Segunda-feira/måndag


Kan ni tänka er? Jag har hittat en kanon av gjutjärn!
Det minst otippade låg där framför fötterna på mig mitt i allt. 
Efter ett litet extra sök om eventuell ägare fanns i närheten, frågor hit och frågor dit, förvånade uppsyner så bestämde jag mig för att jag blir kanonägarinna när jag gick förbi den igen följande dag. 
Den låg fortfarande kvar på stenmuren där jag lade den dagen innan utifall att ägaren skulle komma förbi. 
Så jag tog kanonen med mig hem. 
Vad jag ska göra med den är en annan femma men 
mitt i allt så uppenbarar sig någon som behöver  den. 
 

Det blev en köttfärspaj, a la större modell åt grannarna som delar så frikostigt med sig av grönsaker och frukt ¨åt oss. 
Porque? ( varför) blev frågan, por isso! (därför)  blev svaret och så skrattade vi och kramade om varandra när jag överlämnade den varma köttfärspajen. 
Sen tackade jag för all frukt och alla grönsaker. 


Jag/vi har  ätit kunglig frukost i en veckas tid nu...
Anona, nere till vänster i bild, apelsin, äppel och banan känner ni igen, paprika och tomat och under tomaten ligger min knäckebrödssmörgås med tsatsiki gjord på pepinela/pimpinela/chu chu, grönsaken med många namn, i Norden kallad caoyte;  motardela under tomaten och så tomate ingles...(Tamarillo). Jadå, jag klarar mig hela dagen på vad jag äter på morgonen. Lite kaffe, vatten och någon frukt på eftermiddagen...mot kvällen blir det förstås middag.   


Det är nu som tomate ingles skördas eller egentligen från november till mars. Den kallas tomate ingles för att den liknar en tomat. Solanum betaceum heter den på latin. 
Trädtomaten (tomate- de-árvore) kommer ursprungligen från Anderna i Sydamerika. Den är synnerligen rik på A-vitamin. Vi äter den rakt av med sked, så som jag visar på fotot men man kan använda den till juice, gelé eller sylt, i fruktsallad och i såser till kött. Jag ska givetvis testa frukten på olika sätt...
Den växer på träd och vi har ofta sett den när vi har vandrat levada lite högre upp i bergen. 

     
     Nu berikade våra grannar oss med tomate ingles och jag njuter av den syrliga antioxidantfyllda 
     frukten/grönsaken...Anonakärnorna är perfekta att placera i skalet...

    


Hoppas att ni alla får en fin måndag!


                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Vad fina bilder på frukt och paj. Så fint du dekorerat pajen också, älskar hur pappret sitter kvar och hänger ut! Kan tänka mig grannen blev glad och jag är övertygad om att den smakade förträffligt. En fin måndag till dig med!
Anna i Portugal,

tack!
Den var så varm när jag gav den vidare så det var ingen vits att ta bort den från formen överhuvudtaget så pappret fick hänga med.
Ja, de blev glada.
Tack Anna!
Znogge sa…
Så trevligt med vänliga och generösa grannar så då var det väl perfekt att återgälda med en varm och nylagad paj. Det blev säkert mycket uppskattat kan jag tänka.

Önskar en fortsatt fin måndag!
Znogge,

ja, vi är lyckligt lottade som har så fina varmhjärtade grannar.
Det blev uppskattat att ha något varmt att komma hem till när jobbet för dagen var slut.

Tack detsamma!
åsa sa…
Det vore inte dumt att ha Dig som granne 🤩
Pajen ser god ut och Din frukosttallrik är riktigt mumsig 😋
Så många annorlunda frukter… under vintern är frukt & grönsaker både dyra och mindre aptitliga 😅
En liten kanon 😄 tro hur den hamnade i Din väg❓någon borde ju haft den med… inget som kommer av sig själv.
Ha en fortsatt fin måndag 👋/åsa
åsa,

tack detsamma, jag tror vi kunde ha det riktigt bra som grannar du och jag.
Köttfärspajen brukade jag baka till vårt café och den var omtyckt. Jag har givit en sådan åt grannarna tidigare och jag vet att de tycker om den.
Här är vi till all lycka välsignade med goda bra frukter..vet inte prismässigt om det skiljer så mycket med frukterna som vi köpte när vi bodde på Åland, men de smakar mycket mera här i jämförelse plus att de oftast är härifrån ön eller från fastlandet. Långväga frukter brukar jag undvika att köpa. Jag vill gynna dem som odlar här och ska överleva på det.
Ja, säg det vad gäller kanonen. Den är en prydnadskanon, ingen leksak..ny var den också, kvittot fanns med..
Ha en fin måndag du med ! 💗
LillaSyster sa…
Dig skulle man bo granne med=)
Själv var jag inne med en bukett tulpaner till grannen som ett litet extra tack för att de sett till Busan då vi var borta. (Jo de hade fått lite mer godsaker innan - men kände att en bukett idag på tulpanens dag fick det allt bli)
Mycket gott på din färgsprakande frukost tallrik.
En kanon kan ju behövas om du ska skjuta salut! Du ha en bra eftermiddag/kväll. Kram
LillaSyster,

ja, gärna det och vet du, de bygger på andra sidan gränden. Alla bloggvänner kan bo där. Så himla roligt vi skulle ha när vi äter köttfärspaj tillsammans.
Tulpaner ojojoj...sådana finns det inte här. Otroligt nog.
Ah, du sade det. Salut ska skjutas när vi blir grannar här på gränden
Tack detsamma! Kram
Karin sa…
Om man läser sammanfattningen av ditt blogginlägg ser men – i den webbläsare jag använder – följande meningar, som får en att fundera lite... "Så jag tog kanonen med mig hem. Vad jag ska göra med den är en annan femma men mitt i allt så uppenbarar sig någon som behöver den. Det blev en köttfärspaj, a la större modell"

Om jag i stället trycker på "Läs mer" så uppstår ett betryggande avstånd i både ord och bild, mellan kanonen och köttfärspajen:)
Karin,

du gav mig måndagens stora skrattsalva, även om jag själv är orsaken till den.
Tack och lov att det var en bild emellan, men visst blev det ju ja, galet på sitt sätt. Haha...jag har skrattat mitt magskinn ömt
Tack för din iakttagelseförmåga, den är som alltid suverän. 😂
Stefan sa…
Ljuvliga och aptitretande bilder. Kanonen verkar spännande. En vän till mig skulle uppskatta att ha den i sin ägo. Frälst på kanoner som han är.
Stefan,

Ni är ju på väg hitåt om något år? jag skriver Stefan på kanonen så kan du ta den med åt din vän sen...
BP sa…
Det kallar jag för "grannsamverkan". Win-win! Min spanska granne bjuder ibland på spanska "delikatesser", men då jag inte är bra på matlagning brukar jag tacka med en eller fler flaskor spansk vin.

Roligt med den där kanonen. Eller roligt och roligt. Om den ramlat ur en persons kasse/väska blir personen säkert lite ledsen. Åt andra sidan ser kanonen ju ganska så tung ut. H*n borde ha märkt det.

Den där tomate ingles ser riktigt spännande ut. Spontant påminner den mig om passionsfrukt. Vad är de gröna "tårtbitarna för nåt? Dregel, dregel:-)

Allt som heter frukt och grönt smakar sååååååå mycket godare i Sydeuropa än här.
Anki sa…
Vilket roligt fynd med kanonen :)
Pajen ser fantastisk ut! Härligt med goda grannar!
BP,

ja, vi har en riktigt god grannsamverkan. Win-Win är ordet.

Jag förstår inte heller hur man har kunnat tappa den med tanke på att den ganska tung. Det borde ju har hörts mot stenbelagd trottoar.

Den smakar rätt syrligt..kanske aningen påminnande om passionsfrukt men ändå inte. Jag gillar den. De gröna tårtbitarna är skalet efter anonan. Anona heter custard apple på engelska

Exakt, det är som att vara i paradiset och äta frukt..
Anki,

ja, nu tycks artilleriet vara på väg till Sverige så småningom.
Goda grannar, Goda frukter och God köttfärspaj. Tre stora G på raken😊
kanonen blir fin nånstans bland blommor, eller som bokstöd
Hanneles bokparadis,

kanonen är på väg norrut om något år...den har redan hittat ett hem i Sverige. Men under tiden får den stötta några saker i ett glasskåp. Det står Stefan på den nu...

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio