Hoppa på tåget/ 36/ Trä,träd

Lördag betyder att tåget avgår mot destinationsordet för dagen...trä, träd. De som brukar hänga med/ hoppa ombord har jag länkat till här nedan: 

Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula,ZnoggeÅkeÅsa

Vill du också hoppa ombord så är det bara att göra det, vill du så länkar jag till din blogg, bara säg till i mitt kommentarsfält. Välkommen med ombord!

Vad kunde ha varit lämpligare ord egentligen för min egen del? Jag bor på Madeira, vars namn betyder trä-timmer...kan ni tänka er?😊 Mera trä än så kan man väl inte få med sig på en och samma gång? 

När de första portugiserna för ca 600 år sedan kom seglandes och upptäckte denna gröna ö efter ca en månads seglats från det afrikanska fastlandet, ute i Atlanten, så döpte den till Madeira, som helt enkelt betyder träd på portugisiska. 

Det finns många olika sorters träd här, väldigt många.


Det finns många flera än de 300 träd som Raimundo Quintal har skrivit om och tagit foton på i sin bok Ilda da Madeira, 300 árvores.

Några egna bildbevis måste förstås till...


    Så här ser många levadastigar ut...med träd efter träd på sidan om ...


    Långa träd...


    Träd med vackra kottar...


    Lite krokiga träd...lövträd...

    

   Ja, till och med vintunneträd finns det här...

     
                                

                                Förhoppningsvis så finns det inte hackspettar här 😉

                                

                                Med önskan om en skön lördag till er alla!


                               Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Oj vilket gallant inlägg from/om din ö :) Vintunneträd så jag fick le :) Ja tänk om om hackspetten hittar att det prasslar inuti... Önskar dig en trevlig lördag :)
Vintunneträd ska jag plantera, så himla bra! Har också en önskan från guddottern om att vi ska plantera ett pizza-träd. Träd har ni verkligen gott om hos er! Kram till er båda
Znogge sa…
Vilket intressant och trevligt vintunneträd :D Det skulle man haft ;-) En trädrik ö helt klart och en grön ö!

Önskar en fin lördag!
Så Madeira betyder träd. Det borde jag ju veta som beskt ön två gånger och njutit av alla vackra träd som växer där. Dessvärre såg jag aldrig något vintunneträd, dom kanske inte är så vanliga. Kanske ska försöka få tag på ett till trädgården ;)

Den här veckan kom jag ihåg att vara med, och hade lite tur med ett motiv jag valde ut :-)
Och ett sådant fint vintunneträd, har aldrig sett ett sånt förr!
Anonym sa…
Som de övriga har kommenterat så är det vintunneträdet som fastnar �� ��️��
Bra tolkning och intressant läsning, ny kunskap om ön som jag tycker låter som ett vin/likör madeiravin ☺️
/åsa
LillaSyster sa…
Spännande med vintunneträd och vilka jätte svampar. Undrar vad ni har i jorden?
Snygg och rolig tolkning!
Åke,

tack!
Ja, ett vintunneträd a´al Serimner i Valhalla skulle man ha. Det skulle aldrig bli tomt i tunnan...
Tack detsamma!
Anna i Portugal,

ja, det ska du absolut göra. Behändigt och bra och ta ett frö som heter Serimner, då blir tunnan aldrig tom hur mycket ni än dricker.
Pizza-träd, ingen dum idé alls, kanske med många olika pizzor i rentav.
Kram till er också!
Znogge,

ja, du ett vintunneträd borde det finnas i allas trädgårdar.

Tack detsamma!
Anita, de fyra blomsterhaven,

exakt, så är det.
De är rätt så unika de här vintunneträden, har nog bara sett två tre tillsvidare. Men de blir säkert flera. Försöka ska du givetvis, du har ju gröna fingrar! Mitt i allt så har du en egen liten skog med vintunneträd.
Carita,

så kul! Det var på tiden då att du fick se ett riktigt vintunneträd! 😉
Åsa,

ja, nog fastnar vintunneträdet alltid, unikt är det ju.
Tack! Ön är ju ett vin/likörmadeiravin. Absolut!
LillaSyster,
Vi har vulkanism i jorden, då växer precis allting...t.om vintunnor.
Tack!
Märtha sa…
Nästa gång jag kommer till Madeira skall jag studera träd mera ingående... Det finns kanske nån park med namnskyltar att börja i. Stängde just dörren till min lekstuga, alltså bloggen, med dagens inslag. Regn och rusk och kallt (nu, klockan 19, plus 3,5 grader). Skördade kål och potatis i vackert solsken igår, och nu har jag stått vid spisen hela eftermiddagen (kållådor, potatisgratänger...). Sen fick Bernt ta över, och nu börjar chiliångeperioden, pågår hela oktober, minst. Vintunneträdet gillar jag också - kunde kanske göra något eget tokigt, är på det humöret nu... Ha det gott, båda två!
Paula sa…
Haha, kanske kan man få importera ett vintunne-träd, det skulle passa bra här i Falun?? Förresten så är ju svampar knutna till träd, och jag ser en massa svamp på ditt foto, så jag importerar gärna dem också!
Så många trädarter är ju imponerande. Jag hade ingen aning om att Madeira betyder träd.
Här uppe i Skandinavien är vi nog fattiga på trädsorter men träd finns det gott om. Tack för informativt vackert inlägg i temat
BP sa…
Tänk att jag nu lärde mig nåt igen, nämligen att Madeira betyder trä. Mångfalden visar du ju perfekt med dina bilder:-) Sedan tänkte jag på ordet Árvores som är träd. Då blir det genast lättare att förstå ordet "arborist", eller hur?!
Märtha,
Jadå, det finns namnskyltar på träd i många olika parker.
Usch, ja här har vi haft 35 plus idag.
Kållåda, mumsfilibabba, måste nog få till en sådan jag också...
Fortsätt vara på det där humöret nu, sluta inte....
Ha detsamma ni också!
Paula,

kunde vara en bra affärsidé för madeiraborna kanske? ;)
Ja, svampmycelierna kommer givetvis med på köpet.
Tack själv Paula!

BP,

man lär sig hela tiden om man vill lära sig.
Absolut, bra koppling där, árvores och arborist.
Ditte sa…
Verkligen en fin tolkning av ordet "träd" , både text och bilder. Och dessutom väldigt passade med tanke på vad Maderia betyder.
Kram!
(PS. Tittar in då och då. Ibland med kommentar och ibland utan. Men för egen del är min blogg på paus. Lusten försvann i april och den har tyvärr inte återkommit. Men kanske gör den det. Eller inte. )
Ditte,

tack! Det var väldigt passligt detta ord med tanke på min bostadsort. Mera trä kan man ju knappast uppbåda än en hel ö som heter Trä.
Kram!
Tack för det Ditte, du är alltid välkommen. Jag vet att du inte bloggar längre/har paus. Ibland blir det så. Jag har också haft uppehåll när varken tid, lust eller så har funnits. Allt har sin tid men plötsligt så händer det. Hoppas du återkommer!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio