Skyltsöndag /452

Bloggvännen BP förvaltar skyltsöndagen, vi har ett nytt år framför oss och jag har en intention om att titta igenom lite äldre foton som kan användas samtidigt som jag förstås visar helt nya. En blandad kompott så länge det gamla lagret räcker gäller...

De andra som brukar vara med i Skyltsöndagen har jag länkat till här nedan: 

Ovanstående skylt visar var kunderna ska parkera. Det är den 25 februari- 11 och jag befann mig utanför Posten i Sviby i närheten av flygfältet på Åland. 

Nu vet jag att ni har det väldigt snörikt och kallt på många ställen i Norden. Jag gillar snö, jag gillar isvidder, jag gillar vintern. Jag vet också att det för med sig mycket extra på alla sätt vad gäller framkomlighet, kläder, kostnader osv.. Det brukar vara skönt när våren är på väg. Här saknar vi allt detta, här regnar det just nu, vi har vår typ av vinter här på Pärlan i Atlanten. 

  

När jag hade parkerat så gällde det att hitta Kundexpeditionen. Troligen handlade mitt ärende om Företagspost... 


Här i Funchal  kan jag kan gå till hamnen
Nu är småbåtshamnen under ombyggnad och när den här bilden togs så hade inte pandemin tagit fotfäste på den här ön ännu. Den var på väg med flyg från Nederländerna..
En dryg månad senare bröt det totala kaoset ut...
I och för sig är jag glad över att ha fått vara med om det också. 

Vilken hysteri det blev och plötsligt så blev vi som hade tänkt vara här i fyra månader, utkastade med buller och bång från det älskade Madeira, innan vi hade tänkt fara hem till Åland och den kommande sommarsäsongen i vårt företag.
Det var bara att ge sig iväg i förväg. Vilket inte var så lätt. Det gick med vår hyresvärds hjälp att få de två sista biljetterna till Lissabon där det sen sket sig totalt. Vi fick vara där i nästan fyra dygn innan vi lyckades få ett flyg till Arlanda och flyget hem till Åland. Men  även det blev en erfarenhet som jag inte vill vara utan...

Skam den som ger sig, vi kom hit igen. Madeira, here we come!  Så det så. Sådana är vi. Det var bara att stiga upp och skaka av sig det gamla eländet, att försöka förstå. Hela världen var plötsligt upp och ner. Den var tagen på sängen...

Och där låg Alf och guppade så aningslöst den 26 januari - 20 då jag gick förbi. 
Alf, på en båt för den delen? Båtar är ju kvinnor! 


   Sea Born låg en liten bit därifrån...


Följande dag gick vi förbi Pestana Grand Hotel och alla vackra glansbegonior som hängde över muren.


   Ingenjörsprojekt. En fin skylt som jag hittade här för ett tag sedan i andra änden av stan..

Underhåll. Jag tänkte faktiskt på att göra tygtryck när jag såg de här två senaste skyltarna i inlägget. Att trycka på tyg är också väldigt roligt.


                                     Sett på stan och jag råkade ha kameran med mig.


           En skön söndag önskas er alla, här regnar det, molnen ligger lågt över Pérola do Atlântico.

 

                                                          Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Znogge sa…
Ibland är det bara att skaka av sig och ta nya tag för det blev ja bra.
Årstidernas växling har väl sin charm ändå tänker jag men jag måste erkänna att jag gärna hade bott på varmare breddgrader, delar av året i alla fall. Sedan skulle jag aldrig kunna lämna familjen så det kommer inte att hända.
En båt är en kvinna!

Önskar en fin söndag!
christian sa…
Kul å spännande blandning....som vanligt, älskar de två första vinterbilderna, underbart!!
Båtar är inte riktigt min grej, men Alf kan ju vara kvinna om det handlar om sådana där "bögare" (citat "En man som heter Ove") ;)
Tänker lite som du....när man är med om prövningar är de i regel icke så trevliga, men senare vill man sällan va utan dem....man lär sig så länge man lever & det man inte dör av...... ;)
Även de sista 3 skyltarna är unika, reklam i all sin enkelhet å ett uttalande på ryggsäcken som jag tänker ta till mig, ty man är ju joggare trots allt....

Ha en fin söndag!
Geddfish ♥ sa…
Vackra vinterbilder men ännu vackrare Madeirabilder! Särskilt som jag varit på ön också och har många minnen.

Det känns konstigt att inte delta i Skyltsöndag längre men det blev ju som det blev tyvärr. Men jag har ett fint inlägg ändå idag.

Ljus och Kärlek till dig Karin!










Znogge,

så är det ju för det mesta, bara att skaka av sig och gå vidare i livet så gott man kan.
Det är skönt att bo här där det är så mycket varmare. För vår del var det Uffes sjukdom som var det där sista som avgjorde vår flytt. Jag ville hit redan innan, men när han blev sjuk så fanns det liksom ingen återvändo.
Jag har förstås inte lämnat min familj, den finns och jag/vi finns, vi har flyget som hjälper oss. De har sina liv där, vi har våra liv här. Det fungerar utmärkt för allas vår del. Det digitala livet är ju suveränt det också.
Absolut, en båt är en kvinna och därmed basta.
Önskar dig detsamma!
christian,

Tack! Visst är det fint med snö och is, kyla och så vidare.

Haha, jag gillar boken och filmen "En man som heter Ove". Den är jättebra. Bögare 😂

Helt rätt, efter prövningarna så ser man annorlunda på det hela. Man lär sig så länge man lever..eller som en läkarvän brukar säga, man lär sig så länge man har en lever.
Jag bara måste ta bild av ryggsäcken, den är så fin den texten. Ta åt dig du Christian! Det är du värd!

Ha en fin söndag du med!
Geddfish,

tack, ja, du har ju varit här. Jag tänker på dig varje gång jag går förbi hotellet du bodde på, det med den vackra fågeln. Var det inte så?
Jag ska komma över och titta in på ditt inlägg idag!


Ljus och Kärlek till dig också Gerd! Hur mycket som helst !
BP sa…
Är du masochist, eller;-) Nej, skämtar bara. Tänker på dina "äventyr" i samband med pandemin, som du minns som "positivt". Ja, om jag tänker efter så lär man sig alltid nåt nytt - den hårda vägen alltså. Så att man definitivt kommer ihåg det sedan. Det är egentligen ganska märkligt att man ofta minns "negativa" händelser bäst, medan riktigt positiva minnen har en tendens att försvinna i mängden.

Dina "snöskyltar" har jag utanför fönstret, så det känns som hemma - ungefär;-)

Sedan har jag aldrig förstått varför båtar ska ha kvinnliga namn. Det finns säkert en förklaring, men jag gillar en "killbåt":-)

Arbetsskyltarna är så härligt enkla och lättbegripliga. Gillas skarpt!

Tusen tack för dina fina skyltar och länkarna:-)
Anki sa…
En fin skyltblandning ... och så rätt det blev att ni gjorde slag i saken och åkte tillbaka!
Nog tycker jag båtar ska ha kvinnliga namn, men det funkar såklart med manliga också :)
Rajani Rehana,

I have red it..🙂
Thank you!

Guldkryckan sa…
Pandemin ställde ju till det rejält för många, inge kul alls men en erfarenhet rikare blev man väl.
Mitt prepperskåp innehåller numera även munskydd och handsprit, det hade vi inte innan, vem kunde ana?

Ha det nu så bäst du kan. :)
Linköping sa…
Visst är det kul att trycka på tyg! Det gjorde vi mycket på scouterna och även potatistryck i skolan. Pandemin kunde vi ju ha sluppit helt och hållet.....ett jäkla skit om du frågar mig. Ha en bra söndagskväll! Kram
BP,

förstår att du skämtar..givetvis. Faktum är att det blev väldigt intressanta upplevelser, rent mänskligt, vi fick vara med om den gången vi tog oss hem till Åland. Allt var kaos, överallt. Jag är sällan den som klagar i och för sig, jag är för nyfiken av mig till det, vill alltid veta varför blir det så här etc..går in i den biten också med hull och hår, är lite jobbig både för mig själv och andra. Inte blir jag bättre med åren heller, haha
Jag fick en liten känsla av hur det är att vara flykting den gången, lärorikt. Att vara utsatt..fastän vi inte var det i egentlig mening, men som sagt världen gungade för alla just då och jag är en iakttagare.

Det var lite det jag tänkte när jag delar med mig av mina snöskyltar, att ni som bor i Norden ska känna er hemma😉

Båtar i sig själva är kvinnor. De är en hon allihopa. Att hon har ett killnamn är inget ovanligt som så men båten är alltid feminin.
Ja, jag gillar också arbetsskyltarna skarpt. Vill göra tygtryck...
sy väskor och dynvar. Tänk att sova på en hammare...
Tack själv BP!
Anki,

tack! Ja, det blev absolut rätt att åka tillbaka hit och att stanna här.
Båtar är feminina, kvinnor i sig själva, men givetvis så kan en kvinna också heta Alf😊
Guldkryckan,

ja, pandemin ställer fortfarande till det. Här har folk börjat gå med munskydd alltmera igen. Flera av våra bekanta och vänner har haft covid igen...men nu är de flesta vaccinerade så det är inte lika allvarligt som då.
Ja, exakt, så är det här hos oss också, munskydd och handsprit, finns alltid tillhands. Så kan det gå.

Tack detsamma bästa du! 😊
Linköping,
det är roligt att trycka på tyg, jag kan bara hålla med. Känner för att göra det igen och kanske det var därför jag fick upp ögonen för de de är två skyltarna, så enkla och tydliga.
Pandemin är en jäkla skit, jag håller fullständigt med dig om den saken.
Ha detsamma-kram!
Dagar som dess iskalla vi nu har skulle man gärna byta mot dagar på Madeira ...
Tack för att du lagt upp ett gäng länkar till oss andra skyltsöndagsbloggare!
"All runners are beautiful" - även om jag ställer mig tveksam till påståendet tycker jag att det var en himla trevlig väska!
Klimakteriehäxan,

jag kan tro att det känns så. Jag vet ju hur det är
Naturligtvis så lägger jag upp länkar, det är också enkelt för min egen del att ta del av alla som är med.
Väskan är himlatrevlig, men visst är det ju så att de flesta runners are beuautiful, tycker jag. De är lyckliga och då lyser skönheten igenom.
byblixtra sa…
Nä, nu försvann min kommentar. :-(
byblixtra sa…
Jaha, den gick fram. Nå, skriver en ny.
Kan riktigt känna hur bökigt det är att ta sig fram i yrsnö.
Det var en krånglig resa men ni kom ju fram till slut.
Ovanligt med ett mansnamn på en båt.
Tygtryck är roligt och har testat det en gång när jag gick en inredningsutbildning.
Det blev en läcker bild på löparens tygpåse.
Paula sa…
Kontrar genast med : all walkers are beautiful but maybe overweight...just kidding.
Så det var så det var, ni var där på ön för en fyramånaders vistelse när ni plötslig var tvungna att lämna när pandemin startade? Det har jag inte förstått tidigare...Kanske växte er längtan och beslutsamhet under den påtvingade exilen då? Att flytta på riktigt? Ni hade tid att fundera över framtiden?Jag kan lätt erkänna att Madeira är den ö jag absolut skulle välja om någon sade till mig att nu ska du dra iväg från Svearike! Så mycket vackert du visat, ett trevligt folk, prunkande växtlighet, ja vad skulle man sakna? De fyra årstiderna är mitt spontana svar, men inget jag vet, bara gissar. Just nu har jag inga favoritårstider, vintern i år är för sträng, våren blir säkert för blöt och regnig, sommaren är på tok för varm, återstår hösten, yes, välkommen höst! Trams som vanligt från finnkäringen mitt i natta
Kramen
byblixtra,

så tror jag också ibland. Det går liksom bara upp i rök för att landa senare
byblixtra,

På något märkligt sätt så vänjer man sig ju..också med yrsnö.
Ja, det var en krånglig resa, men mycket minnesvärd. Lärorik också.
Tygtryck känner jag för att testa igen...mitt i allt så händer det.
Tack snälla!
Paula,

vi har varit här sedan år 2007, två veckor varje år t.om. 2015. Sen tog vi en tur till Grekland, till Spanien, tittade på andra ställen, men inget var lika bra som Madeira. Sen fick ju Uffe stroken...och vi drog ner på företagsverksamheten, fick mera tid att vara här. Vi var här i två olika längre omgångar totalt 7 månader. Vi var nog redan på det klara med att det skulle bli Madeira men tänkte inte sluta med företagsrörelsen så snart som vi gjorde. Pandemin gjorde sitt...Nu i år skulle vi egentligen ha kommit hit, tre år senare men det blev jättebra som det blev. Det kändes som att det var meningen, allt föll på plats vartefter...
Här finns också fyra årstider men utan snö då förstås annat än på de högsta topparna. Just nu känner vi verkligen av vintern här, det störtregnar och har gjort det i timmar.
Du tramsar inte alls bästa finnkäring! Jag gillar din frågvisa nyfikenhet, den är sund.
Kram från gränden...
Unknown sa…
Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr Isikolo som hjälpte mig. Jag hade ett fruktansvärt missförstånd med min man och vi gick olika vägar. Jag var nedstämd känslomässigt och visste inte vad jag skulle göra för att hjälpa situationen. Så jag fick veta om Dr Isikolo. Jag kontaktade honom och fick honom att hjälpa till med mina problem. Han berättade för mig allt jag behövde veta och förstod och jag följde procedurerna och han fixade så småningom problemet åt mig och nu är jag och min fästman tillsammans igen och jag vet att vi snart kommer att gifta oss. Det hade inte varit möjligt om Dr Isikolo inte hjälpte mig som utlovat. Resultatet av hans arbete visar sig säkert efter 48 timmar och det är 100% garanterat. Det är synligt för mig att se effekten av resultatet av allt han gjorde för mig och verkligen kärleken och tillgivenheten mellan mig och min fästman är helt återställd och det gläder mitt hjärta att jag inte förlorade honom till någon där ute. Han kan lika gärna hjälpa dig om du vänder dig till honom nu. Sms:a honom på WhatsApp eller Viber honom på +2348133261196 eller mejla: isikolosolutionhome@gmail.com
Unknown sa…
Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr Isikolo som hjälpte mig. Jag hade ett fruktansvärt missförstånd med min man och vi gick olika vägar. Jag var nedstämd känslomässigt och visste inte vad jag skulle göra för att hjälpa situationen. Så jag fick veta om Dr Isikolo. Jag kontaktade honom och fick honom att hjälpa till med mina problem. Han berättade för mig allt jag behövde veta och förstod och jag följde procedurerna och han fixade så småningom problemet åt mig och nu är jag och min fästman tillsammans igen och jag vet att vi snart kommer att gifta oss. Det hade inte varit möjligt om Dr Isikolo inte hjälpte mig som utlovat. Resultatet av hans arbete visar sig säkert efter 48 timmar och det är 100% garanterat. Det är synligt för mig att se effekten av resultatet av allt han gjorde för mig och verkligen kärleken och tillgivenheten mellan mig och min fästman är helt återställd och det gläder mitt hjärta att jag inte förlorade honom till någon där ute. Han kan lika gärna hjälpa dig om du vänder dig till honom nu. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com
Unknown sa…
Efter att jag och min man gifte oss flyttade vi till en annan stad och vi fick båda jobb och började arbeta och leva tillsammans lyckligt. Vi hade aldrig några problem förrän en kollega till honom började göra allt hon kan för att få min mans uppmärksamhet. Jag visste aldrig hela tiden vad som hände förrän han började sova ut och hitta på ursäkter. Saker och ting gick utom kontroll och han slutade till slut ta hand om mina behov. Jag visste vid det tillfället att jag behövde hjälp så jag kontaktade Dr Isikolo och förklarade allt för honom. Han berättade för mig allt som har pågått och lovade att fixa problemen åt mig, vilket han gjorde. Han kastade en kärleksåterföreningsförtrollning för mig som återförenade mig och min man och han började bli mannen som jag alltid älskat honom för att vara strax efter 48 timmar som Dr Isikolo arbetade för mig. Vi är båda glada nu och det hade inte varit möjligt om inte Dr Isikolo hade haft det. Kontakta honom om du behöver hjälp. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp via +2348133261196

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio