Royal Clipper


   Det är inte alla dagar det ligger en femmastare i hamnen...
   Men igår låg hon där, Royal Clipper, det enda segelfartyget som finns med fem master, 
   så lite mallig känner jag mig som har fått se henne "livslevande". 
   Jag har ju det där med segelfartyg i släkten, i blodet. 
   Pulsen blir högre direkt när jag ser skönheter av det här slaget. 

Den här bilden har någon annan tagit, vet dock inte vem. Jag är i alla fall oskyldig😉


   Hon har stålskrov, mäter 135 meter och har ett deplacement på 5000 ton och 
   är byggd på varv i Gdansk i Polen. 
   Jaha, säger någon, vad betyder deplacement då? 
   Det fattar ni väl? 😀
   Det är massan av den vätskevolym som undanträngs av en i vätskan helt eller delvis nedsänkt kropp.
   Exakt, jag har lånat den texten också,
   jag vet vad deplacement betyder men att förklara det på ett vettigt sätt, det  får Wikipedia göra. 


    
  Royal Clipper designades om av Robert McFarlane för det svenska kryssningsföretaget Star Clippers. 
  Segelytan är imponerande, 5203m2 på 42 segel. Givetvis så finns det även motorkraft att ta till. 
  Royal Clipper hör till Luxemburgs Star Clippers, anlände igår och stannade här över dagen...
  Aida går för maskin längre ut i Atlanten. 


    Jag var på min vanliga kvällsrunda när jag såg henne på väg härifrån, med några segel uppe...solen 
    var på väg ner, allt såg väldigt magiskt ut. Hon seglade iväg  till Bridgetown,
    efter mellanlandningen här i Funchal.  
    Jadå, givetvis, skulle jag gärna ha varit med ombord bland de andra (106 passagerare +         
    besättningsmän) Fartyget har 227 hytter . 
    Ombord finns också spa, skönhetssalong, marockanskt bad,
    gym, 3 pooler, bibliotek, restauranger och butiker. 

   Jag börjar redan känna att jag stannar i land. 😊
   Ett segelfartyg ska dofta tjära, knirra lite och  ha sitt speciella ljud. 
   Jag är nog lite gammaldags vad gäller segelfartyg märker jag. 
   Det ska kännas att man är på havet.  

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Så mäktigt besök! Fin bild du fick till när hon lämnade hamnen ikvällsolen. Kram
femfemman sa…
Väldigt vacker! Det ser även en landkrabba. Faciliteter kan man ta till på land. Kan man tycka.
Tack för kunskapsdelande om segelfartyg. Kram
Anna i Portugal,

ja, verkligen. Tack!

Kram
femfemman,

ja, mycket vackert.
Jag gissar att det här är en ny typ av segelfartygsera vi ser. Slut på knirrandet i master och tåg, nu ska man ha det lyxigt ombord. Har man mycket klirr i kassan så går det säkert an och blir en fin upplevelse på sitt sätt, bättre än att sitta ombord på en stor konservburk/kryssningsbåt.
Tack för titten in!
Kram
Annika sa…
Alltså, jag är ju avis på dig som har den stora hamnen på Madeira i blickfånget. UNDERBART för skeppsälskare som vi.
Star Clipper ja, vi har faktiskt kollat in en ev kryssning med dem. Vi får se om det blir av, kanske. Men fin är den. Vet att det finns andra rederier som kör just denna typ av kryss med.
Men Karin, jag gillar konservburkskryss också, haha. LÄNGE sen vi var ute, vill åka igen.
SÅÅÅ fin bilder av det vackra fartyget!
Kramar över halva Altlanten där många båtar finnes nu, hihi!!
Karin sa…
Men oj, vilken skönhet! Femmastare – det trodde jag inte ens fanns, men tydligen finns det, som du skriver, i alla fall en sådan. Vilket tur att den angjorde er hamn så att man får se den "på nära håll", så att säga.

Deplacement är alltså allt det där vattnet som ungarna skvimpade ut på badrumsgolvet, när de fyllt badkaret upp till kanten innan de hoppade i. Om de inte flyttat hemifrån för länge sedan skulle jag ha rutit åt dem: "Se till att torka upp allt deplacement efter er!!!"
Annika,

ja, du, det kan du absolut vara. Avundsjuk så du blir grööön, haha. Här ser vi båtar av alla de slag och nu till och med en femmastare.
Ja, det är underbart för skeppsälskare som vi är Annika.
Hoppas att kryssningen med Star Clipper blir av för er, då vet jag ju att det kommer ett jättefint blogginlägg så småningom.
Givetvis så finns det kunder hur många som helst för även den här typen av äventyr än konservburkskryssarna, haha..
Jag vet Annika att ni älskar att kryssa och det är så bra att alla inte är som jag är, för hur skulle världen se ut då? Full av segelfartyg istället😉😂
och små roddbåtar.
TACK!
Kramar över från det här hållet också!!💗
Karin,

ja, säg inte annat. Skön som en havsgudinna.
Det finns en, det har funnits en tidigare men nu finns bara Royal Clipper som femmastad.
Ja, vi har det bra här vill jag lova , den ena skönheten efter den andra tar i land.
Haha, ja visst ska ungar se till att torka upp allt deplacement efter sig.

Stefan sa…
Dessa gamla segelfartyg är både vackrare och stiligare än dagens moderna byggen. Lite som att göra en jämförelse med dagens byggnader kontra gårdagens.
Dock tycker jag att spa, gym, pooler och butiker känns lite överdrivet och malplacerat.
Stefan,

segelfartyg är vackra och något helt annat än dagens stora flytande hotell. Det här fartyget är inte gammalt alls, ett rätt så nytt bygge och gjort till ett flytande lyxhotell.
Jag reagerade som du, när jag läste om spa, gym, pooler och allt annat som finns ombord; det kändes överdrivet och därför vill jag stanna i land som den segelfartygsmänniska som jag är i grunden/har i blodet. Men sen har jag tänkt lite vidare ...jag antar att det här är en ny nisch för att ta ombord folk som har gott om pengar men som vill någonting annorlunda. Flera liknande segelfartyg är på gång.
Här är det besättningen som sköter allting, jag antar att de knappast behöver gå upp i masterna alls, det sköts säkert med andra finesser att ta ner och hissa segel. Ombord på de segelfartyg jag har varit med om, så brukar gästerna få vara med om att hjälpa till, att leva lite grann som de gjorde på den tiden som segelfartygen ägde oceanerna. Allt ändrar.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio