Tisdagsblandning

                         

     Jag börjar med en fråga. 

     Vet någon vad detta är ? 

     Jadå, jag vet, jag tog fotot på ett 

     märkligt museum för drygt tio år sedan

     då vi var till Rothenburg i Tyskland. 

     Inget pris utlovas...men lite 

     gissa kan väl vara kul eller hur? 

     Svaret kommer imorgon onsdag om inte förr. 

     

                       


      För en vecka sedan....I morse var den halv. Månen ligger på "rygg" här 

      På Åland låg den aldrig på rygg, utan stod på kant istället. Samma måne; märkligt ?


Vinterns hårda vindar över land orsakar skador i bananplantagerna. Plantor knäcks och mängder av gröna bananer bara måste tas om hand på något sätt. En hel del bananer kom till oss senaste lördag. Alla gröna och omogna nu, men mitt i allt så får vi äta bananer så det står ut genom öronen.  Sen blir det banandiet några dagar...Vilken lycka att bananerna på Madeira är så goda så så goda...


I söndags förärades vi en ask chokladpraliner från Ukraina... de var också goda. nu finns bara asken kvar. Jag kan inte ens skylla på Rulle och Rulte för de sover gott i sin kappsäck. Nå, givarna hjälpte också till att få slut på innehållet. Glad givare tar själv först som det heter. 


     Jag vet inte vad de håller på med på andra sidan gränden. Det ser ut som om de tillverkar en säng
     eller något liknande uppe på taket. Resåren tycks ju vara klar i alla fall.
     Kanske det blir ett solarium däruppe för dem som jobbar på taket? Solen är ju gratis..
    


    Ja, jag bara måste få kranen / Gruan  med på bild  idag också...😄


    En skottkärra, för övrigt så har jag haft en precis likadan själv, väntar på att Grua-killen ska ge den en 
    åktur till marken...och så upp igen med murbruk i. Livet är inte upp och ner enbart för oss människor..

     Ja, så blev dagens blandning. 

                                                     Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Har ingen aning om vad det är på bilden, men blir nyfiken! Först tänkte jag kyskhetsbälte av något slag :) Det går verkligen framåt i gränden med bygget, roligt när ni sen får nya grannar, tänk vad mycket bananer och choklad det blir då :) Tisdagskram!
LillaSyster sa…
Bilden - det först som kom upp är som Anna säger ett kyskhetsbälte.
Livet är verkligen upp och ner. Choklad är försvinnande gott- lika bra att smälla i sig så att det inte ligger i ett skåp och glöms bort och blir för gammalt. Ha en bra tisdag! Här är det regn/snö på tvären......våren känns inte ens när idag.
femfemman sa…
Månen ligger på rygg ibland. Makens farbror sa alltid att då blir det ändring i vädret. På vintern handlade det om sträng kyla. Stämde ofta. Men det var på förra årtusendet! Så det kanske är skillnad nu.
Att givaren tar först, det har jag aldrig hört talas om. Låter lite framfusigt i mina öron.
God tisdag! Kram
Annika sa…
Hehe gissar helt klart på kyskhetsbälte.

Choklad, börjar jag äta sådan kan jag inte sluta. SÅ bäst att låta bli under veckan och sen äter jag godis på helgen. Lite som i barndomen med lördagsgodis.
HA, lite udda att givaren tar först, rätt ovanligt måste det vara :-D

Japp, här ligger månen också ner. Min mamma blev helt till sig då hon såg det då hon var här då jag fyllde 50. HIHI. Ja, jag kan än idag tycka att det är lite exotiskt med liggande måne fast jag bott här såååå länge.

Kramar!

BP sa…
När jag såg första bilden trodde jag att det var en medeltidsvariant av min Hugo (https://bp-computerart.blogspot.com/2023/07/glad-mandag-med-hugo-och-fotboll.html), men så såg jag hjärtat och öppningen längst ned så jag gissar på ett väldigt obekvämt kyskhetsbälte.

Den sovande månen är väldigt läcker. Bananerna däremot - nej. Jag skulle nog ha förätit mig på dom för länge sedan, även om jag måste medge att Madeira-bananer direkt från odlingen smakar betydligt godare än de importerade som finns på den lokala ICA.
Som alltid gillar jag dina bilder från RIM-bygget skarpt:-)
Anna i Portugal,

Ja, det är ett kyskhetsbälte, du var helt rätt i din första tanke.
Ja, det går framåt här på andra sidan, hela tiden. Nu börjar det synas mera av den biten igen och givetvis så blir det mera intressant för en tant ( nu RIM-made jag haha) . Ja, mitt i allt så blir det ännu mera bananer och choklad vad tiden gäller. 😉
Det blir en onsdagskram härifrån...hann inte kramas igår!
LillaSyster,

ja, det är en kyskhetsbälte, helt rätt.
Jag tänker som du vad gäller kakor, jag ska äta mera choklad på samma sätt som du ska äta mera kakor. Livet är nu och här. På´t bara!
Ha en fin onsdag, jag hann inte in här igår som jag brukar hinna. Men nu är jag här igen.
Hoppas att våren snart är där!
femfemman,
se där, jag har missat att den gör det däruppe, eller så har jag helt sonika glömt det.
Här sägs ingenting om månläget annat än att den är där den där fru Luna. Ja, mycket har ändrat sedan förra årtusendet, håller med om det vad gäller klimat och väder.
Att glad givare tar själv först är en liten sarkasm, sagd just för att givaren ibland serverar sig själv först men även är medveten om att man inte bör göra det enligt god sed. Desto mera än så är det inte...Jag har hört uttrycket många gånger i mitt liv.

God onsdag! Kram
Annika,

du gissar helt rätt, det är ett kyskhetsbälte.

Jag är likadan, får jag början så är det liksom kört. Chokladoman som jag är. Jag behöver också stadga upp mig i den här saken, för jag vill ju inte bli alltför stabbig runt midjan, för choklad har ju en benägenhet att synas på kroppen om man äter för mycket av det goda. Tänk att man inte kan hitta choklad som gör en smalare istället, haha...
Det är givetvis udda detta med att glad givare tar själv först. En sarkasm är det men med glimten i ögat.
Det händer inte ofta ens...men det händer ibland och då många gånger utan att den som har givit tänker till...när "skadan" är skedd så heter det just så, en glad givare tar själv först.


Jag har aldrig sett det tidigare hemma i Norden, vad jag kan minnas, så därför reagerar jag lite extra här av månläget som är annorlunda här än där.

Jag ligger efter en dag i bloggvärlden men tittar in snart till dig.

Kramar!
BP,
Jag ska titta in på din Hugo, har nog redan läst det men det är alltid bra att friska upp minnet.
Ja, det är ett kyskhetsbälte, vilka påfund haha..undrar vad mannen bar när han drog iväg hemifrån.
Själv skulle jag ha skaffat mig en bågfil, haha...

Ja, sovande månar är läckra.
Jag älskar bananer men de tycks mogna i lagom takt ser det ut som i alla fall. Snart är de dock ett minne blott, ett smakligt sådant.

Tack BP!
Stefan sa…
Tänkte skriva kyskhetsbälte innan du avslöjade svaret :)

Var det möjligen på kriminalmuséet Rothenburg du tog bilden. Titta vad jag hittade https://independenttravelcats.com/guide-rothenburg-ob-der-tauber-planning-perfect-day-rothenburg-germany/
Guldkryckan sa…
Med tanke på hänglåset så gissar väl även jag på kyskhetsbälte, hujeda mej.
Håller med Bp, en bågfil är alltid bra att ha. 😉

Ha det så fint du kan. 😁
wiper sa…
Det var en märklig sak som jag inte kan gissa på. Det skall bli spännande att få se svaret. Jag gillar verkligen bilderna från bygget. Nu blev jag sugen på sött då jag såg godispåsen. Jag är en chokladälskare, min man gillar nötter till tusen

Jag är också en bananälskare så jag äter såna i skivor på fullkornskex och ovanpå har jag ibland avokado, tomater eller oliver

Kul bild på månen ;)

Ha nu en skön onsdag
Kram från Malin
Märtha sa…
Och, liksom, hur såg karlfolks motsvarande mojäng ut??? Feministen dyker upp med en smäll när hon ser sånt här! Jag har tyvärr tappat receptet på en salt maträtt med bananer, purjolök, grädde och tartex-pasta och kanske något annat. Den var så hiskeligt god, hängivna köttätare tog mer och mer och bad om recept... Jag ärter choklad varje dag, två bitar av Fazers 47%-iga, men mer skulle visst smaka. Som man sa om Brunbergs (neger)kyssar: Kyssar som bara känns runt midjan, ingen annanstans... Men nu skall tanten göra hjortburgare! Snön smälter inte i temperatur på +0,4...
Susjos sa…
Ser att flera än jag gissar på kyskhetsbälte! Fast det ser rätt konstigt ut?
Spännande med månens skära som ligger ner där du bor :-)
Bananer äter jag ofta, gott och nyttigt, banankaka är gott att göra också!
Du har säkert gjort det också, men här kommer ett recept:

https://www.arla.se/recept/banankaka/

Ha det gott!
Kram!
Stefan,

ja, alla gissar rätt här.
Exakt, det var på kriminalmuséet i Rothenburg som jag var när jag tog fotot. Tack för länken..
Det var grymt det där muséet på sitt sätt.
Jag gick omkring och fick kalla kårar över armarna med jämna mellanrum. Allt hittar folk på för att pina varandra.
Guldkryckan,

ja, en bågfil kan man alltid ha med sig ...
Vilka mojänger, jag bara säger det...håhå..jaja..

Ha en fin kväll!
Wiper,

det är ett kyskhetsbälte...männen försåg sina kvinnor med sådana, låste, tog nyckeln med sig och for själva ut på sina färder, utan någon form av kyskhetslås på sig kan jag tänka mig.
Jag är en riktig chokladråtta, gnagar i mig bara jag kommer igång.
Du får mycket nyttigt i dig med en sådan härlig blandning.
Så här kul är månen här...ligger och latar sig med jämna mellanrum.
Tack detsamma!
Karin-kram

Märtha,

exakt så tänker jag också. De var väl också utrustade med ett könligt fängelse? Förstås inte. Även jag vaknar till med en smäll med tanke på hur kvinnor blev behandlade. Vill svära ...och gör det också. Bågfil absolut.

Det där känner jag igen..tartex-pasta..ska se om jag råkar ha receptet i mina gömmor.
Fazers choklad är världsbäst.
Undrar om det finns ett Jas-plan som kan ta mig till hjortburgaren och dig nu..snabba ryck. Vi har ätit rökt fisk, vet inte vilken sort, vi är i forskartagen men gott var det.
Susjos,

det är ett kyskhetsbälte och visst ser det konstigt ut...jag håller med.
Tack för recept-länken. Jag har faktiskt inte testat det receptet.

Ha det fint, Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio