Skyltsöndag/ 456

Bloggvännen BP förvaltar Skyltsöndagen som vanligt och jag bidrar med några skyltar jag också .



   Några äldre skyltar får hänga med idag från tiden då vi hade bageri och café med liten butik. 
   Plötsligt känner jag för att baka Båtbröd igen, men hur få tag på hemvetemjöl på den här ön? 
   Det är frågan det. Jag får kanske ändra lite på receptet och använda speltvetemjöl istället...

    

              Chokladtårta med lavendelsmak...himlen var nära. 

                                         

    Max Finance Ilhas... Fyndigt på sitt sätt. Maxad finansiering läste jag det som..

    

   Så slog jag upp www.ilf.pt och gissa vad jag hittade där? Inte det jag förväntade mig i alla fall.
 

   Den här skylten kom cyklandes till oss en dag när vi fortfarande fanns på Åland och på Pettas...
   Mannen som bar den hette Greve i efternamn.



Ja, så där kunde det se ut när det var dags att ta in posten...ut och skotta bort snön gällde..damma av lådorna så att postiljonen hade det bekvämt. Vår låda var blå


       Snabba ryck och så befinner vi oss i Faial här på ön...
       Museu Famílía Teixeira...


       Tre kylskåpsmagneter som jultomten kom med senaste jul...
       Det är så roligt när våra portugisiska grannar gör allt för att vi ska veta att vi bor på Madeira nu.
       Aldrig någonsin har vi haft så mycket Madeira i vårt hem tidigare 
       men jag är stolt som en värphöna för att de vill göra oss delaktiga. 💗

      De andra som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här nedan: 

      Konst  el. konstigt, LillaSyster, Paula, Susjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa 


                               Karin Eklund, Funchal, Madeira


      

Kommentarer

LillaSyster sa…
Chokladtårta med lavendel, jag måste googla och se om det finns recept- det låter ju helt magiskt. Jag har egenodlad sparad lavendel. Fin mix på skyltar =) Ha en bra söndag!
LillaSyster,

Jag kanske har receptet kvar, ska titta efter när jag är på plats vid min dator om ett dygn. Annars finns det säkert flera andra recept på internet.

Gott var det minns jag. Jag hade också rätt mycket lavendel i trädgården.
Tack!
Tack detsamma!♡
Anonym sa…
Verkade som min kommentar försvann. Chokladtårtan låter jättegod. Jag har också en kapsylöppnarmagnet men min är en Tuborgflaska. Gunnel
christian sa…
Älskar bilderna på de gamla bilarna å dina foton från bageriet gör att det vattnas i munnen ;)
Postlådorna är också underbara......som vanligt en unik å spännande skyltning av dig!

Ha en fin söndag!
Anonym sa…
Mumsigt med hembakat bröd.
Lavendel i kaka har jag aldrig smakat.
Mycket snö på Åland 🇦🇽
Du har väl bilder på snö till nästa veckas Hoppa på tåget 🚂
Tack för svar angående gud eller gudinna 👍
Ha en skön söndag 👋 åsa
Znogge sa…
En snygg och varierad skyltning.
Så god kladdkakan lät.
Ja, det är ju bra med givmilda och omtänksamma grannar som hjälper er att komma ihåg var ni bor ;-) Numera slipper ni i alla fall att skotta!

Trevlig söndag!
Gunnel,
även mitt svar på din kommentar tog vägen någonstans så jag gör ett nytt försök.
Chokladtårtan ska jag leta upp receptet på, väldigt enkel är den att göra, god som en bit av himlen.
Det är behändigt att ha en kapsylöppnarmagnet. Man vet alltid var man har den.
Ha det så gott du kan!
Christian,

Tack!, det vattnas även i min mun och till all lycka har jag fått tag på det mjöl jag vill ha..malet och odlat här på Madeira, hem-mjöl...
Ha detsamma även du!
Åsa,

ja, det är det bästa tänkbara!
Lavendel i lagom mängd passar bra till choklad.
Ja, det brukar vara rätt mycket snö även på Åland. Jag älskar snö och vinter, hur märkligt det än låter, jag som har flyttat till Madeira. Men det ena förtar som sagt inte det andra.
Jag hoppas att jag hittar lite snöbilder till nästa veckas Hoppa på tåget, får dyka ner i snödrivorna/arkiven 😊
De nada, som man säger här!
Tack detsamma Åsa!
Znogge,

Tack! chokladtårtan är god, jag lovar.
Nu måste vi istället spola bort Saharasanden med jämna mellanrum, men allt har sin tid och sin tjusning.


Trevlig söndag önskar jag dig också!
Anki sa…
Kul skyltning ... många trevliga skyltar att titta på - chokladtårta med lavendel låter spännande!
Ha det gott!
Anki

tack! Det är gott med lavendel i lagom dos tillsammans med choklad.
Ha det gott du med!
byblixtra sa…
Det ser så gott ut med brödet och chokladtårtan. Lavendelsmak var nytt för mig.
Nu känner jag mig som "hemma" när jag ser brevlådorna med snö på och visst får man skotta fram dem ur snön och borsta bort snön från locket på brevlådan.
Kan vara bra att veta var man bor. ;-) Praktiskt med en flasköppnare på kylen.
BP sa…
Båtbröd låter roligt, väldigt roligt och gott, betydligt godare än chokladkaka med lavendelsmak...
MaxFinance Ilhas på den gamla bilen finansierar studielån verkar det som. Tyckte att bilen var för "antik" för att göra reklam för "maxad finansiering";-)
Även nästa skyltning sitter ju på en gammal Ford i läcker färg:-) Nej, skruvar och muttrar trodde inte jag heller ILF skulle sälja, men Auto Cam säljer i alla fall bilar. Lite mindre otippat;-)
Den orangea "förfranskade" tröjan gillas:-)
Sedan undrar jag ju såklart vem som har signerat fotbollströjan. Ser inte ut som Ronaldos autograf i alla fall.
Kylskåpsmagneterna är så fula att de nästan är snygga, fast bara nästan...
En härlig Skyltsöndag här hos dig:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)
Byblixtra,

båtbrödet är mitt eget recept...ska baka det igen, hittade hem-vete-mjöl grovt malet, så där som jag vill ha det. Den här ön leverar den också men man får leta lite...
Lagom mycket eller lagom lite lavendel och choklad av mörk sort är perfekt i min mun.
Jag kan förstå att du känner dig hemma när du ser brevlådorna 🙂
Här slipper vi snön i alla fall, annat än uppe på topparna.
Ja, det är praktiskt med flasköppnare på kylen..för min del är det perfekt som annars lägger saker än här än där.
Guldkryckan sa…
Fint skyltat denna söndag, bravo👌
Bagare är ju ett fint yrke tycker jag, kul att ni haft eget.
Bröd är ju trots allt det viktigaste som finns många ggr.

Men nu får du ha en fin avslutning på denna helg.
BP,

båtbrödet har sin förklaring, eller namnet som så. Först hette brödet Norrhagalimpan, sedan Madame Duval och slutligen helt enkelt båtbröd. Några seglare hade testat det ute på havet och hur länge det höll (innehåller, russin, anis, fänkål, kummin, solroskärnor, sesam och linfrö förutom hemvetemjöl..) fem dygn påstod de..och efter det blev brödet döpt till Båtbröd.
Det var mitt eget tyckande angående MaxFinance...jag kollade aldrig upp så tack BP för din iver att läsa "bakom " fasaden. Du är verkligen duktig på det, hatten av!
Den signerade fotbollströjan ska jag titta på närmare nästa gång vi tar oss till det museet. Ronaldo är nog oskyldig den här gången.
Exakt, de är inte helt vackra men charmiga på sitt sätt.
Tack själv BP!
Guldkryckan,

tack! Du är alltid så uppmuntrande😊👌
Jag har haft bageri i två omgångar, först i tio år sedan i 15 år...jag gillar verkligen att baka En dag utan bröd är lång heter ett gammalt ordspråk, då förstås också med annan mening.
wiper sa…
Det var många fina skyltar och jag gillar speciellt Madeira skyltarna och flasköppnaren.

Brödet ser fantastiskt ut. Du har alltid så mycket intressant att visa upp. Jag bara njuter och lär mig mycket och får ta del av sånt jag inte sett förut.

Ha det bra
kram från Malin
Wiper,


tack!
Jag är glad för dem, de är så typiska den här ön och att en från ön har givit dem känns speciellt fint.
Brödet är supergott, jag lovar. Båtbrödet var det mest populära bland alla de sorter jag bakade och sålde. Chokladtårtan också men den bakade jag med många smaker.
Tack Malin, ha det bra du med!
Kram
Åke sa…
Underbart skyltat :) Båtbrödet såg riktigt trevligt ut :) Du delar inte med dig av receptet tro... En fortsatt trevlig vecka önskar jag dig :)
Åke,

tack! Jodå, jag kan gott och väl dela med mig av receptet någon dag. Det finns redan utgivet i liten matbok från Åland, så givetvis. Bra saker ska man dela med sig av.
Tack detsamma!
Paula sa…
Så söta kylskåpsmagneter, och så helt annan stil än de vi har här i Svedala! Jag förstod inte riktigt ilf sidan, den var rörig, men en massa olika verksamheter tyckte jag mig finna där. Lavendel, smakar inte det lite parfymaktigt? Förmodligen inte....hahaJag väljer hur som helst ditt båtbröd, oavsett vilket vetemjöl du använder, jag är inte så nåkånoga!
Kram från pörtet
Paula,

de är typiska för Madeira, magneterna. Här är man inte rädd för att ha färger och att blanda dem hejvilt.
Lavendel känns nästan så om det blir för mycket av den varan. Så där lagom mycket ska det vara då sitter det bra.
Jag gör som du, jag väljer mitt båtbröd framom den goda chokladtårtan😊 , på onsdag kommer receptet här på bloggen för övrigt. Det är nog nåkånoga om man vill ha lite mera substans i brödet...😉
Kram från gränden
KajsaLisa sa…
En gammal Volvo som ser ut att vara i bra skick, värd pengar idag.
Gillar Maderiaskyltarna.
KajsaLisa,

ja, en gammal Volvo är värd en del idag, helt rätt. Tack för titten in!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio