Concerto de Música Clássica

gick av stapeln i Catedral Sé här i Funchal senaste fredag kl. 12. 

Ditt vände vi våra näsor för att få lyssna på musik helt gratis. Jag gillar gratis och när det bjuds på så givetvis, varför inte? Catedralen är stor så det fanns gott om utrymme. 


Uppe på läktaren stod sopranen Svetlana Kuznetsóva och sjöng till pianisten Tatiana Semyónovas musik
Tyvärr så är inte akustiken särskilt bra i Catedralen. En mindre kyrka skulle ha passat bättre men då hade förstås inte alla fått rum som ville lyssna. Så för min del gällde det att inte bry mig om akustiken utan att försöka fånga upp de fagra tonerna som Svetlana trollade fram ur sin strupe. 
Exakt, sopranen har samma namn som den berömda tennisspelaren från Ryssland...
    

Hon sjöng bra, väldigt bra.  Personligen gillade jag Schuberts "Du bist die Ruh", "Ave Maria" var toppen, den absoluta favoriten, Verdis Aria da Violetta från operan Traviata och så slutnumret som vi fick efter långa applåder av en stående publik. Händels Hallelujah, som jag sjöng med jämna mellanrum på vägen hem. Sån är jag, jag blir uppfylld och svävar fram efter en fin stund med ljuva toner. 
Eufori kallas det visst. Uffe är van, drar ner mig mot jorden nu och då men är rätt nöjd med sin svävande ballong ändå verkar det som.😉 Tråkigt blir det aldrig. Och som sagt, han får mig att skratta. När jag mitt i min eufori tackade honom för att han står ut med mig, så fick jag till svar "att vem säger att jag står ut?" Glimten i ögat finns där förstås när sanningarna faller ner som oskuldsfull snö över mig. 


                            Uffe ville inte gå runt med mig och titta på detaljerna i katedralen
                            så jag tog en egen liten fotorunda 
                            Kyrkor och jag hör inte ihop men 
                            hur man än ser på det hela så är kyrkor och katedraler av idag rena kulturskatterna.
                            Kulturskatter gillar jag så givetvis när vi nu en gång var där så varför inte? 
                            Liten fotorunda säger jag, för katedralen är STOR men lite guld och glitter fastnade...
                            Ja, lite? Tja...Mycket guld är närmare sanningen. 
                            

    Ett väldigt vackert tak....Jag kom på mig själv att jag ägnade min lilla stund mest åt att titta upp...

    

                                Bara för något år sedan så renoverades innertaket. Jag kanske minns fel
                                men på prislappen stod 600 000 euro. Det är bara en bråkdel som jag har 
                                fångat på bild av hela härligheten. 

                               

                        Mera tak...det glittrade av guldet så in i vassen så jag fick inte till något riktigt bra foto.

                       

                                 Predikstolen gjord av en bergart som jag måste ta reda på mera om...

                                 

   Ett par ansikten skymtade till i "stolen", där folket får sin predikan 

    

                                             Jag älskar dessa skuggspel...

                                          

                           och dessa tak...
                           Vi gick ut bakvägen. 
                           Vid stora ingången satt det två tiggare
                           Som alltid reagerar jag häftigt på detta .
                           Ytterligheterna står mot varandra. 
                           Guld och dyrbara skatter på insidan men 
                           på trappan sitter det människor som knappt har mat på bordet för dagen.
                           Var finns den barmhärtiga samariten sådana gånger? 
                           Var finns den hjälpande handen? 
                           Jag vet att det finns hjälp för den som har det
                           svårt här, det här är inte den enda sanningen men likväl så är ytterligheterna 
                           så slående, så stora. En liten revolutionär vaknar till liv inom mig. 
                           Jag klättrar upp på barrikaderna, ställer mig upp och hytter med näven. 
                           Men tiggarna är kloka, turisterna som går ut och in har alltid en slant till övers för dem.
                           Det är ett bra ställe att tigga på.

                           

    På baksidan finns en väldigt vacker kalkmålning. Jag tog mig ner från den mentala barrikaden
    på ett ögonblick och njöt för fulla muggar, småsjungandes på Händels Hallelujah.
   Tala om ytterligheter. Jag är rätt så bra på dem jag också.

    Jodå, jag ska gå in i Catedralen igen och "ta tag"  i några konstskatter. 
    De förtjänar att visas, att hyllas.
    
                                                                    

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

LillaSyster sa…
Oj så mycket guld och taket är verkligen i en klass för sig.
Jag är som du, kan jag välja en annan väg än förbi tiggaren så tar jag den. Jag blir liksom inte riktigt klok på dem ,ena stunden så sitter de och ber om pengar i en pappmugg och i nästa sekund så sitter de och surfar på sin smartphone......
Ha en bra eftermiddag och kanske så går du runt och sjunger ännu?=)
Annika sa…
Så vacker den katedralen är. Jag är så förtjust i att besöka katedraler och kyrkor. Jag finner ett stort lugn därinne och så är ju de flesta så vackra.
Agnostiker är jag, men älskar kyrkorummet i sig.
OCH en konsert i en kyrka är ju oftast så totalt underbart. Synd med akustiken dock, det brukar ju vara så fin sådan i de flesta kyrkorum.
Tiggare ja, sådana har vi ju här med. Allt svårare måste det bli att tigga, kontanter blir mer och mer sällsynt.
Så jo, det gäller nog att hitta rätt plats att sitta på. Tragiskt är det oavsett, så tragiskt. Det kan inte finnas ngn som vill sitta där med utsträckt hand ...
Kramar till dig över halva Atlanten!
BP sa…
Nja, inte min musiksmak. Men det är ändå fantastiskt att konserten var gratis. Hade precis som du ägnat mig åt att fota katedralens interiör.

Det där med tiggeri är så gott som ett minne blott här. Under pandemin försvann de flesta tiggare. Dessutom har 99,9 procent av den svenska befolkningen inga kontanter på sig längre. Det är ju en helt annan sak i Sydeuropa.

Men även om går ut bakvägen försvinner ju inte tiggarna vid stora ingången. Det är ju som att leka struts och stoppa huvudet i sanden. Enligt mig alltså.
Ofta är kyrkor och liknande väldigt påkostade historier som visserligen är vackert men med tanke på människorna runtomkring som hade ingenting kan jag väl tycka att kyrkor var mest för de förmögna då på den tiden det begav sig och folk gick i kyrkan.
Pråligt är ordet jag tänker när jag ser kyrkans guld.

Tiggare har precis som BP kommenterade försvunnit mer och mer efter covid19, men det händer nån enstaka gång att nån sitter utanför Ica. Vissa är både otäcka och skrämmande medan vissa framkallar empati.

Idag bjöd Norrland på sol och blå himmel 🤩

/åsa
Väldigt vackert tak! Det är svårt att fota i det mörker kyrkor alltid bjuder på. Nu blev det ju fel egentligen för många upplever nog ljuset i kyrkan :D
LillaSyster,

ja, verkligen mycket guld finns det överallt i den katedralen.
Egentligen så valde vi inte bakvägen för den skull, vi visste inte ens att det fanns en sådan och när såg det så blev vi nyfikna. Men jag går gärna i krok för tiggare. Det är sällan jag ger en slant. Oftast är det drogberoende som tigger här
Tack, jadå, jag sjunger gärna.
Annika,

katedralen är väldigt vacker. Det finns väldigt mycket att se där för min del ännu så det blir säkert ett besök någon dag när jag går förbi.
Faktum är att katedralen oftast är välbesökt av turister och inte så lugn och tyst som man kan förvänta sig men visst, det finns olika kyrkorum där folk kan sätta sig ner och bara vara.

Det var synd att akustiken inte är bra där. En större rättvisa hade en bra akustik gjort åt sångaren och pianisten.
Här är kontanter lika vanliga som bankkort. Ännu.
Visst är det tragiskt. Jag håller med dig om det.

Kramar till dig över havet!
BP,
Men min däremot, därför gick vi dit. Jag gillar klassisk musik men mycket annat också. Är allätare, t.om. viss hårdrock gillar jag. Hela registret gäller för min del mera eller mindre
Ja, i Sverige måste det vara svårt att vara tiggare. Här finns fortfarande kontanter.

Om du tror att vi gick ut bakvägen för att slippa se tiggarna så spekulerar du rejält om nu, BP. Vi visste inte ens att det fanns en bakväg men hittade den och givetvis så ville vi pröva den. Så det där med att leka struts och stoppa huvudet i sanden tar jag bara inte.
Åsa,

tidigare var det så att många, även de som inte hade särskilt mycket pengar fick ge en tiondel av sin inkomst till kyrkan. Det är den pråligheten som vi ser i många kyrkor idag.
Att ge ett bidrag till en tiggare här betyder att slanten nästan hundra procent säkert går till droger, men givetvis så finns det undantag. Det jag spontant känner är att kyrkan borde bidra till att det inte skulle finnas tiggare vid ingången.
Här använder man både kontanter och bankkort i dagsläget. Lika vanligt båda sorter.
Härligt med oktobersol och blå himmel hos dig! 🤍
Anna i Portugal,

ja, taket är väldigt vackert. Det är svårt att få till det rätta ljuset i ett så stort kyrkorum som det här är.
Ja, det fanns många besökare som helt säkert kom för att uppleva ljuset :)
Karin sa…
Vilken praktfull katedral!

Lite svårt att avgöra på så här långt håll :) men den där predikstolen ser ut att kunna vara gjort i porfyr.
Karin,

ja, den är verkligen praktfull och då har jag bara visat lite lite. Profyr var jag inne på också men Uffe tror att det är någonting härifrån de här trakterna. Sen funderade vi vidare på saken, kom på att ålänningarna med sin granit beställer sten från Kina etc.. så varför inte profyr? Men jag ska ta reda på, har blivit nyfiken.
Märtha sa…
Min musiksmak, även om jag inte gillar alla sopraner... Många har endast en vokal, och då blir jag sur. Det skal lhöras vad de sjunger, och om det är a, i eller y, och så vidare. Bernt brukar sjunga "Du bist die Ruh", Gildas aria och Violettas aria är bara bra, helt enkelt. Ave Maria likaså, men jag tycker nästan mera om Gounods (hur det nu stavas, det är enkelt att bara säga "Gunås"). Men en kyrka utan akustik? Borde musikerna kanske ha provat ut andra platser i kyrkan, det brukar hjälpa. Det kan ha en hel del med tekniken att göra också. Religionsläraren tänker inte uttala sig om vare sig kyrkobyggen, inredning eller tiggare, men har en hel del åsikter. Framför allt kan man inte anklaga vare sig byggarna eller ägarna.
Lena i Wales sa…
Ljuva toner i en vacker miljö, toppen!
Så roligt att gå på konserter, av alla de slag.
Trevlig helg!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio