Skyltsöndag / 440

 Bloggvännen BP är förvaltare av temat Skyltsöndag och jag hänger på igen tillsammans med de andra som brukar göra det och som jag har länkat till här nedan: 

Konst  el. konstigt, LillaSyster, Paula, Susjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa

Mitt eget bidrag för idag blir så här: 


            Vi var som sagt redan igår ut tillsammans med Uffes vänner sedan femtio år tillbaka i tiden.
            Vi besökte parker i Funchal och bl.a. parque de Santa Catarina,
            där jag hittade skylten som ger nödvändig information om man behöver hjälp av olika slag.
            
 
    Totti som Uffes goda vän heter hade en fin t-skjorta på sig där de goda vännerna har gemensamma 
    minnen ifrån.....


    Medan munnarna pratade av det  hjärtana var fulla av så strosade vi omkring och jag passade förstås
    på att plocka skyltar samtidigt...pragmatisk som jag är. 


    En ångdriven vält kan väl vara bra att ha? Eller inte? Lika bra att den står där den står


    Vi gick förbi Santa Catarina café...


   vars skylt visade sig från den väldigt vänliga sidan. Den fixade en skylt till åt mig, så där bara...
   Tack för det!


    Aha, en massa märkliga skyltar hade vuxit upp ur den vulkaniska myllan...dit gick förstås mina ben
    

    Konstnären heter Jacinto Rodrigues och skapelsen heter Movimento ( 2005) 

   
    Jag såg inte vattenposten alls, bara de ljuvliga ståtliga blommorna men se där! En skylt kom med
    så där bara. Catarinaparken levererar...BP:s skyltsöndag är världsberömd tydligen. 


 En "liten" lyxkryssare låg i hamnen. Puh, det är annat än den lilla fiskebåt som vi hade när vi bodde på Åland. Den där kan man ju inte lägga ut nät ifrån. Inte praktiskt alls..

                    
                     Christoffer Columbus tänkte nog samma sak som jag gjorde. Om han nu tänkte 
                     överhuvudtaget. Stenansiktet berättade ingenting. 
                     En riktigt snygg portugis var han  hur som helst om han nu såg ut så där.
                     Ni kanske märker att jag är lite misstänksam av mig..
                     de tog ju inte foton på den tiden eller hur?



    Plötsligt i en annan park i stan fick Totti ett il på sig och blev en trädkramare
    Att han har en passion för Östersjön går det inte att ta miste på


   Det var inte det här trädet han kramade, det hittade vi på ett annat ställe


    Ja, sen hittade vi ännu mera. Glassarna får skylta för sig själva. Mums var det och mätta blev vi så 
    in i baljan...någon middag orkade vi inte med. 

           
           Innan jag gick in från vår terrass på kvällen körde en liten sopbil förbi...gatorna ska hållas rena

           En skön söndag önskas er alla! 
           Jag har lagt en bulldeg på jäsning och så väntar portugisiskan på mig. 
           Den vill att jag ska träna, träna, träna och det vill jag själv också.
           Bom dia! 
 

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira



Kommentarer

christian sa…
Å ännu en gång har du lyckats få till en spännande blandning samt några kluriga kommentarer....kul!
Bilden på t-shirt med glasögonen var cool, ibland blir det häftigt utan att man vet om det. Ångvälten är super, jag skulle kunna tänka mig en sån ibland ute i trafiken... ;)
Sen blir jag alltid lika förvånad att du "går förbi" kaféer å restauranger, man ska väl gå in!?!
Skulpturerna ser ut som nån slags snigelarmé å den där båten är bara skrämmande. Att du hittade en trädkramare bara så där var ju också tur å att det infann sig en mättnadskänsla efter den där glassen förstår jag. Tyvärr gör vädret/tempen här hos oss att suget efter glass håller sig i gränser, men den där som ni mumsade på skulle jag utan betänksamheter vräka i mig!

Ha en fin vecka!
LillaSyster sa…
Ångvälts skylten& själva ångvälten vann! Så himla cool =)
Glassarna ser väldigt goda ut och jag förstår om ni inte behövde mer mat den dagen. Snyggt skyltat och 50 år av vänskap är en toppen skyltning i sig. Ha nu en ny bra vecka! Kram
byblixtra sa…
Promenader är som gjorda för att fånga skyltar. :-)
Det var en vacker ångvält. Gillar de röda ekrarna i hjulen.
Caféet hade en snygg skylt och där skulle jag känna mig hemma. ;-)

Gillar skulpturerna i parken.
Det var imponerande stora blommande växter i Catarinaparken.
Förstår att ni blev mätta av de där glassarna men de ser ut att vara goda.

Vilken trevlig tolkning av Skyltsöndag. Gillar allt med inlägget och glassen hade jag inte tackat nej till.
BP sa…
Den parken känner jag igen. Vi bodde på Hotell Madeira, ett stenkast därifrån. Kul med det minnet:-)
Kompositionen med t-shirt, glasögon och logotyp är en höjdare:-) Undrar bara vad det är för djur i loggan. Det är väl ingen kackerlacka eller;-)

Ångvälten och dess läckra märkesskylt är helt i min smak. Första gången jag ser en vit ångdriven vält.

Dom där skulpturerna vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Är det abstrakta snäckor?

Columbus har jag sett i många utföranden, så jag förstår att du är aningen skeptisk. Vem ska man tro på;-)

Sedan fick jag ett gott skratt "Noz-vómica Candlenut. Fick ju googla nöten. Nu förstår jag "andemeningen" - hahaha:-)

En toppen Skyltsöndag som alltid! Funchal är verkligen ett eldorado för skyltar:-) Tusen tack för att du skyltar och länkar till alla:-)

Christian,
tack!
Jag tyckte att det var viktigt att få glasögonen med på bild.
Ångvälten är fin, riktigt fin.
Vi var faktiskt på väg till ett café som hör till samma caférörelse en liten bit längre bort, så riktigt förbi gick vi inte. Men där tog jag inte foton, konstigt nog. Senare tog vi "in" på nästa café också, där glassarna intogs. Så det blev nog inte så mycket gå förbi i alla fall.
Men, märk väl här ligger caféer och restauranger tätt, tätt...jag skulle inte få någonting gjort om jag skulle besöka dem alla ;)
Tack Christian, ha en fin vecka du med!
LillaSyster,

ja, visst är ångvälten med skylt cool.
Glassarna hade strykande åtgång...men mätta så in i Norden blev vi. Det var stora portioner vi fick.
50 år av mycket god vänskap är den allra bästa skylten.
Ha detsamma du med!
Kram!
Byblixtra
javisst är det så.
jag gillar också de röda ekrarna i hjulen.
Här är de flesta växter imponerande...
Glassarna var jättegoda men ska nog inte ätas dagligen om man vill hålla sig lite grann på den slankare sidan.
Hannas krypin,

Tack!
glassen var väldigt god, jag lovar!
BP,

det förstår jag att du gör. Känner igen parken. Den var faktiskt en begravningsplats tidigare men det är ett bra tag sedan.

Tack! Nejdå, ingen kackerlacka utan en istidsrelik, spånakäringen, den som finns i Östersjön.
Totti och Uffe har båda jobbat i Tvärminne. Totti som tekniker och allt i allo, Uffe som marinbiolog och forskare. Båda dök mycket tillsammans. Många fina minnen har de där killarna.

Jag vet inte vad de ska föreställa de där abstrakta sakerna, men jag blev tilltalad av dem, tycker om dem på något sätt.
Columbus finns överallt..överallt. En riktig reklampelare blev det av den upptäckaren med olika utseenden på olika platser i världen. Han var kanske en kameleont?

Ja, nöten är en nöt, på sitt sätt.
Tack BP, Funchal är ett skylteldorado, ingen som helst tvekan om det.
Znogge sa…
Vilken snygg och varierad skyltning. Den goda glassen där på slutet talade verkligen sitt tydliga språk.

Önskar en fin start på den nya veckan!
Paula sa…
Alltid lika exotiskt och kul att läsa dina skyltar, finska på Madeira måste väl anses exotiskt, hihi. Och Columbus, med de fina lockarna, honom hade jag helt klart kunnat falla för, och mer än gärna följt med på seglingarna.Dekalen Tvärminne tycker jag ser ut som en lus eller kackerlacka, jag kan liksom känna benen sprattlande någonstans på kroppen, urk!
De konstiga stenfigurerna blir jag mest snurrig i huvudet av men sån är nu konsten.
Tack Karin, magnifico

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio