Skyltsöndag 438

Bloggvännen BP håller i förvaltandet av Skyltsöndagen och jag hänger på idag igen tillsammans med de andra som också brukar göra det. Jag har länkat till dem här under, titta gärna in hos dem också 

Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianGerd, KajsaLisaKlimakteriehäxan, 

Konst  el. konstigt, LillaSyster, Paula, Susjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa

Mina skyltar för dagen plockade jag ihop på vägen till Junta de Freguesia i Santa Maria Maior när vi gick dit senaste tisdag för att få mitt årliga intyg på att jag lever. Man kan ta bussen, men vi använder apostlahästarna, det är brant, ibland riktigt brant, det är härligt, det är t.om farligt när man möter de snudd på "galopperande" bilarna som kommer i sådan fart att det är ett under att det inte händer flera olyckor här än det gör. 

Vi har förstås flera olika möjliga vägar att välja på och den här gången tog vi en lite lugnare väg uppåt mot levnadsbeviset via Boa Nova. ( Jag får en liten liten pension från Sverige, från den tiden då jag jobbade på ett svenskt kryssningsfartyg. Jag kallar det månadens vinbidrag. Just nu blir det bara mindre och mindre, svenska kronans värde är inte på vinbidragssidan precis men shit happens, en flaska hit eller dit spelar ingen som helst roll, jag dricker ju ändå helst vatten. Vad jag får? Ca 27 euro per månad. Så nu vet ni det också. Samtidigt som jag får mitt levnadsbidrag så hjälper jag midjemåttet att inte bli högre än nödvändigt, därav ingen bussresa till höjderna). Jag lever, nu har jag bevis på det! 

I början av vandringen uppåt mot höjderna ovanför oss i vår stadsdel Santa Maria Maior, hittade jag denna skylt med rätt otydlig text på skylten ( förbjudet är det i alla fall att vistas där) 

    Ett par backar högre upp så hittade jag den här äldre skylten med belysning ( tja, nåja) .


               Några steg till så hittade jag en brevlåda ...undrar om den ens är i bruk längre? 

    På andra sidan "ruan"- vägen fanns ett nyrenoverat hus, ursprungligen byggt år 1923

   Här får man sin post inputtad. Cartas betyder brev och är inget efternamn..


En liten bit ifrån såg det ut så här på en riktigt gammal dörr. Correio betyder post...I början av min visetelse här för många år sedan så var min första tanke att jisses så många  det finns som heter Cartas och Correio😂Stora släkter minsann. Nu vet jag bättre

    Det här är ju också ett slags skyltning även om "skyltarna" används som skyddstäcken för någonting

   


    Det finns glimrande skyltar också. En privat parkering till ett ställe med en kyrka av något slag.

   

                                             

                                            Elstolpemärkningar är ju också ett slags skyltar eller hur? 


   

    97-an  måste med bara för att...Ja, den ville ju det! 

   

   Det är ju självklart att jag skulle få hispan om jag ramlade ner i det där hålet..

    Någonting betyder det förstås. Det ville också med på bild. 


En trafikskylt måste förstås med. Själv såg jag mest bakgrunden, konstaterandes att mittdörren var för långa människor, den till höger för korta människor och Uffe fyllde i med att den vill vänster är för korta människor med långa ben. Jag älskar hans humor. Skrattet ekade mellan husen en lång stund efteråt, jag förvissad om att livet förlängdes lite grann igen. 


             Sen fick jag plötsligt ögonkontakt! Så till den milda grad att jag missade en stor del av skylten


                                Den heter något men ja....Jag blev kär, så där bara.


    Från den ena ytterligheten till den andra...en båt högt uppe på land, stackars båten.

   


Ja, så var vi plötsligt framme och många andra skyltar fastnade på vägen ner och däremellan hann vi vara på ett litet äventyr och på konstutställning helt oförhappandes, men om det en annan gång. 


   En del av beviset på att jag lever.


  Trevlig fortsättning på söndagen alla! 


                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

 






Kommentarer

åsa sa…
Halleluja 😅 så skönt att Du fått bevis på att Du lever 🥳 🥂
Gillar bilderna på huset med dörrar för långa, korta och de med långa ben 😂🤣 och självklart hundbilderna 😍🤩
Bra fångst 👏
/åsa
christian sa…
Så härligt det måsta vara att ta promenader i sådan miljö, det bara dräller av olika gamla fina skyltar, å lite rost här å där gör det bara häftigare! Helt makalösa bilder, den gamla brevlådan, siffrorna i stenväggen m.m....
Apropå samma "namn" på dörrarna...här heter väldigt många "Ingen reklam tack" :)
Förstår att du skrattade gott åt dörrarna, det är ju verkligen en udda byggnad som eggar fantasin.
Hunden ser ganska misstänksam ut.....

Ha en fin söndag!
wiper sa…
Vad bra med ett litet bidrag from Sweden. Vi har det inte så bra här nu för allt har blivit dyrare och det känns även som lilla Chicago. Hade gärna flyttat till Madeira men först måste Svenska Spel ringa ;) ;)

Vad jag gillar alla dina skyltar

Vad gulligt med hunden i dörren, man blir ju så rörd.

Det var roligt uttryckt av din man gällande dörrarna ;)

Kul med infällningen i huset där det ser ut att ligga en potatispåse eller nåt annat

Så snygga brevlådor med karaktär. Nu är allt så slätstruket

Ha en skön söndag
Kram!

Jossu sa…
Vem kan motstå att bli kär när man får kontakt med så fina hundögon? Vilken sötnos.
Geddfish ♥ sa…
Vilka underbara omgivningar med dessa gamla dörrar, byggnader, skyltar osv! Alla namn andas utomlands. Tittar på handskriften, den är så speciell. Men det är väl så för varje land, att bokstävernas snirklighet skrivs på olika sätt och jag tycker det är fint.

Det är viktigt det där med levnadsintyg så att inte pensionerna försvinner i tomma intet. Jag har jobbat många år på Försäkringskassan, så jag vet en del. Intressant.

Ha det fint denna skyltsöndag, kram!
Märtha sa…
Det är härligt med de där bevisen på att man lever, det är visst så att om man kan presentera en räkning så lever man - eller något ditåt. Och när ni väljer såna vägar så bevisar ni ju för er själva att ni lever också! Skylten från 1891 med "lampan" är den absolut bästa, skulle ha varit roligt att "bushänga" en docka eller något liknande där. Men den fanns troligen rätt högt uppe. Nu har det blivit lite kallare här, och jag skall snart starta Obelix för att hämta hem Bernt som har varit på körresa till Dagö och Nuckö!
Åsa,
ja, visst är det halleluja över det hela när man har bevis på att man lever. Sjöng Händels Hallelujah på fredag bara för det!
😅 🥂
Tack Åsa!
LillaSyster sa…
Bra att du lever =) Det var inget stort vinbidrag, tur att det finns billigt vin i mataffären. En toppen skyltning =) Ha det bäst!
christian,

det är det som är så kul, varje gång jag eller vi tar en promenad i omgivningarna så ser jag någonting nytt även om det är gammalt. Aldrig tråkigt.
Tack!
Ingen Reklamtack, säreget namn. 🤣

Hunden var ett riktigt undantag, den skällde inte ens. Annars blir man utskälld här dagligen.

Ha en fin söndag du med!
Wiper,

ja, alla bidrag mottages med tacksamhet.
Ja, ni har det för hemskt däruppe i norr just nu. Vi följer med och ser hur galet det har blivit. Ring till Svenska Spel och be dem ringa upp! 😉
Tack Malin,
Hunden hade fina ögon, lite sorgsna..
Uffe är mycket humoristisk, får mig att skratta.

Ha en skön söndag du med!
Kram!
Jossu,

finns ingen som helst möjlighet att inte bli kär när man får sådana ögon på sig.
Geddfish,

ja, omgivningarna här i vår stadsdel som hör till de äldre i stan, är underbara, spännande.
Fint med olika snirkligheter i olika länder, jag håller med dig om det Gerd.
Ja, det är lite lustigt detta med mitt levnadsintyg. Jag bodde i utlandet när jag bodde på Åland men då behövdes inte något levnadsintyg på grund av avtal som finns mellan Finland och Sverige men nu när jag bor i Portugal så måste jag kollas upp lite extra. Är bara kul egentligen att ha ett par dagars äventyr för att få det bevisat att man lever.


Ha detsamma-kram!
Märtha,

ja, det där med räkningar är viktigt på många ställen här. På banken om så behövs måste man visa att man har betalat elräkningen eller vattenräkningen för året ibland. Beroende på vad det handlar om. ATt de har alla data i datorn om en räknas inte...ack ja, man kan bli slut och snudd på dö för mindre.
Hälsa stor-sångaren så mycket!
Ha det bra!
LillaSyster,

det tycker ju jag också! :)
Visst är det bra med vinet här som inte kostar särskilt mycket alls. Men vinbidraget räcker gott och väl en månad..för Uffe och våra vänner. Jag är dålig på vindrickandet men tycker nog om vin. Sån är jag. Tack och ha detsamma!
BP sa…
Tänk att en promenad till Kommunkontoret(???) kan vara så spännande och bjuda på så många härliga och helt olika skyltar. Och 270 spänn är 270 spänn. Många bäckar små om man säger så.
Hunden hade jag inte velat träffa irl ute på gatan, den var skräckinjagande, om man är rädd för hundar som jag.
Bilden med den röda gatuskylten framför det gamla huset och Uffes kommentar - den kombon är svårslagen måste jag säga:-)
Sedan gillar det de gamla och rostiga skyltarna också. Det är nåt visst med rost som du vet;-)

Tusen tack för en härlig skyltvandring i Funchal. Stort tack för alla länkar också:-)
BP,

ja, här finns det skyltar av olika slag i parti och minut.
Hunden var snäll, lite ledsen och undra på det. Där satt den i sitt lilla hus...Men är man hundrädd så förstår jag bra.
Man ska vara försiktig med okända hundar.
Uffe har en gudomlig humor, jag får ofta ömt magskinn...
Ja, visst är det något visst med rost. Jag gillar det jag också..
Tack själv BP!
Åke sa…
Som jag nämnt tidigare: Alltid roligt att se skyltar från världens alla hörn :) Imponerande uppvisning från din plats. Allt från vackra/påkostade till helt utslagna förbrukade skyltar. Det gäller att ha skyltradarn påslagen. Snyggt :)
Åke,

Visst är det så, mångfald berikar. Här finns hur mycket som helst, bara att plocka ner i skyltkorgen. Tack Åke!
Paula sa…
Jag har full förståelse för din nya kärlek! Vilken goding! Och juntan fick du med också, hoppas det inte är militärjuntan utan möjigen syjuntan.Hundraåriga huset visar jag respekt för! Ja svenska kronan är inte mycket att hurra för, här lyfts många röster om inträde i eurozonen. Vi får väl se...tror inte det är någon kvickfix! Jag hade också en liten ynka pension från Finland men de praktiska finnarna sa att här får du, de räknade ut vad jag skulle få totalt om jag levde tills jag var 84 och så fick jag en slurv euro omvandlat till kronor. Jag var mycket nöjd med det beslutet, inte för att jag hade någon talan men jag hade heller ingen susning att jag hade något att förvänta. Ha det gott och hälsa glädjespridaren Uffe
Paula,

visst är den ju go...Nej, här gäller det kommunen, ingen militärjunta. Syjunta, kanske det skulle vara nästa projekt?
Ja, jag har förstått att Finland är mera praktiskt lagd. Jag hade också någon mindre pension av det slaget som jag fick som engångssumma förutom de slantar jag får varje månad. Jag klarar mig bra även om min pension räknas till en s.k. fattigpension. Jag har alltid dragit slantarna avlånga och så gör jag ännu...men här är det betydligt mycket billigare att leva än i Norden. Fastän priserna har stigit också här.
Jag hälsade glädjespridaren, han vinkar tillbaka.
byblixtra sa…
Bra att få intyg på att du lever i fall att du skulle undra. ;-) Nå, det var inte en hög pension från Sverige.
Så härligt rostiga skyltar.
Nu fick jag lära mig vad cartas och Correio betyder.
Det blev ju skyltar av påsarna som verkar täcka något på betongväggen.
Så kul med vilka som kan passera genom dörrarna! :-D
En hundkoja i plast...det har jag inte sett tidigare men förstår att du missade skylten när vovven tittade på dig.


Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio