Färg-grann fredag/ 34

   LillaSysters färggranna fredag känns nästan som ett måste, men ett frivilligt och härligt måste. 
   Jag har blandat friskt idag av allt det färggranna jag har dels runt omkring mig men också en del 
   "arkiv-hittat". Städandet fortsätter till en viss grad... 


   Så här såg livet ut för inte alltför längesen, när barnbarnen var riktigt små och just hade lärt sig att gå
   Ljudet av dem som följde dem i spåret över köksgolvet (klinkers) sitter i fortfarande..💗

                               
                                Sensommaren, hösten- 2023. RIM bjöd till med mycket färg ...


      Just nu och  några dagar till...stjärnorna får lysa dygnet runt hos oss nu. Snart plockar jag ner dem


           En äldre bild ...emaljerade kannor är så fina


    Vi gick på café en dag Uffe och jag för några år sedan...Lottas Stickstuga bjöd 
    till med massor av färger, sprakande..


    Här nere i stan (Funchal) behövs inte stickade mössor men högre upp i bergen så..
    

    Ett vackert vallmo-kronblad i regnväder...


   Och vad är det här då? ..jo, rester av blomkålsstock och -blast, morötter, bönor, lök och persilja.
   Jag tar alltid tillvara på sådant, kokar buljong på skal och blast till soppgrunder eller så använder jag       buljongen osaltad som gröngödsling i vattenkannan. 
   Ibland hackar jag allting finfint och lagar grönsaksbiffar på skal och liknande, 
   blandar med kött, med ost etc.. Ja, jag är en "ta tillvara-kvinna". 
   Det är svårt att få ränderna att gå ur så att säga..
   Det går liksom av bara farten..

Pst....En uppdatering till gårdagens inlägg om potatisbakelsen.  Paula i Pörtet har också skrivit om potatisbakelsen...och där finns också ingredienserna uppräknade men med liten avvikelse. Istället för punsch så ska det vara rom i hennes favorit. Passar mig som hand i handske som bor på Madeira/ Portugal. Här tillverkas det rom... Nu bara måste jag baka potatisbakelser och få madeiraborna med på tåget. Jag har en plan …😉

   Ha en bra fredag alla! 

                                                      Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Färgglatt och jag gillar att du tar tillvara på allt. Där kan jag verkligen bli bättre! Lägger skal etc i komposten idag, så det går ju inte i några sopor men ändå. Det går ju att äta. Broccolistockarna använder jag dock. Skördade min första igår! Kram
Lena i Wales sa…
Färger gör mig glad! Gillar att blanda hej vilt.
Det har varit mycket här den senaste tiden, men nu hoppas jag vara tillbaka med bloggläsning och kommenterande. Har mycket att ta igen hos dig.
Trevlig trettondagshelg!
Anna i Portugal,

Tack! Även jag kan bli bättre på att ta vara på fastän jag är en tillvaratagare...Jag hackar bananskal fint tillsammans med andra frukt-grönsaksrester och blandar dem med jord, gräver ner och vips så har du den mest eldfängda jord att odla i...ett tips bara..Från ingen mask till hur många som helst maskar i lilla täppan har jag nu..
Nu och då ger jag täppan en liten giva..men du har ju så mycket mera odlat än vad jag har förstås.
Underbart att kunna skörda sin egen broccoli, något jag verkligen saknar men som jag har lärt mig att leva med. Att jag inte kan, alltså.
Kram!
Lena i Wales,

färger är ett måste för att jag ska må bra, vi är likadana på den fronten du och jag.
Ibland har man mycket runt sig och då hinner man inte med som vanligt. En enkel ekvation. Jag har inte heller varit inne hos dig på samma sätt som jag brukar. Men jag vet ju var du finns! 😊 Jag vill verkligen läsa med stora bokstäver, inte bara skumma igenom.

Tack detsamma Lena!
Tove sa…
Ett underbart inlägg!
Minnen, färger och så resten; den där resten som är så stor 💝
Znogge sa…
Så färggrant och fint! Leksakerna minns jag mycket väl från när våra barn var små. Fanns väl liknande när jag var liten också. Mössorna blir man glad av men att ni inte behöver dem förstår jag mer än väl :D

Önskar en fin fredag!
Znogge,

tack! Var det inte Brio-leksaker?
Här behövs solhatt men uppe i bergen behövs nog mössor. Vi har Inverno nu, vinter..

Önskar dig detsamma!
snygga varierande färgklickar
tant Hannele sa…
P.S.
så fina rester hade jag lagt direkt på tallriken, i soppan, vi skalar nästan inget längre, och blomkålsblast har jag aldrig slängt... som jag sett många lämnar kvar i affären (su slänger väl inte det gröna i purjolöken??)
LillaSyster sa…
Förstår att du öppnar Bistrovagnen snart =) Du är så ordentlig som tar tillvara på allt i din matlagning.
Tack för spraket och länken!
Annika sa…
Det var minsann färg det.
Måste säga att jag impas av ditt sätt att reda på blast,rester och annat. Alltså, det gör inte jag ... du inspirerar mig istället till att göra det.
Vilken tur att ränderna aldrig gått ur dig vad gäller det.

JA, ut med dig i en foodtruck, haha. Sälj potatisbakelser, semlor och annat som madeiraborna aldrig ätit. MUMS! Bra ide där.

De där emaljerade kannorna känner jag igen mycket väl. Vi har dem på skären.

Kramar och trevlig helg!!
BP sa…
Läcker färg på silen:-) Min mamma gjorde som du och tog till vara på allt. Själv är jag inte lika duktig som hon eller du. Min man däremot kokade alltid upp "avfall" och tog det som bas till soppor.
Och emaljkannor är så läckra och dekorativa.
Kuddarna är en fröjd för ögat, liksom de söta mössorna.
Hursomhelst - färgsprakande är det här hos dig:-)
Guldkryckan sa…
Bra att ta tillvara det man kan, så gjorde man ju alltid förr.
Rejält färgsprakande här idag, tackar för det. 🙏

Ha en fin kväll.
Hanneles bokparadis,

Tack! 😊
Tant Hannele,

de kommer på tallriken som grönsaksbiffar, eller blandat i något annat. Här skalar jag sällan någonting beroende på vad jag gör men tvättar rent ordentligt innan. Jag slänger inte...det gröna i purjolöken äter jag upp på många olika sätt.
LillaSyster,

haha...ja, jag sällar mig till de andra nere på torget vid hamnen. Potatisbakelser och grönsaksbiffar, lite likör osv...det här blir nog bra det.
Tack!
Annika,

ja, det blev mycket färg idag.
Här går ränderna inte ut, det blir bara längre och längre..
Haha, ja, det skulle vara en liten foodtruck, då i åländska färgerna som är desamma som de madeiranska. "Här säljer jag sånt som ni aldrig någonsin har ätit förr...kom och köp! "

Kockums emaljerade kannor är urläckra..

Kramar och trevlig helg till dig med!
BP,

jag gillar den färgen!
Jag har alltid hållit på så här mera eller mindre.
Emaljkannorna är så vackra.
Kuddarna är ljuvliga, mössorna detsamma.
Ha en fin färgsprakande kväll!
Guldkryckan,

ja, så tycker jag också. För min del blev det en nödvändighet för att få ekonomin att gå ihop för många år sen och nu hänger den vanan med mig trots att jag inte skulle behöva göra det på samma sätt. Det har blivit en livsstil.
Tack själv och ha en fin kväll du med!
.
Jossu sa…
Jag älskar bilden på vallmons blad. Ett riktigt mästerverk skapat av naturen som du har förevigat så fint.
Jossu,

tack, jag är ju själv en vallmo-älskare av stora mått. Allt vad vallmo heter hittar hem hos mig. Ja, det är så vackert det som finns i naturen, där ligger skatterna mitt framför ögonen på en .

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio