Färgsprakande fredag / 26

Idag hänger jag med på LillaSysters tema. 

Jag har för många foton, dokument, e:post och så vidare i arkivet, vilket snart är fullt och jag blev påmind om att jag måste köpa mera plats i molnet.  Vad är då mera praktiskt än att göra sig av med sådant som det finns för mycket av och samtidigt spara lite slantar? Ekonomisk är jag ju, två flugor i en smäll gäller.  Jag gillar att städa, att vifta runt med dammvippan. Jag tågade i väg till befintligheterna i minnesarkivet och sökte färger  

De här får gälla den här fredagen: 


    En kaffestund hemma hos dottern. Gissa vilken mugg som var min? 
    

   Det äldsta barnbarnet Timothy firade någon födelsedag...och god var tårtan! 

   

                                         På bordet stod det tända ljus

 

          Jag är osäker på vad denna skönhet heter men jag tror att den hör till Bromelia-släktet.
          Om någon vet så berätta det gärna för mig.

         

    Färggrann så det förslår ...

   

   Det var Isidor också, färggrann både till utseendet och sättet.  Finaste killen, i kärt minne bevarad.

   

    Terracottaskärvor och en gammal trasig tekanna har sin charmiga färg. Mjuk, varm...

    

     Åländska äppel....så goda. 

    

                  Rött, grönt och blått
     
                   
    
    Kornvallmo, en av mina favoriter. 

   

    Också en favorit. 

    Ha en skön fredag alla! 

                                                                   Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
WOW den cykeln måste slå rekord :) Och vilken läcker tårta den måste ha varit poppis:) Jag gissar på att din mugg står till vänster i bild, Lilla My fick väl dottern dricka ur :)
Åke,

ja, den är uppseendeväckande den cykeln. Den stjäl man inte så där rakt av bara utan att bli sedd.
Tårtan var jättegod och gick förstås åt så det bara sjöng om den.
Exakt, mor till vänster, dotter till höger.
Kul du tömmer arkivet lite för oss idag. Cykeln är jättefin och tårtan gjorde nog inte åt att smaka på. Fina blommor verkligen! Fin fredag önskar jag er! Kram
Tjusig blandning, muminmuggar tröttnar man inte på, vilka spännande äpplen, lär inte komma till Göteborg. Även det trasiga har sin charm. Kanske den cykeln får vara ifred från tjuvar. Kul att fotbollen placerade sig just där...
Znogge sa…
Färgsprakande och vackert hos dig! Personligen fastnade jag för cykeln som jag tycker är väldigt fin.

Önskar en härlig fredag!
Annika sa…
Du ska se att även ditt moln ligger granne med mig, haha. Vi har ju typ halva jordens servrar här, eller så är det ännu mer. PUST!
Men kul med dina bilder, gillar sådana här inlägg (även om det är tema, men det här var kul).
Muminmuggarna. DU är Lilla MY, helt klart. BOOM. DÄR! HAHA.
Jag har massor med muminmuggar (du är inte förvånad va?) och för jag hade bjudning för mina svenskor ställde jag fram muggarna på bordet, alla fick ta den de ville. Gissa vilken om togs sist, Mårran. Stackars Mårran. Grejen var den att jag läst om det här "testet" innan. Det var samma sak som hände mig som den som skrev det, Mårran kom sist hos henne också.

SÖT katt, så himla gullig.
Och hur goda ser inte de åländska äpplena ut då!!!
Antar att inget i äppelväg på Maderia klår dem?

Karin, ha en finfin helg!
Kramar från ett regnigt och grått Restonland (JAAA, jag gillar det, hihi)
Annika sa…
Okej, ser att jag hade fel i min gissning om muggen, I stay corrected :-*
Anna i Portugql,

tack!
Detsamma önskar jag er också!
Kram
Hanneles bokparadis,

tack! Ja, det är något alldeles speciellt med Mumin. Böckerna bäst dock och filmatiseringen.
Åland är Finlands Äppelbod, de flesta äppel kommer från Åland. Godaste förstås men jag är ju partisk nu förstås.
Znogge,

tack! Cykeln är i en klass för sig, absolut.
Önskar dig detsamma!
Annika,

antagligen är det så, som du tror. Jag tror så jag också.
Jag är själv lite trött på teman för tillfället men det här är kul. Färger behövs.
MY förstås men dottern ville vara My så jag fick vara muminmamman av naturliga åldersskäl.
Ja, jag vet att du har massor av muminmuggar, inte alls förvånad, hur kan du tro det, hahaha..
Stackars lilla Mårran.
Inget i äppelväg här kan slå de åländska äpplena, helt rätt.
Tack detsamma Annika,
här är också mulet, skönt så också ibland. Ja, jag vet ju att du är som kärringen mot strömmen när det gäller vädret. Bra så Annika, stå på dig!🤍
Kramar!
Annika,

du har inte alls fel, vi stred nästan om My. Men med ålderns klokhet så gav jag med mig och tog muminmammans mugg. Nann nekade att vara mamma, jag är ju hennes mamma tyckte hon även om hon nog vet att jag är något mellan My och Morran
LillaSyster sa…
Vilket sprak du bjuder oss på! Tack för detta =) Vacker pion och tårtan ser så god ut. Ha en bra kväll!
BP sa…
Muminmuggarna är ju såååå söta! En bloggare - Orsakullan - har en hel samling av dem. Tror faktiskt att den vänstra muggen är din. Du gillar ju påta i trädgården berättade du häromdagen - så;-) Åt andra sidan är Lilla My ännu mera "du". Så nu blir jag osäker.

Ditt bidrag är verkligen färgsprakande, och cykeln slår nog det mesta. Gillar den skarpt, även om rosa finns med i bilden;-)

Isidor (kul namn) ser ut som "Brother is watching you". Guldkryckan kommer ÄLSKA den bilden:-)
LillaSyster,

tack, det kan bli så mitt i allt.
Tårtan var jättegod, gick åt som smör på heta stenar.
Ha det gott du med lite söderut om mig! Vinkvink!
BP,

muminmuggarna är kul och berättande på sitt sätt.
Jag kanske är en blandning av dem båda. My är nog mera jag när det kommer till kritan, lite blandad med Morran men visst, jag är ju en mamma också och gillar trädgårdsarbete. I och för sig så är dottern min också mamma och gillar trädgårdsarbete men hon tyckte att jag var den äldre mamman och då fick jag ta den mugg som bjöds mig.
Ja,på cykeln passar det bra med rosa. Jag håller med dig om det.
Isidor fick namnet efter den person som en gång hade ägt huset han bodde i.



Paula sa…
Vilken tur vi har att du har ont om plats i molnet! På så vis fick vi massor av färgglatt att njuta av. Jag som inte äter socker vete sjutton om jag hade kunnat motstå den tårtan! Smarrig var bara förnamnet...
Cykeln gillar jag extra mycket, en sådan väckte vill-ha-känslor! Mumin är alltid söta och rara och i ditt fall även färgglada, jag har dricksglas som är färglösa i jämförelse. Tack för färgerna, nu går jag vidare till tåget, det avgår strax
Paula,

ja, ibland är det riktigt lyckat när det blir ont om plats. Man får städa undan...svisch så där bara.
Tårtan var väldigt god och hade strykande åtgång. Normalt brukar jag baka barnbarns tårtorna men inte den gången och inte nu längre. Avståndet är lite för långt.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio