Blommor, "plockade" i Santana

   Det kan väl sitta bra med en blommig onsdag idag? 



    Orangea proteas, gula proteas, rosa proteas och precis hur många som helst proteas finns det
    Titta in här och läs de latinska namnen och om hur "oherrans" många olika sorters proteas
    det verkligen finns


Jag bestämde mig för att inte dyka ner i allt detta latinska alltför mycket utan istället
"plocka" en rejäl bukett med mig hem i minneskortet för att kunna dela med mig av allt detta 
vackra, sköna som jag hittade i Santana. Om Santana kan ni läsa mera om ni klickar på länken


     En begonia har fått sällskap av den ljuvligt vackra protean



Det var inte alls meningen att det skulle bli så här men så blev det så och  jag gillar det.
Låt stå! brukade det stå på tavlan i skolan och jag lät det stå! 😊✨


   Tänk att bara få lägga sig ner och vila sitt huvud på en magnolia. Kan livet bli bättre än så?


     Ha en skön mitt i veckan dag ! 


                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Ute strilar regnet ned. Då går jag in hos dig och får en färginjektion. Tack för den! Visste att det fanns många olika sorters protea men att de var såå många! Har sett dom i Sydafrika där Protea cynaroides är nationalblomma. Ska villigt erkänna att jag förut slarvigt sagt att Protea är Sydafrikas nationalblomma. Men det var innan jag visste att det fanns så många olika.
Nu ska jag snart gå ut i regnet. Ha en bra dag!
femfemman sa…
Väldigt vackert. Får mig att längta till vår och sommar. Ännu mer. Nu är snön nästan borta, och naturen helt "död". Får börja kolla efter vintergäck och snödroppar snart.
Så vackra blommor! Du bor ju blommornas mecka så det är verkligen underbart att få njuta via bloggen av allt du har omkring dig. Tack! Ha en fin onsdag! Kram
LillaSyster sa…
Hur läckra som helst och platsar alla dagar i veckan - tack för dagens färgklick!
Anita, femfemnan,Anna o LillaSyster,

Tack för era kommentarer, jag har tagit dem alla till mig!

Svarar så här nu!

Ha det gott- kram!
wiper sa…
Dess blommor var magiskt vackra. Har aldrig sett nåt liknande. Det passar verkligen bra med en blommande onsdag. Det är verkligen en blomma i min smak så jag skulle själv vilja fylla upp en vas med dessa.

Magnoliorna var vackra också.

Ha en härlig onsdag
Kram från Malin
Anonym sa…
Blomster förgyller och jag tar tacksamt mot Din bukett av fina olika formade blommor. Jag kände villhöver❣️ men än är det långt innan snön försvinner, före mitten av april lär det inte ske och förra året (2023) låg snön kvar långt in i maj.
Ha en fin onsdag 👋/ åsa
Annika sa…
Du bor på blomsterön nummer ett!
Så fina färger denna morgon när det töar ute och det är järngrått.
Tack för dessa vackra blomster. Så ovanliga dessutom. En ovanlig magnolia också.
Kramar från ett Reston där all snö nu töar bort med expressfart. SOM alltid.
BP sa…
Helt underbara blommor! Sådana finns då inte här, åtminstone har jag inte sett dom på våra breddgrader. Stort tack för att du delar med dig. Ett färgsprakande inlägg som även hade perfekt passat till LillaSysters "Färgsprakande fredag".
Märtha sa…
På vår första resa i Sydafrika vandrade vi helt "i misstag" i en proteaskog. Jag ville bara se lite närmare, B parkerade bilen - och oj... på vår senaste resa besökte vi ett nationalparkliknande område i Kapprovinsen, och där fanns en massa proteor och liknande växter, en massa ericor och en massa svårvandrade stigar och... Ja, jag var i mitt esse! Tyvärr tog tiden slut, vi hade en god bit till hotellet... En intressant växt! Initialerna är M A, förresten!
Wiper-Malin, tack!

Åsa, protean är en villhöverblomma

Annika, jag lever i ett blomsterparadis


BP, om de finns i Sverige har de flugit dit

Märtha,vilken resa ni gjorde! Tack för initialerna, ska fundera lite, forska lite

Tack , jag gör så här igen, jag har problem att svara, det går men långt ifrån lätt.
Så jag samlar ihop mina svar i ett svar än så länge.


znogge sa…
Så otroligt vackra blommor var och en på sitt sätt! Fina färgklickar dessutom en grå januaridag.

Önskar en god kväll!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio