Januari går mot sitt slut..



    Hur nu det har gått till? Att vi snart har januari bakom oss? Otroligt eller hur?

Idag plockar jag in januarifoton här på rad, sådana som annars blir liggandes och som inte ännu har visats. Vi hade mycket (och välbehövligt) regn tidigare under årets första månad men likväl så bjöd himlen upp till en flammande dans nu och då när solen gick ner för dagen. Fortfarande måste jag nypa mig i armen för att förstå att jag lever här och i allt detta underbara som naturen bjuder till med....


Vi äter mycket bönor i vårt hus...och vi har välsignats med mängder av dem som ligger till höger i bild. Fejâo verde, gröna bönor. De är så goda, så goda...Ja, jag groddar också. Mungbönor till vänster i bild. 

Uffe äter rätt mycket mediciner och en av dem tar på folat-beståndet i hans kropp. Istället för att köpa dyra vattenlösliga mineraler på apotek så äter vi bönor. Turligt nog så är vi bön-omaner..

  
    Gudingen och hans åda har fått sin plats tillbaka under lampan över matbordet...
    lite Åland måste flyga över våra huvuden för välmåendets skull. 
    Jag har ju mina öar här i världen, den ena förtar inte den andra så att säga. 


    Normalt brukar jag baka mycket mera än vad jag har gjort nu under januari...men ett par mandelkakor
    kom till...
   
    

   Jag har inte varit särskilt aktiv med att ta foton av grannbygget på andra sidan gränden ens...
   Men visst , någon bild nu och då blir det ..
   Vi har varit på äventyr, är det lite ännu. Under februari är jag mera i hemmaknutarna igen. 
 

 De segar på på andra sidan gränden hur som helst...betong blandas och det gjuts än här än där...bygget växer mot sin fullbordan men det tar nog ett tag ännu innan allt är klappat och klart för att lägga nycklarna i alla dörrar som ska öppnas. 


                          De här två raringarna är ända sedan december...men får hänga med nu ..


  I morgon tar vi tag i februari...

                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

                          

Kommentarer

LillaSyster sa…
Jag är så glad att året tråkigaste månad är över =) borde ju inte gnälla då jag hade sol och värme halva januari. Men den andra halvan har varit förskräcklig tycker jag. Ishavsvindar på promenaden till jobbet imorse, men nu går det väl ändå åt ljusare tider. Ha en bra dag och titta inte för mycket i tombolan då blir du kanske yr=)
Åke sa…
Ja det sa ju bara pang. Men jag hade ju 13 + 2 dygn på plåsterkåken åxå... härliga talande bilder du sänder ut över världen :)
LillaSyster,

Jag förstår det, för vädret i norden har inte varit precis gulligt.
Haha, tombolan den snurrar på från morgon till kväll. Ska titta över den för säkerhetsskäl. Jag är alldeles tillräckligt yr ändå. 😊
Åke,

Ja, du är säkert glad att det bara sade pang, med tanke på allt du har varit med om. Skönt att du har allt detta bakom dig.
Ha en fin dag! Tack!😊
Groddade mycket själv på 1970-talet... nu finns färdigt i varje mataffär.
Hanneles bokparadis,

Jag gör det själv, groddar, fortsättningsvis.
Januari brukar gå snabbt. Mars är en lång månad tycker jag.
Inbillar mig att bönor är nyttigt. Maken ( tror ) att han inte tål någon form av ärter eller bönor. ( Liksom mycket annat... Puh...) Synd, tycker jag.
Fin kaka... men du vet ju hur en kaka ska se ut! Kram
Månaden har gått fort, helt klart. Återstår att se om återstående två månader innan vårmånaden april dyker upp, går lika fort.
Längtar man hårt brukar det sega sig fram.
Annika sa…
Tycker denna månad gått sååå förfärligt snabbt alltså.
FATTAR inte.
En bra månad, fick ju lite härlig snö och skön kyla.
Gillar också groddar och bönor mycket! Så bra att ni också gör det, då får ju Uffe i sig det han behöver genom just dem. Peter gillar inte ärtor, kan du fatta ... så jag äter nästan aldrig sådana (men jag älskar dem).
Tycker om dina gudingar. SÅ fina.
Kramar från ett grått Restonland.
BP sa…
Kan bara hoppas på att mitt folat-bestånd är okej, för bönor växer i munnen på mig. Och de små mungbönorna liksom böngroddar påminner om spermier;-)
Mandelkakan däremot tar jag gärna en tugga av. Gillar det snygga "mönstret" på toppen:-)
En betongblandare i närbild har jag inte sett sedan jag var liten, då jag många gånger stod bredvid en och kikade in i hålet. Tack för minnet:-)
Jossu sa…
Jag älskar också bönor. Gott, nyttigt och billigt. Helt perfekt med andra ord.
Anna,-Lena,

Till all lycka finns det folater i de flesta Grönsaker, broccoli etc.
Vi äter av alla sorter med glädje ...
Kakor borde jag inte alls äta däremot😉
🤗kram
Stefan,

Ja, du har rätt, längtar man brukar det ta tid😊
En märklig ekvation egentligen, men så är det
Annika,
Det var ju jul alldeles nyss och så svisch så där bara står vi med öppen dörr till februari.

Jag har flera bekanta o vänner som inte gillar ärtor.
Själv äter jag dem gärna.
Vi är olika😚
Ja,ni har verkligen haft olika väderlek nu i januari.
Kramar genom Saharasandfylld atmosfär över vågorna
BP,

Tur att det finns fotat i de flesta andra grönsaker också. Uffe äter en medicin som äter folater och därför är det viktigt att jag ser till att den mat jag lagar är folatrik. Kul att jag fick dig att minnas!
Jossu,

Mera perfekt kan det inte bli😊😁
Så gott med egna groddar! Mums för mandelkakor! Januari sprang fort fram, som alla månader. Snart är det sommar igen, hurra! Kram
znogge sa…
Jag brukar tycka att januari känns som en lång månad men denna gång har den gått så snabbt.
Grönsaker innehåller mycket nyttigheter så tycker man om det är det verkligen win win. Jag äter mycket grönsaker men Husse kunde bli lite bättre där...

Önskar en god kväll!
Gunnel sa…
Håller med dig om att januari alltid brukar kännas som en extra lång månad, men inte i år. Inte gör dte mig nåt...desto fortare kommer vi fram till våren. Kram, Gunnel
Anna I Portugal,
Snart är det sommar igen,exakt😎🌸
Kram
Znogge,

Man hinner förstås med en hel under en månads tid, ändå kan den kännas snabb.
Grönsaker är nödvändigt för vår del av olika orsaker men jag gissar att man vänjer sig med att vara utan också. Flera av våra vänner o bekanta äter knappt alls Grönsaker.
Vi är olika

Ha en bra torsdag!
Gunnel,

Jag har förstått att vintern hos er i Norden har varit väldigt lång redan. Snart är våren hos er!
♡kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio