RIM-rapportörer på rymmen

Det här är en liten saga med verklighetsförankring. Sagotanten är på G igen. 

Rulle och Rulte hade lite tråkigt igår på söndagen då RIM-killarna på andra sidan gränden behagade ha ledigt. Dessutom så regnade det mera eller mindre hela dagen. 


På lördagen var det lite ordning och reda på andra sidan, hörde jag att Rulle sade åt Rulte. Här inspekterar de hur resultatet blev ...

  
                                                  "Men titta de tapetserar...och limmar med eld! "

                          

                                                        "Snyggt och riktigt eldfängt ", tyckte Rulte.


   "Det där kan vi väl godkänna eller hur, Karin? "
    Aha, så blev jag involverad igen men visst, jag tycker att det är hur snyggt som helst.
   Killarna kan, de på andra sidan då, menar jag. 
   Rulle och Rulte kan de också, men på sitt sätt.

   

                        Jag vet inte hur de tar sig fram de där två med röda mularna men mitt i allt så stod 
                        de på "sin" bänk igen och tittade ut och uppåt. Polkagrisar hörde jag att de nämnde

                        "-Vadå polkagrisar?" "-Ja, de tycker om polkagrisar på bygget, det kan du själv se ,"
                       sade de där båda kompisarna åt mig och pekade...

                        

-"De har lagt upp långa, långa polkagrisar högst upp idag eller är det sugrör? Det finns ju sugrör som ser ut så där också" 
-"Det är skyddsanordningar" kunde jag berätta i min tur, så att de som är däruppe vet var de ska sätta sina fötter och inte ramla ner och slå ihjäl sig. Det skulle ju vara för hemskt, hemskt...
- "Aha, polkagris-änglaskyddsräcke, är det ett sånt? "
- "Ja, vi säger väl så.."


          -"Det kom många många gråa legobitar hit också...måånga." 

          Okej, på sätt och vis så är det ju legobitar de murar med.

          

    -" Mitt i allt så lämnade de glasstruten hängande där, så där bara...gruakillen klättrade ner."

    - "Det är ingen glasstrut, de transporterar betong i den ibland och ibland är det jord. 
       Jag är säker på att det är jord i den nu. 
       Nej, killar glass blir det inte idag, bara så ni vet och killarna på andra sidan tog lunch. 
       De måste ju äta också förstår ni. " 
   -   Hmmm, äter de också choklad? "
    -"Aha, ni erkänner!? 
       Det är ni som äter upp min choklad! "
   
    

-"Men Karin då, vi är heeelt oskyldiga. Vi är ju renar och vi vill inte ha choklad." 

-"Ok, ni är ändå inte som vanliga renar är, ni äter säkert choklad, jag är säker på det..."

" Varför slår ni knut på era luvor? Det är ju ungefär som att hålla fingrarna i kors bakom ryggen när man ljuger "


Så försvann de i ett huj. Lite misstänkt undanmanöver det där tyckte jag, så jag sökte upp dem och där stod de ju på köksbänken i köket och studerade mina knivar. Jag hörde att de mumlade någonting åt varandra så jag frågade vad det handlade om...


-"Är det de där du brukar operera dockor och renar med? "

-"Nej, nej, jag använder dem när jag lagar mat." 

-"Så många på en och samma gång?" 

-"Naturligtvis inte, jag har ju bara två händer, det ser ni väl? Varje kniv har sitt eget ändamål. "

Lite skakade såg de ut att vara de två raringarna...knivar är ju lite otäcka eller hur? 

-"Men när jag opererar dockor och renar så använder jag sax, nål och tråd. Och bedövar först, förstås.".

-"Hur då bedövar du? Med en lång spruta?  "

-"Med en liten magisk puss på nosen, så där bara. Då sover alla gott, det vet ni väl? "

-"Men Karin, vad gör du?"

-"Jag packar ner julsaker. Julen är snart slut. "

-"Men det här är inte den där röda kappsäcken som jag sov i. " Rulle kliade sig mellan hornen. 

-"Men den ska ju du sova i tillsammans med Rulte och alla adventsstjärnor. Det blir så trångt om allting ska vara tillsammans med er i kappsäcken. Nu blir det en låda till istället."


          -"Men det där är ju vår kompis Lamp-Tomten! Han måste ju få komma med oss i kappsäcken! "

          -"Nej, snälla du Rulle, det är bara Lamp-Tomtens mössa. 

            Lamp-Tomtens lampa står ju här året om" 

         


-"Men du! Det finns ju fyra lampor där som behöver en tomtemössa! Nästa jul måste Lamp-Tomten få   sällskap" 

Rulle och Rulte är tankeläsare! Tänk att de visste att jag redan har varit till affären för att köpa tre tomtemössor till åt Lampan. Men hela tomtemöss-lagret var försvunnet så där bara. Nu hängde det istället en massa vykort där tomteluvorna hade varit. 


På väg till sin plats i fönstret, (RIM är snart på jobb igen och de ska ju hålla koll åt mig de där killarna än så länge, innan jag packar ner dem i kappsäcken,) så besökte de skärfläckorna och kattungen med mus. Vad de pratade om har jag faktiskt ingen aning om.  Jag måste ta hand om all frukt som helt plötsligt bara ramlade ner över oss som manna brukar göra från himlen. 


En stund senare hörde jag att de sade -"oj, oj, oj...ska vi äta upp allt det här?"-" Nej, Uffe och jag hjälper till, så ta det lugnt." En av grannarna kom med tangeriner, anona, bananer och engelska tomater åt oss, samt ett litet cederträ. Tala om att vara välsignade. 

Nu är det en viss Karin som ska baka en rejäl köttfärspaj som tack! Det sitter säkert bra för grannarna att komma hem till en sådan efter jobbet någon dag lite senare i veckan. 

Men nu ska samma Karin läsa portugisiska. Det är tent den 19 januari ...det börjar brinna i knutarna. 

Ha det gott alla!

(Om en vecka si så där ,så packar jag ner Rulle och Rulte eller om det blir Rultan, jag vet inte hur de har tänkt ännu de där två små RIM-rapportörerna. Sen får jag bli rapportör själv igen...)

                                            sagotanten Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

wiper sa…
Vilka härliga figurer Rulle och Rulte är ;) och så kul du placerat ut dom. Dom fick verkligen en uppgift i din text som roar. Vad dom jobbar på med bygget. Dom där avskiljarna på bygget ser verkligen ut som polkagrisar. Det såg verkligen lite ut som lego

Du borde skriva en bok för du har fantasi och känsla för berättande. Dom är så roliga och gulliga renarna

Du har placerat ut dom så kul vid jullådan. Vilken häftig golvlampa ni har, så läcker

Vad roligt att du håller på att lära dig landets språk

Ha nu en skön början på veckan
Kram från Malin

Wiper,

javisst är de kul våra julrenar! 😁

Tack Malin, det finns så många tankar om mitt skrivande men under tiden jag tänker så skriver jag blogg, en slags bok är det också som når än hit än dit i världen.

Golvlampan är kul, den också, snart eller nästa jul är den rena tomteparaden om jag får tag på sådana tomteluvor jag vill ha till den.

Det är verkligen roligt även om det är svårt att lära sig portugisiska, en nödvändighet känns det som att lära sig sitt nya hemspråk. Jag vill verkligen lära mig men det tar tid, det är inget lätt språk.

Tack detsamma Malin!
Karinkram!

De har roligt de där två! Tänk om de kommer förbereda en massa bus under sommaren i kappsäcken, så när de kommer fram till nästa jul så kanske du häpnar! Vi skippar intensivkursen, går en långsamkurs med 1 tim/vecka med en skrikande lärare... får se hur länge vi står ut :)
LillaSyster sa…
Vilken härlig konversation =) Här finns en polkagrisbom och polkagrispinnar som markera infart/utfart på hotellparkeringen. Grannarna kommer att bli så glada för pajen. Jag såg vinrödaktiga bananer i butiken här nere, köpte inga för jag vet inte om se går att äta som de är eller om de ska tillagas. Plugga på, men jag är säker på att du klarar även denna tentan. Kram
Har väntat att få höra ifrån Rulle och Rulte igen. Många iakttagelser dom gjort som var intressanta att följa. Dom är både nyfikna och klipska. Härliga bilder på dom i olika situationer. Jag undrar om dom verkligen kommer att hålla sig lugna under sommaren. Det återstår att se.
Lycka nu till med pluggandet inför tentan!
Anna i Portugal,

ja, de har ju det! Jag kom just precis ut ur duschen och eftersom jag var ren så tyckte de att jag skulle ställa mig i fönstret bredvid dem. Renar är vi allihopa typ. Mitt i allt så är det jag som blir Rultan, haha..jag har ju förutsättningar för det. Uffe ligger förstås bakom deras tokidéer, sånt där kan de inte hitta på själv tror jag. Men vete gudarna...
Hoppas att skrikande läraren lugnar ner sig, en timme per vecka är inte helt fel..Håller tummarna för att ni står ut! 😍
LillaSyster,

Tack! Se där det finns många som gillar polkagrisar...
Ja, jag vet att grannarna gillar just den typen av paj, så ...
troligen var det plataner, kokbananer du såg. Fråga så får du veta...men oftast är de lite vinrödaktiga.
Jadå, jag pluggar på, är en riktig plugg-ren vid det här laget.
Tack för att du tror på mig!
Kram
Anita

Så roligt att läsa. Jodå, Rulle och Rulte är på gång.
Nyfikna som bara den är de också.
Det återstår att se hur de klarar av att vara där i sitt lilla kappsäckside? Spännande tider väntar. Jag ska ha kappsäcken nära min säng så jag kan hålla ett öga på dem.
Tack!
🥰
Anki sa…
De är så härliga de där två! Nyfikenheten är stor och de verkar trivas med tillvaron! Kul att följa deras konversation och trevligt med bilderna!
Lycka till med pluggandet inför tentan!
Anki,

ja, de är ju det. Jag börjar redan på abstinensproblem bara med tanken på att de snart ska sova ...
Tack snälla du!
christian sa…
Hahahaha....så rolig du kan vara då, å de där små renarna är ju bara för gulliga!
Det var fantastiska frukter ni fått, en del har jag inte ens hört talas om, så det är bäst ni ger er hän innan renarna slurpar i sig allt ;)

Ha en bra vecka!
christian,

😊, barnet har aldrig försvunnit ur mig. Ibland släpper jag loss det och låter det leka...renarna är gulliga.
Ja, här finns tillgång till mycket frukt. Grannarna har trädgårdar på olika ställen att plocka ...och så delar de med sig.
Ja, här tuggar vi i kapp alla fyra.

Ha detsamma du med!
BP sa…
Hahaha! Älskar Rulles och Rultes konversation och din berättartalang. Dessutom är de såååå himla söta att till och med gillar dom två. De borde få vara "uppe" året om, fast då med andra kläder;-) Å då du kan sy så... De kunde ju bli en stående följetong i din blogg. Är inte ens riktigt säker på om jag skulle tycka att en könsbyte av Rulte är så lyckat;-)
BP,

Härligt! De är söta så in i vassen och jag tror att de börjar inse att det inte behövs någon Rulta..Uffe påstod att jag kunde vara Rultan istället, haha för när jag kom ut från duschen i morse så sade Rulle och Rulte att jag kunde komma upp på bänken tillsammans med dem när jag var ren. Sånt är livet här hos oss en regnvädersdag. Vi får se var det här slutar. De är ju så kul de där två...
Annika sa…
Nä vilken söt liten saga om de två JÄTTEFINA rentomtarna, Rulle och Rulte. Undrar vad de kommer att säga nu när de ska ligga i en låda fram till i slutet av detta år, haha.
De kommer att sooooova och sen hitta på en massa bus i december. Du får fortsätta att skriva sagor om dem då, hihi!!
Och regn hos dig. OCH hos mig. Återigen världens skyfall som ska pågå hela dagen. Snö? Inte då.
Kramar till dig och dina ursöta vänner där på ön!!!
Annika,

de ska sova sött har jag sagt åt dem, vara tysta.
Buset får komma i december..då är det dags att ta sig ut på äventyr här hos oss.

Kramar till dig från mig, Rulle och Rulte

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio