En RIMlig tisdag

Nu när inte Rulle och Rulte Royce sköter om RIM-rapporteringen längre så får jag göra det själv efter bästa förmåga. De söta REN-lika bröderna sover gott i sin kappsäckssäng nära min säng, jodå jag hör hur de snarkar 😉 De ska sova där till första advent är tanken. Jag måste förstås erkänna att det blir lite hipp som happ med fönstertittandet för egen del nu för tiden. 

Jag har tappat glöden lite grann, så där mitt i allt men jag försöker blåsa liv i den (glöden)
få igång den .Ja, känner jag mig själv rätt så flammar det snart upp en eld igen.😏
Det var roligare när de två Royce-arna stod där i fönstret även om det var en sagolik verklighet de pratade om eller om det var en verklighetstrogen saga ...tja säg det? 

Men några foton kan jag dela med mig av till er...

 

Det händer att jag vaknar mitt i natten ibland och då stiger jag upp.
Det är ingen vits att ligga i sängen och snurra på som en osalig ande.
Inifrån såg jag att det hände någonting i lyftkranen, så jag gick ut för att se närmare på fenomenet. 
Men det var bara månen som var på väg uppåt. Den tycker ju om att klättra den också och där stod jag och tittade på, lite avundsjuk förstås. Vem vill inte dit upp? 



    Senare, eller egentligen tidigt följande morgon så var månen stor och grann
    men när jag skulle ta foto av den så dök den rakt ner i molnen.
   

         Det blev några detaljrika foton i december som jag inte har visat er ännu...
         I mina ögon är det vackert. 
         Jag är ju lite galen men jag är glad för att jag är det. Det underlättar
         För min del är det här konst i vardagen.


    Kranar som möts...


             Betong pumpas in i byggnaden
   

                            Ibland måste den andas ...undra på det!


    Mitt i allt så kom det mera armeringsjärn hit en dag...
    Jag trodde att den biten av byggnationen var klappad och klar men tji fick jag och vad vet jag. 
    Ingenting, men snart vet jag i alla fall lite mera om var järnen ska bli förstärkning. Tror jag..


           Sen fick jag ögonen på de där små, små sprintarna som låser fast bultarna så att allt håller 
           ihop. Tanken om David och Goliat dök upp i min hjärna


    Men vad är det där för en karta? Ser ni, det kan ju vara Skagerack och Kattegatt som syns där 
    mellan Danmark och Sverige...Sverige är lite trasigt men ändå


Men vad hände där då? Ska den på reparation, på rengöring eller helt enkelt bara försvinna härifrån gränden? OM jag får gissa så tror jag att den snart är tillbaka här igen.






Man ser inte många byggjobbare längre..bara några ben, något huvud eller så . 



    Här är det många på samma foto...😁


    Fotot är taget efter arbetstid då alla har gått hem men faktum är att det är lugnt utanför 
    byggnaderna under arbetstid också.  
    Bara ett fåtal män syns till under dagarna just nu. 
    Men de hörs, det spikas, slamras och 
    nu och då hör man hur de ropar till varandra.
    De finns där .... 

    


Javisst hade jag rätt, den gula stora betongbyttan var bara ut på något eget litet äventyr. 
Den kom tillbaka följande dag igen. 
Mitt i allt så fick jag se vart armeringsjärnet också tog vägen...något spännande är på gång
och i allt det gråa som vädret bjöd på, så såg jag att det händer något uppe på taket till den höga byggnaden. Det finns gubbs där på andra sidan, de skymtar fram nu och då.

Själv har jag förhandsskrivit det här inlägget för att jag idag har en tvåtimmars tenta i portugisiska, resultatet kommer senare om någon vecka. 

Det är rätt lustigt det här med språk. 
Nu har jag läst en intensivkurs på nittio timmar och det blir bara svårare. 
Jag säger som en god vän till mig förvånat sade; men det borde ju bara bli lättare?😉
Exakt, det trodde jag också 
Men mera man lär sig mera måste man lära sig.

Nu är vi två kvar i kursen av de fjorton som var med från början + 4 från den andra gruppen som vi är inlemmade med. Man och kvinnospillan kanske man kan tala om?
Men om jag får godkänt tänker jag fortsätta, envis som jag är och mitt i allt så lossnar det rejält.



    Här har det varit regnväder och hård blåst en längre tid...förra veckan tog solen på sig ett pannband.
    Kanske det värmde lite grann?😉 

    Det kommer flera RIMliga dagar i väster...absolut! 

    Däremot kommer jag att vara lite otillgänglig ett tag framöver p.g.a orsaker
    som är av det privata slaget.  
    Allt är bra, så ni vet, men om jag inte är inne här och kommenterar som 
    vanligt så vet ni att jag helt enkelt har annat för mig. 
    Jag tar igen det senare...mitt kommenterande alltså. 😎

                                                         Karin Eklund, Funchal, Madeira





Kommentarer

Kul att få se statusen på bygget. Och lycka till på tentan! Kram från ett ljuvligt fastland med sol och värme!
Anna I Portugal,

Ja, du såg den ju live för ett år sen ....
Tack!
Kram från ett blåsigt och halvsoligt Madeira
LillaSyster sa…
Älskar dina vardagsbilder som visar vad som händer. Hoppas inte att snarkningarna stör dig om nätterna. Kan tro att de där två drar tunga timmerstockar nu så här i början av året. Kanske sover de lite lättare fram på vårkanten.
Ha en bra eftermiddag!
Annika sa…
Tänk att armeringsjärn kan se så coola ut ibland :D.
OCH månen, som lyser mig i nyllet framåt efternatten. Skulle aldrig komma mig för att dra för gardinerna. Glöm det, älskar månljuset.
Aldrig aldrig i livet att jag skulle klättra upp för en sådan där stege som månen "klättrar" i. Bara känslan av det ger mig ångest.

ALL lycka till på tentan!! Och förhandsskrivna inlägg är BRA. SÅ kör jag på daglig basis, skriver dem dagen innan och auto-lägger-ut vid midnatt följande dag.

Kramar!
Anonym sa…
Vardagsbilder är bästa bilder och speciellt de som inte är tillrättalagda ☺️
Ha det så bra med vad Du nu ska hitta på och jag hoppas tentan gick vägen med Beröm Godkänt 👍
Nu ska jag försöka orka ta mig i väg på affären och handla det som är nödvändigt och möjligen någon go sak oxå 😋
👋/åsa
Stefan sa…
Siluetterna och månen i de första bilderna är häftiga.
LillaSyster,

Tack 😊!
Det låter bara mysigt när de där två snarkar. 😊😴
Tack,hoppas din dag blev bra, nu är tentan över och resultatet kommer om några dagar.
Åsa,

Tack jag gillar också vardagen bäst vad gäller foton.
Om några dagar vet jag hur tentan gick.
Tack och tack detsamna, hoppas allt fungerar så bra det kan
för din del
Ha det!😊
Annika,
Nu har jag svarat på din kommentar många gånger,
Men misslyckats att få iväg den, kommenterar på din blogg istället.
Kramar
Märtha sa…
Bilderna i början var lite mörka... Och dina "förmänskliganden" av allsköns maskiner har jag njutit av länge! Du har visst fotat rakt över gatan visst har ni kvar gatan och utsikten mot havet? Jag har förresten initialerna på "ljusmakerskan", men att hitta namnet - det är svårt som attan. Skall ändå skriva om henne, men måste får "Marocko" klart först, i den serien återstår ännu två - tre inlägg. Hoppas att du läser bloggar även om du inte hinner kommentera! Och jag känner på mig att tenten gick helt bra, som pedagog skulle jag rekommendera en paus på 1 - 2 månader, men det går ju inte kurser precis när man tycker man är redo... Plusgrader, sörja och halka här som bäst...
BP sa…
Kommer att sakna dina bilder från RIM när byggnaden är klar. Nu ser det inte ut som om den blir det 2024 heller, så jag är glad att kunna följa fler "byggnadskonstverk" här på din blogg.
Och om ni bara är två kvar av 14 så får ni båda två MVG. Annars måste ju kursarrangören skippa utbildningen helt, och det vill de nog inte. Dåligt rykte, du vet;-)
Önskar dig lycka till och på återseende snart:-)
Märtha,

Ja,nätterna är mörka och bilderna blir detsamma😊
Jag gillar maskinerna, detaljerna och har tydligen en talang för att sagofiera lite grann. De är ju snudd på mänskliga...kul att du gillar det. Jodå jag kommer absolut att läsa dina Marockoinlägg.
Jag har funderat mycket på ljusmakerskan och har fått fram ett utseende på henne men sen är det stopp...initialerna kanske hjälper mig?

På fredag ska vi diskutera fortsättningen vad gäller portugisiskan...beroende på hur många som har klarat tenten. Jag känner personligen för en paus med mera praktisk träning men hänger på om de andra ,om vi blir tillräckligt,många godkända, som vill fortsätta på direkten. Jag tror att jag är godkänd. Tenten görs i Lissabon, så inte ens melissa vet vad den innehåller annat inom ramarna gör vad vi har läst
BP,

Jag kommer att göra detsamma, sakna RIM, det trodde jag aldrig själv
Nej, det är nog inte så enkelt att vi blir godkända, vi måste klara det ,ingen slinker förbi. Här är det hårda puckar, inget tittande mellan fingrarna.
Vi är i Portugal nu och inte i Sverige
De som har valt att inte vara med har gjort det för att de upplever språket som svårare än vad de själva trodde från början. Det kräver en hel av den som deltar. Dåligt rykte har inte Academedian inte, tvärtom 😊

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio