Färggrann fredag / 37

LillaSysters färggranna fredag är här igen och mitt "bidrag" och försök att färglägga dagen ser ut så här: 

   
    Hemlandstoner.    
   
   Åland och ålänningarna firade sitt 100 åriga självstyre 9 juni-22
   Flaggan har varit officiell sedan år 1954. 
   Innan dess fanns en inofficiell flagga som var gul och blå. ( den förbjöds 1935) 
   Det blåa fältet i flaggan symboliserar havet och sjöfarten det gula symboliserar Åland 
   och bördigheten, det röda står för värme och kärlek. 

    

  Hemlandstoner.  

  Madeiras flagga. Ser ni att färgerna är desamma i "mina" flaggor förutom det vita 
  i Madeiras flagga...?
  Flaggan antogs år 1978. Dess blåa fält symboliserar havet som omger ön, det gula fältet i mitten     symboliserar Madeira och dess bördiga areal som gett ön dess rikedom. Det röda kristuskorset   symboliserar öns upptäckare och samtidigt därmed öns band med Portugal.


    Hemlandstoner.  
  
    Portugals flagga i färgerna rött och grönt, med det centrala emblemet ur Portugals statsvapen. 
    Den gröna färgen står för Henrik Sjöfararen, den röda för revolutionen...
    Flaggan antogs den 30 juni 1911 då Portugal övergav monarkin och införde republik. 
    Lite lustigt är det att den gamla kungaflaggan hade varit i vitt och blått 
     ( jag jämför förstås på Finlands flagga nu). 
    Den nuvarande flaggan refererar samtidigt till landet historia som en betydelsefull sjömakt. 


    Hemlandstoner. 

    Finlands flagga i vitt och blått. 
    Den vita bottnen sägs representera den snö som täcker landets jord. 
    Det blå korset representerar i sin tur vattendragen i de Tusen sjöars land...( Topelius) 

    Uppriktigt sagt så hade jag inte tänkt mig fredagsinlägget så här egentligen, men så bara blev det så 
    när jag insåg att jag har fyra flaggor. Alla fyra måste ju vara med idag.

    

   Förutom att båda mina öar är autonoma/ självstyrda så är de också kända för sina sälar...
   Bilden ovan tog jag en dag då jag hade förmånen att få åka med till Märkets fyr. På vägen tittade 
   några nyfikna huvuden upp ur vågorna.  På Madeira finns det munksälar...dem har jag dock inte sett
   levande eller har eget foto av.

   




Av alla öar, den vackraste och friaste...(ungefär så) 

    Men på Câmara  de Lobos vapensköld finns de och i presidentens trädgård finns de på en kakeltavla.

    Ja, vad har Portugal och Finland gemensamt då förutom att de är republiker och har autonoma öar ? 
    
    Inte särskilt mycket skulle jag tro? Men en sak som de har gemensamt är sjöfarten...

   

En äldre bild där både Linden och Albanus är med samtidigt. 
 

                              Pommern måste förstås få vara med och symbolisera sjöfarten på Åland.

                              

I Lissabon låg Funchal...kan ni tänka er?😉😊


Beviset. Det går inget fartyg för passagerare mellan fastlandet och Madeira längre. Tyvärr. 

Så där ja, så här blev det ...och givetvis så finns det många gemensamma nämnare länderna emellan men måtta med allt idag.

Ha en skön fredag alla!

                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Inte bara ett sprakande inlägg utan en trevlig liten historielektion också. Tusen tack för länken och för att du är med. Vi ses imorgon på tåget =)
Åke sa…
Stämmer bara in med LillaSysters ord, och flaggorna är ju hur färgglada som helst. Nu är jag svar för sjöfartens skepp. Så passande att du fick med fartygets namn också :) Välkommen till att Hoppa på Tåget imorgon då :) Jag äro laddad, varmkör och kopplar vagnarna i soluppgången ;)
LillaSyster,

Tack! Ja imorgon hoppar vi på tåget,tut tut
Åke,
Det blev flaggor och hemlandstoner idag när jag kom på att jag har fyra flaggor mitt I allt.
Jag har jobbat ombord på både ,Albanus o Linden samt haft cateringupodrag på Pommern.
Imorgon syns vi på tåget. Bra att du tar ett varv via Madeira också
Härligt med flaggfärger! Och vad du kan en massa historia. Tack för lite ny kunskap :) Kram
Anna I Portugal,

Ja, vi har en gemensam flagga du och jag😊
Den grannaste av alla mina fyra. Ålands historia kan jag, Finlands också, madeiras till en del, nu återstår Portugal...är nyfiken som alltid
Kram
Znogge sa…
Det blev inte bara färgsprakande utan dessutom också väldigt lärorikt. Klart att alla flaggorna skulle få vara med och uppmärksammas. Sveriges flagga har förändrats en del under årens gång och fick sitt nuvarande utseende när unionen med Norge upplöstes 1905.

Önskar en trevlig fredag!
Znogge,

tack!
Jag är nyfiken av mig i den här bemärkelsen, vill veta och vill lära mig.
De flesta flaggor i sig har rätt många historier innan de har blivit det de är idag.

Önskar dig detsamma!
Annika sa…
Givet!
Alla fyra flaggor måste vara med i ett sånt här inlägg. Allt annat hade varit fel!
Funchal, alltså fartyget, det minns jag från förr. Att man kunde se annonser om att kryssa med henne. Hon finns kvar! Men hon kryssar inte längre alltså. Lusigt att hag minns den båten så himla väl från förr.
Ja sjöfarten ja, så glad att Finland får de stora uppdragen att bygga fartyg till bla Royal Caribbean. Vilken uppdragsgivare och så mkt jobb det ger. Det är väl gamla Wärtsilä som bygger fartyg, minns inte deras nya namn. Hehe.
och Åland och Pommern, så klassiskt. OCH all sjöfart där. Underbart!
Från ö till ö för er. härligt.
Ha ett finfint veckoslut!
Kramar!
Annika,

Ja, absolut givet, alla fyra flaggor ska vara med!
Jag känner mig rik, som har fyra flaggor.
Tänk att du känner till fartyget Funchal.
Jag visste om att det fanns tidigare, men såg det när vi var till Lissabon.

Finland är känt för att kunna bygga fartyg, välkänt.

Pommern hör till Mariehamn, det skulle vara tomt utan henne där.
Pommern är byggd i Skottland, Albanus och Linden i Mariehamn.
Skeppsbyggmästare var min exmake😊

Trevlig helg! Många kramar!

femfemman sa…
Att rita flaggor, det gillade en del elever att göra. Vi gjordevockså "arbeten" om olika länder. Att rita av flaggan tillhörde uppgiften. Ett elände med Spaniens och Portugals flaggor. Finlands flagga var tacksam.
Gissar aymtt man numera inte ritar/målar, utan kopierar direkt i datorn. Lättare så... men föga utmanande. God kväll! Kram
BP sa…
Håller helt med LillaSyster. Å du Portugal och Finland är väl också demokratier och har Euron som betalmedel. Ja, jag vet att det inte har med färgsprakande att göra.

Tycket att Ålands flagga och den samiska dito har mycket gemensamt - om inte annat så är de otroligt vackra:-)

PS. Sedan förväxlar jag alltid den portugisiska och den marockanska flaggan... DS.
Paula sa…
I ditt rika inlägg föll jag pladask för sälarna! Det är något i deras kroppar som jag känner stor gemenskap med, ähum, och vi har lite svårt att röra oss ibland. Men med lite vilja så går det.
Ålands flagga är jag alls inte bekant med, skulle inte känt igen den om jag fått frågan! Får försöka pränta in den nu.
Måtta är ett rätt trist ord, men ibland av nöden tvunget, Du fortsätter när tillfälle ges, snart...
Kram
Femfemman,

Ja, det gjorde jag också, ritade och färglade flaggor.
Finlands flagga är enkel och lätt att komma ihåg

Kram
BP,

Exakt, euron och demokratin är också gemensamma nämnare.
Det är lätt att förväxla flaggor. Den åländska är bara att rita ett rött kors i det gula korset på den svenska flaggan.
Paula,
Sälar är fina djur, spolformade och vackra,precis så där som du jag är.
Så bra att jag kunde lära dig något nytt om Finland och om Åland.
Tänk Sveriges flagga och måla ett rött kors I det gula.
Kram😊

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio