Skyltsöndag/ 454

Bloggvännen BP står för förvaltandet av skyltsöndagstemat och jag hakar på idag igen.

De andra som brukar delta har jag länkat till här nedan: 

   Jag hoppas att det är Finlands nästa president som jag skyltar med idag...

I onsdags var vi och röstade/gjorde vår samhälleliga plikt och nyttjade våra rättigheter. Tillsammans med många andra finländska medborgare stod vi och köade för att få skriva den siffra vi kom dit för att skriva. Dit var Finlands honorärkonsulat. För min del blev det nummer 8, alltså Alexander Stubb. Jag har aldrig hållit mina val hemliga, utan varit rak med vem som får min röst, så också nu. 

Jag måste skratta åt mig själv när vi stod där bland alla som pratade finska. Jodå, det är inget 
problem för min del, man säljer mig inte och jag kunde även prata svenska och engelska, men det fåniga var att det var portugisiskan som tog sig toner i min mun, helt oväntat. Hjärnan spelar mig spratt...den får överslag/kortslutning nu för tiden. Hoppas att den inte ger upp....😮
Tentan som skulle gå av stapeln senaste fredag blir nu inkommande tisdag i stället. Sen får vi se 
hur det går för mig.. Blir det en fortsättning månne? Jag måste få godkänt.

           
            Oficinas PNA, kanske kan hjälpa mig? Spänna till lite grann där det glappar?

            

    Jag är ju inte någon Alfa Romeo längre..fast kanske jag är det men mera en veteran vid det här laget.

    

                            Hur som helst, den här veteranen har bestämt sig för att lära sig mera om 
                            bläckfisk och att kanske laga sådan till middag någon gång. 
                            Uffe gillar polvos, själv har jag aldrig ätit sådan men ska göra det, absolut. 
                            Först ute på något matställe så jag får "smaka på" innan det blir dags 
                            för egen tillredning. Jag måste ju lära mig allt från början. 
                            Vem har sagt att livet är tråkigt? 

                            
 Den här bläckfisken finns i Lissabons Oceanarium , tillverkad av material som havet har spolat upp på stränderna. Vi var dit och hälsade på i mars- 19.


                            Lulas gillar jag och har också ätit det många gånger och tänker göra det 
                            många gånger ännu om livet vill

                           

    Det var här jag såg planscherna om Polvos och Lulas...

   


    Ord är överflödiga...😁😂

    En trevlig söndag önskas er alla! 


                                                      Karin Eklund, Funchal, Madeira
                         

Kommentarer

LillaSyster sa…
Jag är säker på att du kommer att klara dig på tisdag och får fortsätta. Du måste ju ha lätt för språk som redan kan så många! Jag försökte lära mig lite spanska med appen Babbel - men det gick så där.... jag är för ofokuserad och sedan vet jag inte varför jag måste krångla till det och först tänka ordet en gång på engelska också istället för att bara tänka svenska- spanska. Jag tänker svenska- engelska -spanska.......suck. Jag får nog nöja mig med lite standard fraser. (Men det vore ju lite kul att kunna fatta vad som sägs runtomkring en när man är där) Jag har sagt att när syrrans minsta flicka ska börja läsa ett andra språk - jag hoppas på att hon väljer spanska för då vill jag haka på skolundervisningen. Snyggt skyltat! Bla, bla, bla bla blev visst min kommentar hos dig .
Åke sa…
Jag har noll koll på dina presidenter, men det verkar gå hårt åt på dem. De lever ju nära en viss Putin också... Finska har jag inte lärt mig så mycket av trotts att jag jobbat med ett 50 tal sk finlandssvenskar men jag gillar deras attityd och inställning och jag har många Finska vänner ska du veta :) Jag avstår Alfa bilar men behöver inte vara något fel på dom för det. Bla... Bla... osv vidare låter väl nytt språk i början :) Önskar dig detsamma en trevlig söndag, här kommer Lill Plutten snart in och härjar, Mormors fisk är den bästa ska du veta :) Tack för länken igen åxå ;) Jo nu kryper tempen ned från -29 igår kväll till -17 nu, så nu mulnar det på åxå med snö i sikte.
Åke sa…
Ja tentan fixar du gallant :)
LillaSyster,

tack för att du tror på mig! Själv är jag som alltid tvivlande, det har blivit svårare, konstigt nog, men jag antar att mera man lär sig mera måste man lära sig för att få det på rätt. Portugisiska är svårt men jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt att lära mig det. Sen är jag ju envis som bara den...😊

Jag upplever inte själv att jag har lätt för språk och vill inte påstå ens att jag kan alla de språk jag skrev om här men jag behärskar dem rätt bra i alla fall.

Babbel försökte jag mig på här i början men det var inte den europeiska portugisiskan de lär ut där utan den brasilianska , så jag avslutade nästan på direkten. Jag är glad för att vara på Academia nu och är så nöjd med vår madeiranska lärare.

Det där är mitt problem också, att tänka svenska, engelska, portugisiska är jobbigt. Nu är jag glad att jag förstår så mycket portugisiska att jag tänker svenska-portugisiska istället och tvärt om. Men ibland måste engelskan till...

Standard blir det mycket här också, än så länge. Jag VILL verkligen lära mig mitt nya hemspråk men vet också att jag aldrig kommer att bli bra på det.

Du får haka på din syrras yngsta och lära dig spanska tillsammans med henne senare. Lycka till!

Tack! Ja, jag har skrattat gott åt toaskyltarna, så typiska och så sanna. Jag blablabla-ade jag också nu! 😁
Anonym Åke sa...

Åke,

Finlands presidenter har mera eller mindre alltid varit omtyckta men de får inte sitta vid makten för många perioder a´ 4 år i taget.
Ryssland och Finland har funnits sida vid sida i generationer, och när min far föddes 1914 föddes han in i det ryska storfurstendömet. Finland blev självständigt år 1917. Ja, den där Putin kunde vi sända till yttre rymden...
Finska är inget lätt språk men ett kul språk, finskugriska stammen som det hör till.
Jag avstår nog Alfa Romeo jag också, haha...du gav mig uppslag till ett blogginlägg nu om vilka bilar jag har haft genom tiderna. Kanske något för Hoppa på tåget? Bilar?
Haha, så låter det nya språket i början, absolut. Tack detsamma och hade det fint med Lill Plutten. Självklart är mormors fisk den bästa, så är det nästan alltid.
Skönt att ni får det lite varmare där norrut nu!
Åke,

tack för att du tror på mig!
Guldkryckan sa…
Alltid kul att lära sig språk, själv försöker jag lära mig lite somaliska, många ungar på skolan som kommer därifrån, skitsvårt ju. 😩
Är dålig på det politiska läget i Finland, lycka till iallafall.

Önskar också lycka till med tentan, det går säkert bra.

Ha det fint.
Guldkryckan,

ja, visst är det så. Och alltid fastnar någonting som kan hjälpa en på vägen.
Vi är ju fortfarande finländska medborgare. Att bli portugis kräver en hel del och bl.a. språket är ett krav.
Finland står nog pall i de flesta väder. Men viktigt är att rösta, det är dags för det nu igen.
Tack Guldkryckan för uppmuntran vad gäller tentan.

Ha det fint du med!
christian sa…
Festligt det där med språk å hur hjärnan fungerar....men vi är väl som datorerna, ibland hakar det upp sig. ibland blir det fel, men ingen vet varför ;)
Alfa-Romeo har ju enormt snygga bilar å märket går inte heller av för hackor.
Bläckfisk har jag spisat nån gång för länge sen, friterad sådan, men har inte varit sugen sen dess.....
"Återbruksbläckfisken" är häftig.
Toalettskylten för damernas....alltså sååååååå kul å på pricken.... :)

Tack för idag med ett gott skratt i slutet!

Ha en fortsatt fin söndag å en härlig vecka samt lycka till med tentan!
Stubb har gjort jättebra intryck på mig också!
Dina avslutande skyltar är superbra.
christian,
javisst är det festligt. Vi brukar prata om det på kursen och alla har vi samma erfarenhet. Vi blir snurriga mera eller mindre ett tag, hjärnan tar sina egna vägar.
Bläckfisk har jag ätit friterad, ringar...men att äta bläckfisk som de äter den här, är något helt nytt för min del..måste ju testa.
Återbruksbläckfisken är verkligen häftig.
Toalettskyltarna är på pricken.
Tack själv, här skrattade vi också gott åt de sista skyltarna.
Tack och tack detsamma vad gäller söndagen och härliga veckan. Jag antar att jag får sköta tentan helt själv. Tusen tack för lyckönskningarna!
Klimakteriehäxan,

jag hoppas verkligen att han blir Finlands nästa president.
Tack, de är ju bara för bla, bra menar jag. 😊😉
Anki sa…
Härlig skyltning! Jag beundrar dig för att du är en så flitig och duktig språkelev och jag tror du fixar den kommande tentan galant!
Ha det gott Karin!
byblixtra sa…
Vårt kommunalråd röstade också i Finlands val men in röstade inte på samma kandidat. ;-)
Det kan bli så där när man lär sig ett nytt språk, det dyker upp vid oväntade tillfällen.
Gillar bläckfisken som är tillverkad av material från havet, och det blev lite mindre skräp på stranden också.
De blåa skyltarna med "bla"...:-D
Anki,

tack! Tack igen, skönt att jag har mina supporters, själv är jag som alltid tvivlande...
Ha det gott du med Anki! 😊
byblixtra,

vilket betyder att ert kommunalråd är finländsk medborgare..😊 Hoppas mitt val vinner och inte kommunalrådets.
Ja, jag har förstått att hjärnan tar fram det minst väntade vilket den gjorde just då. Hur jag än bar mig åt så pratade munnen portugisiska.
Ja, det fanns mycket konstmaterial som de hade samlat in från havet där i oceanariumet.
Ja, de där sista skyltarna är ju bara för härliga.
Märtha sa…
Stubb ler för mycket, Haavisto är gift med en man från Columbia, Rehn är för färglös och allvarlig, Andersson är för långt vänsterut, Essayah för kristen. Halla-Aho är sen alldeles för mycket åt det diametrala hållet. Harkimo är en udda konstig figur, Urpilainen är nu bara som hon är... Och Aaltola är en tjänstemannabesserwisser. Ingalunda mina omdömen, men så verkar det sägas när man vill vara negativ och stanna hemma på soffan. Jag skall rösta i morgon, är inte riktigt säker ännu! Det står mellan tre. Tror inte att någon får så många röster så att den blir vald i första omgången. Och presidenten sitter i sex år, får sitta i två perioder. Det blir intressant!
Märtha,
så där är det alltid när det gäller. Det yttre och det personliga hoppar man men själva saken glömmer man bort. Mitt val stod mellan två män den här gången men när jag hörde vad mätningarna berättade om vilka två det stod emellan var valet lätt för min del. Jag vill inte ha en sannfinländare som president. Sen blir det som det blir likväl ...men rösta ska man. Tack, jag gick efter lagtingsperioden när jag skrev åt Åke...visst är det sex år, det vet jag ju. Ska berätta det för Åke.
Lycka till med ditt val av president!
BP sa…
Hahaha! Vilket underbart inlägg:-)
Börjar med valet. Carita (https://debutsky.com/) vår bloggkompis som bor i Lovisa, Östra Nyland hade samma åsikt som du. Hennes alternativ var #10. Hon pratade också öppet om vem hon skulle rösta på. Vet inte varför man ska hemlighetshålla ens val. Ja, okej då, om jag skulle lägga min röst på ett högerextremistiskt parti skulle jag kanske inte skryta med det...

Vad gäller bläckfisk så bara ÄLSKAR jag den delikatessen. Men INTE som friterade ringar typ calamaris/squid (lulas), för det är INTE bläckfisk. Och visst är lulas goda - mums men inte när de är panerade.

Köper ibland färsk bläckfisk hos min lokala ICA-deli. Så om du är intresserad av världens enklaste och godaste "Polvos vinaigrette" säg till i ett mejl.

Sedan bara älskar jag skillnaden mellan herr- och damtoaletten. Så klockrent - tyvärr;-)

Ett härligt inlägg som fick det att vattna i munnen på mig - bläckfisken du vet:-)

Tusen tack för länken och din läckra Skyltsöndag:-)

PS. När jag och maken träffades importerade han sin högerstyrda Alfa Romeo Alfasud till Sverige. Tyckte det var såååå himla roligt att köra den på "fel" men "rätt" sida av motorvägen. DS.
BP,

tack!😊
Faktum är att jag hade liksom Carita nr 10 som alternativ men så fick jag veta att det stod och vägde mellan åttan och en sannfinländare och då var valet för min del helt klart. Stubb !
Jag har aldrig förstått varför man ska vara tyst om vem man har röstat på men vi är olika...

Tack BP, jag hör av mig om bläckfiskreceptet, utan vidare. Lulas brukar vi äta grillade. Hela, inte som ringar.

Skillnaden mellan herr och dam är klockren.

Tack själv BP, så kul att din make importerade sin Alfa Romeo Alfasud till Sverige. Högerstyrd dessutom. Vi ser någon nu och då här på ön.
Paula sa…
Från bläckfiskar och andra märkliga djur till Alex Stubb! Jojo, du kan variera dig på en skyltsöndag! Jag hade tänkt ta bussen till Borlänge men vädret var minst sagt vidrigt, så jag avstod. Å andra sidan har jag inte förut heller röstat men då har jag haft betydligt längre resa till röstningslokal än nu då borlänge finska förening stod för lokal. Men nu får du skylla på mig om inte Alex vinner, haha! Igår skulle alla kandidater intervjuas på svenska på Yle, tyckte det var kul att se, alla andra gick i land med den äran utom en viss Halla-aho som vägrade säga ett ord på svenska...behöver jag säga mer...
Ursäkta att jag koncentrerat kommentaren på presidentvalet, men det känns mest angeläget just nu...Kram från pörtet
Paula,
Så fint att ta del av dina tankar!🤗
Förhoppningsvis så får Finland ingen sannfinländare som president, det är det viktigaste för min del!🥰

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio