Hoppa på tåget/ 39/ Tår

 Välkommen med ombord på tåget idag som avgår som redan tidigare aviserat till destinationsordet TÅR.

 De som brukar vara med nu och då har jag länkat till här nedan: 

Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula, StefanZnoggeÅkeÅsa

Vill du hoppa på tåget och bli länkad så säg bara till i mitt kommentarsfält så fixar jag det. 

Bildligt och ordligt talat ser mitt bidrag till ordet tår ut så här: 


Tårar hör till på olika sätt, jag som har lätt för skratt har lika lätt till tårar 
Ja, ibland skrattar jag så tårarna rinner också, inget ovanligt alls för min del

Senast jag grät helt öppet var när jag fick höra att Hamas gick in i Israel, att kriget bröt ut. Där också. 
Jag blev så berörd, så ledsen. Tårarna bara rann ner för mina kinder.
Alltsedan jag var ett litet barn har det varit så här när det gäller Palestina och Israel. 
Ska de aldrig få ordning på detta eländes elände?
Stackars alla inblandade, oskyldiga människor. Världen är upp och ner. Det räcker med krigandet nu värsta krigsherrarna! 


 Men krig och eländes elände kan jag inte göra särskilt mycket åt, tyvärr. Jag önskar att jag skulle kunna, att jag hade ett trollspö som jag kunde använda och vips så där bara så försvann alla krig och oroligheter i världen som skulle bli ljus och vacker. En utopi förstås

 
Däremot var tårarna som föll senaste lördag  mycket välkomna. Papayan på terrassen blev extra vacker när tårarna lade sig på bladverket som om de var pärlor, glittrande vackra. 


    Den typen av tårar är så nödvändiga emellanåt. 
    Här mycket nödvändiga efter flera månader av het sommar med mycket sol.

   
Att jag/vi sedan under många års tid har serverat olika slags tårar i fina koppar, muggar, glas och pappersserviser på olika tillställningar i cateringsammanhang får fotona visa. 

Otaliga är de uppdrag vi hade, bröllop, barndop, begravningar, födelsedagar, danstillställningar, möten av olika slag som ville ha servering på olika ställen från segelfartyg till olika lokaliteter både ute och inne. Det var roligt, det var spännande

Ibland nästan omöjligt i tanken men alltid lyckades vi genomföra det begärda på de mest märkliga ställen efter en hel del planering och förberedelser.
 





    


    Jag avslutar detta tårbetonade inlägg med ett par foton som jag upplever som vackra tårar



    Blommande tårar men också fruktbärande sådana.

   Nästa tågavgång blir om en vecka och då skriver vi redan november.
   
   Två månader till kör jag tåget med orden här nedan.
   Sen låter jag tåget stanna.
   Om någon annan vill ta över vid spakarna så är det helt ok. 
   Bara säg till så ordnar det sig. 
  Jag kan tänka mig att hoppa på nu och då jag också
   

                            4 nov         Tak
                       11 nov        Motiv
                       18 nov        Under
                       25 nov        Böna
         
                       02 dec       Lampa
                       09 dec       Fönster
                       16 dec       Detaljer
                       23 dec       Minne
                       30 dec       Resumé
    

   En skön lördag önskar jag alla som tittar in här! 

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Ja Hamas och Israel med då Ukraina som pågått ett tag är ju fruktansvärt ledsamt. Jag tänker tillbaks på sången "En Natt Jag Drömde" med Hep Stars framförde 67 på deras julskiva. Cornelius Vreeswijk översatte redan den sången 1964. Ursprungligen är det en fredsång skriven av en Amerikan (Ed curdy) Det värsta med alla krig är att barnen far så illa tycker jag, det gör mig ondast. Ett vackert inlägg du postade, avslutningen med de vackra tårarna var gallant :) Önskar dig en fortsatt fin lördag.
Åke,

det är fruktansvärt allt detta onödiga krigande, lidande som folk utsätts för . Ja, Hep Stars I natt jag drömde den sjöng jag ofta ofta. Tack för historien bakom låten!
Ja, det är så många oskyldiga som far illa. Idag får vi besök av två yngre människor som har flytt från Ukraina, som bor här på Madeira just nu, inte långt ifrån oss. Krig är fruktansvärt.
Tack! Önskar dig detsamma!
femfemman sa…
Vilket jobb ! Och så härligt att lycka!
Tår...då tänker jag på det som sitter på fötterna. Bra att ha för balansen, gissar jag. Fast skavsår på tår är lite tråkiga. Och så kan man vifta med sina tår. Kram
femfemman,

vi gillade verkligen vårt jobb, alltid utmanande. Många timmar men vem får inte stå i för sin överlevnads skull?
Tår är viktiga för balansen, jätteviktiga. Jodå, jag brukar vifta på tårna jag också!
Kram
Jossu sa…
Tårarna efter regnet är så vackra. Jag såg något liknande igår, ett gäng tårar som samlats på ett gult höstlöv. Tänk så vackert.
wiper sa…
Det är verkligen ett onödigt fruktansvärt krig vi har nu på olika håll. Jag har som dig både nära till skratt och tårar

Ja du man önskar verkligen att man kunde trolla. Allt är så ofattbart för oss majoriteten som vill ha en fredlig värld. Fint och passande med bladen med droppar likt tårar

Så fina bilder från era kalas på cafét. Så snyggt dukat och så fina tårtor

Dom blomrankorna ser verkligen ut som tårar. Vilka bra teman du har

Önskar dig en härlig helg

Kram från Malin

Märtha sa…
Jag tror att jag oftare gråter av skratt än av ledsamhet. Svårt att avgöra. Jag beundrar alla som håller på med catering, ett slitsamt jobb med tillverkande och bärande, bärande och en viss tidspress. Skönt som "festande" att inte själv behöva vare sig tillverka, placera eller fylla på. Idag vill jag endast skriva, men annat måste också åtgärdas innan det blir kväll och jag skall sitta på ett 70-årskalas med främst manskörssångare. Hoppas på att inte få någon tenor till bordskavlajer... Vill inte gå ut, +0,6 mitt på dagen, en temperatur som är för varm i februari...
Jossu,

ja, de är strålande vackra regntårarna. Gula höstlöv, jag smakar på uttrycket. Visst blir det gula här också men inte på samma sätt som i Norden. Det är något helt annat.
Ja, det är vackert Jossu. Nu ska jag besöka dig, du brukar ha så mycket fint på gång. Ha en fin lördag!
Wiper,

ja, krig är onödiga, men men...
Vi får försöka trolla Malin, få till lite fred på jorden!
Tack, jag önskar dig detsamma!
Kram från Karin

Anonym sa…
Krig är djävulens påfund och vem som är djävul jo vanligtvis någon man tyvärr.
Det vore ju så mycket bättre om vi kunde skylla på någon högre makt, slump eller otur, jo yes Du förstår kanske hur jag tänker.
Kriget i Ukraina är hemskt och rushen för ett tredje världskrig ökar med allt som händer i Mellanöstern, kriget mellan Hamas och Israel är fruktansvärt, drabbar så många oskyldiga civila, barn och ungdom, kvinnor som inte har något att säga till om.
Det är ledsamt, jag gråter och det känns så svårt, vart är vi på väg?

Fina bilder och ett bra inlägg tack 🤩
/åsa
Guldkryckan sa…
Hamas och israel är ju ett elände, oskyldiga civila som drabbas hela tiden och man undrar när detta ska ta slut.


Många tårar i världen blir det.

Ha en fin lördag nu iallafall.
Paula sa…
Du var som gjord för att stå värdinna till många tårar i glasen och god mat på tallrikarna, dessutom i alla tänkbara miljöer. Har ju själv prövat på och måste erkänna att även om jag aldrig direkt misslyckades så har jag ingen naturlig fallenhet för festfixande. Matlagningen var det enklaste. Men, jag behövde inte fälla några tårar av misslyckande, det var ju positivt.Och tänk på alla roliga minnen och alla möten och alla människor ni träffat. Man kan få fälla en tår när man minns vad man varit med om, eller hur?Dina foton är så vackra illustrationer, blomstertårarna inte minst, fast jag tycker bäst om papaya-tårarna, de skimrar så fint. Krigen tänker jag inte beröra, då blir det för många tårar.
Kram från pörtet
LillaSyster sa…
Jag stannar i bistrovagenen -vilka tårtor =) tar gärna en kaffetår eller två! Snygg tolkning Karin!
BP sa…
Krigen i Mellanöstern avlöser ju varann. Så ledsamt. Som Åke säger så tycker jag också mest synd om barnen. De vet nog knappast vem terrororganisationen H är för något, ändå får de lida så.
Sedan den 7 oktober när H skickade raketer in i Israel hr kriget i Ukraina försvunnit från nyhetssändningarna. Helt och hållet. Där kan jag fälla några tår faktiskt, det hade nog landet inte kunnat tänka sig i sin vildaste mardröm att ett krig skulle bryta ut just nu som "stal" uppmärksamheten från händelserna i Ukraina. Och en viss P skrattar nog hela vägen - inte till banken med till makten.

Fantastiska tårtor, gjorda med kärlek:-) De två sista bilderna är fantastiskt fina:-)
Märtha,

jag skrattar nog också oftare av skratt. Men jag tar till tårarna emellanåt när det känns så, håller inte igen då det blir fullt och behöver ventileras. Sunda vätskor är de där tårarna.
Ja, du har så rätt, catering är ett tufft jobb, kräver mycket. Men det var roligt för det mesta även om man var slut som bara den efteråt.
Jag har också haft en sådan dag då jag helst skulle ha suttit ner och skrivit, skrivit men det blev inte så och bra var det, för vi fick fem mycket trevliga timmar med ett yngre par från Ukraina. Så fint vi har haft det...och det blir helt klart flera gånger. Hoppas att du inte är lomhörd vid det här laget utan fick sitta bredvid en bas istället.
Februari? Är ni så långt gångna redan där uppe i Norden? Vi är fortfarande kvar i oktober😂🤣
Hoppas kvällen är fin!
Åsa,

ja, exakt så är det djävulens påfund detta med krig. Fy bubblan...
Jadå, jag förstår mycket väl hur du tänker och allt är för djävligt rent ut sagt just nu för så många många. Ofattbart och fruktansvärt.
OM tårar kunde hjälpa så skulle jag inte göra annat än att gråta.

Tack Åsa! 😍

Guldkryckan,

ja, det är ett eländes eländes elände. Ofattbart grymt.
Tårar finns det gott om nu.
Ha detsamma du med!
Paula,

kloka du, vi lämnar tårarna och tänker på det roliga istället för krig.
Jag gillar att bjuda folk på mat och sköta om dem, hör nog lite till för min del.
Cateringtiden var jobbig men rolig och framför allt väldigt varierande. Det som varierade var kostnaden som beställaren stod för, vilket i sin tur bestämde vad som serverades. Det blev många budgetbröllop etc. vilket var en härlig utmaning.
Ja, man får minnen för livet och många vänner, vänliga bekanta etc.

Kram från gränden!
LillaSyster.

Så fint, där har jag dig med tårtorna. Tack ! 🤍
BP,

ja, dessvärre är det så som du skriver och barnen far illa och många med dem. Oskyldiga alla.
Vi har haft ett yngre par här från Ukraina några timmar, fört trevliga och intressanta samtal, nästan ingenting nämndes om kriget. Men det ÄR, det också, hur mycket som helst.

Allt ätbart ska göras med kärlek, Tack BP!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio