. Lite knepigt men så fungerar det. Jag har själv läst portugisiska ett par år när sonen var sambo med en brasilianska och bodde i Brasilien. När det tog slut lade jag ner mina studier. Jag tycker att portugisiska är svårare än spanska men för er del är det viktigt. Jag gillar din frissas inställning för övning ger färdighet. Ibland kan man inte säga det man tänkt men många gånger kan man omformulera sig. Numera har jag nog glömt det mesta misstänker jag.

Önskar en god kväll!
Znogge,

ja, exakt så är det. Det blir svårare och svårare men ändå lättare vartefter som jag lär mig.
Portugisiskan är svår, det säger de flesta som t.om. lär ut den. Belgiskan på vår kurs har läst portugisiska på universitetet i fem år, ändå upplever hon att det fortfarande är mycket som är svårt. Hon är med för att inte glömma bort det hon har lärt sig. Jag kände mig lättad när jag hörde det för jag känner att jag inte hänger med som jag vill hänga med. Jag har ju bara läst 90 dagar i jämförelse.
Att prata är absolut det bästa men man behöver en grund att stå på innan man ens kan tänka sig att öppna munnen. Jag skulle inte ha klarat det utan mina första nittio timmar. Nu börjar det lossna lite lite...tack och lov så har vi fått flera portugisiska kontakter och vänner som gärna hjälper till ..

Tack detsamma !

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio