Hoppa på tåget/ 4 / Fågel, fisk eller mittemellan?


   Jag hoppar på tåget idag igen, tillsammans med lokförare Åke och alla de andra som känner för det. 
   Längst ner i inlägget har jag länkat till de andra som brukar hoppa på tåget. 

  Mitt emellan tänker jag, när jag ser bilden ovan...vintern är på väg att rasa ut, våren är i antågande och 
  det är varken vinter eller vår utan något mittemellan.


        En tid som jag själv brukar kalla "just innan förlossningen".
        När isen har gått så är havet fritt igen...




Senare samma år befann vi oss i vår båt och var ute och fiskade. 
Det nappade uruselt så jag lade mig på durken för att bara vara och samtidigt såg jag att någon fick en fisk så där mitt i allt, jag hann ta kameran och knäppa av när Örnie drog iväg med en gädda i klorna. ..
Det är förstås varken fågel eller fisk eller någonting mittemellan. 
Det ÄR både fågel och fisk .
Fotot är som det är, lite otydligt men jag är glad ändå över minnet
och Örnie var säkert glad över middagen han fångade. Strongt gjort !






Vi fick besök en dag och jag förstår att 
det var en fågel av något slag som kom
men jag funderade nog ett tag på om det 
var en fågel, fisk eller något mittemellan. 

Världens raraste Zebastian var det, hur som helst.
Charmknutte-unge-fågel 🧡

De andra som brukar hoppa på tåget har jag länkat till här nedan: 



                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Åh vilken bra ord för det hela i förlossningen i dina vackra bilder :) Det stämmer ju på pricken. Nu har jag några månader kvar innan Nacka fjärden börjar liksom spricka upp. Jag brukar gissa när isen är helt borta. Som i år då har det varit kallt men snötäcket håller ned det hela... i denna vinter kan jag inte vandra om omkring bland kobbar och skär på grund av min fot. Till sista april brukar det hela vara borta... men låt mig tippa att 15 mars är det isfritt :) Jag brukar tillägga då jag går ut i skogen och gör mitt vår-skrik att det luktar vår. Tack för länken och uppbackningen!
Åke sa…
Jag ploppar upp att det är trevligt att jumpa på isflaken om vårarna också. Det håller barnasinnet kvar. Nu ska man inte cykla i havet som jag gjorde en gång... filmen finns på tuben ;) Jag får väl damma av den nu i vår igen ;)
LillaSyster sa…
Vilken bild du fått på örnie, så läckert!
Hoppas att våren kommer snart, jag är så trött på vintern. Ha en bra lördag.
Du hade ju kunnat deltaga bara med en bild, den med fågeln som tar fisken. De är ju lite av mittemellan där de känner sig hemma.
Ja tänk när isen gått och havet är fritt igen. Längtar till att åter höra vågor klucka mot strand.
Alltså, det var ju en superbild du fick. Och vilken fångst Örnie fick. Hade kanske en familj någonstans som blev jätteglada. Jätteglad blir jag också av den söta gula fågeln som ni fick besök av.
Znogge sa…
Vilka härliga bilder och så passande till uttrycket. Bilden med fågeln som tar fisken och befinner sig mittemellan täcker egentligen in helt. Hoppas Örnie njöt av firren :D

Trevlig lördag!
Åke,

Tack!
Du om någon vet vad en iisförlossning är, du som är ett med naturen runt dig.
Det är mäktigt. Vårskrik hör till....
Självklart backar jag upp! Claro que sim!
Åke,
Haha...man ska vara i rörligt gott skick när jumpar på isen, hoppar från isflak till isflak..att cykla ut, jag har ett minne av det inne hos dig. Du kommer väl ihåg att du är lite halt för tillfället?😉😊
LillaSyster
Tack, ja jag är glad för att jag lyckades få Örnie mitt i skeendet.
Jag förstår att våren är efterlängtad
Tack detsamma!
En vanlig man,

Javisst hade det räckt med den bilden😊
Anita,

Jag var på rätt plats vid rätt tillfälle just då.
Vi hade ett örnpar i vår närhet då och det är mycket möjligt att Örnie flög hem med fångsten för att dela med sig
Zebastian -fågeln💖❤😊
Znogge,

Ja, det gör fotot av Örnie med fisken, täcker in temat för dagen.
Jag är övertygad om att han gillade gäddan.

Tack detsamma!
Susjos sa…
Du fick med en bild på fågel och fisk i samma bild, snyggt.
Den söta gula lilla fågeln var inte dum heller.
Härliga bilder på alla teman!
Ha en fortsatt fin helg!
Kram
Susjos,

Ja ibland händer det så där bara.
Den gula fågeln är ju bara wow.
Ha detsamma, kram!
Paula sa…
Vilken duktig jägare den fågeln var! Och vilken sötnos till fågel som hade lite svårare att lyfta kanske? Och islossning, allaredan? Förstår att du inte behöver mena just nu idag, men när det väl inträffar så är det ju mittemellan årstiderna. Fin tolkning Karin! Ha en skön lördagskväll, kram från pörtet
Anonym sa…
Gulligaste mittemellan jag sett ❣️
Örnie och fisken var bra fångat 👏
Vår femte årstiden är den tid Norrland visar sig från bästa sidan, mellan vinter och vår är det gudagott att finnas till.
Det är väl lite som Din ”förlossning” 😅
/åsa
Guldkryckan sa…
Fina bilder där verkligen, våren är på väg där, tack och lov är den väl snart på väg nu också.
Örnie där, härlig ögonblicksbild. :)

Ha det fint nu.
BP sa…
Fastnar helt klart på örnen med fisken i näbben - det är absolut "a once in a lifetime"-bild. Fantastiskt bra fångat:-)
Förlossningen - hahaha! Om jag var barnmorska skulle jag troligen konstatera att "det är tio centimeter öppet" - eller nåt sånt;-)
Bra jobbat!
Paula,
Exakt, den gulliga gula hade nog lite svårare att lyfta än vad Örnie hade,även om jag var mäkta imponerad över Örnies bravad att ta en gädda med klorna.
Tack! 😊
Kram
Åsa,

Ja, Zebastian-fågeln är ett riktigt charmtroll.
Förlossningsårstiden är underbar😉😊

Tack !
Guldkryckan,

Tack!
Om en månad har ni våren där igen...
Jag förstår att du längtar...

Ha detsamma!
BP,
Exakt, en gång i livet händer det! Jag är så glad att jag fick vara med om det.
Haha....10 cm och många värkar innan barnet kommer.
Härlig tolkning av Fågel, Fisk eller mittemellan!

Inte var dag man får se en Örn som fångat en fisk i all hast..
Men ditt barnbarn var gullig i fågel skruden av en kyckling (tolkar jag det till)

Ha en fin söndag!
christian sa…
Där fick du till det vill jag lova .... vilket häftigt foto att ha med både rovfågel å dess föda....som ju samtidigt är mittemellan himmel å vatten!
Söt unge, men jobbigt med den där dräkten kan jag tycka ;)
Angelgirl,

tack!
Nej, det händer nog bara en gång i livet och att man dessutom lyckas få en bild av det.
Det är inte mitt barnbarn denna fina Zebastian, men go är han för det!

Ha detsamma!
christian,

ja, ibland har man tur...Örnie mitt framför ögonen på mig med fisken jag inte lyckades få att nappa. Kanske gäddan var fullt upptagen med att se på mig när han blev fångad..? ;)

Söt unge, absolut!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio