Skyltsöndag/ 435

 Bloggvännen BP förvaltar Skyltsöndagen och vi som brukar vara med har jag länkat till här nedanför: 

  Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianGerd, KajsaLisaKlimakteriehäxan 

Jag börjar min skyltning idag med en liten koltrastunge som får stå för en kort men nödvändig kommentarspaus. Pausfåglar har ju alla hört talas om eller hur? När tentan i portugisiska är gjord, så tar jag tag i kommentarer och besök på andras bloggar. NU gäller studier ett dygn framöver. 

Den lilla koltrastungen är en liten annonsering/skylt på sitt sätt. Kvidde-ditt...

 
    En koltrastunge som förmodligen har blivit matad med maskar ur vår lilla täppa

   

    Ett intressant ställe som vi bara steg in i/på en dag för ett tag sedan. 
    Jag gick rakt in i en glasdörr med buller och bång. 
  "Åååhhh" hördes överallt i lokalen, förutom klangen i dörren. 
   Jag ursäktade mig med att ni har för rena glasrutor i Funchal. 
   Haha..så det kan bli ibland men skrattet klingade genom lokalerna en stund efteråt.
   Inget hände, dörren är fortfarande hel och jag är detsamma.
   Centro de estudos de história do Atlântico betyder ungefär Centrum för studier av Atlantens historia
   

                                 Här beskrivs hur man gör formar för socker....en intressant historia i sig 
                                 men det får jag återkomma till senare. 

                                 

    Från det ena till det andra. På Fotografiska museet i Funchal hittade jag denna vackra skylt....

    

   I samma lokaler fanns den här intressanta mojängen...

  

   Ibland kommer skyltarna i blickfånget utan att man ber om det....

    

   Ibland står de i kö på avenidan nedanför oss på gränden, för att få komma upp under vår terrass...

   

   Ibland ramlar det ner lite nostalgi framför ögonen på mig också...Pilsnermackan var en gång 
   på Strandgatan i Mariehamn. Vi levererade bröd åt dem ....

   

En liten bit ifrån Pilsnermackan stod detta konstverk, men det är förstås lyftkranen som är huvudpersonen idag. Vad gör man inte för BP?

Så denn ja, nu väntar studier och läxläsning. Imorgon blir det hundra poängstentan. Få se hur många jag 
lyckas plocka . Håll tummarna bästa bloggvänner. Ha det gott så  länge!


                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

LillaSyster sa…
Jag håller både tummar och tår! Det kommer att gå bra =) Kör du nu fast på en fråga, lämna den och gå vidare. Så kan du ju återkomma till frågan när du gjort de andra. Det där fixar du!
Snyggt skyltat som vid varje söndag =) Kram
christian sa…
Först: STORT lycka till på tentan, håller tummarna å tror att du kommer klara det galant! :)
Mycket bra att kunna fånga fågeln i närbild, men framförallt blommorna är ju vackra!
Jag har gjort samma tabbe som du en gång, man tycker det är pinsamt men är glad att det ändå gick bra...sen får man se det som så att "man har inte roligare än andra ser ut" . . . :)
Även resterande skyltar är annorlunda (här lyckas du alltid bra!) å varierade, för att inte hylla dig för din omtanke om bp..... :)
"Pilsnermackan" var riktigt häftigt, där hade jag velat fika...

Trevlig söndag önskas!
Karin sa…
Men vad gör en gammal tom akvarellåda för minsta sortens fasta akvareller (till skillnad från dem på tub) på ett fotografiskt museum, undrar jag. Visst är W&N ett bra märke och visst den snygg – den kanske får vara med på fotomuseet för att den är så fotogénique?

Håller tentatummar i morgon!
Geddfish ♥ sa…
Koltrasten var så söt där på första skylten! Och att försöka gå igenom glasdörrar, jo det har jag försökt med, både en och flera gånger. Numera känner jag med handen om jag misstänker att det kan vara ett glas där 😂 Jag har heller aldrig riktigt skadat mig eller nåt, men så försmädligt.
Jag fick inte fram alla bilder direkt men nu har de laddats upp. Lyftkranen gläder BP, jajjemen.
Hoppas du har en fin söndag. Kram!
Åke sa…
Åh s vacker koltrastunge du fångat snyggt :) Så bra du beskriver vad skyltarna betyder när språket tryter :) Skyltar kommer helt klart i blickfånget ja. Pilsnermackan så otroligt läckert namn. Lycka till med tentan, klart en håller tummarna.
byblixtra sa…
Vacker pausfågel och lycka till med studierna.
Det är lätt hänt att gå in i glasdörrar, bra att varken du eller dörren blev skadade.
Pilsnermackan var ett udda namn. :-)
BP sa…
Tusen tack för din Skyltsöndag, alla dina länkar och inte minst lyftkranen:-)
Och självklart håller jag alla tummar och tår och önskar dig att allt går precis som du vill:-)
Favo skyltar idag - jo, det är många som alltid hos dig, men jag fastnar lite extra för "Vicente Photographo". Den är riktigt läcker:-)

Du är inte ensam om att gå rakt in i glasdörrar. Jag lyckades med samma sak för ett antal år sedan hos Åhléns inne i Täby Centrum. Typ glas mot träd...
Ditte sa…
Så fina skyltar! Och personliga. Var och en på sitt sätt.
Önskar dig nu all lycka inför din tentamen och visst kommer det att gå bra. Väldigt roligt och säkert också väldigt givande med denna intensivkurs.
Och språket är ju nyckeln till så många dörrar om en ska bo i ett land där en inte redan har språket.
Kram
Paula sa…
Vilket skojigt ord, pilsnermackan. Pilsnern kommer först alltså har den huvudrollen medan mackan är ett tilltugg. toppen!
Koltrastungen kan jag inte se mig mätt på, jag blir bara mer och mer förtjust i fåglar, nu har jag även sällat duvor till dem jag gillar.El Photographo var lagom nött av tidens tand medan Winsor o Co ser lite ensamma ut där på översta raden!
Lycka till på masterdegree-provet, säker på att det går galant. Nästa gång visar du diplomet över insupna portugiskunskaper på skyltsöndag
Kram från pörtet
Guldkryckan sa…
Fåglar är ju riktigt fina att studera, lite svårare att fånga på bild kanske men där lyckades du bra.
Hoppas allt gick bra med tentan.

Ha en fin afton.
Jossu sa…
Jag har också gått in i en glasruta, vad klantig man känner sig. Men huvudsaken är att man kommer undan oskadd och kan bjuda på ett skratt.
Hoppas att det gick bra på tentan.
Lena i Wales sa…
Lycka till med tentan!
Annika sa…
Aha Karin, du tentar. Funderade lite då jag mest bara såg temainlägg på din startsida. Men NU fattar jag varför JU.
MÅ allt ha gått bra nu. ALL lycka till!!
Ser fram emot att läsa mysiga Karin-inlägg här snart igen!!
Kramar!!!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio