Skyltsöndag 457

 Bloggvännen BP bjuder upp till en skyltsöndag idag igen och jag hänger med ....


Nehej, det är inte alls på andra sidan gränden det här. Ibland undrar jag om jag är förföljd av RIM eller om jag är förföljaren?  Jag var på väg till kursen i portugisiska ....då vi bodde på hotellet för en dryg vecka sedan. 


    Just det, jag är på väg ner till hamnen och Avenida do Mar...Ett bygge är på gång..

   
    
    Vad ska det byggas här då?

    

Så mysiga skyltar de  har. En violin, en flygel, en stor stor sal och så RIM 25 år. Den dagen då RIM fyllde år minns jag bra, den 12 september - 23. Ett fint minne. Vi fick en liten del av festligheterna serverade oss, vi också. Mycket goda...men det var hemma på gränden det och inte här förstås. Någon gång i framtiden hoppas jag att jag kan besöka det här stället när det är färdigbyggt.


En konsertsal, ett konserthus är på gång, här ska det bli musik. Jag fick till en lyftkran åt dig också BP eller vem som nu fick till den...det är frågan det 😉. Jag tog foto av den i alla fall.


   Så här ska det se ut när det står färdigt. Jag är mest fascinerad av berget bakom...

   

   Vips så var det färdigt så där bara . Jag skojar bara. Men så har RIMs arkitekter tänkt sig det hela...
   Hoppas att musiken blir vackrare än huset. Så nu var det sagt...🙄 
   Jag gillar formationen, jag tycker att den är spännande men varför ska fasaden vara så instängd? 
   Antagligen tänker jag annorlunda den dagen jag står där på insidan. 

   

En dag senare fick jag sällskap av Uffe ner på stan..."Är du otrogen? " frågade han mig när jag tog foto av lyftkranen. Han vet ju att Gruan/kranen hemma på gränden är favoritkranen men ja, jag var otrogen, jag tog bild åt BP. Vad gör man inte ? 


                       Jag piggar upp inlägget med lite kaffe..

                       En fin söndag önskas!

                      De andra som brukar delta i Skyltsöndagen har jag länkat till här: 

                         Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisaKlimakteriehäxan, 

                            Konst  el. konstigt, LillaSyster, Paula, Susjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa 


                                          Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Jag började tänka vid tredje bilden: Aha en tråd med byggnationer :) Men så kom ju kaffet in... men byggnadsarbetare dricker kaffe flertalet gånger på dagen :) En fortsatt trevlig söndag på dig :)
Åke,

Jag förstår det, att du tänkte så. På sätt och vis så blev det här en dokumentation på början av byggandet och så får jag hålla ögonen på det under byggandets gång när jag har vägarna förbi. Ja, kaffe behöver de säkert många gånger om dagen.
Ha detsamma du med !
wiper sa…
Vilka härliga bilder från byggena och andra. Den stora båten var mäktig. Du har en stor bildbank som vi får njuta av. Vad kul att få se Portugal Roas kaffe. Det var en mäktig kran och du uttryckte dig så roligt.

Det huset var verkligen inte vackert i sin arkitektur. Så jag håller med dig. Skylten med violinen var verkligen läcker. Önskar lite mer sånt i Sverige

Ha nu en skön söndag
kramar från Malin

LillaSyster sa…
Mäktig byggkran =)
Kaffe så gott, ska ta mig en kopp till nu för att tina upp efter en iskall promenad.
Man får gott kaffe i Portugal, vill jag minnas ... och många skyltar har man! Finns det så mycket RIM får man hoppas att det finns RESON också ...
Wiper,

tack! Tagna i förbi farten...
Fartygen som anländer hit blir bara större och större tycks det som.
De här fotona är alla nytagna, jag ska försöka minska på lagret, få mera nytt och mera aktuellt att titta på.
Smaken är givetvis som baken, jag gillar som sagt formationen men tycker att fasaden kunde vara mera öppen och mera inbjudande, men mitt i allt så är det precis så där som det blir bäst i alla fall.
Violinskylten är fin, absolut.
Tack än en gång Malin,

Ha en skön söndag!
Karin-kram!
LillaSyster,

ja, här står de där byggkranarna som spön i backen. Det byggs så det står härliga till överallt just nu.
Kaffe hör till, absolut! Tina upp och ha det bra!


Klimakteriehäxan,

ja, man får det! Jag pratade om det med Uffe och om just det märket som jag visar på fotot. Kaffet smakar bra. Hemmavid använder vi bönkaffe, vilket smakar allra bäst. Ja, här skyltar man i parti och i minut.
Tack för RESON i samband med RIM, du gav mig en idé nu. 😊
Lisbet sa…
Tack för uppmuntrande, positiva hejarop från din nya ö!
Jag behöver få sådana :)
Vilket fantastiskt inlägg av dig igen!
Varm kram!
Lisbet,

de nada, de nada💗. Du är positiv ! Hela du, trots allt du har varit med om ! Heja, heja på dig!
Tack snälla du!
Varm kram!
Så trevligt om/att jag kunde bjuda på en idé!!! Det händer nog inte alla dagar, är jag rädd!
Klimakteriehäxan,

men plötsligt så händer det, så där bara 😃
christian sa…
Inta var väl "Rim-containern" hotellet du bodde på?!? :) ;)
Inte för att jag gillar stora fartyg, men nog är de mäktiga...fiolen gillar jag också å kranar är även de mäktiga, men jag skulle aldrig ALDRIG klättra upp i en sådan!
Synd att bygga in den där häftiga bergsväggen, å den där konsertsalen verkar vara nåt i stil med skrytbygget man har förstört stadsbilden med här i Örebro
se här
https://www.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.fastighetsnatverket.se%2Fsiteassets%2Fbilder-nyheter%2Fnya-bilder%2Fkulturkvarteret.png&tbnid=xEylabLH82chhM&vet=12ahUKEwie25GawaOEAxWXLRAIHdDjDDcQMygCegQIARBW..i&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.fastighetsnatverket.se%2Fsv%2Fnyheter%2Fdigitalt-studiebesok-pa-kulturkvarteret%2F&docid=CWGMZQHz6e5sGM&w=1000&h=482&q=kulturkvarteret%20%C3%B6rebro&ved=2ahUKEwie25GawaOEAxWXLRAIHdDjDDcQMygCegQIARBW
Tack för ännu en varierad å överraskande skyltning!

Ha en fin söndag!
Gunnel sa…
Det byggs tydligen mycket i din närhet. Skylten med musikinstrument är väldigt färgglad och passande. Det verkar som det går att bygga på minsta lilla plätt. Ha det gott.
christian,

så då var jag avslöjad då; tänkte inte att någon skulle komma på att det var där jag bodde. Faktum är att det är ingen orimlighet det heller, tak över huvudet och nära till stranden, havsutsikt och allt som man vill ha. 😉Sämre hotell kan man kanske ha?
Där är vi lika, jag gillar inte heller de där stora fartygen som bara blir större och större..
Fiolen är favoritskylten för min egen del.
Jag är så galen att jag skulle pröva att ta mig upp om jag fick tillfälle till det. Om jag kom dit upp är en annan femma.
Ja, vad är det med dagens arkitekter...är de alla stöpta i samma form, samma trendmönster? Jag tittade in på länken du gav migoch nog tog jag mig för pannan alltid. Så tråkigt att det ska byggas kultur på det där, här sättet. Upp till kamp-känns det som. Jag tänker på kulturhuset i Mariehamn, förskräckligt tråkigt är det också men ändå med lite mera färg. Måste nog visa det någon dag..

Tack själv och ha en fin söndag du med!

Gunnel,

ja, sannerligen, här byggs det oerhört mycket överallt.
De kan bygga här på små ytor, hackar sig ner i berggrunden och får till stora byggnader. Logistiken är beundransvärd.
Men en kran måste nog finnas och hjälpa till.
Ha det gott du med!
byblixtra sa…
Så läcker bild på hamnen med båtarna, vägen och bergväggen och så bygget intill.
Det såg riktigt trångt ut för bygget när man ser det från marknivå, bild 3.
Cool bild på hur det ska se ut och bergväggen. Jag är också fascinerad av den vackra bergväggen.
Oj, så stort bygget blir, alldeles intill vägen. Hmm...var parkerar man? ;-)
Håller med dig om att det inte blir en vacker byggnad.
Gillar bilden med lyftkranen där den sticker upp mellan träden och har himlen som bakgrund.

BP sa…
Tackar ödmjukast för den knallröda lyftkranen. Hela den bilden är en fröjd för ögat. Kompositionen är en höjdare med kranarmen, de färgade berget och så banderollerna i förgrunden. Läckert!

Sedan undrar jag varför konserthuset ser ut som ett parkeringsgarage alternativt ett fängelse och är avlångt. Ett konserthus brukar ju antingen vara runt eller kvadratiskt för akustikens skull.

Återigen en riktigt lyckat Skyltsöndag hos dig! Tusen tack för den och alla länkar:-)
byblixtra,

tack! 😊

Det är nog rätt trångt där, utan minsta tvivel men här är de vana att bygga på små, trånga platser och få till stora byggnationer.
Bergväggen är så vacker.
Det finns en hel del parkeringsplatser i närheten, kommer att visa lite av det nästa söndag men kanske det också finns en del under byggnaden. Det ska bli spännande att följa den byggnationen också..jag får ta lite längre promenader bara men inte särskilt långa..
Vackrare kan man bygga...förstår inte hur man tänker alls.
Tack byblixtra!
BP,

de nada, de nada, givetvis så försöker jag plocka någon lyftkran nu och då, vi har ju vår svaghet du och jag, haha...Tack!
Nu har du givit många olika andra användningsområden för byggherren utifall att konserthuset fallerar, vilket det nog knappast gör men man vet ju aldrig...
Här ska man spela och sjunga avlångt tycks det som 😃
Tack själv BP!
Paula sa…
Jag måste lite generad erkänna att jag tycker det byggs lite väl mycket i ditt grannskap, ni får ju ingen lugn och ro! Men, jag tror du inte är lika känslig som jag, dessutom vänjer sig människan...Men det nya tilltänkta konserthuset tilltalade mig på något vis, tycker det är lite skandinaviskt, lite finskt, lite Sibelius? Samtidigt ser det ut som ett gränsstaket, jag tror minsann jag är lite påverkad av gränsstaketen mellan Fi o Ru....
Instängd fasad, ja det är väl inte bra om musiken sipprar ut, hur skulle då de betalande konsertgästerna känna sig...
Tack för byggliga skyltar, trevlig måndag och kram från pörtet
Paula,

jag kan hålla med dig utan minsta tvekan om det men i och med att folk gärna flyttar hit så är det toppenbra för samhället att det finns arbetsplatser just nu. Vi har en vän som jobbar i byggbranschen, han är i sjuttioårsåldern och han berättar att det är bara att ta allt man kan ta vad gäller jobb, mitt i allt så tar det slut. Det är inte längesen pandemin satte stopp för en hel del människor och deras utkomster. Visa av den skadan så byggs det som bara den...men visst är det väldigt mycket man funderar på och över..nå, jag får ta det i ett eget inlägg när jag har "forskat " lite mera i det jag tänker skriva om.
Formationen på konserthuset gillar jag också, den tilltalar mig men fasaden ger mig nästan klaustrofobi även om jag inte lider av sådan normalt. Instängt så in i vassen...
Men nog finns det glas som håller musiken innanför...de kanske skulle ha byggt konserthuset på ett helt annat ställe någonstans där inte trafiken är så hård men men...jag kan tycka si och så, ingen bryr sig ändå. Nu RIM-made jag nästan haha...
Kram från gränden.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio