En färgsprakande fredag/ 27

 I min iver att minska på fotografier i arkivet så hänger jag med på LillaSysters trevliga tema som är färgsprakande under fredagar. 

   
Vem som helst som har ögon i skallen kan se att det är något på gång vad gäller Dino. Han ser lurig ut eller hur? Ungefär som att nu ska vi lura henne eller hur? Det här kommer att bli kul! 


Ne-hejnej, man lurar inte henne hur som helst men utmanövrerad blev hon nog av de där två korthajarna som höll ihop. Maskopi skulle jag kalla det. Dino och Wilhelm, de var mina motspelare som ändrade på reglerna under spelets gång när det passade dem bäst.  Riktiga falskspelare var de om jag får säga det själv. Men kul hade vi hur som helst, när det begav sig. En mormor klarar av att stå ut med lite falskspel. Som straff fick en viss Wilhelm stå ut med några pussar och kramar. Han såg faktiskt rätt så nöjd ut, den där lilla falskspelaren. 


    Det var inte bara falskspelarna som ändrade på reglerna, det hände saker i taket också. En lampa 
    ändrade färg med jämna mellanrum...

   

Sen fick Wilhelm för sig att vi skulle fara till stan för att köpa en present åt hans mamma, som fyllde år dagen efter vårt spelande. Mormor satte sig vid ratten och så rullade vi iväg till Rosenblads trädgård. Nu ska jag köpa någonting åt mamma, berättade Wilhelm. Du har väl pengar mormor? Aha, lurad igen. Nå, en mormor kan sponsorera, självklart. Väl framme så gick den yngre av oss rakt in till disken och frågade om de hade någonting som äter kött?! Och det hade de, en växt som gillade flugor åtminstone. 

-"Men tror du verkligen att mamma vill ha en sådan växt?"- "Nja, men jag vill",svarade Wilhelm. Två flugor i en och samma smäll ungefär. Den ena får och den andra får samtidigt som den vill. Smart! 


    En gräshoppa/vårtbitare kan ju också vara med en sådan här dag eller hur? Grann som bara den.

   

            Att öppna paket kan vara spännande . Granna paket i all synnerhet.

            

            Så här färgsprakande blev den här fredagen.  Mitt bildarkiv andas lite lättare igen.

           Hoppas dagen blir grann och vacker hos er andra också.


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Smart kille =)
Han har ju verkligen rätta tänket - win, win!
Tack för spraket och länken och samtidigt fick du städat! Win, win! Ha nu en bra helg! Har du börjat drömma om nätterna på portugisiska ännu?
LillaSyster,

ja, smart är ordet😊

Ibland drömmer jag på portugisiska, helt rätt! I all synnerhet om siffror. Ha den fin helg du med, klappa pälsklingen!
femfemman sa…
Härliga bilder och fin barnbarnshistoria. Och mormor ställer förstås upp på allt! Kram
femfemman,

tack! Ja, så är det ju. Kram
Vilket härligt färgsprakande inlägg om smarte Wilhelm! Och både Dino och vårtbitaren var rejält färgglada.
Annika sa…
Din Wilhelm alltså ...
Med världens bästa mormor som sällskap. Hoppas att de kommer ner och hälsar på er då och då så ni får ha ännu mer mys ihop..
Kramar till dig!!
Anki sa…
Viket härligt inlägg, Carita! Smart kille den där Wilhelm!
Ha en fin kväll!
Anita, de fyra blomsterhaven,

tack! Smart kille är han, absolut. 😊
Annika,

ja, min Wilhelm 💗
De var ju i början av året och jag vet att det planeras en ny resa hit så snart så...
Kramar till dig med! Ha en fin helg!
Anki

tack! Smart är han, förstår att få till det!
Tack detsamma önskar jag (Karin) dig😊
BP sa…
Har man en smart mormor har man ju rätt gener "i blodet" om man säger så. Och det verkar Wilhelm ha:-)
Gillar den färgsprakande lampskärm - så himla läckert!
Jo då. köttätande växter gillar jag. Min man gav mig två stycken för länge sedan. Han var inte ett dugg säker på om jag skulle gilla dem, och mina ta-hand-om-blommor-egenskaper är obefintliga. Men guuuuu så roliga dessa blommor var. Å visst åt dom små flugor.
Gräshoppan - är det en plastvariant? Helt i min smak. Den är ju limegrön:-)
BP,

tack, säger mormodern. Att få vara med om Wilhelm är som att få vara med om sig själv på sätt och vis. Vi ärjobbiga båda två😁. Ger varandra motstånd. Vi älskar och hatar varandra med samma heta själ, ungefär. Det slår gnistor om oss, haha..snart kanske han och hans storebror är på väg hit. Hoppas på det.
Lampskärmen är läcker, gnistrande.
Ja, den åt flugor den där köttätande varelsen.
Ja, gräshoppan hittade jag i leksakslådan. Limegrönt gillar jag också!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio