2024

Plötsligt så stod det 2024 skrivet lite överallt här i Funchal när det gamla året gick upp i röken efter alla "smygfyrverkerier" som pågick under nyårskvällen innan det stora mäktiga tog över exakt när klockan slog midnatt.  2024, ett oskrivet blad ligger framför oss, spännande givetvis, så är ju livet när man inte vet desto mera om vad som väntar en. 

Personligen kände jag mig mera eller mindre i en overklig värld.Det är så stort detta fyrverkeri att det är snudd på omöjligt att ta in 

Vi stod högt uppe i stan i närheten av Jardim Botânico da Madeira,  hos våra vänner Christel och Paulo, där vi  tittade oss omkring på det enormt stora fyrverkeriet som sprakade igång så välorganiserat, så exakt synkroniserat som det bara kan bli. Det var imponerande, det var superbt! Applåder till alla som har skött om allt detta sprakande som pågick i 8 minuter! 39 avfyrningsstationer var utplacerade och alla sköttes via dator, allt fungerade perfekt. Madeira levererade igen! 

    
    Jag lämnade min egen kamera hemma. Lite ovanligt för min del men efter ett antal nyår 
    här på Pärlan i Atlanten så ville jag njuta av varje litet sprakande utan att bli distraherad av något
    annat. Jag ville inte låta kameran ta den tiden av mig. Jag koncentrerade mig fullt ut på fyrverkeriet. 
    Jag sög på allt som om det var en färgsprakande karamell..efteråt med en bismak av krut...

    Jag vet ju så väl att det alltid finns drönare som sköter fotograferandet mycket bättre
    än vad jag själv kan göra en kväll som denna. 
    Jag vet också att Internet svämmar över av fyrverkeriet här på Madeira. Vem som är huvudpersonen 
    bakom fotona här ovan känner jag inte till men jag själv är i alla fall helt oskyldig. 
    Det är Toby Hughes som förmedlar dem via sin blogg... titta gärna in hos honom. 
    Han skriver en hel del om Ronaldo just nu. 
    Ronaldo kom hem till Madeira lagom till nyår för att fira sin mamma som fyllde år. 

    


   Den här bilden är jag däremot skyldig till. Jag tog den några minuter innan vi åkte tillsammans med 
  " åländska" Jenny upp till Boa Nova och våra gemensamma vänner där. 
    Jenny har bott här i över tjugo år så frågan är förstås hur mycket ålänning hon är? 😊 
    Det är Jenny som tillverkade vår Feliz Natal-skylt ..

    Vi hade en riktigt skön avslappnad kväll med goda tapas och Janssons frestelse, 
    champagne vid midnatt som sig bör när nyåret ska vigas in.

   När klockan slår nyår brukar mina önskningar flyga kors och tvärs i världen till alla dem som jag 
   älskar och vill mycket väl. Ibland behöver önskningen inte flyga långt alls, ibland riktigt långt. 
   Ja, jag vill alla väl, t.om skitstövlarna i världen, krigsgalningarna, som jag hoppas 
   att kommer på bättre tankar. 
   Jag hoppas givetvis på att det ska ske en förändring till det bättre innanför pannskalet på dem.
   (ja, jag vet, men man kan alltid göra ett försök via den energi man besitter) 
   Försöka duger som det heter. 
   Jodå, jag känner väl till ordet utopi. 

   Det fanns två kryssningsfartyg vid kaj, ute på redden låg sex stora fartyg
   samt Porto Santobåten Lobo Marinho
   plus massor av småbåtar när fyrverkeriet slog igång. 
   27 000 personer fanns ombord på alla fartyg och i land hade alla hotell full beläggning. 
   Ca 100 000 personer hade sökt sig hit till ön inför nyåret. 

  
                                      
                                      Idag har Lamp-Tomten fått sällskap av nyårssällskapet...


    Det regnar och papayan blommar ....

    

   Jag har planterat ett paradisträd som jag fick av Christel....
 
    

    samt pratat med småplanteringarna så här på årets första dag. Från höger tittar en liten orkidé upp, 
    Nattens drottning står där i mitten och till vänster om henne har jag sått passionen (maracúja) 
     

En liten frukt låg i en låda med bananer och pepinela här hos oss en dag i slutet av november och
naturligtvis så tog jag frön från den att så..

Nå, jag tar inte ut bekymmer för hur jag ska placera allt ännu. Var dag har sin tid och tids nog så... 
Det brukar ordna sig. 

Maracújan har en benägenhet att växa sig lång och 
slingra sig än hit än dit
Kanske jag gör ett tak över gränden med tiden? 
Själv tycker jag att det är en riktigt lysande idé just nu😀







 Nu önskar jag er alla det bästa av år 2024! 
 Håll i Er, nu kör vi! 

                  Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

BP sa…
Madeiras fyrverkeri är magnifik. Här räcker inte superlativen till helt enkelt. Bilderna är superba och skådespelet kan väl mäta sig med Sydney. Jag älskar fyrverkerier och förstår inte personer som tycker att det är bortkastade pengar.
Minns att vi sett fyrverkerier i Funchal under en av våra besök där. Det var magiskt där också. Och på den tiden gissar jag att ingenting var synkad via dator.
Nu ska jag kolla upp din länk.
Gott Nytt!!!
BP,

ja, fyrverkeriet här är magnifikt, absolut.
Exakt, superlativen räcker inte till..
Jag är likadan, älskar fyrverkerier, njuter fullt ut..och som det är, även om det är som det är för miljön, så slutar folk ändå inte att skjuta upp raketer, så det är lika bra att njuta fullt ut så länge nån annan betalar. En miljon lär ha gått upp i rök men med tanke på folkmängden som kommer hit för att se den och allt vad den rörelsen genererar så får de in slantar hur mycket som helst som visar på plus många gånger om. Det är en attraktion som är bra för turismen.
Nu är allt synkat via dator. ..
Gott Nytt önskar jag dig också!
femfemman sa…
Tycker ju att fyrverkerier är helt vansinnigt. Lägg de pengarna på något vettigt. Till människor som behöver
...eller forskningsprojekt. Vad som helst , utom att bara skjuta iväg en massa pengar i olika färger upp i luften och förorena ännu mer.
Krigsgubbarna... Kan bara inte förstå dem. Hur i helsike kan unga mäns liv bara utplånas för att några idioter vill ha större land/inflytande...eller till varje pris behålla landområden.
Behöver lite nya krukväxter . Får vänta tills det blir lite ljusare ute. Men faktum... dagen har redan blivit elva minuter längre på eftermiddagen. Yes!
God kväll! Kram
femfemman,

så kan man tycka, absolut och ett visst sådant tyckande har jag också. Jag skulle inte själv lägga ner pengar på fyrverkeripjäser men likväl så skjuter man fyrverkerier varje nyår hur många som helst i hela världen nu. Jag tycker att det är vackert och jag passar på att njuta. Ingen bryr sig om knyttet så att säga. Förorenandet är det jag är mest emot själv men som sagt..jag tycker att det är vackert detta förorenande som jag inte kan göra någonting åt. Jag njuter stort när jag är mitt i allt detta. Jag ids inte vara arg och ilsken över något jag ändå inte kan påverka. Och ekonomiskt är det jättebra. Det finns fördelar också...Sen kan man förstås titta på biltrafiken, kryssningstrafiken etc....där har vi också mycket föroreningar som inte syns ...på samma sätt.

Krigsgubbarna ja, där är jag mera på offensiven, lita på det. Fyrverkeri ger glädje, det ger inte kanoneri precis och alla dessa unga män som går åt, alla människor som dör för vansinnesgubbarna och gummorna. Jag antar att det finns någon sådan med också...

Oj, elva minuter längre redan, toppen...
I januari hörde det till för min del att plantera gloxiniaknölar...ett tag sedan nu. Nu får jag själv stå för knölen och bra går det också.
God kväll på dig med!
Kram
Märtha sa…
Och jag har inte kommenterat något på länge! Men jag har läst allt! Idag, nyårsdagen, har jag skrivit en kort recension på ett fantastiskt "fyrverkeri" i Lovisa, sång, dans och musik. Sådana gillar jag oerhört mycket mer än raketer. I orkestern Humpsvakar (teknologer, det vet du) finns det några pyrotekniker som gör verkligt snygga fyrverkerier, med musik. Madeiras skulle jag också ha beundrat. Men ett evinnerligt pangande här och där är helt av ondo. Har haft en häst som bara gick runt, runt i sin box hela nyårsnatten, vad än vi försökte med. Det var inga roliga tider det.
Märtha,

Så blir det ju ibland och man måste ju inte ens. Tack för att du har läst allt, härligt att läsa.
Sång, dans och musik är det allra bäst, där är jag med dig till hundratio procent. Här slipper man inte ens undan fyrverkeriet om man skulle försöka, vilket jag inte gör. Jag gillar det. På Åland har vi Holländer som är enjätteskicklig pyrotekniker...Pangandet kan jag vara utan. Det är hemskt. Inte kul på en fläck. Där vi var igår så finns en liten hund och den gillade inte pangandet alls och pangade gjorde folk. Men inte under stora fyrverkeriet, då var det bara det som gällde.
Susjos sa…
Å jösses, snacka om fyrverkerier, magiskt vackert, förstår att de är välkända ! Underbara foton, och så skönt att du slapp stå där med kameran och istället få njuta av dem fullt ut!
Önskar dej en god fortsättning på det nya oskrivna året! Kram!
Susjos,

ja, det var magiskt vackert. Av erfarenhet så vet jag att det inte är särskilt roligt att ta foton av fyrverkerier. De försvinner för en själv på något märkligt sätt.
Det gäller att njuta fullt ut.
Tack detsamma!
Kram!
Det är verkligen ett magnifikt fyrverkeri hos er. Jag har egentligen väldigt svårt att fatta vitsen med fyrkverkeri, men Madeiras har jag förståelse för. Det är så pampigt! Önskar er det bästa 2024! Kram
Anna i Portugal,

ja, det är magnifikt, snudd på overkligt.
Fyrverkerier i sig uppskattar jag men smällarna förstår jag inte ...eller jag kanske förstår dem men jag gillar dem inte.
Önskar er detsamma!
Kram
LillaSyster sa…
Ja, nu kör vi!
Wow vilket fyrverkeri.....har aldrig sett ett så pampigt innan. Ku ska jag kicka igång dagen med en promenad. Ha det fint! Kram
Karin sa…
Jag är väldigt svag för fyrverkerier, ju praktfullare desto bättre! Madeira verkar vara i världsklass! (Det finns såklart invändningar och i mina trakter har det medfört bra förändringar: mycket begränsade tider för egna fyrverkerier och uppmaningar att i stället njuta av det större gemensamma. Förhoppningsvis räddar det dessutom en och annan amatör från skador.)

Tack för alla fina inlägg under 2023, tack för att du delade med dig av fyrverkeriprakten och god fortsättning på 2024!
Anki sa…
Vilket fantastiskt fyrverkeri ... verkligen något alldeles extra!
Tack för det gångna årets alla trevliga inlägg och även om jag är lite lat med kommentarerna så läser jag de allra flesta av dina inlägg.
Önskar dig och Uffe God fortsättning på 2024!
LillaSyster,

ja, nu är vi igång!
Madeiras fyrverkeri är ståtligt, pampigt och enastående vackert.
Ha en fin promenad och ha det fint överhuvudtaget.
Kram!
Karin,

sån är jag också.
Madeira är i världsklass och blir bara bättre på det verkar det som. Utmanar sig själv hela tiden.
Jag har själv varit en invändare men har bestämt mig för att sluta stå på den barrikaden och att istället njuta fullt ut medan det vackra varar. Här förändrar man också en hel del till det bättre men tillsvidare är det lite väl fritt med smällarna kvällar före och efter. Jobbigt helt enkelt.
Tack själv Karin, vi kör vidare nu på år 2024!

Anki,

det är fantastiskt, jag kan bara hålla med.
Tack själv Anki, jag är som du, jag läser men kommenterar inte alltid. Det måste man ju inte göra heller...livet finns även utanför blogglandia. Tiden ska räcka till.
Jag önskar dig och din familj, plus Muffin förstås en God fortsättning på det nya året!
wiper sa…
Förr var det mer påkostade fyrverkerier men nu var det inte lika mycket och länge som förut. Dom använder sig av laser istället och ganska lagomt. Förstår att det kändes overkligen när det var så mycket som hos er

Jag tror det är svårt att omvända känslokalla psykopater tyvärr. Det känns skrämmande för vi hade kunnat ha det så bra. Dom flesta människor är fredliga och vill bara ha en normal tillvaro utan hot.

Jag fick mig ett gott skratt av lamp tomten, så kul och påhittigt

God fortsättning på det nya året

Kram från Malin
Wiper,

här har de ökat på fyrverkeriandet...det har alltid varit mycket här eftersom det är en stor turistattraktion. Overkligheten infinner sig varje nyår här, man är ju mitt i allt detta sprakande...
Du har säkert rätt, min tanke-energi räcker nog inte till för att få de där psykopaterna på andra tankar.
Lamp-Tomten hör till...

God fortsättning önskar jag dig också!
Karin-kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio