Hoppa på tåget/ 40/ Tak

Så denn ja, som dansken sa, nu går tåget! 

Hoppa på om du också vill vara med ombord med oss som brukar vara det lite nu, lite då eller alla gånger.  Jag länkar till dig om du så vill, bara säg till i kommentarsfältet. 

Här är listan på dem som brukar vara med när andan faller på: 

Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula, StefanZnoggeÅkeÅsa

Vi tar oss fram mot destinationsordet TAK.


                  Under det här taket en bit uppåt här i backarna bor denna lilla gosing, som jag har 
                  fått riktigt bra kontakt med på mina vandringar kvällstid. 
                  Vi håller riktigt långa samtal eller åtminstone så gör jag det. 

                 

    På andra sidan gatan av huset där gosingen bor brukar jag luta mig mot ett hus och så pratar "vi".
    Den enda som lyssnar är killen på taket eller egentligen inte alls, för han är stendöv, så 
    jag kan delge gosingen både den ena och den andra hemligheten som ingen annan får veta.
    Sen vandrar jag vidare i någon riktning, jag har många vägar att välja på


    Många är taken också. En del av Funchal syns på fotot.


    På vägen hemåt brukar jag gå  längs rua Conde Carvalhal och då går jag alltid förbi här. 
    Många fina tak lyses upp av kvällssolen.
    Ett lite annorlunda sätt att torka tvätt på såg jag härom kvällen. 


    Alla sätt är bra förutom de dåliga och enligt ordspråket så heter det ju  "Ingen fara är på taket". 
    Vilket ska gälla som ett lugnande svar när någon oroar sig mycket över något nära förestående. 

    Så borde jag själv tänka. Igår var min tenta i det portugisiska språket (kurs nr 2 ). Det var svårt. 
    Svårare än jag hade förväntat mig. Vår lärare skriver inte proven själv, utan det gör någon annan 
    Så mycket var nytt för min del och inte enbart för min del. Nya ord, nya verb.     
    Det är ju en klar fördel att förstå vad man ska ge svar på.
    Så det var lätt att säga "kors i taket", detta var oväntat. 

    Många suckar och stön hördes i salen.
    Nå, jag försökte få till det på bästa sätt, lämnade ingenting tomt. 
    På tisdag får jag veta resultatet. 
    Jag vet att jag har klarat några frågor av de nio rätt så bra. En av dem ger 40 poäng och gränsen
    för godkänt är 55 poäng av 100 möjliga.
    Jag borde ha klarat mig med godkänt vilket är huvudsaken för jag vill vidare, vidare..
    jag ska ju bli portugis har jag tänkt mig. 
    ( Uffe deltog inte, p.g.a sitt handikapp. Han kan inte skriva för hand längre) 
   
   

    Medan jag var på tentan så gjorde de ( RIM) på andra sidan av gränden där vi bor, allt för att nå taket.
    Oj, så de jobbar! De är beundransvärda. 
    Även om jag personligen, av egoistiska skäl, tycker att de kunde ta det lite lugnare så applåderar jag.
    Nå än är inte taket nått. De ska lite högre upp ännu.

    Så här blev mitt bidrag till TAK!

   De följande lördagarna fram till nyår ser orden ut så här: 
   
                       11 nov        Motiv
                       18 nov        Under
                       25 nov        Böna
         
                       02 dec       Lampa
                       09 dec       Fönster
                       16 dec       Detaljer
                       23 dec       Minne
                       30 dec       Resumé
    

   En skön lördag önskar jag alla som tittar in här! 

   Själv ska jag, om vädret så tillåter, hjälpa en god vän med trädgårdsarbete. 
   Hon är inte så förtjust i att vara mullvad som hon säger, gör det enbart för att hon måste.
   Jag är desto mera förtjust, så givetvis så blir jag mera än gärna
   delaktig.  Det ska bli riktigt skönt att få jorda sig lite...
  
Taket på vårt hus på Åland ( juni-16)

   Ni som har följt mig genom åren vet att jag tycker om trädgårdsarbete. Det är det enda jag saknar här 
   på Madeira, annars har jag nästan allt. Men jag måste inte äga någon trädgård, jag är mera än gärna
   behjälplig andra istället och hur som helst så bor jag i en trädgård.
   Madeira är en enda stor ljuvlig trädgård. Med himlen som TAK.



                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

   

Kommentarer

Åke sa…
Himlen som tak ja, så fyndigt. Ni har mycket vackra tak att beskåda, tak är ett kapitel för sig själv. Och bland det viktigaste på ett hus. Ett tak ska stå emot mycket, här i norden måste man bygga med en viss klass för all tung snö som ska ligga ovanpå också. Vovven var en riktig sötnos :) Lycka till med svaren på tentan nu. En fortsatt trevlig lördag.
Tak är så viktigt, språk intressant. Jag har haft himlen som tak och ätit frukost ute på altanen hela oktober, kallt ibland, sällskap av fåglar, men nu går jag in och packar ihop trädgårdsmöblerna. Språklärare är så petiga, allt ska vara så exakt rätt...
Åke,

ja, himlen som tak har vi allihopa.
Här finns väldigt många tak med terracottapannor, så vackra.
Absolut det viktigaste på ett hus är förstås ett helt tak, ett tak som ligger kvar även när orkanvindarna drar in över land.
Tung snö, ja..vi hade ett tak av plåt, som ses på sista bilden. Snön gled ner, vi behövde aldrig ta oss upp och skotta ner den. Värmen underifrån övre våningen hjälpte till ...
Tack Åke, ha detsamma!
Hanneles bokparadis,
Tak är viktigt, jätteviktigt. Språk är också viktigt att kunna i olika särskilda sammanhang samt intressanta.
Ja, nu när vi skriver november är det säkert dags att plocka ihop och lägga undan längre norrut. Här har vi också känsla av hösten men inte alls på samma sätt som i Norden.
Språklärare måste vara petiga om språket ska sätta sig, fullt förståeligt :)
Här har det inte blivit varken promenad eller fotografering i veckan. Så jag fick hoppa över. Underbart att tentan är över, hoppas den gick riktigt bra! Beijinhos e um boa tarde!
Märtha sa…
Grattis till etappmål två! Får man inte gå på lektioner om man missat i tentan? Synd då för Uffe, men du får ju läsa högt och rabbla - för du har klarat det, det vet jag! Jag blev just klar med "mina tak", allt börjar gå trögt nu i mörker, blöta och kalla grader. Visserligen varmt idag, +7, men det känns inte alls så. Så jag beslöt att göra som Karlsson på taket. Jag gör vad jag vill. Nu skall jag kanske läsa i en bok, även om huset skriker på städning...
Karin sa…
Så många fina tak! Hur kommer det sig att teglet blir vackrare ju längre söderut man kommer?

Som språknörd funderar jag förstås också på själva ordet "tak". Kan det vara så att svenskan och portugisiskan är bland de språk få som inte skiljer på innertak och yttertak? Engelska, tyska, franska, swahili och kanske också finska, har ju olika ord för yttertak och innertak. Men på svenska går det ju bra med tak i båda fallen och teto på portugisiska, väl?
BP sa…
Skrattade gott åt dina konversationer med hunden. Faktiskt bättre att prata med en levande varelse än att prata med väggarna. Husomhelst får man antingen inget svar eller i hundens fall ett trevligt "Voff";-)

Sedan måste jag säga att det är rätt roligt att se tvätt på tork på ett tak. Det var helt nytt för mig. Hoppas plaggen är fastsurrade någonstans...

Att få godkänt med "bara" 55 poäng av hundra tycker jag är rätt klent. Jag menar, självklart vill jag att du klarade provet, men att kunna bara lite mera av hälften för att få godkänt tycker jag är underkänt.

Å sist - Utsikten med bygget som du nu har följt i så många år är ju inte direkt upphetsande. Men som kompensation fick du ju flera års "hobbytänk med bygget" som även jag fick ta del av:-)
LillaSyster sa…
med himlen som tak - så fyndigt avslut på ditt fina inlägg. Hunden ser söt och snäll ut. Hoppas att du haft en härlig stund i trädgårdslanden hos din vän, antar att du kommer att somna gott efter hårt slit och friskluft. Skönt att rensa huvudet också - kan säkert behövas efter allt ditt pluggande. Ha en fin kväll! Kram
Paula sa…
Du skriver så vackert och med värme om din stora rymliga nya trädgård, o det kan inte gå någon förbi att ni stortrivs! Det gör nog vovven också som fått en ny pratkompis! Och taken därborta är så mycket vackrare än de jag hittar här, undantag finns förstås på äldre hus.Tyckte det såg lite vanskligt ut med tvätten på tork, hur sjutton håller man i sig där för att inte trilla ner.
Angående språkprovet så har du nog klarat det galant, men lite jobbigt att ni inte gått igenom alla de frågeställningar som kom med på testet. Tycker du ska påpeka det för er lärare. Så du tuffar vidare direkt till kurs nummer 3? fHur många stadier finns?
Regnet står som spön i backen så jag är mycket nöjd med att ha tak över huvudet. Önskar er en trivsam fortsättning på helgen med en kram från pörtet
Anna i Portugal,

så blir det ibland. Man måste hoppa över.
Ja, det är en liten pärs detta med tentor, märkligt nog för det är ju ändå bara en tenta, men vi var nog alla som deltog spända på något sätt. Ja, jag hoppas att den gick så bra att jag får godkänt. Är nöjd med det. Då kan jag gå vidare...
Beijinhos e boa noite!
Märtha,

tack! .
Det är så att man ska ha godkänt för att gå vidare till nästa nivå.
Som börjar på fredag inkommande vecka.
Uffe får göra tentan muntligt istället och så ge maskinskrivet..det klarar han men under tentadagen var han inte med. Så fick han göra under första delen också.
Jag tror och hoppas, på tisdag vet jag. för du har klarat det, det vet jag!
Städandet kan vänta tills lusten infinner sig. Läsa bok är viktigt. Jag har jordat mig, så himla skönt att få gräva och rycka i det ena och det andra. Lycklig känsla.
Karin,
javisst är de fina. Kanske de blir solbrända här? 😉

Portugisiskans yttertak är telhado, innertak teto, så det är skillnad.
Så har jag lärt mig i alla fall.
Och nog säger man ju innertak och yttertak på svenska också. Åtminstone på Åland. Intressanta frågor, på finska heter yttertak ulkokatto, innertak sisäkatto.
BP,

jag pratar ofta med djur av olika slag, ibland med växter också. Sån är jag, haha...Hundens ögon säger allt, den lyssnar verkligen och förmodligen lite extra när jag pratar svenska med den. Måste nog ta till portugisiskan nu, då kanske den svarar 😉

Vad jag kunde se så var kläderna inte fastsatta men förmodligen var de det.

Ja, man kan kanske tycka så BP, men varje fråga har sina olika poäng Uppsatsen som vi skrev på portugisiska ger 40 poäng, resten , de andra 60 % ska man klara åtta andra frågor med. Som jag ser det så klarar man inte uppsatsen, så har man ändå 60 % chans att klara sig. Jag upplever att det är rättvist. Uppsatsen är rätt lång och den skriver man ur eget huvud, om eget land och jämför med det nya hemlandet. Ganska knepigt. Nej, jag håller inte med dig om att det är klent. Poängsystemet är sådant och det är rättvist med tanke på just uppsatsens längd och svårighetsgrad.


Nu är du på ett superbt humör söta du, haha..😊🤣
I många år, i flera år? Gropen tog ett år, byggena/båda hus, har inte ens tagit ett år ännu och jag upplever att det går i en rasande fart med tanke på att det är hantverk vi ser framför oss varje dag. Jag gillar det, för mig är det om inte upphetsande så fint att få följa med på nära håll. Du får nog vara med om bygget ännu om du tittar in hos mig, kanske ett år till? Jag vet inte, de får gärna hålla på för min del, det är mycket intressant att följa med från sidan om.




Paula,

tack! vovven och jag trivs bra med varandra, den kommer fram till kanten varje gång jag går förbi. En bit därifrån har jag ett par andra hundar jag pratar med, sedan tre katter en bit därifrån och så kommer en hel hop med hundar på vägen hemåt som också pratar med mig. Vi känner igen varandra nu...
Ja, så tänkte jag också om tvätten på taket..kanske den är i Afrika nu? blåste iväg så där bara? 😉
Galant? Jag vet faktiskt inte men jag tror att jag har klarat det. Vi får se på tisdag. Jadå, vi är nog flera som kommer att påpeka det, hon har säkert märkt det själv också. Jadå, jag tuffar vidare, absolut. Jag är inte säker på hur många stadier det finns men tror Jag ska ta reda på mera
Vi är nog alla nöjda med att ha tak över huvudet.
Önskar dig detsamma med kram från gränden.
LillaSyster,

Tack, det taket har vi alla.
Hunden är söt och snäll, skäller aldrig..
Jadå, jag har trivts som bara den idag. Så skönt att få jorda sig ordentligt igen. Jag får kanske erbjuda mina tjänster till andra med trädgårdar..pumpa och bananer blev min oväntade lön idag, trevligt sällskap och gott att äta. Toppendag helt enkelt.
Jag tror jag sover gott i natt, ja.
Ha en fin kväll du med!
Kram
Guldkryckan sa…
En sån söt vovve, kul att konversera med förstår jag.
Att lära sig ett nytt språk är ju svårt, bra jobbat där förstår jag.

Hoppas du klarade dig nu.
Ha en fin kväll.
åsa sa…
Gillar att Du har konversation med hunden 😄
Bra Du kan vara behjälplig och leka mullvad när vännen Din inte vill få jordkonktakt.
Tak var ett svårt ord på sitt vis…
👋/åsa
Guldkryckan,

ja, den är väldigt rar vovven. Vi gillar varandra.
Tack snälla du för förståelsen. Portugisiska är inget lätt språk. Säger de, portugiserna, själva också.
Jag hoppas så, berättar senare när jag vet.
Ha detsamma!
Åsa,

jag pratar med det mesta som rör sig, haha..och i all synnerhet med hundar och katter. Katter är ett släkte för sig, härligt svårflirtade. Jag har tre katter jag träffar nästan varje dag och bara att se hur de kommunicerar med varandra om mig..typ, nu kommer den där kvinnan igen. De är obetalbara och jag njuter av dem stort. Hundarna längs mina vandringsvägar är många, många men de flesta känner igen mig vid det här laget. Jag borde kanske ta kameran med mig och föreviga mina supporters på min vandringsväg kvällstid.
Ja, idag har jag jordat mig ordentligt. Känns så himla bra. Gillar det väldigt mycket, mår bra av det.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio