Skyltsöndag / 444

Bloggvännen BP är förvaltare av det roliga temat Skyltsöndag, där hon ger oss stora friheter med skyltandet. Huvudsaken är att det är en skylt av något slag. De andra som brukar delta i temat har jag länkat till här: 

Konst  el. konstigt, LillaSyster, Paula, Susjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa


Skyltarna som jag har samlat ihop till den här söndagen ser ut så här: 


   Drycker, drinkar på hjul...En Coral"burk" står bakom bilen ( Coral-madeiranskt öl) 
 

    Smaker på hjul, ungefär


    Här kan m an köpa biljetter för att åka med linbanan upp till Monte och till Botaniska trädgården

                                              
                                           Det rullar på ( Volvo) . Givetvis så måste det till en 
                                           lyftkran om det går, vad vore en skyltsöndag om inte 
                                           BP blir extra glad?


Vår kaffeapparat, den gamla, börjar visa tecken på att den inte orkar vara med så länge till, så vi har köpt en ny, lite mindre sådan...Dinamica, det låter väl bra eller hur? 


Det händer att skyltarna kommer till oss eller just under vår terrass. Den här gången är de lite upp och ner och hur som helst men ändå


   För min del var det bara att stå där och ta foton, en sopborste fick hänga med, bara för att ....


"Ett luftskepp kommer lastat". Här tar man vara på allt i trä-väg, inget kastas även om det har kastats. Återvinning väntar


   De söta bakelserna från förra inlägget var förpackade i denna ask. 
   Mais somos doces no que fazemos!!! '
   betyder ungefär att vi är bara mera söta i det vi gör. '''
   Sött var det så det förslog. Jag är fortfarande i sockerchock. Puh! 

  

     Nu får det räcka vad gäller det söta ! 
 
En trevlig söndag önskas er alla!

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

christian sa…
Vilka härliga små rullande butiker, så inbjudande färgglada att man nästan känner sig tvungen att handla......
Kranen är cool inte minst med fartyget i bakgrunden.
Kaffemaskin låter gott, vi har en kaffekvarn å köper bönor som vi då använder som "finkaffe" på helgerna!
Vad häftigt med skyltar som "fladdrar" förbi fönstren, men är det inte lite påfrestande också?
"Stop" var ju helt perfekt som sista bild!

Ha en fin vecka!
LillaSyster sa…
Alltid roliga och varierande skyltar hos dig! Du får äta lite råa morötter så att du kommer ur sockerchocken! (Råa morötter sänker blodsockret) önskar dig en fin kväll! Här är solen påväg ner och havet ser rosa ut.
BP sa…
Det två food trucks eller rättare sagt drink trucks är betydligt sötrare än de man ser här. Större är de också.
Den där lilla kiosken där man kan köper biljetter till linbanan är som en levande annonspelare, men den står ut!
Lyftkranen är helt i min smak. Den ser ut att vara "speciell", då både kroppen och lyftarmen ser lite oproportionerliga ut. Men himla snyggt!

Grattis till nya kompisen - kaffemaskinen. Den ser riktigt proffsig ut. Och dynamisk är den också. Mera än vad man i vanliga fall kan kräva från en kaffemaskin;-) Glöm inte att döpa den, då brukar de håller längre;-)

Träavfallet ser ut som plockepinn, men bra att allt återvinns så noggrant. Sedan gillar jag de vita skyltarna, då de är totalt "malplacerade" på något sätt.

Ledsen, men jag äter ju inget sött, så jag är inte ett dugg söt då;-)

Tusen tack för ännu en lyckad Skyltsöndag:-) Stor tack för alla länkar också:-)
byblixtra sa…
Så söta små bilar där man kan köpa drycker.
Åh, kaffemaskiner gör mig som tedrickare bara förvirrad för det brukar ju gå att få enbart vatten ur dem också. ;-)
Perfekt med skyltarna som kommer till dig. Det är din specialitet och jag har tomma gatupratare. :-D
Det var en välanvänd sop där t.o.m. skaftet har gått av!
Klokt med återvinning av trä. Kanske också återbruk av trä?
Gillar "Stopp-bilden" med övergångsstället? i förgrunden och parkeringsrutorna i bakgrunden.
Christian,

ja, de är härliga de små rullande som oftast står stilla i månader på samma plats men mitt i allt rullar vidare
Vi använder bönor vi också, har gjort det över tjugo år vid det här laget. Man blir lite bortskämd..
Uppriktigt sagt så tänker jag inte ens på att det flyger skyltar framför våra ögon dagligen, bara när de är lite speciella. Man vänjer sig vid det mesta.

Ha en fin vecka du med!
LillaSyster,

tack! Det finns en hel del skyltar här på ön 😊
Ja, det ska jag göra, rödbeta och morot är bra att påta i sig.
Önskar dig en fin måndag i min tur, senkommen att svara .
BP

Trucksen är fina, man ser dem verkligen.
Tack för att du gillar lyftkranen, det går ju inte att gå förbi en sådan längre utan att tänka på dig. Såg en igår också men hade ingen kamera med mig, får ta den med nästa gång.

Tack, ja, du har rätt, den måste förstås döpas och vi behöver ha ett dopkalas. Allt ska man fira😊
De vita skyltarna gillar jag också, just för att de är så malplacerade.
Kloka du som låter det söta vara i fred. De där bakelserna åts för att de var hämtade till dessert men nej, inte någon favorit precis. Uh!
Tack själv BP!
byblixtra,

ja, de är gulliga de små rullande..
Exakt, det går bra att bara använda sig av varmt vatten till te också.
Ja, du har tomma gatupratare, jag har skyltar som kommer till mig. 😊😀

Karin sa…
Drinkar på hjul och smaker på hjul, så praktiskt! Själv är jag överlycklig att fiskbilen har återuppstått i vår lilla ort efter ungefär femtio år. Det finns inte kundunderlag till en fiskaffär, men fisk på hjul en gång i veckan funkar fint.

Och den där återvinningshögen blev jag sugen på. Snickardottern i mig noterar många fina träbitar. Bra att det återvinns i alla fall!

Karin,

Fisk på hjul, grattis! Vilken härlig lyx!
Snickardottern skulle nog ha att göra här, lita på det. Det är rätt många lass som drar iväg någonstans härifrån. Jag i min tur tänker på en kakelugn, kan du förstå, men helst ska det ju vara björkved då.
Paula sa…
Här kom jag inspringande på helt fel dag, inte bara en utan två dagar för sent! Ber om ursäkt, tiden har sprungit fortare än jag hunnit med. Som den matglada jag är så blir jag förtjust i både drycker och smaker på hjul, och framför allt de alltför gulliga små fordonen! Gult med rosa gardin, wow....
brandrött och svart, stiligt! Kaffeapparat har jag aldrig ägt, bara en gammal hederlig bryggare, fast modell ny. Inte flärdig eller lyxig alls. Övriga i familjen håller till godo med pulverkaffe, blä säger jag till det. Nu ska jag passa på att läsa ett färskare inlägg medan jag ändå är här! Tack för skyltar
Paula,

det där med fel dag, med rätt dag, äh, det är väl inte så viktigt alls. Jag är på fel dag för det mesta nu för tiden och bra går det också.
Vår gamla kaffemaskin hade vi i caféet, t.om. tre likadana men en tog vi med oss. Den börjar bli trött stackarn, fungerar nog bra ännu men får lite konstigheter för sig och vi som är vana med nymalet bönkaffe, försåg oss med en säkerhet, en ny maskin utifall att trotjänaren säger upp kontraktet.
Tack för titten in!
Lena i Wales sa…
Alltid kul att läsa portugisiska skyltar och jämföra med spanskan, ofta mycket lika. Jag har svårare att förstå portugisiskan talande än i text. Trots allt är jag nog lite språknörd 😉.
Ha det bra!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio