Skyltsöndag / 443

Bloggvännen BP är förvaltare av Skyltsöndagstemat och jag hänger med idag igen. 

På mitt sätt. 

Man kunde nästan kalla mitt inlägg till "Med utsikt från ett strykbräde" . Något så enahanda som att stryka kläder är ju lite trist fastän ibland helt nödvändigt och  igår hände saker runt omkring mig så det stod härliga till medan jag strök kläder och dukar släta.

   
Jag brukar stå i vårt s.k. uterum som är inne, när jag stryker. Jag nämner inte märket på strykjärnet, det syns tydligt. Roddbåten heter Kettler.  Där sitter jag nu och då och ror fastän jag aldrig kommer fram...


    Plötsligt fick jag se att Santa Maria Manuela höll på att lägga till med lotsbåtens hjälp nere i hamnen. 
    Jodå, jag har varit ombord på den portugisiska skönheten, namnet syns inte på så här långt håll, 
    ni får tro mig ändå. Den portugisiska flaggan får stå för skyltandet.
    Art design center ligger i bakgrunden ( har ni så fin utsikt från ert strykbräde? ) 

    

    Så hände det något på gränden. En stor lastbil med Hiab, stånkade sig uppåt i backen. 
    Då ska något hända, det vet jag vid det här laget som granne till byggfirman mitt emot. 
    En av barackerna lyftes på flaket, så där bara med stor finess och skicklighet. Jag är alltid 
    lika imponerad. En ann skulle ju ha slagit hål i alla murade väggar med baracken som tillhygge. 
    Exakt, var och en vid sin läst, jag vid strykbrädet denna dag...

   

               Det är trångt på gränden men bra går det, bra gick det. ...som alltid.

               

Sedan packade jag ner mina trädgårdshandskar i ryggsäcken och drog iväg tillsammans med Uffe mot Boa Nova, en bit uppåt från oss och till vår vän G.  Hur jag nu bar mig åt så råkade jag lägga märkena neråt. Inte bra när det är en skyltsöndag men så blev det i alla fall.  Allt behöver ni väl inte veta ? Lite gissa är ju också kul eller hur? 
G. gillar inte trädgårdsarbete men det gör jag så då slår vi två flugor i en smäll, egentligen tre för Uffe fanns också med på ett hörn som rådgivande...


Här diskuterar G. och Uffe bananplantor, något jag inte blandade mig i för jag vet inte alls hur man sköter om dem, nåja, kanske lite lite då , men i huvudsak så vet jag hur man äter bananer. Jag älskar bananer. Hela mitt liv har jag halkat in på än det ena, än det andra på s.k. bananskal också, så jag passar bra här på Madeira, som en god vän sade åt mig för ett tag sedan och skrattade.


                         Där vid micro-ugnen och en flaska med någonting i hängde en del av min 
                         lön för trädgårdsarbetet. Ugglan håller vakt, bra så. 
                         Jag fick pumpa också, så det blir pumpasoppa igen och det passar mig bra
                         Uffe håller god min och äter han också även om det inte är den absoluta 
                         favoriten. 
                         Lön i natura är perfekt, även om jag inte behöver ha lön, 
                         jag tycker det är lön tillräckligt bara att få vara med och jorda mig. 
                         G. är genomtrött på bananer och pumpa, snart också på gröna bönor och spenat. 
                         Jag gav en liten antydan om att det finns någon på vår gränd som gillar sånt.  
                         Denna någon  kommer gärna uppåt i periferin och trädgårds-arbetar igen. 

                        

När vi kom dit blev jag först lite förundrad för G. hade redan trimmat gräsmattorna. Vad ska jag göra då? - Nja, du förstår, fick jag veta, att du är så kort så du skulle ha försvunnit i gräset om jag inte klippte det innan. Så där är G. 
Jag som är nästan 160 cm ståtlig, hmfr...försvinna i gräsmattan?!  
Givetvis så skrattade vi alla riktigt gott. 
Jag fick ta hand om rosor, pelargoner, kryddor och alla små rabatter, klippa, ansa, rensa, luckra, gräva och så vidare. 
Sånt som G. inte gillar alls, för då måste hon ligga på knä och det har jag inget som helst bekymmer med. En viss fördel kanske av att vara så kort att man försvinner i gräsmattan?😀


   Utsikten från min arbetsplats var inte helt fel....
   God lunch och ett glas rött på det satt inte helt fel det heller. Livet ska vara gott att leva.
   De andra två retade mig med att jag hade hög arbetsmoral medan de satt och njöt av livet
   och jag låg i trädgårdslanden . 
   De påstod att de enbart hade moral medan jag hade arbetsmoral. 
   En intressant syn på det lilla ordet moral. 
   Nog har man väl moral även om man arbetar? 
   Nå, det hör väl kanske inte till att filosofera om moral eller inte moral under skyltsöndagstemat?


På vägen hem när det började skymma tog vi vägen via ..ja, just det, byggarbetsplatsen (RIM) från en annan sida, för att se hur deras arbetsmoral hade varit under dagen. 
Jag måste nog erkänna att jag ligger i lä..rejält också. 


    Hemma på vår gränd igen såg man den där skylten som flög i luften för en vecka sedan, 
    nu fastnitad på den lägre byggnaden. 

    Så blev min skyltsöndag av idag, från strykbrädet, till baracklyft och trädgårdsarbete hos en god vän. 

    De andra som brukar delta har jag länkat till här nedan: 

Konst  el. konstigt, LillaSyster, Paula, Susjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa


                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Märtha sa…
Nä, min strykbräda har inte lika fin utsikt. Skog - samma utsikt som jag har när jag skriver det här. Den lilla ekens löv som lyste guldbruna i solskenet igår har kastat de flesta nu. Syrenerna är nästan tomma, rönnen och lönnen ännu tommare. De två små gröna granarna, nästan siamesiska tvillingar, börjar bli för stora, ska bort. Jo, det skall strykas idag. En maskin på snurrning, mycket där skall också strykas. Och så måste vi sätta på värmen i huset - eldningsperioden börjar, likaså vedinsläpningsperioden...
Märtha,

Skog är inte helt fel det heller. I skogen rör sig djur..
Så nu har ni vinter, mera eller mindre, nu när eken har släppt löv.
Snart spretar allt lövfritt mot kvällshimlen och gör vackra mönster. Så många foton jag har av sådana sköna vyer.
Låter så skönt, jag vet att det inte är enbart så, med vedinsläpningsperioden, men dofterna dofterna. Njut för mig också Märtha!
LillaSyster sa…
Varierad skyltning idag också - bar jobbat och underbart att få jorda ner sig lite =) Coolt att kunna odla sina egna bananer. Här får man minsann köpa dem i affären om man ska ha några. Önskar dig en fortsatt fin söndag!
Åke sa…
Var gång jag ser ett strykjärn får jag en flashback: För x antal år sedan sällskapade jag med en tjej, ja vi bodde ju hos varandra och en kväll skulle vi ut på lokal. Du har väl inget strykjärn frågade Y? Jodå svarade jag, och hon strök sin blus... men vad har du på strykjärnet? Blusen blir ju fläckig? Inte vet jag svarade jag ovetandes. Jag viste ju vad det var, jag vallade ju mina utförsåkarskidor Head Racing med swix blå för maximal fart :) ÅHH vilket skepp med fyra master :) Men du kranbilschauffören?!?! Han skulle få sparken om han jobbade hos mig. Man sätter alltid ned stödbenen. Jag hoppas det gick bra? Fint skyltat och en trevlig söndag önskar jag dig.


LillaSyster,

tack! För min del är det väldigt nödvändigt att få jorda mig. Så det känns väldigt väldigt bra i hela mig idag.
Ja, här har många sina egna små "plantager" med bananer.
Önskar dig detsamma!
Åke,
Vilket roligt minne du bjuder på. Y kunde ju säga att hon hade en blus med konstnärligt tryck på med anknytning till utförsåkning. Härligt att läsa, jag läste högt för Uffe och vi har skrattat gott.
Vilken tur att kranbilschauffören jobbar åt RIM😉. Här är det betongpumpen som lägger stödbenen på och ibland även lastbilar i samma storlek som den på bild när de står på mera utmanande ställen. Jag håller nog koll, kan du tro 😁 Det gick hur bra som helst..
Tack och tack detsamma !
Avskyr strykning. Tveksamt om utsikten skulle hjälpa, man måste ju ha ögonen på det man försöker "slätgöra" - vilken underbar fackterm det är!
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2021/08/slatgoring-som-botgoring.html
Klimakteriehäxan,

Det finns trevligare sysselsättningar, ja. Slätgöra, det är ju det man håller på med. Stora dukar går bra att slätgöra medan man låter ögonen vandra utanför på omgivningen. . Ska titta in på din länk nu.
byblixtra sa…
Roddmaskinen är roligare att använda än styrkjärnet. ;-) Toppen med en roddmaskin hemma, jag gillar roddmaskiner eftersom man tränar hela kroppen på en gång, men är för ointresserad av att gå på gym bara för att ro. :-)

Nej, den utsikten har jag inte från min strykbräda men en färgglad tapet som jag gillar. :-)

Praktiskt att ha bananer i trädgården.
byblixtra,

jag håller fullständigt med om det. Roddmaskinen är mycket roligare att använda än strykjärnet. Det är bra att ha ett eget lite gym hemma. Det är så lätt att börja dagen med en rodd och ibland också avsluta med en rodd.
En färgglad tapet är inte helt fel det heller.
Ja, vem skulle inte vilja ha en liten trädgård med bananplantor i? Men allt kan man ju inte ha på en liten terrass🍌
BP sa…
Alltså din utsikt från strykbrädet är inte alls fel. Detta förutsätter så klart att man äger både brädet och ett strykjärn. Och det gör jag inte. Vi rationaliserade bort båda delar för sisådär 30 år sedan, då jeans och t-shirts inte behöver strykas. Tyckte vi/jag. Och jag har inte ändrat uppfattning;-)

Sedan har jag alltid undrat varför par skaffar hus med trädgården och en massa träd/växter/blommor med mera om man inte gillar trädgårdsarbete och dessutom inte är förtjust i produkterna. Vilken tur att G har dig som gillar påta i trädgården, äta bananer, pumpor och böner. Nu förstår du kanske varför vi har en balkong md endast vackra betongblommor;-)

Din skyltning får som alltid MVG. Tusen tack för den och länkarna till alla deltagare:-)

PS. Vad gjorde du med hela bananklasen?????? DS.
BP,

den är inte fel, jag håller med till hundra procent. Varierande dessutom.
Jodå, jag äger strykjärn och bräda. Jag har rätt många hemvävda linnedukar och dem vill jag ha släta när jag lägger dem på bordet. Och skjortor får gärna vara släta de med. I och med att jag hantverkar en hel del, syr osv då behövs strykjärnet rätt många gånger.
Men i övrigt så gör jag som du, använder kläder som man kan släta ut med handen och lägga in i garderoben.

G är andrahands-trädgårdsmästare i sin trädgård. De riktiga ägarna är inte här just nu, så därför. Det är en winwin-situation. Jag gillar verkligen att vara mullvad. Bananklasen bars hem och en hel del av läckerheterna är redan försvunna. Pumpan puttrar på spisen just nu..imorgon blir det pumpasoppa, med tomat och kokosmjölk. Jättegott!
Geddfish ♥ sa…
Jag läste din skyltsöndag igår, men så kom jag aldrig längre 🤩 Jag blev ju utbjuden på en biltur inkl. allt, så mina skyltsöndagskompisar blev utan mina skriftord.

Ja, utsikten från en strykbräda, det kan jag ha här också. Faktiskt så stryker jag vissa saker. Gardiner, dukar, blusar, Tishor om det är sånt tyg, ogillar skrynkliga toppar, faktiskt. Går ändå rätt fort med strykjärnet. Man kan lyssna på en bok medans.

Glad måndag kommer till dig som en flygande kram idag i stället!
christian sa…
Hahaha, när du bor så nära vatten ska du väl ro ute i det fria.... ;)
Flaggan på skeppet är faktiskt obetydligt mer synlig än namnet på båten :)
Det är för övrigt å som vanligt en väldigt intressant blandning du bjuder oss denna dag å jag håller med att "arbetsutsikten" saknar sin like, magnifikt!
sen gillar jag bananplantan, unik å kul, de måste smaka bättre än våra...
Det verkar byggas mycket i din närhet, å det är ju bra, då har du nåt å titta på å även rapportera vidare till andra!

Ha en fin vecka!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio