Skyltsöndag / 446

 Bloggvännen BP förvaltar Skyltsöndagen

 och vi som hänger med i det roliga temat har jag länkat till här : 

Mina skyltar för dagen ser ut så här: 


Tillsammans med en god vän, Christel, som är admin för Nordbor på Madeira, är jag med och arrangerar en  julfest på Valhalla den 16 dec i år. Christel har fixat skylten.


    Det är hög tid att få iväg julkort och några är redan ivägsända. Det brukar ta tid att få fram dem i tid.

    

                            

                                          En fåfäng skylt som speglar sig i ett biltak 


    Så den där fina lyftkranen igen. 💗 Den ser till att jag får skyltar av varierande slag den också...

   

    Det måste ju var och en förstå att det aldrig blir tråkigt att  bo granne med en byggarbetsplats. 

   

                                           "Bönsyrsan" heter Putzmeister i efternamn


    Alexander von Humbolt har legat i hamnen några dagar...


En skylt från Família Teixeiras restaurang. Fotot tog jag på Dia do Madeira den 1 juli-23. Restaurangen var stängd den dagen, då alla är lediga mera eller mindre. Vi hade som alltid med oss termos, bröd och en stor sallad för fyra, för vi var ju fyra personer som åkte dit tillsammans. Så gör vi nästan alltid, tar med oss utflyktsmat och sätter oss någonstans i det gröna för att njuta det goda tillsammans. Våra vänner står för bilen, vi står för trakteringen. Ordning och reda...

   


En stor laddning med kryddor har anlänt till Pettas ekologiska café och bageri. En gammal bild förstås men likväl, sådana kan ju också vara med och skylta en dag som denna. 


Vi sålde inte enbart kaffebröd, matbröd, pajer, smörgåsar, sallader etc. utan även kryddor, hantverk och mycket, mycket annat på det. 


  
   En skön söndag önskar jag er alla som tittar in här!

                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Guldkryckan sa…
Kryddor är ju fint att ha till hands, gärna några man inte känner igen så man kan utveckla sin matlagning...spännande.

Utflykt med matsäck är ju trevligt, absolut.
Fint skyltat, bra jobbat.

Ha en fin söndag nu.
christian sa…
Än en gång har du fått till en spännande å varierad skyltning....allt från jul till sommar...
man får vara glad om julkorten kommer fram i dagens läge, det du visar upp är väldigt fina. Sen behövde jag ett tag innan jag kunde urskilja vad som var vad på biltaket.
Kranen verkar vara en trogen följeslagare i dina skyltsöndagar, lite kul med de där överdimensionerade kassarna, man skulle kunna tro att någon storhandlat å häver upp dem via kranen till sin bostad! :)
Kryddor kan man aldrig få för mycket av....

Önskar en bra vecka!
Anki sa…
Snygg och varierande skyltning! Härligt med kryddor, både till mat och bak :)
Anonym sa…
Bönsyrsan fick mig att tänka på krabbklor eller möjligtvis hummer 🦞
En byggarbetsplats lär ge tillskott i bildarkivet dagligen 😃
Klart man delar upp kostnader och ser till att kunna umgås utan större kostnader och problem 👍
Julmarknad är vanligt inslag denna tid liksom julbord och julfester…
Ha en fortsatt skön söndag 👋 åsa
Guldkryckan,

ja, vad vore livet utan kryddor?
Utflykter hör till livets kryddor, de också.
Tack!

Ha en fin söndag nu du med!
Anonym christian sa...

Christian,

Tack, hela året kom med, ja.
Exakt, här kan det ta månader att få sina julkort dit det ska men oftast stannar de i Sverige och väntar på att bli levererade vidare. Annars i Lissabon. De gillar att hålla på lager verkar det som.

Kranen och jag, det är liksom vi det, haha...så länge den står där den står. Jag tänker inte följa med den till nya arbetsplatser.
Faktum är att det var uppifrån storhandelskassarna kom.
Vet inte vad de sysslar med där högre upp i periferin

Kryddor måste man ha..

Önskar dig också en bra vecka!
Anki,

tack, ja vad vore livet utan kryddor? Smaklöst och tråkigt 🙂
Åsa,

krabbklor och hummer är mums det.
Ja, jag har det bra med byggarbetsplatsen här framför mina ögon varje dag.
Utan vidare är det så i min värld också, man delar på kostnaderna.
Ja, även här är det marknader och julfester på gång. Däremot vet jag inte om man har julbord på det sättet som vi är vana med i Norden. Måste ta reda förstås.

Ha en fortsatt skön söndag du med Åsa.
LillaSyster sa…
Den kryddkartongen måste ha luktat gott=)
Inte alla syrsor som har efternamn. Kul skyltat Karin, ha en bra kväll =)
LillaSyster,

ja, det gjorde den verkligen. En doftbomb!
Den här bönsyrsan har det .
Tack och ha det bra själv!
BP sa…
Du och jag har då verkligen en riktig "själsfrände" och det är din byggkran. Ja, du lovade ju för några veckor sedan att du skulle låta byggkranar vara med i mina Skyltsöndagar. Och det löftet har du verkligen hållit. Tusen tack:-)

Expats träffas ofta till högtider. Minns att även Ama hade "Mas Amigos" i Torrevieja. Måste medge att jag aldrig trodde att "lilla" Madeira också hade en "svensk koloni. Jättekul tycker jag. Lycka till med arrangemanget. Du är ju proffs på det. Och du lägger till och med upp "beviset" några bilder senare - alla kartonger med kryddor alltså;-)

Otroligt fina julkort, och löjligt billiga är de också, jämfört med här i Sverige. Jag skriver kanske tre-fyra stycken. Resten får e-meil-hälsningar. Ja, jag vet att det är ocharmigt, men ack så mycket enklare...

Gillar "reklamen" för den "genuina smaken" dinglades från vajrarna där. Bästa reklampelaren - nästan i dubbel bemärkelse också - hahaha:-)

Som alltid en himla rolig Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och alla länkar till deltagarna:-)

Susjos sa…
Ack ja, du och BP gillar verkligen byggkranar! Fin skylt med julglögg på Valhalla, och så fina julkort! Spännande kryddsamling i Pettas ekologiska café och bageri!
Tack för en härlig skyltsöndag inne hos dig!
BP,

Haha, själsfrände med en byggkran!😏
Tur att jag inte är en tvillingsjäl med den i alla fall.
Men fin är den och snygg; jag var nyss ute och tittade på den nu i arla morgonstund. Fullmånen gjorde mig sällskap.
Ja, jag har en fördel vad gäller byggkranar och att hålla löftet om sådana till Skyltsöndagen. Jag vara granne med en sådan har sina klara fördelar.

Lilla Madeira har en svensk koloni men också en annan blandning; Nordbor på Madeira, där alla nordliga länder är med, även svenskar. Det är den gruppen jag nu är med och hjälper till i inför en julfest. I Nordbor på Madeira finns det ca 110 medlemmar, varierar lite grann, i Svenskar på Madeira många flera, vet inte hur många men dock.
Tack BP!
Det lustiga med julkorten är att jag hittade dem i en turist-affär och där brukar det mesta vara dyrare än i butikerna lite mera bakom, men julkorten var betydligt billigare och dessutom fick jag rabatt. Jag betalade 60 cent per julkort, inte 75 cent som det står på prislappen. Jag har sänt tre julkort tillsvidare, jag har några personer som får sådana. Sen använder jag julkort samtidigt som jag överlämnar grann-liga julgåvor. Även jag sänder digitala julkort nu för tiden.

Ja, lyftkransreklamen var av det mera ovanliga slaget den här gången.

Tack själv BP!

Susjos,

ja, vi är nog lite nördar både hon och jag😊
Tack själv för att du tittade in och ha en god fortsättning på veckan som kommer!
Kram
Paula sa…
Så vackra julkort, är de från Madeira? Jag är lite kryddnörd, dock har jag svårt för färska örter, vet inte varför, deras arom är så annorlunda mot de torkade som jag föredrar. Undrar vad dom hade för kostymer där i den vackra parken Casa de Hcdo faial där krogen var stängd. Tänk så skoj nu då du kan översätta alla skyltar du ser! Hälsar en fryslort i nordanvinden.
Paula,

ja, de är vackra och riktigt billiga också. Jag fick rabatt utan att be om det . 60 cent per styck. Köpta här i Funchal, tillverkade i Kina😃. Jag är nog en stor tyckare av färska örter men har givetvis torkade sådana också. Ibland är de bättre i smak än de färska. Om du minns så hade jag ett rätt så stort örtland på Åland. Här kostar örterna nästan ingenting. En bamsestor bukett persilja t.ex. kostar mellan 1.50- 2.00 €. Och då är den STOR. Oförskämt billigt egentligen.
Du är ju bara för ljuvlig att få fram saker. Jag hade inte översatt helt rätt. Det handlar om seder och bruk, erfarenheter. Folkets..kostym på portugisiska? Jag har för mig att det heter traje...Trassche...uttalas det ungefär.
Ha det fint bästa fryslorten i nordanvinden. En varm kram kommer här! 😍

byblixtra sa…
Det lät trevligt med julfest.
Jättefina julkort som jag hoppas kommer fram i tid.
Nätet med hålet för låset fångade min blick, så jag missade skyltens spegling i biltaket. :-)
Intressant att använda lyftkran för att lyfta stora påsar, man blir ju nyfiken på innehållet.
Visst kan även gamla bilder vara med i skyltsöndag.
byblixtra,

ja, vi är många anmälda redan...
Man får hoppas på det med att julkorten kommer fram i tid.
Så är det alltid; det som inte ska synas syns och tar bort fokus...hålets marknadsföring..
De är fiffiga, de använder lyftkranen till det mesta.
Innehållet såg väldigt trä-aktigt ut.
Ja, gamla skyltar är också skyltar.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio