En RIM-lig rapport igen

Nu börjar det verkligen röra på sig här hos oss eller rättare sagt mitt emot oss på andra sidan gränden. 

RIM har fart under galoscherna igen. De kanske har haft det under jan-februari men de har inte synts till på samma sätt som de gör nu. 

RIM är ett stort byggföretag för den som ev. undrar. Klicka på länkarna så får ni läsa mera om intresse finns. RIM har varit vår granne sedan början av år 2022, egentligen ännu längre men det kände vi inte till när vi köpte vår lägenhet här på gränden för snart exakt tre år sedan (11 mars 2021). Alltsedan år 2017 har detta bygge planerats med två stora hus men så kom det lite dittan och dattan emellan, bl.a. en pandemi, så starten på plats gick i januari år 2022. Om man ser det rakt av vad gäller tillstånd, datum osv. så fanns RIM här långt innan vi fanns här, fastän vi upplevde det helt tvärtom när vi plötsligt insåg att vi får ett stort bygge mitt emot. 
Nå, allt detta är som det är, vi har haft det trevligt så här långt, vi som har suttit på första parkett och sett hur allting har byggts upp sten för sten. Här handlar det mesta om hantverk...

På något sätt så känns det som att få vara med om en lång födelseprocess och hur konstigt det än låter så är jag så glad för att få vara med om den trots vissa "smärtor" emellanåt.  De som flyttar in där får betala massor av slantar men vad hjälper det, det är ju lite mitt barn ändå. Så det så😊


Jag gillar detaljer, det vet nog alla som har följt mig och mina rapporter om RIM-bygget under de dryga två år som har varit. Jag är glad att det är starka doningar som bär upp tunga formar. Skulle något hända så blev man snabbt platt och förflyttad till en annan värld om man råkar vara just där man inte ska vara. Men de kan det där killarna på andra sidan....


Här är jag...
Här är lådan eller vad den heter...

En jättefin Doosan kom hit i slutet av förra veckan

På lilla bilden till höger, ser man om man vet vad man ser, en plattform, ett fundament till muren de bygger upp mot ribeiran till. Utan att veta ett smack så tror jag att det är för att muren ska stå stadigt....


Hur Doosan tog sig dit vet bara den allena, men där var den hur som helst helt plötsligt och grannens rentvättade skor blev säkert rätt dammiga...


Mycket riktigt, mina tankar var inte helt ute i det blå. Doosan öste jord över fundamentet och ännu mera jord överallt...


   Så här såg det ut igår. Doosan pustar ut...


   Så gör jag ett kast och tittar lite högre upp på RIM-tomten...
   
Åhå, nu är det tydligen dags att ta ner det gamla lilla skjulet/huset som har väntat på sin tid.
Det borrades så det stod härliga till. Mannens skugga ser på att allt går till som det ska😉
På bilden till höger ser man var skjulet finns.
 
Man ser också mina maracujaplantor/passionsblommor på vårt lilla terrassbord.
Alla sex frön jag tog tillvara från den lilla frukten vi fick i slutet av november
grodde och börjar bli riktigt stora plantor nu. 
Snart slingrar de sig säkert passionerat runt huset på den här sidan av gränden😊och kastar sig över 
till RIM-byggena så småningom. Det skulle inte alls förvåna mig.
Nå, den som lever får se vad som händer..
Rapport kommer även om passionen/maracujan



Det dammade rejält när muren föll bit för bit...
Så skönt, tänkte jag, att jag inte har tvätt ute och att jag inte har tvättat fönster eller terrass. 
Killen med blå hjälmen tog till vattenslangen och hjälpte dammet att lägga sig. De kan det där och att förebygga. De har varit med "before". Boa boa! Applåder! 


När vi gick ut för att göra ärenden på stan igår, så ropade killen med släggan på mig
Han visade, med glimten i ögat, att han hade en spade åt mig. 
Det fanns jobb om jag ville ha!
Undrar vad han skulle ha sagt om jag hade tagit mig dit upp och hjälpt till ? 
Ingen som helst omöjlig tanke för min del. 
Det var den där "hönsstegen" ner dit och upp tillbaka, som fick mig att tveka och ravinen däremellan. 
"Ploff! Dit for den tanten! 😉Vad ska vi göra? Hon har fastnat!"
 
Jag förstår att jobbet är tungt och att extra energi behövs. 
På något sätt så ska jag ordna den saken, men på mitt sätt. 😊🥨

Så där ja, nu är RIM-rapporten slut för den här gången. 


                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Znogge sa…
Pandemin gjorde helt klart att mycket avstannade och det på många olika plan. Nu verkar det vara full rulle igen och jag kan tänka mig att det är intressant att följa bygget på så pass nära håll. Jag förstår att du avstod från att hjälpa till ;-)

Trevlig tisdag!

Kram
Znogge,

pandemin ställde till det rejält för väldigt många. Det var hårda tider. Här var det byggbranschen som höll samhället på fötter skulle jag nästan våga säga.
Ja, det finns gränser, haha...

Tack detsamma!
Kram!
Du sitter verkligen på första parkett och du verkar njuta av föreställningen. Trots uppehåll p.g.a. pandemi och annat så verkar dom nu kommit igång ordentligt. Nu börjar det verkligen se ut som ett hus. Jag förstår dock att du tackade nej till att hjälpa till.
Anita, de fyra blomsterhaven,

ja, mera eller mindre så är det en omöjlighet att inte bli delaktig i de här husbyggena. Det är två stora komplex som byggs, i lite olika storlekar.
Ja, den där hönsstegen går jag inte över utan att ha hjälpande händer..det är ett som är säkert. Men de trippar på som vilka fåglar som helst. Otroliga är de.
wiper sa…
Kul att få se lite fler bilder från bygget. Den med skorna var rolig ;)

Det var en rolig kille som erbjöd dig jobb ;). Du hade ju som du säger kunnat tagit honom på orden. Jag gillar också detaljer och det är alltid intressant att titta på hos dig. I dag har jag själv fotat detaljer som kommer in så fort jag har tillräckligt många ;)

Ha nu en skön tisdag
Kram från Malin
Wiper,

Tack, jag vet att du är lite likadan som jag Malin, lite hustokig och detaljfreak.

Ha detsamma du med!
Karin-kram!
BP sa…
Om du/ni hade vetat vad som väntade när ni köpte lägenheten, hade ni då köpt den? Jag menar, allt damm, en delvis förstörd utsikt, två till fyra års oväsen, begränsad möjlighet att nyttja terrassen med mera...

Det är en himla tur att du, precis som jag älskar allt vad byggnation heter, lyftkranar och grävmaskiner etc. Kul att du dokumenterar. Vad jag inte förstår är sättet man bygger på på Madeira.

Jag menar det måste ju kosta en förmögenhet att bygga denna lägenhetsbyggnad. Så byggde man på 1950- och 1960-talet i Sverige. Okej, lägenheterna lär inte vara lika lyhörda som svenska prefabs men ändå.
BP,


Vi anpassade oss, vi var där vi ville vara och bestämde oss för att göra det bästa av situationen.
Vårt läge, vår lägenhet ville vi inte lämna. Och även om vi hade fått veta om att det skulle komma ett stort bygge på andra sidan gränden så skulle vi ha stannat här i alla fall.
Det första året var det ljudligaste året, med allt hackande av berg..efter det har det varit enbart spännande att få vara med om det här.
Jag kan inte uttala mig om hur man bygger här på Madeira, jag vet bara att berggrunden är en helt annan än den vi är vana med i Norden. Här kan man förmodligen inte spränga som vi gör. Jag personligen tycker inte att det har tagit lång tid ens...med tanke på hantverket. De slog upp två stora hus på ett år, nu är det insidan som gäller med allt vad det innebär...här är det rörelse dagarna i ände.
Jag såg på ReMax hemsida att fem lägenheter är indisponibla nu, så det börjar hända saker även på den fronten.
LillaSyster sa…
Tack för rapporten =)
Kul att dina fröer tagit sig så pass!
Ha en bra onsdag.
LillaSyster,

de nada!😊

Ja, de tog sig bra allihopa.

Ha detsamma du med!
Lena i Wales sa…
Mycket på gång runt dig, ser jag.
Jag har inte kommenterat på länge, varit fullt upp. Förklaring kommer senare.
Så du tog inte jobbet😉. Kanske bästa att överlåta det åt andra.
Jobbbigt att leva nära en byggarbetsplats, men du verkar ta det bra. Inte mycket man kan göra åt det.
Ha det bra!
Lena i Wales,

ja, här är det full rulle alla dagar både på det ena och det andra sättet.
Så är det med mig också Lena, vi kommenterar när vi har tid därtill...mitt i allt så ses vi ofta, ibland lite mindre, precis så där som det kan och kanske också ska vara.
Nja, jag bakade lite extra energi åt dem istället för att ta jobbet jag erbjöds. Som sagt, den där hönsstegen...fast visst skulle det vara roligt att testa den också. Att använda en spade är inget problem alls däremot.
Vi är mitt i detta och då gör vi det bästa av det mesta. Bäst så.
Ha det bra du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio