En liten konstutställning

Då vi gick till Junta Freguesia för att få beviset på att jag lever träffade vi en liten men färgstark person som också var på väg till samma ställe.


Fotot tog jag redan i maj -22 på Ligia som förgyller allas våra dagar än här, än där i stadsdelen Santa Maria Maior. Hon är en färgsprakande personlighet som har bott på Madeira i femtio år, är hemma från St. Petersburg, pratar sex språk och nog är gammal som gatan till åren men ung i sinnet. Hon har lite sämre att gå i år än på fotot men hon är i gång varje dag. 

Att vi blev vänner, hon kallar oss vänner och vi är vänner, har sin egen lilla förklaring. Vi möttes i en backe här i närheten och plötsligt tar hon mig i armen och frågar: " Are you happy"? och ler åt mig. Yes I´m happy svarade jag, litet grann förundrad, för just den dagen hade väldigt många människor som jag mötte givit mig stora leenden när de såg mig. Troligen så såg jag lycklig ut den dagen. Sen dess stannar vi alltid upp när vi träffas Ligia och jag/vi.

Hon kom i alla fall till Junta Freguesia när vi var dit för att få mitt intyg. Hon ville introducera oss var hon höll till så gott som varje dag och vi lät henne förstås göra det med allt vad det innebar. Ligia är en mycket bestämd men snäll person. Man lyder när hon har bestämt sig, så att säga. 

Tack och lov så fanns det inte rum för oss i någon av de kurser som man håller i Juntans lokaliteter men det var snudd på att vi hade blivit inskrivna både i det ena och det andra när vännen Ligia kom igång. Som det är så är vi inte riktigt beredda på att sätta oss ner och lära oss att skratta, att måla, att gymnastisera, att umgås på många olika sätt med människor som är ca 20 år äldre än vad vi är. Vi är inte beredda på att leva ett typiskt pensionärsliv på det sättet. Ännu. Men de som var där såg ut att trivas förträffligt. Det är bra lokaliteter, bra personal osv. men tillsvidare så underhåller vi oss själva på många andra olika sätt. Men nu har vi blivit introducerade i Ligias och andras vardagsliv och bara det var berikande i sig. 

Några konstverk fastnade på kameralinsen när vi vandrade runt i lokaliteterna med henne. Varsågod, en liten konstutställning bjuder jag på : 

    

Jag bara radar upp konsten rakt av, utan att ha varken den ena eller andra åsikten om den. Jag kan ändå tillstå att jag visar det jag tyckte bäst om själv, allt förevigades inte via min kameralins.







En skön tisdag önskar jag er alla. 

Vi ska på kurs i portugisiska idag igen, efter det ska vi  äta middag med ett par goda vänner ute på restaurang.  

En fin dag väntar.


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
En färgstark vän!
Och så fina tavlor. Gillar varenda en. Riktiga konstverk, riktiga bilder. Wow! Kram
Gunnel sa…
Vilken färgglad dam! Det gillar jag. Jag känner att jag är en "färgperson", nämligen mycket beroende av färg...gärna sån som sticker ut lite. Kram
Vilken fin vän och vilken färgstark personlighet. En hel del fina tavlor. Lycka till med dagens kurs och ha en riktigt trevlig middag med era goda vänner.
LillaSyster sa…
Vilken underbar dam!
Ha en bra tisdag=)
Anki sa…
Vilken fin vän du fått! Påminner om min granne och vän, Cattis, 84 år - full av liv och energi :)
Konst är aldrig fel - mest gillar jag den sista av tavlorna!
Önskar dig en bra tisdag!
Annika sa…
Kul med färgstarka krutgumman som du lärt känna.
Lite too much kanske där när hon nästan höll på att skriva in er på alla möjliga kurser, puuust!! Det skulle jag inte ha gillat, men du tog det md ro och det är bra.
NU vet du iaf att seniorerna verkar ha det mysigt och trevligt, och en dag om många är är ni kanske redo själva att ta er an en del kurser.
Av tavlorna du visar gillar jag den första och den rökande tjejen i blå klänning.
Kramar denna tisdag över land och hav!
Antagligen har du valt de rätta konstverken att visa. Jag beundrar varenda ett. Så intressant dessutom att få se lite konst från andra ställen än här hos oss. Ha det gott där borta. Här är bara kallt numera.
Ditte sa…
Så härligt med detta spontana möten som ju då och då kan förekomma i en stad eller mer bebodd trakt. Verkligen en härlig dam. Och just denna typ av möten uppskattar jag också väldigt mycket. Har upplevt dem är både här i huvudstaden och på andra platser på vår jord. Möten kan verkligen öppna många dörrar.
Tack för titten på tavlorna och de är verkligen färgstarka och varierande.
Så roligt med er portugisiska och visst är det också en nyckel till olika möten.
Kram
Vilket härligt första möte och sedan alla efterföljande. Fina konstverk, gillar det första bäst. Precis så kan en ju känna sig när en släpat hem matkassarna. Fina färger också!
BP sa…
Älskar sådana original. Det borde finnas fler av den "sorten". Tavlorna är lika färgstarka som kvinnan. Är det alltså pensionärer som gått en kurs i måleri och skapat alstren? Om ja, så är de riktigt lyckade. Precis som du säger - oavsett om man gillar motiven, så kan man ändå uppskatta verken.
Ja, där har vi nåt gemensamt. Än en gång - precis som du/ni klarar jag heller inte att umgås med bara pensionärer. Inte än. Kan säga att jag inte strävar efter att ändra på den saken heller...
Tove sa…
Underbart öppet inlägg - om öppet sinne - öppet möte - öppen konst vare sig den är det ena eller det andra. Den fria tiden som pensionen ger oss stärker också relationer över gränserna, ung och äldre blandas villt, vi behöver inte mallarna längre
Ligia är underbar och går före med ett gott exempel på att det går att leva ut även i kläder med färg och livsval - och ni tar in och njuter - kanske tar ni in också.
Att vara så glad så en människoskara tar in det, ja det är ju en del livets lycka det 💖
Konst- och färgrik kram 😊
Tove sa…
Hoppsan det går för fort ibland - jag menar ju att ni tar efter i livssval och inte bara in 🤗
Femfemman,

ja, sannerligen. Den dagen inte Ligia vandrar här längre blir det mycket tomt och färglöst. Får kanske axla hennes roll och bli den nya Ligia om jag lever längre än henne.
Ja, det är riktigt fina konstverk.
Kram
Gunnel,

ja, hon är verkligen färgglad och blandar färgerna hejvilt emellanåt. Sticker ut och är själv färgstark. Jag ska lära mig tror jag...bli mera färgglad, älskar ju färger jag också men håller mig likväl mest till ljusa pastellfärger.
Kram
Anita, de fyra blomsterhaven,

ja, Ligia är verkligen en färgstark personlighet. Vi är vänner så till vida att vi träffas på trottoarerna lite här och där när vi är ute och vandrar. Inte desto mera men tillräckligt i alla fall.
Tack Anita, allt blev bra, riktigt bra!
LillaSyster,

ja, hon är en färgklick och underbar personlighet.
Ha en fin onsdag du i din tur, senkommen in som jag är nu för tiden.
Anki,

ja, säg inte annat. Färgklicken Ligia!
De sista tavlan är faktiskt en av mina favoriter också, är lite Picasso över den.
Önskar dig en fin onsdag i min tur!


Annika,

ja, det är kul med krutgumman Ligia. Alltid på gång...ja, vi tappade hakan båda två när hon plötsligt stod där och försökte skriva in oss, haha...Ja, det bästa är att ta det med ro. Det ordnar sig alltid på något sätt.
Vete gudarna hur det blir längre fram. Just nu känns det som långt dit i alla fall. Jag är nog mera den som arrangerar kurser för andra ....
Den rökande tjejen och den sista tavlan är mina favoriter.
Kramar över land och hav!
Hantverkarglädje,

jag valde vad jag ville se själv helt enkelt. Det fanns förstås mycket mera men neeej..dem gillade jag inte och då vill jag inte visa dem heller. En enkel ekvation.
Vi har det gott, varmt och bra, över trettio grader varje dag just nu och jag njuuuuuuter.
Varm väderkram!
Ditte,
javisst är det härligt. Jag upplever mycket spontanitet här, man lär sig "känna" igen varandra på olika sätt. Jag hälsar och får hälsningar av många här i kvarteren runt omkring oss.
För min del är det ett litet måste att bli lite bekant med folk i min vardag, ligger i min läggning tror jag. Känner mig rik.
Portugisiskan är inte lätt men sakta mak så...
Kram!
Anna i Portugal,

ja, ett synnerligen härligt första möte, där hon också undrade vem min lärare i portugisiska var. Förskräckligt så dåligt du pratar fick jag veta...haha..hon är rakt på men det är ju över ett år sedan nu så jag har kanske blivit lite lite bättre.
Ja, man kan känna sig som kvinna som bara sätter sig ner. Bra tolkat tycker jag.
BP,

me too, jag älskar människor som är som dom är och inte försöker vara något annat än de är. Spännande är de.
Ja, det är pensionärer som målar, fantastiskt bra eller hur.
Jag har förstått att vi inte bara har maskiner o sånt gemensamt, vi vill inte heller bara umgås med pensionärer och det gör vi inte heller tack och lov. Vi har många yngre förmågor i vår närhet, som i och för sig behöver en lite äldre människa att ty sig till men det bjuder jag så gärna på. De bjuder ju också på sig själva. Jag strävar inte heller efter det...försöker få till mitt liv på mitt sätt.
Tove,

tack! Visst är det så att fritid ger tillfälle till relationer på ett helt annat sätt. Man har ju tid till förfogande på ett helt annat sätt än när man är mitt i karriären. Ligia är underbar, det tycker alla som har med henne att göra. En glad färgklick som vi hoppas att ska finna länge kvar här i kvarteren runt omkring oss.
Ja, jag är glad att jag kan glädja andra trots att jag inte själv ser det utan blir förvånad men när det händer så känner jag tacksamhet.
Tack detsamma Tove, en konst-och färgrik kram! 🧡
Lena i Wales sa…
Vad härligt att det finns människor som henne. Idag ska alla vara så lika och smälta in. Hon verkar gå sin egen väg och är vänlig. Underbart!
Roligt med lite konst också. Gillar tavlan med kvinnan i blått, påminner lite om mig, fast mörkhårig. Jag har en gång i min lite vildare tid en bur som handväska. Alla gillade det inte, men jag gjorde det. Jag hade också ett tag pippi på att ha blomsterdekorationer i håret ett tag. Så pippi i håret och pippi buren, förlåt, Göteborgsk humor.
Ha det bra!
wiper sa…
Det var verkligen en färgstark kvinna. Härligt när folk tar lite kontakt som hon gjorde. Jag lever inte heller ett pensionärsliv utan är den jag alltid varit trots att jag räknas som urgammal

Jättefin konst men jag blev mest förtjust i nr 2 och 6

Vad härligt ni har det och så bra att ni lär er språket

Ha nu en skön fredag och helg
Kram!
Fantastiska färgglada konstverk som fredagsbidrag, det finns ju utmaningen Färgsprakande för just fredagar.
Och en sådan härlig gammal dag, din vän Ligia.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio