Röksignaler

Min bloggvän sedan många år, Annika i Reston, hade ett inlägg i början av november som hon kallade  rökande nostalgi.

Hon ställde några frågor i inlägget som jag inte svarade på till fullo, just då, jag hade inte tid. 

Men jag har inte glömt frågorna för de triggade igång mitt minne 

Så här såg Annikas frågor ut.  

1. Har du rökt?
2. Eller du kanske röker än idag?
3. Isåfall, tycker du att det är löjligt svårt när du ska ta dig en cigg?
4. Vad är dina minnen från förr vad gäller just rökning?
5. Du kanske minns exakt detsamma som jag kommer ihåg?
6. Eller så har du ännu fler galna rökminnen än vad jag har

Mina svar: 

1. Har du rökt?

Jag har tjuvrökt/testat på att röka. Tjuvrökt kallar jag det för att jag smög med att röka när jag stal ( just det😐, stal!) två cigaretter av min mammas kusin Gertrud då jag var barnvakt åt mina småkusiner Olle och Janne. Redan när jag blev tillfrågad om jag kunde vara barnvakt, jag var kanske 12 år,  så bespetsade jag mig på att nu ska jag passa på att röka om jag hittar Gertruds cigaretter. En liten beräknande typ var jag , japp.  😇
Det sticker jag inte under stol med, jag hade en plan så att säga.



När mina småkusiner hade somnat så sökte jag upp cigarettpaketet som jag såg redan då jag kom, ställde mig i fönstret som var på glänt,  tände en cigarett som jag hade tagit ur paketet som låg där öppet och glatt i avsikt för att fresta mig.  
Den första cigaretten rökte jag låångsamt. Njaa, inte var det någon större upplevelse precis, jag hostade, hostade och hostade och hade mig, men likväl så tog jag en till. Skulle jag bli rökare så gällde det att ligga i, tänkte jag.😉  Jag tar mig för pannan, men det här är sanningen och inget annat än sanningen. Jag skyller på ungdomligt oförstånd. 
 
Där stannade det för den gången. Sen kom Gertrud och Veikko tillbaka, jag fick gå hem och så var det med den saken förutom att jag tappade rösten och lät som Hesa Fredrik ungefär och  hade ont i halsen i nästan tre dagar så jag  bestämde mig för att det aldrig mera blir en cigarett för min del. Ugh! 



Helt säkert är att Gertrud  hade koll på hur många cigaretter hon hade i sitt paket, för hon såg väldigt road ut när hon fick veta att jag hade haft ont i halsen under tre  dagar efter att jag hade suttit barnvakt åt hennes söner. Jag var avslöjad med andra ord! Men hon skvallrade aldrig på mig för mina föräldrar. Justa puckar! Tack för det! 
Själv kom jag på att jag kanske hade lämnat ett par fimpar efter mig...? 😉Gulp! 
Det var ju ungefär som att sända röksignaler...Ugh! igen.




2. Eller du kanske röker än idag?

Löftet att aldrig mera röka har jag hållit, förutom vid ett par tillfällen som jag återkommer till men då handlar det inte om cigaretter. Om rökning ja, men...
Jag röker alltså inte, vilket betyder att......

3. I så fall, tycker du att det är löjligt svårt när du ska ta dig en cigg?

....fråga 3 inte är aktuell för min del att svara på. 

4. Vad är dina minnen från förr vad gäller just rökning? 

ja, det går ju lite igen det här med svaret på nr. 1 men också annat tillkommer.
 


Jag är uppvuxen i ett rökmoln. Pappa och mina bröder, 9 år och 16 år äldre än jag, rökte som skorstenar
Min äldsta bror flyttade tidigt hemifrån men kom förstås på besök nu och då  tillsammans med sin fru som också var storrökare. Om jag ville vara tillsammans med alla runt köksbordet, vilket jag ville, så befann jag mig i en tjocka, i en ständig dimma,  kan man lugnt säga. En mistlur skulle nog ha behövts emellanåt.  
Jag kunde nog ha skurit ut kuber ur luften  om jag hade försökt. Vad hjälpte det att jag viftade bort röken och det stack i ögonen..


På den tiden tog ingen hänsyn till andra, det röktes inomhus, det var en självklarhet. 
Philip Morris och Chesterfield är jag mera eller mindre impregnerad av, passiv rökare som jag blev .



Jag var dessutom väldigt solidarisk med min pappa för jag rullade tobak åt honom emellanåt. Han rökte cigaretter utan filter, men använde munstycke/holk.  Ett snyggt cigarett-etui hade han också som jag fyllde med cigaretter åt honom. Hjälpsam har jag alltid varit, haha...
Våra askkoppar var också särskilda, roliga, annorlunda. 
Det var enkelt att köpa julklappar åt rökarna i familjen.
På vardagsrumsbordet stod en stor pipa av keramik, full av cigaretter. 
Den tog jag till mitt ansvarsområde och fyllde på den med giftpinnar med jämna mellanrum.😕 
 
Det var bara mamma och jag som inte rökte annat än att vi blev passiva rökare båda två.

5. Du kanske minns exakt detsamma som jag kommer ihåg?

På den här frågan tänker jag inte svara annat än att jag i det stora hela, minns ungefär detsamma som Annika kommer ihåg. Gå in på länken till henne om intresse finns vad det är hon kommer ihåg. 





Nu delar jag upp röksignalerna i ett inlägg till för den sista frågan 6. Eller så har du ännu fler galna rökminnen än vad jag har  får ett långt svar. Jodå, Annika, jag har många galna minnen...😉😏😊
 


På tisdag, mot kvällen till, sänder jag flera röksignaler, titta gärna in då också.




                                                 

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Men Karin.....12år och tjuvröka. Själv har jag aldrig hållit i en cigarett, tycker att det verkar dö äckligt. (Dåligt med rökare i min släkt, hade en ingift farbror som rökte och honom "mobbade" min syster och jag som små med att hänga upp rökning förbjuden skyltar i hallen då den familjen skulle komma på besök. Inte för att han skulle komma på tanken att röka inne, men vi markerade)

Däremot att röka flundror är ju kul - men det är ju en helt annan sak.
Du ha en ny bra vecka!
Jag började röka när jag var 14 år... stal för att ha råd. Jodå, sån var jag. Också uppvuxen i ett hem som ständigt var fyllt av rök. Sen var jag även passiv rökare i Amsterdam.. då helt annan rök :D Kram!
LillaSyster,

ja, exakt så var det. Jag försökte verkligen att bli en rökare 🤣Tjuvröka javisst, för även om det röktes hemma hur mycket som helst så fanns det inte på kartan att jag ville försöka där och allra minst stjäla cigaretter. Där var det ju fritt fram så att säga. Mera spännande hos Gertrud😉

Jadå, på det sättet är jag också en rökare av stora mått, att röka fisk, yes och då inte endast flundror utan abborre, sik, lax, strömming, vassbuk, sjöfågel, rådjur... Jag har varit med och bistått som hjälpreda för det mesta. Sen har jag ätit upp läckerheterna. Den typen av rökt är så gott, så gott. Snart ska vi kunna göra det här också, en rök är på väg...och spån från Sverige. Det du!
Tack detsamma LillaSyster!
Anna i Portugal,

undra på att jag gillar dig 💗

Vi är ju lite grann av samma skrot och korn, rakt på
Sån var jag, sån var du!
Haha, Amsterdam och rök, månne de brände tulpaner där? 😉
Kram!
Znogge sa…
Jag började röka när jag var femton år och nog hände det någon gång att jag knyckte en cigarett ur min mammas paket. På den tiden var det väldigt många som rökte och det var tillåtet att röka överallt. Trots att jag själv rökte tyckte jag det var så jobbigt när folk rökte i bilen eller på flyget. Tack och lov så är jag rökfri sedan många år tillbaka och har inga planer på att böra igen. Minnen då? Jajamän! Jag har bland annat hoppat in i fel bil och då hade jag cigaretten i högsta hugg...

Önskar en fin måndag!
femfemman sa…
Ett så roligt inlägg. Älskar sånt som sätter igång hjärnan.
Pappa rökte pipa. Stoppade med Greve Hamilton-tobak.
Han slutade nog innan jag flyttat hemifrån...som jag minns.
Kommer så väl ihåg min mellanstadielärare Bertil, då vi pratade om rökning. Gissningsvis i sexan.
-Jag kan tala om vilka som kommer att börja röka av er, sa han. Magnus, Bengt och Anna-Lena. ( Vi var bara nio I klassen) Hur kunde han veta?
Jag tyckte väl inte att det var supergott att röka. Bara i samband med att jac drack alkohol, smakade det bra.
Men ändå, under många år så rökte jag upp emot tio cigaretter per dag. På gymnasiet hade vi ett rökrum i källaren. Det var bara jag u vår grupp bestående abmv mig och Adele, samt tre-fyra killar, som rökte. Men där satt vi alla i det dunfyllda rummet, lågt till tak, och spelade kort varenda rast.
Hade man inte pengar till ett helt paket, så kunde man köpa lösa cigaretter i tobaksaffären, som låg intill skolan.

Rökte väl, iaf feströkte, tills jag var 55.

Så dumt att röka! Och så bra att sluta. Kan inte tänka mig att ta ett enda bloss idag. Däremot skulle jag hjärna... En gång... vilja testa cannabis...

Är antagligen inte så svårt att få tag på... vet bara inte hur och var...

Kram
Znogge,

Det var ju så det gick till på den tiden. Kanske nu också, vad vet jag. Mina egna barn har aldrig rökt. Vad jag vet i alla fall😊
Så var det ju, nästan alla rökte under min uppväxt. Överallt röktes det. T.om i biosalongen minns jag.
Jag hann ju aldrig bli rökare, även om jag gjorde ett tappert försök. Haha, ja, fel inhopp kan bli kul det också.

Önskar dig detsamma!
femfemman,

Tack! 😊
Greve Hamilton ja, den greven känner jag igen...och sura pipor Usch.
Pappa rökte pipa. Stoppade med Greve Hamilton-tobak.
Ja, hur kunde Bertil veta? Intressant. Det står ju inte skrivet i pannan på en precis.
Jag kan faktiskt tycka att tobak kan dofta gott, cigarrer ännu godare. Många feströker, jag har flera vänner som gör det.
Vilken rolig kommentar du bjuder på i din tur. Kan se hur ni i gymnasiet sitter i rökrummet och spelar kort. Men så var det ju...
Jag vill minnas att man kunde köpa lösa cigaretter även i Mariehamn...fastän jag inte köpte.
Hur ska du lösa det där med cannabis-en ? I Sverige får ni väl inte röka sådan? Du får passa på när du är utomlands nån gång.
Kram
Paula sa…
Haha, fy såna minnen du väcker till liv! Både från barn- ungdomsåren men även långt in i vuxenlivet. Kort sagt, storrökare från 15 år till 45 årsåldern när jag fick min dom, mitt halskärl var igentäppt och det fanns ingen bot. inoperabelt helt enkelt, samt förmodligen självförvållat. Från att ha rökt två askar per dag till noll! Ja det gick, tretton rökfria år kan intyga det. Men, det krävdes en mycket god anledning, och jag känner stor sympati med rökare nuförtiden som ses på med äckel och avsky och ingenstans får man blossa ifred. Ser tanter som bor på andra sidan gatan stå utanför porten och huttra i kylan o snabbt dra några halsbloss, hur njutningsfullt är det...
Och allt började för mig med en stulen cigg av mormor som rökte Klubb 77
Paula,

sån är jag! Förlåt, söta du!
Allvarlig dom, minsann...
Faktum är att jag också känner sympati för alla som röker. Jag återkommer i ämnet...inte i nästa inlägg men sen

Beroende i vilket form som helst är jobbigt, mycket jobbigt. Nikotin är en drog..
Klubb 77, ja, sådana rökte min farfar , Työmies också.
Jag vet att jag ska vara glad över Hesa Fredrik och ont i halsen...och jag är det.Glad!
BP sa…
Hahaha! Måste tyvärr medge att jag "slår dig" med ett år. Rökte min första cigarett när jag var elva år tillsammans med min dåvarande bästis som var 12. Hennes pappa precis som min var storrökare. Alla män var det på den tiden. Det var helt normalt. Min mamma rökte aldrig, men blev precis som du och dina mamma passiva rökare.
Fick varken hosta eller ont i halsen. Tyckte att det smakade gott.

Min nästa cigg rökte jag när jag var 17. Min 19 år äldre kusin bjöd mig på en cigg utan filter som jag inte gillade.

Har varit rökare i många år och rökt upp många villor i Djursholm. Slutade (eller nästan i alla fall) i oktober 2020, eller om det var oktober 2021.

PS. Ser att jag har trevligt sällskap av Paula:-) DS.
BP,

shit också , att du alltid ska vara värst, haha😄
Så var det ju, alla män rökte och många kvinnor med.
Hoppas att de inte brann upp de där många villorna utan bara blev utrökta, bortrökta... Bravo för att du har klarat av att sluta...nästan. Strongt gjort!
Karin sa…
Underbar historia om din rökdebut och visst framkallar det minnen! Jag började röka sent och den enkla anledningen var att jag inte visste hur man gjorde och jag ville ju inte göra bort mig. Men sen ... På universitetet brukade vi ses några stycken i mitt ovanligt stora studentrum. Dom rökte. Jag höll en riktig föreläsning om hur ohygieniskt, ocharmigt och onödigt det var att låta pengarna gå upp i rök. Till min förvåning tog de mig på allvar. En kastade sin piptobak i sopnedkastet, en annan sitt cigarettpaket. En tredje la sitt cigarettpaket på mitt skrivbord sa "Aldrig mer!". Där blev det liggande. Så drog det ihop sig till tenta och jag hade ju hört att det var ett bra sätt att koncentrera sig, där där med rökning. Kort sagt, jag började röka. Åtta år senare, när jag var i Östafrika glömde jag bara bort att röka och sen har jag inte börjat igen.
Karin,

tack! Vilken pondus du måste ha haft när du fick alla att sluta röka, så där bara. Du borde ju ha blivit rökavvänjare! Men du gjorde precis tvärtom, hahaha...Tänk att glömma bort att röka, du är ju ett fenomen. Otroligt. Tack för din härliga historia. Östafrika, ja...här har jag haft trevliga norrmän till grannar som bl.a jobbade i Tanzania och i Mombasa under ledning av SIDA. De pratade om Ahtisaari och jag tänkte på dig som var granne med honom där..var det inte så?
Gunnel sa…
Jag var 16 år när jag rökte första gången, men jag tyckte inte dte var något speciellt så dte blev aldrig fler gånger. Nu ska jag försöka läsa ikapp hos dig, för när jag scrollade bakåt såg jag att jag har missat massor. Ha det gott. Gunnel
Gunnel,

hoppas att allt är väl med dig, så roligt att se dina rader här igen.
Ha det gott du med på alla sätt du kan ha det.
Kram
Tove sa…
Men kära nån så häftigt och härligt fruktansvärt - rökiga minnen intar mig helt - Chesterfield utan filter från utlandet, min väninna är 10 och jag 12. Hennes storebröder tog hem cigg-limpor och min kompis stal. Låg i praktiken i diket mer eller mindre grön i synen och kräktes mellan de halsbloss jag tvingade ner mellan hostattackerna.
Tre kvällar i rad. När jag kom hem tredje kvällen stod min far i hallen och väntade: Om du tycker du har råd att röka så gör det också här hemma. Inget kul längre. Resten av min rökhistoria och omgivningens hoppar jag över.
Smoke get in your eays 🎶
😃


Tove,

så härligt fruktansvärt, haha...det är nog bara du som kommer på den kombinationen 🤍.
Chesterfield utan filter i diket, grön i synen ...haha..ja, jisses vilka minnen Tove.
Exakt, det är inte alls lika roligt när man får lov hemifrån. Då tappar man gnistan på något sätt. Så var det för min del också när jag nojsade om att få börja röka ute på stan när mina kompisar fick.Helst skulle vi sitta på Kompassbaren. Jag hade utgått ifrån att jag inte fick men visst fick jag det bara jag själv skulle betala min tobak. Jag tappade intresset helt..men lär ha sagt att om jag inte får göra som mina kompisar gör så kommer jag aldrig att bli gift. Var får man allt ifrån? Tonåringar, haha..
Tack Tove för din härliga kommentar. 💨
Anonym sa…
Tack så hemskt mycket fruktansvärt roligt inlägg och skojiga kommentarer om något så bisarrt som rökning 🚬
Jag är väldans tråkig och har aldrig rökt eller snusat trots jag hade och har en mor som röker och umgicks nästan uteslutande med rökande kompisar.
Rökt fisk och kött är däremot min melodi ☺️
/åsa
Annika sa…
Men vad KUL Karin!!
TACK för länkning och för att du tar upp mitt inlägg på det sätt du gör. TACK!!
SÅ kul att komma in här och hitta detta denna tisdag.

Det var jättekul att ta del av alla kommentarer då jag skrev om det. Lika kul att se dem här hos dig, och att läsa svaret på mina frågor från dig på detta sätt!!

TUR att du inte fastnade för rökningen där hos Gertrud och Veikko. Och ja, du lämnade ju fimparna efter dig, KUL! Snacka om avslöjande. DET var bra av henne att inte säga ngt till dina föräldrar.
Du drog halsbloss alltså? DET gjorde inte jag när jag skulle vara "sofistikerad" på barerna i Sthlm på 80-talet där jag stod med min YSL och Cartier-cigg. Fint ska det vara. möhöhö!!!
Så glad att jag aldrig fastnade för rökningen jag heller.

Hehe, jag med ... har rökt på här i US, som man säger. Men jag tycker inte det har ngn effekt på mig så jag kan lika gärna avstå marijuana (lagligt i den stat jag bor i).

Så du är uppvuxen som passiv rökare du med.
Men det var ju så, man bara diggade läget. Ingen biggie liksom.
NU väckte du minnen hos mig med!!
ETT tag rullade min mamma sina cigg själv (annars rökte hon Prince) och jag minns att jag fick hjälpa henne rulla ciggen, hahahaha!!! Precis som du med din pappa, gud så kul. och det hade jag glömt, så tack för att du påminner om DET här. Mamma slutade rulla egna ganska snart, så det är nog därför jag glömt det.
Just, det bjudcigg ja! OCH alla askfat. Minns att jag gillade de där som snurrade, hehe. Ville alltid snurra ner fimparna där om jag var i närheten. OCH så minns jag hur vanligt det var att det smugglades askfat från Silja och Viking, haha.

Gulliga, fina Karin! Det här var ett nytt drag att blogga på and I am ALL here for it!!

KRAMAR till dig som är lika rökfri som jag än idag!!
Åsa,

tack själv för att du tittade in här 😊
Du är allt annat än tråkig, bara så du vet. Man måste inte röka eller snusa alls för att vara en kul prick. Jag är ju likadan jag också även om jag försökte få till det, haha..
Ja, rökt fisk och rökt kött är min melodi också. Igår fick vi hem vår nya rök, nu väntar vi på spån, svenska sådana. Sen du så ska det rökas här också..
Annika,

KUL att du tycker att det är KUL!
Jag ville skriva svar nu när jag har fått ordning på mig själv och det portugisiska pluggandet.

Ja, jisses hur man har burit sig åt, men så är livet...att lämna bevisen efter sig är ju helkorkat.
Ja, jag måste ju ha gjort det med tanke på hostandet och det onda i halsen, hesheten...
Det där med sofistikerad och jag hänger inte ihop precis...
Jadå, jag är uppvuxen med tobaksrök runt mig..Det var så, filmreklamen gjorde sitt med alla som rökte, det var fint helt enkelt, det skulle vara så.
Ja, det var ju det, de snurrade ju, när man tryckte på spaken på locket, haha..vilka minnen man har.
Exakt, så skulle man ju också göra, stjäla askfat från färjorna och från krogarna. Ja, jisses Amalia!
Tack Annika, jag har njutit av varje bokstav själv, bestämt mig för att vara rakt upp och ner, för så där var det. I nästa inlägg kommer svaret på fråga nummer sex.
KRAMAR till dig med från mig här i Funchal.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio