Hoppa på tåget / 3/ Knut

Jag hoppar på tåget idag igen där lokförare Åke drar iväg med oss resenärer till destinationen KNUT! 

Jag sätter mig genast ner i en knut på en bänk i en av vagnarna där jag hoppas få träffa en del av dem som också brukar vara med på tåget: 

Angelgirl, Betraktarministern,  BP, Carita ,En vanlig man, LillaSyster, Livet efter 80Nalta i NorrlandOrdodlaren, Paula, Stefan, Susjos, ZnoggeÅkeÄventyret framtiden. 


Vi, Uffe och jag lagade mat till ett bröllop där brudparet som gifte sig påstod att de hade knutit hymens band

Bröllopstårtan var täckt med hallon och blåbär. Det är giftermålsguden Hymenaios från den grekiska mytologin som är orsaken till namnet hymens då ett par förenar sina öden  med varandra. 


           Brudens hår var smyckat med blommor som hölls på plats med en knut

           


                    I en knut på en pelare/typ obelisk hade några snäckor möte

                    


    Kanske det var ett styrelsemöte på gång av något slag? 

    

                               

                                   I mina tidigare hemma-knutar fick jag trevligt besök en dag sommaren 2015. 

                                   Tareq Taylor ville lära sig baka svartbröd och givetvis, kör till! 

                                   


    Självklart så lärde jag ut mina kunskaper i den konsten. Han var mycket läraktig, kan ni tänka er? 😉

    



Vi hade kul tillsammans och många skratt bakades in i det åländska svartbrödet..
En jättetrevlig man är det onekligen förutom att han är en mästerkock och bagare. 


Han ville lära sig att baka en åländsk pannkaka också och det blev den jag brukade servera i caféet, nämligen en saffranspannkaka från Söderkulla i Finström. Han gillade den och skulle ta receptet med sig till Malmö och sin restaurang där. Så nu finns kanske en typ av åländsk pannkaka också i den knuten av världen? 


Till caféet brukade det komma motorcyklister/knuttar som körde i många knutar. Så säger man på Åland. 


    Det finns förstås Knut-tar här på Madeira också. Här på Piornais, stadslevadan.

    


Bakom en knut såg jag Santa Maria nära Gorgulo-klippan en dag då det gick vitor på Atlanten. Columbus var på väg hemåt och gick för motor i många knutar. Jag förmodar att det inte gick att spänna upp alla segel den dagen på grund av vindriktningen. Bättre lycka nästa gång Columbus! Fast  du, vinden drar ju mot Amerika?! Hur tänkte du Columbus? 

 


Glömde du någonting i Funchal och fick vända om? 
Kanske du blev buren i en sådan  "stol" som på bilden här ovan när du steg i land och som man har knutit fast med rep i en bambustång av modell grövre och längre?


Kanske såg det ut som här ovan? Din fru och du själv blev burna  i olika riktningar? Porque? Varför? Det var nog inte lätt att vara upptäckarhustru, kan jag tänka mig. Hon visste säkert inte var hon hade dig emellanåt, i vilken knut av världen du befann dig. Du kanske skulle falla ner när du nådde kanten på pannkakan? Kanske hon kände för att slå knut på dig och binda fast dig? Sånt kan man ju känna ibland när man är på sådant humör.  (nu vaknade sagotanten till ett litet ögonblick)😉                      


       Ja, se där ja, fastän det är en knut så heter den inte knut utan knop..      

   


                 Allt blir så onödigt krångligt ibland tycker jag som kan göra vilken kärringknut som helst.



Det här kallas en magisk knut. Enligt historien så säkrade människor förr sina personliga värdefulla objekt genom att packa in dem i djurhudar som bands ihop med rep avslutat med en speciell knut. Knuten kunde man bara öppna med ett verktyg som kallades Bone file. Den magiska knuten var den tidens lås och nyckel.


Ja, så finns den gordiska knuten förstås...alltsedan 300 talet före Kristus om man får tro Internet och den grekiska mytologin. I staden Gordion i Anatolien skulle en ny kung utses. Ett orakel hade enligt den här legenden spått om vem som skulle bli deras kung. Han skulle komma i en vagn dragen av två hästar på väg upp mot stadens Zeustempel. Det råkade bli Gordios (eller Midas, lite osäkert det där) som blev regent. Nå, för att göra en lång historia kort så var det Alexander den Store som löste upp den förtrollade knuten med sitt svärd eller så drog han ut en sprint så där bara. Därom lär de lärda tvista...
men det låter mera häftigt med svärdet eller hur? 
 

Till sist men absolut inte minst..
De knutar i min omedelbara närhet som jag har sett växa fram under år 2023 måste förstås förevigas i det här inlägget. Jag känner mig nästan cementerad av all betong som jag har sett användas och formas från ingenting till två stora byggnader som det spikas och muras i just nu dagarna i ände. 

Det blev rätt många knutar i inlägget trots att jag först funderade på vad jag ska hitta på att skriva om knut. Den knuten löstes upp sig liksom av sig själv precis som om den var en magisk knut. 


Följande destinationsord ser ut så här: 

27 januari    Fågel, fisk eller mittemellan

3 februari    Fru Fortuna


                                                      Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Åke sa…
Men oj så sött med giftermålet :) Grattis till brudparet! Taylor som bakar bröd o la la :) När du ändå nämner Knutte, så har min barndomskamrat Sven-Olof döpt sin son just till Knutte. Mirva (modern) var givetvis med på detta :) Jag har ett urklipp där han åker sidovagn med papa Botte på en träff, kanske 3-4 år säger Knutte: Det är för lite hojåkande och för mycket snack. Tack för inlägget och stöttningen med länkarna och givetvis min länk då också :) Trevlig lördag där i värmen, jag har -27 just nu i skrivandets stund.
Åke,

Ja, visst är det sött med giftermål, tack!
Fint med dina vänners Knutte också😊
Här har knuttarna möten ibland, och det hörs . Själv blir jag glad av det hörandet när de drar igenom stan på sina Harley D osv..
Tack detsamma i kölden, här har vi också haft minusgrader på de högsta topparna nu, men nere hos oss är dagstemperaturen runt 20 grader plus dagtid, som lägst nattetid har vi haft ca + 16.
Trevlig blandning med bilder och text av dagens uppdrag.
LillaSyster sa…
Funderade också på att ta en bild på mitt hår då jag slängt upp det i en knut......men sen kom jag på andra tankar.
Du har verkligen många knutar med- bra jobbat! Kul att du lärt en av våra kända kockar att både baka och steka pannkakor. Ha nu en fin lördag.
femfemman sa…
Oj! Riktigt häftigt med besök av Tareq. Han har alltid utstrålar positivitet. Nu tycker jag att hsn har blivit rätt utstrålar i tv-sammanhang. Han är med i "alla"slags program. Då blir det lätt lite för mycket.
Tack för förklaringen av hudens band! Krsm
Znogge sa…
Det blev många härliga infallsvinklar på knut här hos dig och många passande bilder. Det var inget dåligt finbesök du fick den där gången :D Hoppas att han bakat brödet flera gånger sedan dess.

Trevlig lördag!
LillaSyster,

hårknutar är ju fina knutar. Ska titta in på dina tankar...givetvis.
Tack, ja, lärt och lärt?, baka kan killen men svartbrödet ville han lära sig mera om. Pannkakan kom med på köpet ungefär..Tareq är precis lika trevlig i "verkligheten" som i tv-n. En enkel chosefri människa.

Ha en fin lördag du med!
femfemman,

ja, Tareq var en fin upplevelse att få vara med om. Han är det han utstrålar, en fin och varm person.
Mycket blir lätt för mycket, visst är det så. Tv-n borde kanske tänka till lite men det är så där i de flesta fall, när någon blir populär så ska den dras i alla långbänkar och då blir det lite väl emellanåt. Så har det varit med andra kändisar också..
Tack själv Anna-Lena! Kram
Znogge,

tack! Jag har kanske inte förhoppningen på att det har blivit tid för svartbrödsbak för Tareqs del men han vet i alla fall hur det går till.
Men man vet aldrig ...

Tack detsamma!
Det verkar finnas hur mycket som helst att botanisera om när det gäller ordet knut. Namnet Knut, knuttar, knutar som egentligen är knopar, gordisk knut, husknut etc. Och så har du lärt Tareq Taylor att både baka svartbröd och göra åländsk pannkaka.
Tack för detta knutrika inlägg!
Anita, de fyra blomsterhaven,

ja, detta med knut löste sig ...det finns knutar av många olika slag.
En väldigt trevlig dag fick jag tillsammans med Tareq, en fin person i sig.
Tack själv!
Så knöt Du ihop säcken med en redig knut 😅 Tareq verkar vara en trevlig prick både i tv sammanhang och på bilder hos Dig.
Ha en knutfri dag 👋/åsa
Nalta Norrland,

ja, jag försökte mig på det😊
Han ÄR en trevlig prick!
Tack detsamma Åsa!
Guldkryckan sa…
Sådana där gamla fartyg gillar jag, fast det är ju bra om de har en dieselmotor också vid behov.
Sniglarna föll mig i smaken också👍
Bra ”knutet” idag.

Ha det bäst nu.
Vilken härlig berättelse om allt från Brudpar, Knuttar, Cement fundamenten samt Tareq på besök - Härlig blandning måste jag säga!

Men vilken upplevelse att ha Tareq på besök och att du är så duktig för att lära honom att baa och laga mat! Wow liksom!!

Härlig skepp och där finna mången knop, min fina granne som arbetat som kapten på båtar gör knopar hemma och säljer, både beställningar och annat trevligt!

Önskar dig en fin helg! :)


Guldkryckan,
ja, den nya tappningen av Columbus Santa Maria har en motor ...det var lite tuffare på den tiden det begav sig.
Tack!
Tack detsamma!



Angelgirl,

Tareq är en upplevelse i sig. Han kunde nog baka redan när han kom till mig, den killen kan hur mycket som helst, men svartbrödet var helt nytt för hans del, ett väldigt typiskt åländskt bröd. Och det kunde jag visa honom hur man skulle baka, ge honom receptet och allt vad som hör till.
Det är kul med knopar, de är vackra och starka och fina som prydnader.
Tack, jag önskar dig detsamma !
Jossu sa…
Vilken ära att få träffa och lära upp självaste Tareq Taylor. Jag hade blivit så nervös i hans närhet att jag nog inte ens klarat av att koka nudlar.
BP sa…
Om jag bara hade en tiondel av din "fantasi" och/eller kunskap skulle jag skatta mig överlycklig kan jag säga. Så många knutar du har kommit på. Måste vara rekord, åtminstone bland oss deltagare.
Sedan är jag mäkta impad över att du träffat Tareq Taylor irl. Han verkar vara oerhört sympatisk. Och vilken fjäder i hatten för dig (och honom) att ha utbildats i lilla Geta på Åland - WOW säger jag bara:-)
Jossu,

ja, visst är det en ÄRA! Jag håller med dig till hundra procent. Man blir inte nervös med Tareq, jag lovar! Han är så naturlig och bara sig själv, så chosefri så...nej, ingen nervositet alls. Du skulle absolut klara av att koka nudlar. Jag lovar!
BP,

men du har ju hur många tiondelar som helst själv! Men roligt att du tycker att jag har både fantasi och kunskap, tack för det!😊
Tareq är genomtrevlig och lätt att ha att göra med. Fjädern står för min kunskap i att baka svartbröd och att jag har fått lära ut den konsten till honom. Det var bara en liten liten dutt av allt vad han kan annars. Det är ju så med matintresserade att man vill lära sig mera hela tiden och det här var just en sådan sak.

Tack BP!
Ditte sa…
Här var det gott om knutar och i stor variation. Roligt att läsa. Nu hoppas jag Tareq Taylor har tagit med sig sina kunskaper till de tre krogar han ska ta hand om nu i vår närhet här på Södermalm. Spännande att se.
Har träffat honom i några sammanhang och tycker han är så "go". Och väldigt bra på det han gör.
Svartbröd och Ålandspannkaka har jag testat att baka med hjälp av svärmor men jag skulle behöva mer träning.
Kram och trevlig helg
Ditte,

ja, det blev flera knutar, flera än jag tänkte mig det...
Mitt i allt så får du äta Tareqs svartbröd..man vet aldrig.
Han är precis som du beskriver det, "go". En skicklig mästare, absolut.
Så är det med allting, man behöver hålla igång och träna. Ibland känner jag för att baka svartbröd här också men jag har inte lyckats få tag på malt..
Kram och trevlig helg till dig och Bosse!
Paula sa…
Vilket underbart och rätt uttömmande inlägg till knutens ära! Tänk att jag som knutit hymens band fyra gånger inte ens kom på det uttrycket! Men, jag har nog valt att förtränga vissa minnen/makar ur mitt minne, haha
Och Tareq har du träffat, den godingen! Jag läste om honom i kvällsblaskan idag, han har ju börjat på ny kula med en ny partner och flyttat bopålarna. Han har köpt en stuga på 39kvardrat för 8 miljoner läste jag.Skulle tro att det var tomten han var ute efter och nu ska det byggas...
Ja du har fullt av nya knutar (kanske knuttar också) i din närmiljö! Och du är bara bäst på dessa underbara tolkningar, jag applåderar!
Paula,

Tack!
Du har rekordet med fyra makar...jag har bara hälften...😁
Ja, Tareq är en goding.
Jag har många knutar i min närhet, snart får jag säkert se hur de blir "påklädda".
Tack snälla du Paula! 💗

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio