Hoppa på tåget/ 45/Fönster

Lördag betyder Hoppa på tåget och ord-destinationen är FÖNSTER. 

Spontant tänkte jag " Ett fönster mot världen" när jag såg ordet som Tove gav oss när hon var med på tåget. 

Jag ser mig själv stå i ett fönster där jag ser ut mot övriga världen. Då inte enbart på de allra närmaste omgivningarna runt omkring mig, utan också de omgivningar som hör till hela världen med alla folkkulturer, språk, traditioner, religioner osv. Inte bara på det värdsliga, utan även bortom...

   Anki Lind heter konstnären som har målat katten som tittar in genom ett fönster.Eller om det är ut? 

Vi är ju alla samma slags människor men danade på olika sätt och vis, så oerhört intressanta, var och en av oss.  Jag ska inte spinna vidare på allt vad min hjärna "fabricerar" just nu, den är i en tid av filosoferande, den vill att jag ska skriva, skriva, kanske för att tömma allt det den har lagrat på under en lång tid. Den vill ut med frustrationer, med kärlek, med sorg, upplevelser osv... men idag ska den bara hjälpa mig att visa fönster. Jag styr upp den helt enkelt, tar nödvändig kontroll😊😉Det är kanske det som är meningen rent av? 



Så många gånger jag går och har gått förbi fönstret här ovan, en liten bit ifrån oss uppe på rua Conde Carvalhal, mitt i, på en vägg där det finns nyare, hela fönster som inte är lika vackra alls. 
Fascinerat har jag tittat på de handblåsta glasen, som ramlar ut efterhand, ett efter ett..

Det bor ingen där längre men jag kan "se" de händer som en gång öppnade och stängde fönstret. 
Jag kan "se" någon skymta till där bakom gardinen, tittande ut över gatan och folket som går förbi..
Kanske tittande på mig? Nästa gång vinkar jag och säger hej..(Jag är ju lite hej hej, det passar bra.) 
Nyfiken som jag är funderar jag förstås på vem det var som en gång bodde där bakom fönstret som 
fortfarande står öppet och låter vindarna komma och gå. Livet in , livet ut...


Sen gör jag ett jätteskutt norrut över Atlanten, drar in över Danmark och Sverige och tar mig över Ålands hav, tar en sväng ut mot Norrhavet och en liten bit in mot land där jag bodde, inte för alltför längesedan.
Växthusglas är ju också fönster. 
Getabocken höll till där en vinter, kanske två. Synd att jag inte tog foto då rådjuren stod på utsidan och tittade in på kompisen, träbocken. 
Så mycket gott jag har odlat i de två växthusen, mängder av tomat, gurka och en hel del annat till.


Ur en annan vinkel så kan man se det gamla stenhusets vackra hundraåriga fönster. Innanför dem fanns bageri, brödbutik och café. Glasen i fönstrena är handblåsta, rinnande, spännande.


   Snabba kast gäller. Nu är jag bara en liten, liten bit härifrån nedanför gränden vi bor på. 
   På Quinta da Nora finns knappt några glas kvar alls i fönstergluggarna. 
   Jag ska ta mig dit igen, ta foton i parti och minut, snart jämnas den gamla quintan
   med marken och ett stort huskomplex uppstår har jag hört. 
   Vi får nära till Continente så småningom. När det ena bygget upphör föds ett annat. 
   Livets gång.
   

Ett snabbt kast igen här på ön. Cabo Girâo och miradouran där ger en stora upplevelser utsiktsmässigt. Genom golvets glasrutor kan man se ner på Fajâ dos Padres. Uppdatering: Trodde jag, men jag hade fel. Det är Fajâs do Cabo Girâo man ser genom glasgolvet. Fajâ dos Padres ligger en bit längre västerut. 


          Svisch. Nu är jag ute i havet mellan Åland och Sverige och på fyrlandet Märket och tittar ut..
 

När jag nu ändå är på Åland tar jag mig till Mariehamn och Sjöfartsmuseét. Den kvällen var det väldigt lugnt i Västerhamn.


Vidare tar jag mig till Önningeby i Jomala på Åland, för att titta på det gamla fönstret med alla vackra dricksglas som har radats ut .


    Aha, rua Conde Carvalhal igen...fönsterluckor är bra att hänga galgar på: än är jag här, än är jag där.


    Se där ja, där är min förra arbetsplats..
    Det lyser en flitens lampa i bageriet, ovanför i min hantverksateljé är det mörkt. 
    Ja, människan är ju bara människa och kan bara vara på en plats i taget.
    

    Ett fönster på sitt sätt är även det här med utsikt över vännen Oles husbåt.


    Så till Lissabon ett tag. Vi gick förbi här längs stranden av floden Tejo..


     Någonstans i samma stad, i stadsdelen Alfama där vi bodde

                 
                  Någonstans i faggorna där, ett vackert fönster till en bilverkstad.


                       Nu är det tre lördagar kvar där  man kan Hoppa på tåget med mig som lokförare
                       Välkommen med ombord medan tåget går. 
                 
                       16 dec       Detaljer
                       23 dec       Minne
                       30 dec       Resumé

Temat blir inte nedlagt! Åke tar över , glädjande nog. En ny lokförare kör vidare från om med nästa år. Hippiii hurraaa! 

De som också brukar vara med nu och då eller alltid har jag länkat till här nedan: 

Anna i Portugal, Carita, Ordodlaren, Paula, StefanZnoggeÅkeÅsa

En skön lördag önskar jag er alla !





               Karin Eklund, Funchal, Madeira   


Kommentarer

LillaSyster sa…
Oj vad många fina fönster du har i arkivet=)
Vackra fönster är något som fascinerar, även grindar och dörrar.
Tavlan med katten är så fin....ja du vet ju crazy cat lady=)
Gillar den välvda bågen på fyrandet Märket och fönstret till bilverkstaden är ju hur läcker som helst.
Ha nu en bra lördag här utanför fönstret så snöar det åter..... Kram
Åke sa…
En sådan fin öppningsbild du startar med målningen av katten i fostret. Jag tolkar det som utifrån, jag sätter oftast kittet utåt. Men så snyggt hon avbildat kittet runt glasrutorna och den vita påmålningen, hon kunde detaljer Anki Lind. Sedan när man går vidare på fönster så vill jag påstå att fönster ger en själ åt ett hus. Du ser ju bara på ditt fönster med båge du ser ut på Ålandshavet. Tänk vad mycket man kan se ut från ett fönster, inte bara 365 dagar om året :) Vad otroligt vackert från din första arbetsplats. Fönster mot Olles husbåt så perfekt. Rött tegel och fönster ger en sådan vacker känsla. Jag hade tänkt visa från en gammal nedlagd fabrik fabrik... jag ångrar mig lite nu. Fönstret till bilverkstaden hade verkligen en själ, vackert.
wiper sa…
Det var verkligen en fin målning av fönstret med katten. Du skriver alltid så fint till dina bilder med upplevelser, känslor mm. Det blir intressant och mänskligt

I sin skröplighet så var det andra fönstret vackert. Du förklarar även så filosofiskt.

Häftigt växthus med getabocken. Resten är också fantastiska fönster så njöt som vanligt av dina inlägg. Det är alltid härligt när man får se en udda detalj på nåt där det inte riktigt passar in såsom galgen ;)

Fin minnesbild över din förra arbetsplats. Förstår att du/ni har många minnen därifrån

Vilken annorlunda husbåt, så häftig. Sen är ju fönstret till en bilverkstad som ett konstverk wow!

Ha nu en skön lördag och helg

Kram från Malin



Tove sa…
Genom fönster ses ut och in
fönster är hjärtats sinn
vänder in och ut
- det tar aldrig slut
Som avhoppat ordgivare säger jag tusen tack för din tolkning med ord och bild!
Och så roligt att Åke tar över💓
Finfint när det vi satte i gång går vidare!
Sitter i fönstersmygen och vinkar kram 🤗
Gunnel sa…
Oj, så många fönster det dök upp här, Visst är det spännande med fönster. Det sätter fantasin i rörelse när man tittar genom dem både inifrån och utifrån. Det går ju alltid att lägga till eller dra ifrån det man ser och få det till något som passar ens sinnesstämning just då. Tack för ett fint inlägg och ha en trevlig lördag.
Guldkryckan sa…
Minns min barndomsfönster i föräldrahemmet, de riktigt gamla som sen bytte ut av ekonomiska skäl och för att få bra värme i kåken.
De gamla var trots allt finare, nostalgi.

Katten i fönstret där tilltalade mig, mysigt.

Ha en fin lördag nu.
Oj så många vackra fönster, gillar det mot havet extra mycket och gluggen utan glas.
Har själv ett vintrigt fönster i kvällsskymning.
https://debutsky.com/2023/12/09/julkalenderlucka-9-svar-pa-fragor-och-hoppa-pa-taget/
LillaSyster,

haha, jag tror att jag har ett slags fönstertittarsjuka på något sätt, rent bildmässigt i alla fall 🤩🤣
Exakt, vackra fönster, grindar, dörrar, grindstolpar, staket...allt är så fascinerande.
Ja, jag vet att du är en crazy catlady, det sitter en här också som är det.
Till Märket måste jag nog ta er med en dag när jag blir lite extra nostalgisk. Det händer ju titt som tätt nu för tiden.

Kram med lite möjlighet till kramsnö och koja för Busan.
Åke,

tack, den är så fin den där kattmålningen. Jag gillar den mycket. Ja, så skulle jag själv tolka det också, utifrån, sen kom jag på att om man dekorerar med vadd på insidan, som är rätt vanligt på Åland så..men som du säger kittet säger sitt. Anki kan detaljer, är en mycket duktig konstnär. Hennes mormor och hennes mamma detsamma.
Javisst ger fönster själ åt husen, utan tvivel så är det så.
Jag hade en vacker arbetsplats, vårt hem tillika. En gammal skola.

Tack Åke, nu har jag uppdaterat och berättat att du blir lokförare efter nyår!
Wiper,

ja, den är väldigt fin.
Tack för dina ord Malin, de värmer gott!
Getabocken bodde förstås bara vintertid i växthuset..men vi måste ändra på konceptet för det fanns levande rådjursbockar på utsidan som kunde ha blivit en fara för växthuset när de ville visa bocken på insidan att det var på deras revir den stod. Haha..bockar !

Ja, vi har mängder av fina minnen från vårt tidigare hem och vårt företag.

Ha detsamma du med!

Kram
Tove,

Tack för din fina lilla dikt, du bästa diktare, poetissa.
Ja, det är jättejätteroligt att Åke tar över och låter Hoppa på tåget gå vidare. Jag hoppar helt säkert på jag också nu och då som passagerare.
Kram till dig där i fönstersmygen!
🤗
Gunnel,

ja, det finns många fönster i mitt bildarkiv, kom jag på, både nya och gamla. Fönster är på sätt och vis som husets ögon..husets själsliga dörr..om man får dra till lite extra.
Tack själv Gunnel, ha det fint!
Guldkryckan,
De gamla fönstrena var ofta väldigt vackra men givetvis kanske inte de som höll kylan ute. Jag minns hur jag ibland kunde rita mönster i isen som fanns på insidan av fönstret ibland..

Det kan nästan vara en av dina katter det där!
Ha detsamma du med!
Carita,

ja, fönster är vackra och jag märkte att jag nog har samlat ihop ett rejält gäng av dem i bildarkivet..
Tack för länken Carita, jag kommer in...

BP sa…
Du sparade det bästa till sist - glasfönstret i en bilverkstad. Yummie, yummie:-)

Kul att hoppa mellan Madeira och Åland och Lissabon. Vilken skillnad på fönstren. Det märks tydligt att vädret och temperaturen i Portugal/Madeira är mindre gynnsamma för fönster respektive trädet än vad de är på Åland.

Sedan gissar jag att Ålands fönster är minst 2-glasfönster medan de bara är 1-glasfönster på Madeira.

Ja, så tänkte jag när jag läste ditt inlägg. Varför måste jag alltid tänka "praktiskt"? Bra fråga;-)
BP,

glasfönstret i bilverkstaden är jättefint, därför tog jag det med mig hem 🙂

Det är stor skillnad mellan ställena vad gäller fönster, absolut.
Åland har ofta treglasfönster medan de flesta har 1-glasfönster här, vi har dock bytt ut alla gamla fönster till nya och 2-glas. Ett klokt byte har vi kommit underfund med.

Det är väl sådan du är BP, någon som tänker praktiskt. Sån är jag också nu och då.
Paula sa…
Om nu någon kan vara på flera platser samtidit så är det du! Kanske inte fysiskt, det vore en sensation, men psykist, i anden! Du är en fritt svävande Pettas som liksom bara rör dig från punkt till punkt utan ansträngning. Fönster är lite av själens boning, du har sett och bott vid många fönster. Nu har inte jag poetens gåva, så jag ska sluta här, men som vanligt är ditt inlägg till veckans tema spot on!
Paula,

du har avslöjat min hemlighet. Jag kan vara än här, än där på samma gång, haha..
Ja, fönster är symbolisk med själen på flera sätt, helt rätt.
Tack så innerligt för dina fina ord Paula.
Kram från gränden!
Märtha sa…
Det var då minsann fart på dina fönsterberättelser idag/igår! Skall bli intressant att se Vad Åke hittar på, jag har inte riktigt "hängt med i hur många som hänger med", slarvar med läsandet. Åtar mig skrivarbetens som är roliga och missar i läsandet, så gör väl bloggare då och då, antar jag. Skrivsjuk är jag för det mesta, några tiotal läsare tycks jag ändå ha, de flesta helt okända. Spännande, egentligen...
Märtha,

ja, ibland har jag fart under galoscherna, ibland inte.
Ja, det ska bli intressant..ett nytt år på kommande med en ny lokförare med nya ord, nytt sätt att föra fram tåget. KUL! Jag vet inte själv hur många som hänger med, men inte många, så mycket vet jag..Jag är lite som du just nu, har så mycket annat som kräver sitt ...
Jag tittade in på min statistiksida och blev överraskad. Drygt 1000 nedslag på bloggen per vecka, från hela världen. Ofattbart..ett fåtal som ger sig till känna. Visst är det spännande.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio