Skyltsöndag / 441

Det är söndag vilket betyder att det samtidigt är bloggvännen BP:s Skyltsöndag som hon är förvaltare av. De andra som brukar hänga med på det roliga temat har jag länkat till här: 

 Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianGerd, KajsaLisaKlimakteriehäxan, 

Konst  el. konstigt, LillaSyster, Paula, Susjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa


Mitt bidrag till skyltandet är rätt så brokigt och varierande :


I Bernardos vackra Monte Palace-trädgård "hittade" jag den här vackra "burken" med texten Ninguem Primeiro. Betydelsen rakt översatt är "ingen först",Antagligen är betydelsen annorlunda än så; jag är på gång för att få till mig en  mera rätt översättning. Kanske någon i bloggvärlden som läser det här kan hjälpa en novis i det portugisiska språket? 


         Jag "sög in" en liten skylt som har kommit upp på andra sidan gränden där det byggs
         så det står härliga till.  De jobbar så att jag blir trött, pust, pust. Nu ska de sortera sina flaskor 
         också. 


                            En headhunter har skrivit sin signatur på ett elskåp 


Ja, förstås, jag hittade en stor BP-favorit-mojäng. Känslan av att få klippa trådar kom över mig samtidigt av förekommen anledning. Vyn blir lite onödigt trådig ibland.


                                                      Sen gick jag förbi en vacker grindstolpe
                                                      med ett kakel där namnet på quintan/gården finns.
                                                       

    Här bor D, E och F, på 42 . 6. 
    F har en extra liten skylt..
    Så här är vi namngivna i den här stan. 
    Mera än så får man inte veta om vem som bor var. Bara så ni vet😀


   En tjusig skylt till toaletterna hittades


    Den 12 september tog jag den här bilden. Tänk ändå hur mycket det flyger av och an framför 
    ögonen på oss dagligen. Just det, normalt dricker de inte cerveja/öl på bygget,
    där ingenting alkoholhaltigt får förtäras men RIM-byggföretaget som är vår dagliga granne just nu,
    firade 25 år och då blev det en rejäl fest dagen lång. Coral-ölet gäller här på ön, naturligtvis.
    
                    På min kvällsrunda här om dagen fångade jag en ryggtavla i förbifarten


Ett par tre gånger har jag hittat hit. Det kliar i fingrarna och i mina sinnen.  Jag vill rensa ogräs, luckra jord och dra in dofterna av aromatiska örter och kryddor. Att jorda mig själv är så nödvändigt emellanåt. Jodå, jag saknar trädgårdslivet ibland. 

Nu drar jag ett streck här och önskar er alla som tittar in en fin söndag! 

                                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
En härlig mix av skyltar =)
Älskar den sista skylten. Önskar dig en fin söndag.
christian sa…
Mycket vacker porslinsburk, ska bli spännande att få en korrekt översättning till "ingen först" som kanske betyder att ingen är förmer än nån annan....
Märklig plats att ha en källsorteringsskylt på så där lite undangömd?
Kranar är fascinerande, bara det att det finns msk som vill jobba däruppe?!?
Grindstolpen är urtjusig liksom brevlådorna å toalettskylten är min favvo idag, det är nåt visst med kakel!

Ha en fin söndag!
Geddfish ♥ sa…
En fin och lagom skyltmix! Jag gillar utländska porslinsskyltar av alla de slag, sirliga och gammaldags.
Håller med dig om trådar i luften, känns nästan som om en ville klippa av några, haha.
Grindstolpen, wow.
Skyltkram!
Guldkryckan sa…
En bra blandning av skyltar, verkligen bra jobbat även denna gång.
Trådar ja, ja, vad ska man göra? ;)

Ha en fin kväll nu. :)
BP sa…
En riktig "spretig" Skyltsöndag, precis som jag älskar den. Burken är fantastisk fin och skulle absolut få en plats på fönsterbänken här hemma.
Kontaminerade emballage - herreguuuuu. Där vill jag inte vara i närheten om man säger så;-)

Byggkranen tackar jag lite extra för:-)

Det är rätt roligt, för i Sverige har vi ju sedan några år tillbaka ett "officiellt" lägenhetsregister, som består av fyra siffror. Sedan har HSB haft och fortfarande har sitt eget register som består av tre siffror. Och på Madeira består det av tre siffror och en bokstav... Hur anonym är man - egentligen alltså;-)
Toalettskyltningen är sååååå vansinnigt vackert, och ölens förpackningar ser ut som om de innehåll kaviar - hahaha:-)

Vilken Skyltsöndag!!! Tusen tack för den och alla länkar till skyltarna:-)
Paula sa…
Men åh, förstår din jordakänsla. Jag har ingen sådan men istället en skogskänsla. Jag saknar de djupa barrskogarna jag bodde i så många år Mörka o dystra tycker några men om man stannar en stund o börjar utforska!
Fina skyltar hos dig som alltid,första burken får mina tankar åt det tyska hållet medan ordet contaminadas låter rätt illavarslande. Men hur mycket och länge ska man bygga där hos dig? ska inte dammet lägga sig någon gång? Toalettskyltarna roar, minns inte vilken högt uppsatt politiker som hamnade på svenska neutrala toaletter avsedda för både kvinnor och män, undrar om det inte var Berlusconi, tror han inte kommit över chocken än. Gillar faktiskt inte det själv heller, jag vill gå på tjejtoa utan en massa gubbar, basta! Tack för finfin skyltning som gör att mina kommentarer svämmar över. Kram
byblixtra sa…
Bilden med lyftkranen är ju läcker. Det gör inget att elledningen går tvärs över bilden och stökar till. :-)
Fin och rejäl grindstolpe.
Charmiga brevinkast i väggen.
Håller med om att det var en tjusig toalettskylt.
Oj, rejäl fest på bygget en hel dag...undrar just hur arbetet gick? ;-) Men fyller företaget 25 år så ska det ju så klart firas!
Du kanske får låna någons trädgård att påta i?
LillaSyster,
tack! Den är fin den sista av skyltarna, jag håller med dig om det.
Önskar dig en bra fortsättning på veckan. ! 🤍
christian,

ja, den är väldigt vacker burken. Jag har inte fått någon egentlig ordning på betydelsen annat än att det troligen är ett valspråk för någon större släkt. Betydelsen är ungefär det du själv nämner.
Källsorteringen är egentligen inte alls undangömd utan finns i direkt anknytning till upp och nergång på byggnaden som är under uppförande. Där lägger killarna sina tomflaskor när de går förbi. Praktiskt och bra.
Uppriktigt sagt så skulle jag gärna få göra ett försök att klättra upp i byggkranen..tänk om jag får göra det mitt i allt? Men det förblir säkert bara en dröm.
Toalettskylten är min favorit också.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Geddfish,

tack!
Javisst får man lust att klippa trådar ibland; man får lätt i trådarna av trådarna.
Kram till dig med Gerd!


Guldkryckan

tack!
ja, vad ska man göra, trådarna behövs ju och klipper man av dem blir det ett oherrans liv om man överlever.
Ha en fin fortsättning på veckan!
BP,

spretig är nog helt rätt ord för min skyltsöndag den här gången.
Ja, det där med källsortering är lite knepigt emellanåt. Håller med om det.
Ja, byggkranen är ju din den förstås!
Ja, hur anonym är man , det var frågan det.
Ölförpackningarna är läckra, toalettskylten detsamma.

Tack själv BP!
Paula,
ja, jag gillar att jorda mig; att vara mullvad. Skogen är också min, havet detsamma, jag är nog lite allting av allting tror jag.
Jag tror inte att burken "pratar" tyska alls, utan mera troligt är att den är portugisisk men kanske har varit i Afrika. Är förstås inte säker alls, det är bara en känsla.
Contaminada, förorenade, kontaminerade.
De bygger tills det är klart antar jag. De har inte hållit på i två år ännu..
Haha, denne Berlusconi, salig i åminnelse, kanske. Jag var så lagom imponerad över den mannen. Toalettskyltarna visar riktningen till den kvinnliga och den manliga toaletten. Inte till en gemensam.
Ingen gubbe här på damtoaletten och vice versa. Nejdå. Tack själv Paula, kram!
byblixtra,

tack! Elledningen går där den går, är svårt att ta ner den.
Toalettskylten och ölburkarna är mina egna favoriter.
Ja, en rejäl fest hade de. Väl värda allihopa.
De jobbade ända fram tills det var klart för fest...här jobbar man.
Klart att man ska fira jubileum.
;-) Men fyller företaget 25 år så ska det ju så klart firas!
Ja, jag har en väns trädgård att ta till om det kniper. Frivillig arbetskraft brukar gärna tas emot.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio