Tolv på raken


Som vanligt har jag hur många uppslag som helst att skriva någonting om men likväl eller just därför  blir jag som åsnan mellan hötapparna så  jag bestämde mig för att julstäda istället. Under städandets gång brukar tankarna falla på plats.. 

Jag har en mapp som heter Blandat, en mapp som jag inte har sorterat och så får det bli idag, lite osorterat. Det får bli tolv foton på raken med andra ord.

Olvon växer det inte på den här ön vad jag vet men på Åland finns det olvon i riklig mängd. Jag läste ett inlägg häromdagen som var från den tiden som vi bodde där. Det är före jul och jag var ute i jakt på grankvistar att lägga på trappan, då solen tittade fram och det bara gnistrade till ..
 


   En dukning i juletider...Julrosen hör till en av mina favoritblommor. 


    Så blir det sommar helt plötsligt och tackan med lamm är nyfiken på mig. 
    Lammen befinner sig som de barn de är i sandlådan


    Wilhelm, yngsta barnbarnet lämnade granna leksaker kvar på den frusna marken


                      Ett vackert konstverk. En julkrubba i all enkelhet


    "Ta till vara-Karin" samlar på allt mellan himmel och jord för att det kan vara bra att ha..
    Repstegen togs ner, repet togs bort och kvar fanns "stegen/ stiga- på brädena",  med hål i. 
    Tanken var att göra rolig konst av dem, men därav blev intet. Tänkte mig någonting i Hattifnatt-stuk.
    Någon annan fick både tunnband och "stegen" utan rep.


    Solen blänker till en vacker februaridag ett år då det begav sig och stockrosen var fylld av fröhus.


 
                Tre trötta änglar lutar sig mot två Karl-Johansvampar..I bakgrunden skymtar några pumpor..
                Det lustiga är att all den rekvisita vi kostade på oss blev såld till hugade spekulanter..
                ny rekvisita införskaffades och så såldes den också..det rullade på 


    Håhå, jaja..vad vore livet om inte RIM också får vara med på ett hörn..
    Ingen riktig ordning där heller, fastän jag är säker på att oordningen är i fullständig ordning. 
    (Undrar däremot varför jag har tagit just den där bilden? För färggranna bockarnas skull antagligen?) 
    Kan vara bra att ha-bild..haha..Det är jag det där


    Så till mitt bageri...det var båtbröd på gång en gång. Those were the days...


    Jordgubbar från trädgårdslandet sitter aldrig fel


    Bara för någon vecka sedan stävade Christian Radich ut ur hamnen
    här i Funchal, Saharadammet är tydligt närvarande, sveper in över havet...


     Trevlig tisdag önskas förstås. 
     Jag har varit på  kurs, Nu blir det jullov ända fram till den 5 januari-24.
     En afrikansk kycklinggryta puttrar (domoda) på spisen. Ris och en kålsallad till..mums! 


                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Karin sa…
Fina bilder från då och nu!

När jag läste om den afrikanska kycklinggrytan tänkte jag: "Dodoma! Där har jag varit många gånger." Men så såg jag att det var domoda. Måste googlas!
Tove sa…
Ljuvliga bilder! Väldigt ljuvliga bilder💓
LillaSyster sa…
Mmmmmm jordgubbar!!! Dröjer ett tag till, däremot såg jag Olvon på dagens promenad, men det kräver lite mer sol för att de ska orka slå ut och då ska jag stanna och lukta på dem. Så läckert med växter som blommar mitt i vintern. Kanske blir det ett Olvon här på Skogsliden framöver. (När jag klurat ut var jag kan sätta det)
Ha nu ett skönt jullov! (jag har också städat lite idag, ut med mattorna i hallen och sedan kört snabeldraken på nedervåningen och torkat golven - så lättstädat nu med de nya golven i kök och hall.)
BP sa…
Olvon vet jag ärligt talat inte ens vad det är - ooooops!
Och jag städade också idag. Inte i mappen "blandat", för en sådan har jag inte. Men för första gången på 1 1/2 månad sken solen en hel dag. Och jag lovar att den var väldigt avslöjande. En himla tur att jag alltid har tofflor på mig inomhus.

Jordgubbarna - MUMS. Visst finns det importerade jordgubbar i affärerna här, men de smakar liksom ingenting.

Å byggmotiv är alltid attraktiva och en ögonfröjd:-)

Dina båtbröd - WOW. Så himla duktig du är. Vad fyllde du dom med?
Gunnel sa…
Jag log igenkännande när jag läste om dina ta-till-vara saker. Jag tog en del småplock med mig, men det mesta fick stanna kvar till den som köpte huset. Det var tack och lov en kille med lite fantasi och som tycket om att själv göra saker. Jag tvivlar inte på att både du och jag kommer att hitta ta-till-vara-saker där vi bor nu också. Ha det gott.
Stefan sa…
En fin och härlig mix av bilder.
Kanske ett uppslag inför nästa års bloggande.
Sista dagen i månaden, publicera ett inlägg med en bild från månaden i januari, två för februari...etc...fram till tolv bilder i december.
Anki sa…
En härlig bildblandning! De där svamparna ... alldeles underbara!
Oj vad de stirrar på mig, de där brädorna från repstegen! Undrar om de vill säga mig något?
Ha det fint och njut av jullovet!
Paula sa…
Förstod att Anki skulle gå igång på svamparna, hade hon besökt dig på Åland hade hon handlat upp alla svampar hon såg på borden!Julkrubban gillade jag skarpt, lika rund och fin som jag, ähum
Olvon förekommer i någon låttext som jag inte minns just nu, jo, jag binder en krans lalalala med olvon
bra va?
Bä bä hade vi betande på vår mark när vi drev värdshuset. Det passade bra eftersom vi höll med minizoo. Jag blev dock aldrig lika betagen i dem som i getterna! Mina favoritdjur.
Juldukningen är också så snygg, har inte varit på något julbord i år, inget jag saknar heller. Har glufsat i mig lite julmat ändå, kålrotslåda o skinka, köttbullar, nassetassar,o igår köpte jag mig kallrökt lax. Så portionerar jag ut julens gosaker, på julaftonen blir det ett avskalat julbord har hela familjen kommit överens om. Ingen av oss vill ha kylen full av rester.
hälsar finnkäringen som vill ha mer dagsljus, NU! Vinter gillas men inte mörkret...kan nästan drömma mig bort till en ö i Atlanten
Karin,

tack!
samma bokstäver i alla fall. 😊
Jag fick godkänt för domodan! Uffe såg nöjd ut. Det är han som brukade göra den så alla våra gäster baxnade och suckade förnöjt. Vi åt den med kyckling idag men den går att göra vegetarisk, med fisk och kött. En mångsidig och mycket god gryta. Lite grann man tager vad man haver.

LillaSyster,

ja, jordgubbar. Vi hade så innerligen goda gubbar i vårt trädgårdsland men nu får de nya ägarna njuta av dem istället.
Olvonen vill väl ha snudd på sommar innan de slår ut så du får vänta lite ännu.
Ja, visst måste du ha ett olvon på Skogsliden!
Ja, det blir kanske inte ett riktigt läxfritt jullov...vi fick läxor över lovet, mycket läxor. Hon kräver sitt vår fina Melissa. Ingen rast och ingen ro.
Härligt med nytt då man ska städa.
Anonym sa…
Jag är en hamster ☺️ så här hos oss kryllar det av spara på bra att ha… innan jag blev sjuk och började tillbringa livet i sängen då var jag kreativ och pysslig, jag hoppas hitta tillbaka dit under 2024.
Jag gillade den enkla julkrubban 🤩 och de små älvorna som lurade sig mot svampar 🍄
Jag har oxå börjat rensa och städa både i bildskafferiet ☺️ utan även i mitt gå in skafferi och där fanns verkligen gott och blandat 😅
Kycklinggryta är gott 😋
Vi testade julskinkan idag och den fick godkänt 👍
Vi äter ju kalkon på julafton så den där vanliga julmaten tar vi lite pö om pö.
/åsa
BP,

olvon är ett skogsbär som fåglarna äter...jag har aldrig ätit av dem..vet inte ens om man ska göra det. Vackra är de hur som helst.
Ja, nu kommer den tiden då solen avslöjar lite väl mycket, men man får ta det onda med det goda (solen).
Nu har du julfint då tack vare lampan på himlen.
Du har så rätt, importerade jordgubbar smakar inte alls som jordgubbar ska smaka.
Åh, så glad att jag inte är ensam om den här märkliga böjelsen, haha..
Båtbrödet är mitt eget recept. Russin, solrosfrön, sesam- och linfrö, anis, kummin och fänkål...fanns i degen. Jag har bakat det här också och delat med mig av till grannarna, som gillar brödet.
Gunnel,

jag kan tänka mig att du log igenkännande. Vi är nog lite grann av samma skrot och korn vad gäller att ta till vara saker du och jag.
Oh, ja, gissa vem som har förrådet fullt..lite för fullt så jag har börjat dela med mig av åt andra som plötsligt behöver än det än det andra. Tack och lov!
Ha det gott du med!
Stefan,

tack!
Ja, varför inte. Månadsstädning..kul tanke, den tar jag till mig! Tack!
Anki,

tack! Svamparna köpte jag åt Uffe egentligen, han är ju lika svamptokig som du är. Jag minns inte vad konstnären heter längre men de var jättefina och givetvis så blev de sålda. Visst stirrar hålen på en, jag såg hattifnattar, de där lustiga varelserna i Mumindalen. Jag är säker på att de säger någonting åt dig. Tack, jag tänker njuta av jullovet även om vi fick massor av läxor att läsa.
Melissa ligger på oss!
Paula,

det förstod jag också, vi känner ju vår Anki!🤍
Julkrubban köpte vi åt min dotter..den är fin, genial i sin enkelhet. Go som både ju och jag är.
Exakt. Den vackra visan Visa i midsommartid. "Du lindar av olvon en midsommarkrans och hänger den om ditt hår..du skrattar åt mångubbens benvita glans"..Den har jag sjungit många många gånger.

Getter är speciella. Får har jag själv haft och trivdes bra med det.
Tack! Här förekommer inte julbord alls, tror jag. I alla fall har jag inte ätit ett sådant på många år, annat än dem jag själv har fixat till förstås.
Det är det bästa att inte ha rester kvar.
Dagsljuset är på kommande till finnkäringen, jag lovar. Det svänger vilken dag som helst nu och blir lite lite ljusare för varje dag. Snart binder du midsommarkransen Paula.
Det går flyg alla dagar till den här ön! Välkommen!
Åsa,

hej kusin, hamsterkusin. Jag håller mina tummar för att du hittar dit igen där du en gång var.
Jag har städat i kylskåpet och frysen rätt länge nu. Uffe fick nästan nog av att äta pumpasoppa varje vecka...det var verkligen gott med en rejäl kycklinggryta.😋
Julskinkan här hos oss ligger i saltlag några dagar till, på fredag tar jag upp den och låter den vattendras. På lördag ska den in i ugnen..
Klokt att ta julmaten pö om pö. Man kan ju inte äta mera än vad man orkar.
Susjos sa…
Så kul att få se de blandade fotona, olvon va rnåt nytt, trodde först du pratade om Odon, men det är ju något helt annat!
Så Sahara dammet når ända ut till er ö, ack ja!
Båtbröd, oj så spännande!
Jordgubbar är ju sååå gott!
Ha det FINT!
KRAM
Susjos,

tack! Olvon har du troligen i knutarna i stugan..kan nästan säga det med säkerhet, men olvon blommar med vita vackra blommor och bären kommer till hösten. En vanlig buske.
Ja, vi får Saharadammet hit men inte i lika stor utsträckning som de kanariska öarna får det.
Båtbrödet fick sitt namn för att brödet är hållbart lite längre ombord på båtar. Testat av många seglare.
Ha det fint du med!
Kram !
Den där krubban, så fin! Skönt att skippa julstädningen lite och förgylla dagen med härliga bilder. Hälsa, kram!
Anna i Portugal,

ja, den krubban är så finstämd. Jag gillar den.
Jul blir det ändå, städandet kan bero lite grann.
Hälsa du med! Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio