Hoppa på tåget/ 46 / Detaljer

Tåget rullar vidare! 

Åke tar över vid spakarna och blir lokförare, efter nyår. 

Vi är bara att gratulera allihopa! Tack Åke! 😊

Idag är det dock jag som fortfarande är i tjänst som lokförare och för er till destinationsordet Detaljer. 

Jag antar att ni redan har gissat er till vilka detaljer jag kommer att visa. Jag har dem framför näsan varje dag, så det är svårt att låta bli att inte fånga in dem med kamerans hjälp. De hör till mitt liv just nu. 

Till och med skottkärror behöver luta sig en stund emellanåt, vila och pusta ut

Här brukar jag göra det i min tur..

En kofot , utan ko

Vissa hänger lite i väntan på arbete

I arbete, med rosor i förgrunden som bugar sig inför alla flitiga byggjobbare

"Tungitung", sá min bror när han var liten och bar in några vedklabbar på armen. Det är mycket tungitung det som flyger i luften.

Himmel så trött man kan bli ibland. Det händer att jag känner mig precis lika urholkad som betongstruten ser ut..Jag vet inte ens om den heter så men  ja, nu har jag döpt den till det.
Amen. 

Stöttade behöver vi alla bli nu och då i livet..

Lite blandat behövs också någon gång

Gräv där du står!

Den här vill jag ha som canvas på väggen. Karin blir salig av vyer som denna 

och blir euforisk och nästan som en flygande matta

Luftigt är det som bara den


Andlöst vackert är detta i mina ögon.
Jag har sett allt arbete med allt vad det innebär som har gjorts innan det har kommit så här långt. 
Det är stort att få vara med om det från sidan om. 
Jag har blivit en lovsångerska...lite knäpp, men ack så skönt att inte vara alltför klok.
Världen behöver flera tokstollar eller hur?

                       Nu är det två lördagar kvar där  man kan Hoppa på tåget med mig som lokförare
                       Välkommen med ombord på tåget till destinationerna Minne och Resumé. 
                 
                       23 dec       Minne
                       30 dec       Resumé

Temat blir inte nedlagt! Åke tar över, glädjande nog. En ny lokförare kör vidare från om med nästa år. Tut tut, tuff, tuff! 

De som också brukar vara med nu och då eller alltid har jag länkat till här nedan: 

Anna i Portugal, Carita, Ordodlaren, Paula, StefanZnoggeÅkeÅsa

En skön lördag önskar jag er alla !





               Karin Eklund, Funchal, Madeira   







Kommentarer

Åke sa…
Himmelska roliga detaljer du bjuder upp med. Jag sitter och nickar mig igenom alla detaljer du visar upp. Jag har haft alla dessa detaljer i mina händer ska du veta. Betong är något så himmelskt roligt att jobba ned. När man gjuter och konstruerar får man tänka baklänges liksom. Betongstrut var ett bra namn, nedtill sitter en spak så tömmer man ur det hela. Betong är mycket tungt, man kan runda av att densiteten till 2,5 gånger volymen. Så fyller du en vanligt oljefat (du har ett blått och gult med på bild bakom skopan) på 200 liter är det ett halvt ton styck. Så du kanske förstår varför det lyftes med kedjor den struten kan säkert väga ett ton fylld, och dom där stöttorna kallar man också för stämp, som det krävs en hel del av som du ser. En olycka får aldrig hända med alla betong som det fylles i formarna. För några år sedan byggdes en bro här uppe i höga kusten (Härnösand) just för tåget skull tjäna in på tid och en formkonstruktion gav vika med mycket ödestiget resultat när betongen fylldes på den höga höjden. Där några arbetare tyvärr dog. En exakt likadan betongblandare har jag. Två har jag förbrukat genom mina år så detta är min tredje. Gjuter man stor volym beställer man en betongbil som du säkert ser snurrar utanför ditt fönster massa gånger. Jag vill minnas att du visat upp en stor kran på en bil som pumpar betong genom en slang också. Användes då det skall in med betong i något. Tack för denna detaljrika omgång. Jag ber om ursäkt att jag räknade fel på x antal omgångar kvar. "Minnet" du vet kan svikta ;) Tack för länken med.
Åke sa…
Jo ett tillägg: När man gjuter uppstår en detalj som gjutfrossa :) Håller formen? Kommer betongen att räcka? Blir det regn? Allt ska ut och oftast glättas så det blir plant och fint. Att gjuta är en upplevelse. Att bära och flytta sådana där betongstenar är en annan gåta. Ett garage jag byggde gick det åt 16 pallar sten i grunden som murades upp. En fortsatt trevlig lördad :)
Stefan sa…
Detaljer är några av de mest intressanta motiv att föreviga. Fina detaljer i inlöägget. Här är de bilder jag tar med på resan.
https://stefansvardag.wordpress.com/2023/12/16/tema-detaljer/
Inte oväntade detaljer hos dig :) Det är tur det ska komma upp väggar också, annars hade det blivit lite väl luftiga lägenheter. Idag blir sista lördagen som jag hänger på, inlägg kommer vid lunchtid. Varmaste tack för all inspiration! Ser fram emot att läsa alla dina andra inlägg framöver. Kram
Gillar skottkärrebilden. Väntar på sonen som kommer med tåget 🙂
LillaSyster sa…
Superbra tolkning av detaljer=) Ha en bra lördag!
Gunnel sa…
Tänk att det kan bli ett så fantasifullt inlägg av byggdetaljer! Du har skrivandets gåva, och visst behövs det fler tokstollar i världen som motvikt mot alla idioter som bara går in för att förstöra. Tokigt är bra! Ha en fin tredje adventshelg.
Åke,

Guuud så roligt att du gillar mina detaljer, jag är ju överförtjust själv, blir salig av mindre..Jodå, jag kan nog förstå att du har haft alla dessa saker i dina händer.
Ja, jag har märkt att de sågar av faten för att använda dem på det sätt du beskriver. Tjejen här på terrassen tittar på ska du veta och lär sig både det ena och det andra samtidigt.
Exakt, spaken använder de flitigt.
Vilken tragedi med dödsfallen. Så olyckligt.
Betongpumpsbilen, Bönsyrsan kommer hit nästan dagligen nu och sticker in sina rör i gluggar och vrår.
Äh, inte behöver du be om ursäkt, jag är likadan, minnet är bra men kort.
Tack Åke för din detaljrika och mycket informativa kommentar. Nu lärde jag mig en hel del till på kuppen!
Åke,

här måste de ha specialbetong. Den torkar väldigt väldigt snabbt. De måste vattna den för att det inte ska gå för snabbt.
Tack detsamma! :)
Stefan,

ja, du har helt rätt. Det finns så mycket skönhet i detaljer också.
Tack, jag ska titta in till dig, så roligt att du är med på tåget. !
Anna i Portugal,

haha, kan tänka mig det. Jag är ju snart en detalj i mig själv som har så mycket detaljer att föreviga här på gränden. Väggarna är uppe nu..finjusteringen tycks vara på gång inomhus..innan den riktigt fina justeringen sätter fart. Skalet/grundarbetet är fixat. Och vilket arbete sen, jag är totalt golvad av allt det fina jag har fått vara med om så här långt på vägen.
Tack själv Anna, det har varit så fint att ha dig med på tåget.
Kram!
Hanneles bokparadis,

Tack! Hoppas din väntan är över nu och att du kan njuta av ditt sonliga sällskap!
LillaSyster,

tack och ha det du med! 🤍
Gunnel,

Tack! Tokigt är bra, vi kör på det, går in för det!
Tack detsamma!
femfemman sa…
Världen behöver tokstollar.
Har svårt för folk som hänger upp sig på smådetaljer.
En del av fotona är väldigt fina... några gillar jag inte alls. Men en kul grej.... och som sagt... detaljer... det är inte min grej.... Kram
Anonym sa…
Fina detaljer och intressant text och kul att Åke vill bli lokförare 🚂 då fortsätter vi att rulla på spåret även efter nyår 🥳
Jag kommer lite sent på grund av lite praktiska bestyr ☺️
Ha en fortsatt fin lördag 👋/åsa
Guldkryckan sa…
Fantastiska bilder återigen.
Sågade mycket ved som barn och staplade upp, tar mycket på krafterna det där men skönt när det är klart.
I vuxen ålder har jag fattat tycke för att hugga vet, avkopplande på något vis fast längesedan det blev av.

Ser fram emot Åkes insatser, ha det nu så fint du kan.
BP sa…
Jättekul att Åke tar över temat efter dig och Tove. Extra kul att han är kille, för de flesta bloggare - med eller utan utmaningar, är ju tjejer.
Tur dock att du stannar kvar som bloggare så att jag kan följa grannhusets färdigställande. Om det nu blir färdigt någon gång. När jag ser dessa "stenar, så tänker jag att sådana inte finns längre, ingen "riktig" cement heller. Allt är prefab och sätts på plats med gigantiska lyft-/byggkranar. De går visserligen några år fortare, men kvalitén är därefter.
Sedan är vi som så ofta förtjusta i samma motiv. Å japp, vi är aningen galna. Och det är jag stolt över;-(
Tovr sa…
Härlig detaljrikedom 👍
femfemman,

absolut, och du är ju en av dem skulle jag tro🤍 Tack och lov!
Ja, smådetaljer är ju inget att hänga upp sig på, det håller jag med dig om.
Tack, för att du är som du är, säger som du tycker, det uppskattas som alltid.
Roligt att du tittade in i alla fall trots alla detaljer.
Kram till dig med! från en annan tokstolla.
Åsa,

Tack! Ja, glädjande nog så får vi en ny lokförare. Jag hoppar på jag också nu och då, det är jag helt säker på.
Bättre sent än aldrig som det heter. Allt har sin tid.
Ha detsamma du med !
🤍
Guldkryckan,

tack!
Jag gillar också att såga ved och att hugga ved, men det blir nog inte mycket av den saken här.
Ja, så gör jag också. Åke är påhittig som bara den.
Ha detsamma du med!

BP,

ja, jag är väldigt glad över den saken jag också.
Åke är ju väldigt kreativ och påhittig, det kan bli vilka tågresor som helst i framtiden.
Blogga tänker jag absolut fortsätta med, men jag känner att jag behöver ge portugisiskan lite mera av min tid, nu när den börjar lossna lite mera. Vill inte binda upp mig med teman, utan bara hoppa på när det känns helt rätt.
Jodå, grannhusens färdigställande får du vara med om, absolut.
Jag har blivit mera eller mindre cementerad vad gäller bygget.
Åh, ja, det blir färdigt och det har gått undan även om man med svenska mått mätt tycker annorlunda. Men här är allt hantverk och vilket hantverk sen! Wow!
Det här är kvalitet, jag vågar nästan ge mitt huvud i pant på det.
Vi är galna och jag är också stolt över att vara det BP. Vi är så jävla bra som någon sade åt mig för ett tag sedan och skrattade glatt. Lite självskryt måste man ta till eller hur.😄
Tove, jag tror du är Tove och inte Tovr 😉😊
Tack! 🤍
Paula sa…
"allt är relativt" stämmer bra in på veckans tema. De du kallar detaljer, i ett husbygge, är tusen gånger, minst, större än detaljerna jag har valt att visa. Jag förstår på ett sätt att ni fascineras av husen som får form och växer, men, jag har själv rätt svårt att finna skönhet och intresse i husbyggen. Men, som sagt, allt ligger i betraktarens ögon. Och hade jag haft samma vy som ni utanför fönstret hade jag också vant mig vid synen och förmodligen blivit rätt engagerad. Det är jätteskoj att Åke tar vid, ibland har jag tänkt att nej, jag orkar inte med två teman på fredag, ett på lördag och två på söndag, puh puh, men än så länge har jag hängt mig kvar. Tack för alla byggnadsställningar och andra spännande detaljer/Kram från ett litet pörte
Paula,

exakt, så är det förvisso. Allting är relativt.
Detaljer är olika stora.
Jag fascineras i alla fall, jag ser skönheten i "växandet" av ett husbygge, dessa husbyggen. Färgerna, ljuset, skuggorna etc. Så är det, vi är olika och jag är sån här. Jag blir engagerad, jag är sån också. Blir nyfiken på, tar in..ja, onödigt med förklaringar förstås men nu har jag gjort ett litet försök.
Ja, det är himlaroligt att Åke tar vid. Jag kommer inte att hoppa på tåget varje vecka utan när det känns rätt för min egen del.
Tack själv Paula, nu ska jag titta in på dina små detaljer.
Kram från ett litet hus på gränden
Märtha sa…
Skottkärra - vi har tre, alla behövs, gärna en till! Kofot - bra att ha till allt möjligt, klart att vi har två, inte kunde jag flytta utan att ta med mig viktiga verktyg som hammare, järnspett, värmepistol, högtryckstvätt, kompressor och många andra viktiga hjälpmedel. Du har levt med byggmaterial nu en längre tid, hoppas att du inte blir uttråkad när bygget är klart! Solen stiger upp här, glittrar på bara träd som ännu igår förmiddag var snötyngda, och vi har inga grader alls, termometern visar 0,0...
Märtha,

vi hade tre vi också, kanske fyra? Allt vi hade lämnade vi kvar till nästa ägare, det var oerhört mycket men det var sådant som var bra att ha där, inte här. Här får jag ta till mig allt detta välkända från andra sidan gränden. Blir nog inte uttråkad, tar för mig av annat som livet bjuder på, är sån.
Skönt med lite nollgradigt som omväxling kan jag tänka mig, Inget skottande?

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio