Språkkursen

Inget blir som jag planerar just nu men jag har en viss förhoppning på att det finns en förståelse för det bland alla er som brukar följa mig på bloggen. Det portugisiska livet och inlärandet av det nya hemspråket tar mig med hull och hår...bokstavligt talat. Bokstäver blir ord som sagt..

Nu har vi den Intensiva kursen (Intensivo curso) bakom oss och jag är fortfarande chockad över att jag klarade testet så bra som jag gjorde. Jag tyckte att det var svårt, i motsats till vad  mina studiekamrater tyckte, så döm om min förvåning när det stod PARABENS! (gratulerar) med stora bokstäver på min första sida ! 

Av hundra möjliga procent klarade jag 99,5 , så jag är förstås helnöjd och mera än det. Jag nyper mig själv i armen lite nu och då bara för att kolla att jag är, att jag finns, att jag är vaken och inte drömmer.

Ja, just det, tomater måste det till en dag som denna...

Inkommande tisdag börjar vi en fortsättningskurs på femton veckor men inte lika intensiv som den tre veckor långa var och som i huvudsak handlade om grammatiken och grunden i språket till största delen. Nu blir det andra bullar, säkert lika intensiva på sitt sätt, men nu ska vi prata portugisiska mycket mera. Faktum är att det är både en  himmel och ett helvete, jättesvårt och jätteroligt samtidigt; lite så där som jag upplever att hela den här ön är. Levande, dynamisk. 

Jag ser verkligen framemot att få lära mig mera, mera, mera...


Idag är det två år sedan vi landade här på ön för att bli madeirabor.
Två år som har bjudit oss på så mycket så att det känns som om vi har varit här mycket längre än så.
 
När jag första gången landade här i mars 2007 kände jag redan vid inflygningen att jag kom hem. Känslan är obeskrivlig men jag kom hem helt enkelt, jag som har funnits på Åland hela mitt liv, med generationer av ålänningar i mina ådror, från både mammas och pappas håll kände att jag var hemma redan innan planet hade landat. Uffe hade varit här redan innan och blev förtjust i Madeira men ville att jag skulle känna om jag klarade av höjderna, Åland är ju väldigt platt. Jodå, jag klarar höjder hur bra som helst, så det var liksom klappat och klart så där bara. Nu är jag madeirabo med hull och hår, med själ och hjärta! 


                     Jag är verkligen hemma här, hemma i mig själv. Känner mig hel.


Så mycket mera skriver jag inte idag, vi ska få gäster till middag, goda grannarna Elsiebritth och René som hjälpte oss med flyttlasset från Åland till Madeira,( vi delade på en container) ska äta pannbiff, hasselbackspotatis, sallad. Till efterrätt blir det en krämig citronefterrätt. 



Hos dem bodde vi också de tre första nätterna här på ön medan vi väntade på att de nylackade golven skulle torka ordentligt innan vi flyttade in på riktigt i vår egen lägenhet.

Vi har goda minnen tillsammans från deras högtliggande balkong med utsikt över Atlanten och alla små fiskebåtar som just då var ute på havet. Vi satt uppe hela natten till morgonen och höll på att prata ihjäl varandra, njöt av livet och så har det fortsatt med vissa naturliga gupp på vägen som kallas livet.


Jodå, jag vet att frågan hänger i luften. Bygget på andra sidan pangar på som vanligt. Jag återkommer till det också så småningom. I tisdags fyllde RIM 25 år och det firades med baluns, god mat, dryck och musik för alla behöriga.  Vi fick en liten smak av detta goda vi också. När vi kom hem från kursen hade vi mat på terrassen som väntade på oss. Mycket god espetada, mums filibabba. Gissa vem som var lycklig som inte behövde laga mat den dagen? Det var bara att sätta sig ner och fira PARABENS!- resultatet. 




Hoppas att dagen blir fin för er alla! 

Jag kommer inte på besök ännu, jag har inte tid, jag ska fira med god mat och goda vänner! Men snart, snart är jag normaliserad igen. Tror jag. Om man nu kan bli det som portugis😏😉

Jag tror jag låter bli, det låter ju väldigt tråkigt det där med att vara normal. 


                                       Karin Eklund, Funchal, Madeira     

Kommentarer

femfemman sa…
Kul när det funkar, när man bara vill ha mer. Min stora undran är; Hur kan man flytta så långt från barn och barnbarn? Skulle aldrig kunna...Kram
Parabens till 99,5 procent! Det var ju fantastiskt. Lycka nu till med fortsättningen. Fantastiskt att du fick den hemkänslan redan 2007 .. och då hade planet ännu inte landat. Ja det känns verkligen som du är hemma!
Ha nu en fin fortsättning på september!
LillaSyster sa…
Grattis! Sa ju att det skulle gå bra=)
Fortsätta och fira du, det är du värd. Underbart när man känner känslan att komma hem. Det är faktiskt så jag känner när vi landar på GC. Vem vet....en dag kanske flyttlasset går även för mig.....fast jag har sagt att nästa flytt är till ålderdomshemmet.....
BP sa…
Stort, stort GRATTIS till den MVG-tentan. Fantastiskt bra jobbat! Är det bara du som lämnade in tentan utan även Uffe? Beundrar dig. Jag menar att lära sig ett nytt språk när man är 20-30 år är ju relativt "lätt", men att lära sig och komma ihåg ord, meningar, grammatik när man fyllt pensionär är betydligt svårare. Så resultatet är verkligen fantastisk:-)
Kul att RIM lämnade mat åt er för att fira. Å vem säger att man måste laga mat varje kväll? Man kan ju gå på restaurang också. För portugisiska/spanska restaurangpriser är ju så fördelaktiga att det knappt lönar sig att laga mat själv...
Gunnel sa…
Grattis til ett superbra resultat. Allt blir ju så mycket enklare och roligare när man kan prata fritt med alla människor.
Parabens! Underbart, blir så glad av hela ditt inlägg. Självklart över att du (ni?) klarat grundkursen och nu satsar vidare på fortsättningen. Och att Madeira är hemma. Funderade på det där med hemma när vi var i Sverige. Jag är inte hemma där. Inte alls. Har faktiskt också ett inlägg på gång om det där med hemma. Varmaste kramar till er båda och fortsatt lycka till med portugisiskan. Om det är något du vill dela av material från kursen så har du min mejl :)
Ditte sa…
Stort GRATTIS! Förstod att du skulle klara din kurs och examinationen galant. Och så blev det. Härligt också med en ny kurs. Och just språket är ju nyckeln till det mesta. Av erfarenhet tycker jag också att en intensivkurs är en väldigt bra start.
Roligt att både du och Uffe känner att Madeira är hemma. Nog så viktigt. Och skillnaden i landskapet mellan Åland och Madeira är ju stor. Men öar är det ju.
Vi bodde ju i Peking i fyra år och det var också hemma, så känslan förstår jag. Men idag är det Stockholm som är hemma för mig. Här vill jag bo och här trivs jag . Har ju rest i stort sett hela mitt liv från det jag var bebis och vistas längre tider utomlands men alltid landat här hemma i Stockholm.
Och just känslan av att vara hemma, var det än är, är ju viktig.
Å andra sidan kommer jag ju att fortsätta att resa så länge jag kan.
Lycka till nu med fortsättningskursen. Och säkert går den lika bra.
Kram
Märtha sa…
Pa-pa-pang och baluns!! Hoppas att fortsättningskursen inte håller på sex dagar i veckan! Grattis och tjo och hej och Onnitteluja sekä paljon muuta! Jag är imponerad över er som verkligen vill lära er språket, i stället för att göra som många jag känner till gör - men inte mer om det. Jag är lat vad gäller italienskan, men så bor jag ju inte heller där, ville bara veta hur språket är uppbyggt - och så är ju italienska vackert. Italienskapratare blir jag inte. Se nu till att du firar och återhämtar dig ordentligt och låter det hela sjunka in!!! Grattis från oss båda!!!
Tove sa…
Fantastiskt att läsa - att komma hem i "högre ålder" är det fina livet! Med sina tidigare hem i bagaget, fast de ändå blir kvar där de är. Hur låt det där? Kanske därför tänker jag ....
Grattis till examen på det sättet!
Portugisa länge leve!❣

femfemman,

javisst är det så! glädjen i att lära sig finns inom mig.
Ja, din undran ska få mitt svar. Jag kan inte svara för "man", bara mitt, vi är ju alla olika med olika förutsättningar men din fråga är intressant och jag tar den på fullaste allvar i ett eget inlägg om den saken, troligen under inkommande vecka. Vi är ju många som bor utomlands och långt ifrån varandra så, ja, absolut, jag ska ge min synvinkel, min tanke och erfarenhet bakom. Jag vet att du har tangerat denna fråga tidigare så det är säkert dags att göra någonting av den, du är säkert inte ensam om den och jag är säkert inte ensam om att vara den som flyttar utomlands.
Kram
Anita, de fyra blomsterhaven,

många tack!
Ja, för min del kändes det verkligen fantastiskt. Tack, jag ser framemot fortsättningen, att kunna prata mera, lära mig mera.
Jag är hemma, så enkelt är det.

Ha en fin fortsättning på september du också!
LillaSyster,

Tack snälla, ja, du är den sanna optimisten, större än vad jag är i fråga om den egenskapen.
Ja, här firar jag så det står härliga till med god mat och lite dryck.
Ja, det är underbart att känna att man landar där man hör hemma. Märkligt nog men så var det, så är det.
Underbart att läsa, mitt i allt så blir vi nästan grannar, kan stå och vinka åt varandra över havet;). Äh, det där med ålderdomshemmet kan man välja, varför inte på GC? Vi valde...och blev allra minst tio år yngre på kuppen. De e bara te åk, som en viss Stenmark sade.
BP,

TACK!
Alla som deltog i kursen, måste delta och lämna in tentan. Sen fick vi den tillbaka, gick igenom allt och så togs tentan in igen...Uffe lämnade in men han kan inte skriva på grund av sitt handikapp så han fick göra tentan muntligt istället dagen på.
Javisst kan man gå på restaurang men jag håller helst min egen restaurang; jag gillar ju att laga mat från grunden. Det händer att vi går ut och äter men inte så ofta.
Priserna är inte vad de en gång har varit här, man kan hitta förmånliga priser på ställen där ortsbefolkningen är men inte i turiststråken. Borde kanske göra prisjämförelser i bloggen någon dag? Inläggsidéerna kastar sig över mig.
Tack BP!
Gunnel,

tack, tusen tack!
Exato, så blir livet, mycket enklare när man kan prata med varandra på samma språk, men vi har nog ett bra steg kvar ännu innan vi gör det men början är gjord.
Anna i Portugal,
muito obrigada!
Ja, vi klarade grundkursen båda två. 😁
Visst är det ett intressant fenomen detta med att vara hemma, känna sig hemma och alla funderingar om den saken. Ser framemot ditt kommande inlägg, har massor att läsa hos dig men jag kommer över...lita på det! 🤍
Just nu använder vi allt material men jag har säkert sådant jag kan dela med mig av med tiden, så ja, absolut! Varma kramar till er båda och stort tack!

Ditte,

Stort TACK!
Var nog själv säker på att jag skulle klara den men med betydligt lägre poäng, blev så glad för resultatet. Ja, nu har vi grunden, nu måste fortsättningen till och på det en tredje kurs...
Vi har en så härligt bra lärare, bara för det vill vi fortsätta.
Vi visste att vi skulle känna oss hemma här, annars hade vi inte gjort steget över Atlanten. Skillnaden är förstås markant men det finns många likheter också i fråga om mentalitet om inte annat. Lite holmtokiga är de här också; kanske det är just därför jag känner mig hemma? 😉
Så fint Ditte att du är hemma i ditt Stockholm nu, hemma. Du har ju verkligen farit på runt världen...
Säkert far vi också ut på små äventyr längre fram igen, nu är det bara skönt att vara rejält landad.
Tack snälla! Jag jobbar på det att den också ska gå lika bra.

Kram

Märtha,
tack, tack!
Fortsättningskursen blir två gånger i veckan på rekommendation av läraren men då i femton veckor framöver. Kiitoksia paljon muuta och tack så mycket samt muito obrigada!
Att bo bland portugiser kräver att man kan prata portugisiska någorlunda om man vill ha mera kontakt med sina grannar. Som min fina granne Z sade när jag berättade om kursen, att äntligen kan vi börja förstå varandra. Jag skrattade gott, vi har "pratat" hur mycket som helst under de två år vi har bott här, hon och jag. Uffe är lite orolig över att vi kommer att prata ihjäl varandra hon och jag när vi äntligen kan prata med varandra. Risken finns.Italienskan är ett av de vackraste språk jag känner till. Jag gick en kort intensivkurs för många år sedan då jag skulle på bröllop till Rom. Minns inte särskilt mycket alls längre.
Tack från oss båda till er båda!
Tove ,
Tack så roligt att du känner det så! Tack för grattiset!
Det låt nog riktigt bra det där Tove!😀
"Portuguesan" muito obrigada🤍
Åke sa…
Nu ska vi reda ut ett och annat här. Tåget har alltid sina fasta avgångar och det är något man följer. Vi kan inte ha det som förr i tiden i Sverige när olika städer hade olika klockslag. Nu skärper vi till oss här *tokskratt* Jag bara skojar, grattis på två års dagen till ert boende. Men att byta bort Åland för min del... måste betyda något stort. Nu får ni ha en fin lördag där i Funchal :)
Paula sa…
Nog blir jag allt lite brydd, tror du levt på den vackra ön Madeira redan i ett tidigare liv! Riktigt så har jag nog aldrig känt, även om finnskogen drar och jag brukar skoja att jag nog bodde där på svedjetiden.
Ja vad vet vi mer än att vi tar till vara på det liv vi fått och försöker göra det mesta och bästa möjliga av det. Jag är djupt imponerad av dina språkliga bedrifter. Och istället för att vara lite nöjd törstar du bara efter mer! Får man fråga hur det gick för Uffe, är han lika begeistrad?
Njut av goda vänner, god mat och förmodligen ett härligt sommarväder! Kram från pörtet
Åke,

haha, Vi ska försöka skärpa till oss men det är verkligen svårt. Euforin är så stor, nästan skrämmande t.om. Det är stort med stora S.
Tack från hjärtat för ditt grattis, det värmer gott!
Tack, lördagen blev fin på alla sätt och vis.
Paula,

till och med jag börjar tro det, att det är så. Madeira är mitt hem.
Ja, jag är nog inte lite knäpp, jag håller med, jag vill kunna mera mera mera...jag vill dö nyfiken. Det gick bra även för Uffe men han kan inte skriva p.g.a av sitt handikapp så han fick ta det oralt till en viss del av testet.
Jag är nog mera begeistrad och i det blå...han mera jordnära men gillar att kursa han ocks.
Tack och stor kram till dig Paula, från svedjetiden.
Lena i Wales sa…
Bra gjort och ett stort grattis!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio