Skyltsöndag / 459

Bloggvännen BP:s skyltsöndag är här igen och jag hänger med som vanligt. 

Jag har bott ett stenkast (ca 1 km)  från detta museum i Kungsö by i Jomala; innan det blev ett museum. Jag har gått och sprungit förbi ( när jag tränade till Tjej-milen i Stockholm)  många gånger redan när ägaren Niklas Pelin började samla på Shellgrejer och -produkter av olika slag. 

Nu är det något helt annat än när jag sprang förbi i mitten av 1990-talet. Vilket arbete, vilken glöd det ligger bakom allt detta fina storslagna och hedervärda. 

Jag brukar använda mig av egna fotografier men jag gör helt resolut ett undantag idag. Ni måste få se allt detta fina som fotograf Robert Jansson på Ålandstidningen har tagit. 

Varsågoda!  

 
   Niklas Pelin har samlat in Shell-prylar från hela Åland....
    

    En modell finns av Pelle Öhbergs bensinstation vid Köpmansgatan/Torggatan. I närheten 
    av mitt barndomshem. 
    ( Jag var ofta på besök i övre våningen där familjen Öhberg bodde, 
     deras dotter Majvor och jag var klasskamrater och träffades också efter skoltid. 
    Majvor dog väldigt ung, tyvärr, men på något sätt så har hon aldrig dött ändå denna solstråle 
    som hon var.) 


                             En burk från 1959. 
                             Niklas morfar har ägt vaselinburken och därför har den en hedersplats i museét. 


                             Bensinpumparna är från 1920-talet till 1960 talet. 
                             Har ni vägarna till Åland någon gång så sök upp det här museét. 
                             Det ligger ca 10 15 minuters väg med bil utanför Mariehamn och mot 
                             Eckeröhållet. Besök det, tveka inte! 
                             Så där ja, nu har jag gjort reklam.
                             Lycka till Niklas Pelin! 
                             
                            *******************

                            Okej då, några egna foton måste jag förstås visa...
                           
                           

   Vackra baja-major på RIMs sida av gränden, den som vi delar med varandra...alltså gränden 😉
    ( en liten uppdatering gjordes här efter Christians kommentar. Man kunde ha missförstått mina ord. 
      Vi delar inte bajamajorna med RIM, bara gränden, Tack Christian! Ibland blir det syftningsfel) 
    
    

    Avelino Transport backade in där en dag...

   

    Sen gick jag förbi en lyftkran igen...långt härifrån på andra sidan stan. (japp, blåa filtret var på då) 

    De andra som brukar vara med i Skyltsöndag har jag länkat till här nedan: 

      Konst  el. konstigt, LillaSyster, Paula, Susjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa 

      


                                                   En fin söndag önskas!


                                          Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster,

ja, visst är det underbart och jag är som du, jag gillar verkligen att folk tar vara på och samlar, delar med sig och också kan göra ett eget företag av det samtidigt på något sätt. Driftigt. Tack, jag ska absolut titta in på dina länkar.
Tack LillaSyster! Ha detsamma och nu har du säkert ätit upp dina frallor. Här skiner solen också och vi har suttit inomhus och ätit vår frukost, läst portugisiska recept och lyssnat på portugisisk musik. Kram!
christian sa…
Jag bara älskar retro....bilder, prylar, kläder, frisyrer ja allt.....man känner sig ung på nytt å längtar tillbaka till den "gamla goda tiden" ;)
Kan bajamajor vara vackra?!?! Å sen undrar jag..."dela med varandra"....har ni ingen egen toalett?!? :)
Kranen är cool...

Trevlig söndag önskas!
christian,

jag älskar vintage jag också. Vet inte ens om jag känner mig ung på nytt för mycket av det gamla är äldre än vad jag är, trots att jag redan kan börja kalla mig äldre.
Jamen visst kan väl bajamajor vara vackra, blåa, turkosa ...piggar upp i det gråa. Haha, nu läser du som fan läser Bibeln. Det är gränden vi delar tillsammans. Vi har en egen toalett. Jag skulle bli bortschasad om jag försökte ta mig in i någon av deras bajamajor, lita på det.😉 Jag måste läsa mitt inlägg på nytt nu utifall att jag har något lustigt syftningsfel.
Tack Christian, du har alltid glimten i ögat.
Trevlig söndag önskar jag dig också!
Guldkryckan sa…
Sådana där museum tilltalar mig mycket mer än ett ”vanligt” om man så säger, häftigt och nostalgiskt på samma gång.
🙏👌🙏

Ha nu en fin söndag.
Guldkryckan,

så tror jag att många tycker, jag är likadan.

Ha det fint du med!
Åke sa…
Det är ju som man får "Stå päls" som Gunde sa :) Också vart ju BP glad med :) En fortsatt trevlig söndag :)
Åke,

utan vidare så får man ståpäls. Ja, BP får sin lyftkran också, givetvis..
Tack detsamma! 😊
znogge sa…
Vilken härlig och välbevarad miljö så det var nostalgi på väldigt hög nivå och en snygg skyltning! Den sortens museum tycker jag är intressant att besöka.

Önskar en god kväll!
byblixtra sa…
Ett fint museum och med många grejer.
Gillar modellen av bensinstationen.
Znogge,

ja, det är verkligen en fin miljö.
Samma här, jag gillar också den typen av besök att göra.
Önskar dig detsamma!
Byblixtra,

ja, väldigt fint
Den gillar jag också av särskilda skäl. 😊
BP sa…
Shells bensinstation slår nog det mesta. Älskar atmosfären, känner nästan doften av bensin och smörjmedel samt älskar skylteldoradot:-)
Bajamajorna må vara vackra, men att sitta inne på dom när det är 20 plus är INTE roligt kan jag säga. Lyftkranen med en touch av blått är helt i min smak den också:-)

Tusen tack för en suverän Skyltsöndag och alla länkar:-)
BP,

den är fin, absolut, kunde bara inte låta bli att dela den med er skyltare.
Tror att det inte är någon större konst att sitta på en bajamaja även fast det är över tjugo grader...alternativet är ju inte särskilt kul 😉.
Varmt i byxorna istället.
De är vana med värme här, tycker till och med att det är kallt när det är under trettio grader.

Tack själv BP!
Susjos sa…
Lyftkranen är ju BP:s favorit!
Vilket spännande museum där på Åland, tack för tipset. Så fint de gjort macken i miniatyr!
Ha en fin start på veckan!
Kram
Susjos

vi var hos varandra samtidigt verkar det som..
BP måste få en lyftkran med jämna mellanrum, naturligtvis.
Ja, utifall att ni drar över havet så vet ni var museét ligger.
Tack detsamma!
Kram!
christian sa…
Hahahaha....jag förstod nog men kunde inte låta bli att skämta, det var öppet mål liksom!
christian,
Jag har inget emot skämt av det slaget, det behövdes ju till och med. Syftningsfelet var tydligt. Tack än en gång! 😊
Paula sa…
Underbar gammal miljö som luktar trasiga avgasrör och bensinångor. Jag måste erkänna att när jag var barn var bil inget jag åkte ofta. Därmed besökte jag knappt någon bensinstation heller. Men lika roligt att se dem ändå, tidsandan syns så tydligt.
Kram från pörtet
Paula,

ja, visst är miljön underbart återgiven.
Vi hade ingen bil vi heller i vår familj men min pappa jobbade som chaufför och fick tillgång till flera olika bilar, även privata sådana som vi finåkte i någon gång. Lyx!
Kram från gränden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio