Frågor och svar

och svar som gäller ännu

Jag börjar med en parentes: 

(Till att börja med så blev resultatet så här för min del vad gäller det portugisiska språket. 

Jag lovade att berätta hur det gick och det gick bra!
Det lustiga är att de enkla frågorna, dem som jag visste att jag kunde, kunde jag inte alls. Eller jag fick en black out, precis som om någon hade lagt ett skruvstäd runt hjärnan på mig...Jag kom inte på något svar först men sakta, sakta mak fick jag till det men inte allt. 


Det kändes som att jag borde ha stått på huvudet och blivit omskakad för att få ordning på tankarna. 
Men jag är nöjd med mina 87 procent.  I medeltal har jag nu 93,67 procent, så jag får väl vara nöjd eller hur? 

Men hur som helst, på tisdag får jag mitt första certifikat på de nittio timmarnas intensiva kurser ( 3 st) ...och av de sex deltagare som deltog går fem vidare. Vi tar paus en månad nu och fortsätter på en högre nivå fr.om 1 mars. Bra så, för jag tänker repetera allt vi har läst...för att inte glömma bort. Nå, nog om detta nu annat än att jag fortfarande tycker att det är jätteroligt om än svårt att läsa portugisiska )

Parentesen slut! 

😊😉😉😉😉

Jag städar som alltid i mina arkiv. Har ni  hört det förut? Tanken är att jag ska tömma dem ordentligt, så jag får lägga in Madeira och Portugal i lådorna istället. Mycket sparar jag förstås, tro inte annat, mycket hamnar i hårddisken, men bara sånt som jag verkligen vill spara. 

Jag vill inte lagra upp foton och dokumentationer bara för utifall att...

Det som har varit har farit...

Härom dagen hittade jag ett blogginlägg från år 2011, där jag hade svarat på några frågor som min kusin Karina i Örebro ställde. Hon ville att jag skulle ge henne åtta sanningar om mig själv. Frågorna ställde hon. 

Lite kul är det alltid, att få tänka till om sig själv eller hur? Sen är det kanske en annan femma om man är så sanningsseende som man borde vara när det gäller en själv. Svaren borde kanske en nära på sidan om ge? 

Nå hur som helst, så berättade jag då år 2011 att jag är född i oxens tecken och att jag i det kinesiska horoskopet är en kanin. Så  långt är det en absolut sanning i alla fall, även i dagsläget.

Att jag är en skeptiker stämmer ännu. Jag är född sådan, och jag dör nog sådan

Att jag är systematisk stämmer också, även om jag vill vara mera systematisk. Det bor en bohem i mig som poppar upp mitt i allt då jag får totalfnatt och inte vet var jag har någonting . Då är det bra att jag har en viss systematik lagrad på något sätt ändå eller hur? 


Att jag är plikttrogen stämmer. 

Då, 2011, svarade jag att jag är det alltför mycket till och med, vilket jag kan skriva under på nu också men jag har blivit lite lättare på foten vad gäller den saken. Jag kan låta bli att få skuldkänslor om jag inte är så "trogen" längre, jag tar ut svängarna på annat sätt nu än då. Förr glömde jag aldrig ett löfte. 

Nu kan jag till och med fullständigt ge den i det, låta det bero så att säga om jag är på ett sånt humör beroende på vem jag har givit det till, vilket ofta betyder att jag tycker att den personen förtjänar det.😉 Hemskt eller hur men jag trivs mycket bättre så här. Jag är närmare mig själv och den jag är. Ibland klär man sig i kläder som man inte passar i . Rent symboliskt sett då förstås.



Att jag är envis som synden skrev jag då. Jag tillstår att jag är det fortfarande om inte än värre, men jag kan ändra mig om jag blir övertygad om att min sanning inte är en sanning...då ger jag med mig😉. Jag är nog mera försonlig och foglig nu än tidigare. Livet slipar kanterna ....tack och lov. 


Att jag gillar utmaningar stämmer. Jag är nog bara sådan men jag utsätter mig inte på samma sätt nu som tidigare i livet. Nu är jag mindre plikttrogen även vad gäller den här sidan av min personlighet. Jag har blivit vildare..."haha", brukar Uffe säga "😉 blivit?" 

    

    Jag är kreativ skrev jag då och det skriver jag nu också. Jag är kreativ...

   
   Det här är kreativt om något: -" Jag ritar en bild av Gud".
   -" Det är ju ingen som vet hur Gud ser ut..."
   - "Snart vet dom det! !!!"

Den typen av kreativitet gillar jag skarpt. Ifrågasättande på sitt sätt...

Jag är flexibel skrev jag då och det skriver jag nu. T.om med mera flexibel nu sedan jag flyttade hit till Madeira/Portugal. Jag har lärt mig att stressa av, att ta dagen mera som den kommer. Mentaliteten här är sådan och då får man bli flexibel om man vill det eller inte. 

Tack Madeira, du är så bra för mig! Puss, puss och kram! 



I inlägget då skrev jag också så här: "naturligtvis så finns det hur många superlativa egenskaper som helst att skriva nu när jag en gång är på gång...gapskratt 😂🤣 ...åtta punkter är som en fjärt i rymden, men alltid en början. Naturligtvis med glimten i ögat. 

Sen kommer jag med en sanning till efter den meningen: En viktig egenskap jag har är att jag inte tar mig själv på alltför stort allvar. Jag skrattar rätt ofta åt mig själv och mina "galenskaper" . 

Den egenskapen bär jag fortfarande med mig , så ta det lugnt, jag är inte den där förträffliga typen, som jag försöker skriva er på näsan med. Jag är precis som jag är rakt upp och ner med allt vad det innebär av att vara människa. En människa som gärna äter choklad och även har andra betydelsefulla  laster och svagheter. 

Jag är en myra bland alla andra myror i den här stora stora myrstacken som heter världen och jag trivs bra med det. 

                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Parabéns! Härligt att det gått så bra och att du nu får ledigt en månad :) Älskar sista bilden, bra fångat! Och att få veta lite mer om dig är roligt. Kram
Anna i Portugal,

obrigada, muito obrigada! 😊
Det ska bli skönt med lite ledigt, utan minsta tvekan. Vi var nog alla lite trötta just nu.
Tack!
Kram
femfemman sa…
Grattis! Bra gjort!
Nog bra att kunna skratta åt sig själv. De flesta tar sig själva på alldeles för stort allvar. Ha en fin måndag!
femfemman,

tack! 😊
Ja, man är ju skrattretande emellanåt. Bäst att ta sig själv med en klackspark nu och då, vi är ju bara människor. 😂
Tack detsamma! 🤍
Anki sa…
Heja dig - bra jobbat! Stort Grattis till utmärkt studieresultat!
Kul att läsa svaren på kusin Katarinas frågor :)
Hälsa till henne om du träffar henne ... jag har ju träffat henne en gång tillsammans med min vän Rigmor (som hade bloggen Paradiset Bergamon)
Önskar dig en fin ny vecka!
Anki,

tack! 💗
Jadå, jag ska hälsa Karina, vi har kontakt nu och då, Oljekritan som hon kallade sig på den tiden. Allt är väl med henne i alla fall.
Önskar dig detsamma!
LillaSyster sa…
Grattis! Jag sa ju att du skulle klara dig=)
Skönt med en månads uppehåll och få smälta allt lite och bara fokusera på att få repetera.
Dina svar....ååå vad jag känner igen mig i många av dem.
Ha en härlig måndag! Kram
LillaSyster,

tack! 💗
Ja, du har alltid trott på min förmåga, tack för det! Mera än vad jag har gjort själv, Tomas tvivlaren som jag är ...lite grann.
Det är skönt med lite uppehåll. Jag har märkt att språket lossnar när man tar lite paus, tar sig fram på egna vägar känns det som. Nu ska jag praktisera mera, kasta mig ut bland folk och försöka prata mera portugisiska.
Jag kan tänka mig det, att du känner igen dig i många av frågorna och svaren.
Ha detsamma du med! Kram!
Grattis till dig! Medeltal på 93,67% är imponerande.
Roligt att läsa dina svar från 2011. Och så kan jag knappt slita ögonen från den nedersta bilden ... sååå vacker!
Anita,

tack! 💗
Tack igen, bilden är fin, jag håller med dig om det med alla duvor i flykt innan natten är inne.
Karin sa…
Parabéns! Härligt att erövra ett språk!Det lär vara det bästa man kan göra för att hålla hjärnan i trim. Korsord och sånt är också bra, om man vill bli bra på korsord, men nyspråk innebär så många korskopplingar i hjärnan att man blir bra på allt!

Den fina bilden om kreativt självförtroende påminner mig om en en episod från min barndom som min pappa återberättat. Jag satt och ritade, som jag gjorde nästan jämt, och en grannfru frågade vad det skulle föreställa. Jag tittade upp från mitt konstverk och sa: "Det är en vacker linje, ser du väl!" Det där totala kreativa självförtroendet har kanske naggats lite i kanten sedan dess...
Karin,

obrigada!
Ja, det är härligt att jag börjar förstå vad folk säger..och att kunna säga lite själv också. Det där med att hålla hjärnan i trim är spännande, den tar sig krumbukter som jag inte ens visste att den kunde ta. Korskopplingar blir det emellanåt och svarta hål också...så känns det i alla fall. Omskakande.

Ja, det ser du väl att det är en vacker linje...hahaha, underbart. Sitter här och ler med hela munnen nu 😁
BP sa…
Parabéns! Du kan vara mäktigt stolt över dig själv:-)
Och vad gäller din person - ja man blir väl förhoppningsvis en aning "visare" med åldern och tar inte allt på så blodigt allvar längre. Det ska kännas skönt att vara pensionär:-)
BP,

obrigada! 💗
Jag är glad, absolut!
Så blir man förmodligen med åren, lite visare, får man hoppas på i alla fall. Jag har nog aldrig tagit mig själv på alltför stort allvar, vad jag minns. Det ska vara skönt att vara pensionär, absolut. Man har ju gjort rätt för det under hela livet.
Susjos sa…
Härligt att du kan skratta åt dig själv, tror jag också kan göra det ;-)
Så du är oxe, precis som min man, och han är envis minsann, och har en förmåga att tro det han säger är rätt, men som tur är kan jag motbevisa många gånger ;-)
Ha det gott!
Kram!
Ditte sa…
Stort grattis! Hurra!!
Och om verkligen bestämt sig för något så brukar det gå vägen. Känner igen en del här från när jag skulle lära mig grunderna i mandarin. Och det var en rejäl utmaning. Men det gick. Är en tillräckligt intresserad så går det mesta. Kände liknande med spanskan. Ska en bo i ett land så är ju språket nyckeln till väldigt mycket.
Språk har alltid intresserat mig och gett mig så mycket. Sen vill det ju till att hålla igång det här hemma- Och vad gäller mandarin så har jag tappat det mesta. Där lärde jag mig aldrog att skriva så många tecken utan fikus var ju på att klar mig i vardagssituationer. Mn idag har jag glömt mycket. Jag jobbade ju också mer än full tid så min tid att plugga var ju begränsad. Att vara i landet och en omges av språket är ju oftast en förutsättning för att hålla det levande.
Kram
Märtha sa…
Grattis! Och klokt med en paus. Du verkar ju vara ett språkgeni! Idag har min fd elev Harriet vunnit "Hela Finland bakar", så jag jublar åt det också. Det är hennes föräldrar vi köper honung av, de som har bin som sommararbetare hos oss. hon är kommunikationschef på Borgå stad, undrar vad hon blir nu? Hälsar lejonet, född i tigerns år som gillar katter men som inte skall ha fler sådana inneboende. Alltför plikttorgen, förresten.
Susjos,

Ja, det är nog viktigt att inte ta sig själv på för stort allvar. 😊
Vi är nog lite grann som åsnor vi oxar😉
Uffe är envis som bara den han också men på något sätt så klarar vi oss rätt bra i alla fall trots allt.

Kram!
DITTE,
Tack😊
Visst handlar det mycket om viljan.
Så är det, viktigt att förstå sitt nya hemspråk.
Ha det gott!
Kram!
Märtha,

Tack!
Jag har nog långt kvar innan jag kan kalla mig språkgeni🙃
Det känns bra med en paus, verkligen.
Så kul med Harriet, grattis till henne också!
Lejon och tiger Samtidigt! Wow!
Mjau! 😺😸

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio