Skyltsöndag /449 , reflektion Vänskap

Bloggvännen BP förvaltar, oförtrutet , skyltsöndagen som jag också är med i.  Även idag gör jag en liten reflektion till Annas i Portugal julkalender av den 13 december. Jag tänkte skriva lite mera men det blev en liten fin dikt istället som går att sjunga och som jag har sjungit många gånger om. 

De är skyltar i sig själva dessa julgubbar och julgummor. Det finns visst en pepparkaka med också

   Vänskap  

    av Ulla Hernborg

   Vad är en vänskap! Kan den förklaras,
   blicken som säger: vänner är vi.
   Sällan vi talar, om vad vi känner,
   vi bara vet det, vet det: vänner vi skall förbli !


  Talar för sig själv gör den flygande Bob-cat-en...

Kanske med åren, ses vi rätt sällan,
möts inte ofta, skiljas igen.
Men när vi träffas, du är den samma.
Vi vet det båda, båda: vår vänskap varar än !



             En äldre skylt mitt i det glittriga

          Fröjd det mig ger att du finns i världen,
          att vi kan mötas och skiljas så,
          helt utan fraser, självklart och enkelt.
          Tänk, att en sådan gåva, man kan av livet få 
             


                       Das Ilhas as mais belas e livres: Dessa öar är de vackraste att bo på ...ungefär. 
                       
                       
                       


Jag har fortfarande svårt att förstå att tomten ska sälja ballonger men så gör tomtarna i Portugal
        Hemma i Norden åker de släde bakom sina renar och tillverkar julklappar
        åt alla snälla barn året om.




     Joao Goncalves Zarco tittar överseende på från sin piedestal


    Nu stänger jag för idag.

De andra som brukar vara med har jag länkat till här nedan:


   En fin söndag önskas ! 


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Znogge sa…
Vilken fin och tänkvärd dikt om äkta vänskap. Precis så är det med vissa människor.
Tomtar som ballongförsäljare känns verkligen helt fel tycker jag men det är ju vad man är van vid.

Önskar en fin tredje advent!
Gunnel sa…
Det är precis så riktig vänskap ska vara. Det är en ynnest att träffa människor man känner sån gemenskap med.Ha en riktigt skön söndag.
Tove sa…
Vänskapligt varmt skyltat 💓
christian sa…
Tack för den fina dikten, mycket tänkvärd å värmande! Förstår att julen i Portugal är lite annorlunda, fast ballonger är ju inte helt fel om det varit lite mer juliga motiv.....
Kul att tomtar kan åka berg å dalbana så här års, sen blir man ju lite nyfiken vart den där lilla Bob-caten är på väg.....

Ha en fin vecka!
Anonym sa…
Tomten som ballongförsäljare känns obekant men varför inte p nått vis måste ju tomten få ihop pengar till både julklappar och allt det övriga runt om själva tomteföretaget. Nissarna lär ju kräva högre lön och vill väl ha helgersättning 😅
Vänskap 🫶
/åsa
femfemman sa…
Väldigt fin och tänkvärd dikt! Tack för den! Kram
Ditte sa…
Fina skyltar! Och visst kan dessa som så mycket annat kombineras med den finstämda och tänkbara dikten om vänskap.
Men ibland blir uttryck, meningar och ord om vänskap hängandes i luften.Uttalade men ändå inte tydliga.
Vänskap är ett laddat ord och jag tror det finns nästan lika många tolkningar av ordet som det finns människor.
Att vi förändras som personer är ju förvisso sant och likaså gör mången gånger vänskapen.
Och ibland är det lätt att låta sig luras av ord även i vänskapen.
Kram och trevlig tredje advent.


Znogge,

ja, den är så fin den dikten. Väldigt vacker som sång också, mild och fin. Äkta vänskap är sån.
Ja, visst känns de lite märkliga de där tomtarna men traditionerna är olika.


Önskar en lika fin tredje advent!
Gunnel,

så är det. De riktiga vännerna brukar inte vara många men de är kvalitet framom kvantitet. De finns där i alla väder.

Ha detsamma du med !
christian,

Ja, den är tänkvärd, den värmer.
Julen är annorlunda men ändå inte så mycket annorlunda. Jag ska försöka få till ett inlägg om hur man firar julen här. Ballonger känns fel för oss nordbor men inte här.
Om jag minns rätt så var Bob-caten på väg från ett lastbilsflak ner på marken...men det kan ha varit precis tvärtom . Den kommer och går

Ha en fin vecka du med!
LillaSyster sa…
Tomte som säljer ballonger det var något nytt. Man kan undra varför? Det kanske är så att det är de vise männen som kommer med paketen precis som i Spanien? Men där går inte tomten runt med ballonger. Däremot åker han och nissarna vattenskoter och vinkar till alla på stranden. Ha en bra kväll! Snyggt skyltat.
Åsa,

ja, lite ovant är det, även om jag börjar vänja mig. Kanske jag köper en jul-ballong mitt i allt men jag vill ha en röd ballong, minns du låten? Jag var faktiskt rätt gammal innan jag slutade upp med att köpa mig en ballong på första maj, var förlovad minns jag, ...i tjugoårsåldern.
Du har säkert en poäng där Åsa, givetvis så måste tomtekassan ökas på. Nu är jag övertygad om att jag köper en ballong i år, haha..
😅 Vad gör man inte för att hålla Tomten glad? 💝
femfemman,

ja, dikten är fin.
Kram
Ditte,
ska jag vinka över havet nu? Nu är vi nästan ö-grannar eller hur?
Dikten har jag haft med mig i många år. Jag tycker mycket om den.

Så är det ju med det mesta i livet, mycket förändras, man förändras själv, vänner också. Livet i ett nötskal. Det gäller att hålla sitt eget hjärta varmt och förstående ändå, en svår konst dock.

Något ska man lära sig av det också brukar jag tänka. Har jag själv varit den där vännen som det förväntades av mig? En fråga jag ställer mig själv, när det händer något oväntat vad gäller vänskap.
Tack och lov så händer det inte särskilt ofta men visst har det hänt.

Kram till dig och Bosse, hoppas ni har det riktigt fint nu den tredje advent.
LillaSyster,

här är det vanligt till varje jul. Traditionerna är annorlunda helt enkelt, men jag är inte helt säker på hela sanningen. Någonstans har jag hört, läst? att det är de som är hemlösa och liknande som kan jobba ihop lite pengar. Men är inte helt säker alls. Jisses så jag behöver lära mig portugisiska, bara för att förstå mitt samhälle bättre. Här delar man ut julklapparna den 25 december men man firar också den 6 januari när de vise männen kommer. Jag måste bli en bättre portugis, lära mig mera
Haha, de spanska tomtarna är häftiga.
Tack och ha en fin kväll själv!
byblixtra sa…
Åh, gillar bilden på flygande Bob-caten!
Lite klurigt att tomten säljer ballonger som dessutom inte har jultema. :-)
Men en hästballong hade jag kunna tänka mig. :-D Tänk va coolt om tomten hade sålt ballonger i form av renar. :-)
Fin stängt-skylt.
byblixtra,

tack! Härligt!
Inget jultema alls i ballongbuketten. Troligen gammalt lager som behöver säljas ut. De är praktiska här. Ända fram till sommaren kan man använda julpapper i affärerna om det finns kvar.
Hästballong skulle inte vara helt fel.
Renar, ja, visst ska det vara renar.
Tack!
BP sa…
Är det en berg- och dalbana med alla tomtar och en pepperkaka. Befriande att se att pepparkakan fick vara med där, för från och med för några år sedan får inga barn kläs ut som pepparkaka längre. Suck!

Sedan måste jag säga att jag aldrig sett en Bobcat hängandes i luften, det var helt nytt. Däremot har jag sett den "showa" på mässor, där den utförde en massa "gymnastiska" övningar i ett hål i jorden. Oerhört imponerande minns jag.

Juldekorationerna är läckra. Brukar dom hänga kvar hela året i Funchal? För på Costa Blanca får dom göra just det. Men då de slits rejält med sandstormar, värme och regn under åren, så anses de förbrukade efter max. fem år.

Ja, då var det stängt hos dig för den här söndagen.

Tusen tack för skyltskörden och alla länkar:-)
Det var en fin dikt som du bjuder på i din reflektion om vänskap. Jag håller med om det mesta :) Söndagskram
BP,

ja, det är en sådan. De finns i Köpenhamn och där tror jag att pepparkakor får vara pepparkakor som utklädda sådana också.

Men härligt härligt, att jag kan visa dig en Bobcat i luften. Jag har ju sagt att här kommer allt möjligt flygandes framför våra fönster. Spännande dagar har vi.

Nej, här åker juldekorationerna ner med början runt den 10 januari...sen ska ju andra dekorationer upp..alla festivaler sätter igång. Här har de jobb året om att klä på och att klä av. Det går i ett , i ett..

Ja, så blev det den här söndagen kan du tänka dig. Stängt !Så där bara.
Tack själv BP!
Anna i Portugal,

tack! Den är fin och passar bra på vänner som är VÄNNER med stora bokstäver.
Söndagskram till dig med!
wiper sa…
Vilken häftig bild på tomtarna med pepparkakan ;) man blir ju bara så glad

Det var verkligen en fin och sann dikt. Precis så är det

Sen gillar jag alla bilder också som man får njuta av

Ha nu en skön början på veckan
Kramar från Malin

Wiper,

tomtar blir man glad av, utan minsta tvekan.
Ja, så är det vad gäller den där äkta vänskapen.
Tack Malin och ha detsamma du med!

Kramar!
Ditte sa…
Vinkar till er över havet och skickar många tankar.
Ja, frågan om en själv varit den vän som förväntades är viktig. Likaså svaren. Ibland kan det nog också vara så att otydligheten uppenbarar sig i vänskapen som kanske aldrig fanns fast en trodde att det var så.
Kram!
Ditte,

tack för vinkandet och tankarna! Vinden går åt vårt håll så vinkarna kom snabbt! 💕
Visst är det så, kan det vara så, helt rätt.
Ha det bra där söderöver!
Kram!
Paula sa…
Vilken fin trudelutt! Men en ballongförsäljande tomte, nääää, då skulle åtminstone ballongerna ha julmotiv men det har de ju inte, då går ju inte budskapet riktigt hem tycker jag.
Angående vänskap så har jag några gamla vänner som skulle behöva min omsorg och som jag hela tiden bara skjuter undan sist i kön, så sorgligt. Min gamla bästis från skolan som jag inte träffat sen vi slutade plugget, men brevväxlar med ibland, min ex-fästmans syster som jag var så god vän med i många år men som jag inte träffat de senaste trettio åren, vi skulle ses i somras men det blev inte av, och så mina gamla arbetskamrater, numera samtliga pensionerade från banken, som har återträffar i Stockholm minst en gång om året men dit jag aldrig åkt...ändå får jag foton och hälsningar och inbjudningar...mycket som tynger samvetet ibland..Oj så långrandig jag blev, flåt.
Kram från pörtet
Paula,

ja, den är fin den lilla trudelutten..

Du är inte ensam om att inte räcka till, Paula, det där är vi nog alla, nästan i alla fall, skyldiga till, vi skjuter undan, tänker imorgon osv..jag går nästan aldrig på återträffar, inte här förstås men hemma på Åland. Jag gick en gång på en klassträff som vi höll ombord på en skärgårdskryssare. Sen kom en kille ombord som jag visste att jag absolut inte hade gått i samma klass med...så jag opponerade mig och sade att du är inte i rätt klass nu Björn. Sen visade det sig att det var jag som var i fel klass och inte han. Jag var på fel klassträff. Alla räknade med att jag hörde till...jag var med i elevrådet på den tiden och fanns lite överallt i alla klasser. Så kan det gå..efter det gick jag aldrig på en klassträff igen, haha..
Utifall att jag blev bjuden till fel klass igen, det var ju inte bara jag som var rörig..de andra också.
Bra att du är långrandig, det är bättre än att inte vara randig alls.
Kram från gränden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio