Skyltsöndag 434

     Bloggvännen BP är förvaltare av den trevliga skyltsöndagen som jag gärna fyller med skyltar 
     från min del av världen här på Madeira. 
   
     De andra som brukar delta i söndagstemat där skyltar är den röda tråden har jag länkat till här nedan

     De skyltar som jag bjuder på idag är av varierande slag


   Nu tänker jag inte översätta portugisiskan, texten finns översatt till engelska...
   Flyga, dansa, kyssas, landa här.....
   Klicka på bilden så blir den större. 
     

    Vi vandrade längs Strandpromenaden från Camara de Lobos till Funchal och om det finns skyltar
    någonstans så är det just där turisterna rör sig


   Skyltar i mängder, i parti och i minut


   Hur många som helst...


                  Varmt var det också och någon hade sökt skugga under Zarcos mantel..


    Märkligt nog så fick jag knappt någon människa alls med på fotot. 
    Det kryllade av dem den dagen just där då vi gick förbi Doca Do Cavacas


    Som ni ser, här kan man inte dyka i


    Den som är intresserad kan läsa historien om Praia Formosa också på engelska. 


                    På sätt och vis så skyltar karln ...jag blev lite rädd först och tänkte att kanske
                    han är död men han sov djupt


                    Kanske han hade varit här och släckt törsten innan? 

                                 
                                  Eller här?


BP, jag är helt säker på att det finns precis hur många skyltar som helst på fotot...det är bara så att de inte syns tydligt. Annat syns däremot som du säkert gillar? Jag kunde ju inte låta bli som du förstår. 😊😂

Tack och hej för idag!

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Oj hur kan man ligga och sova där..... verkar halvt livsfarligt.
De där turist skyltarna - känner igen dem från GC, men nej tack inga äventyr för mig. Inte nog med att det skyltas de drar sig inte för att går runt på stranden och ragga upp folk till sina utflykter och säljer även biljetter där. Nu tillhör jag inte den åldersgruppen de går på.
Sista bilden kommer BP att älska=)
Snyggt skyltat! Ha en bra söndag kanske är du ledig från plugget idag?
Guldkryckan sa…
Fantastiskt skyltat återigen, bravo.
Att sova där verkar ju inte så lyckat anar jag men vad vet jag?

Tillönskar dig en fortsatt fin söndag.
Geddfish ♥ sa…
Skyltar, massor av skyltar! Mina ögon klarar inte av att läsa dem men det gör inget för du har dessutom förklarat de flesta.
Ja, sista skylten är som gjord för BP men jag tror att jag har förstått att även du gillar höga lyftkranar och höghus, eller har jag drömt? 😅
Skyltkram!
byblixtra sa…
Där var det skylt-tätt längs strandpromenaden.

Det är första gången jag ser en staty användas som skydd för solen. :-) Men det ser inte så bekvämt ut på stenen.

En till ovanlig plats att vila på som inte heller ser ut att vara bekväm.

Läcker bild på husen i olika färger och byggkranarna som sticker upp.
BP sa…
Hahaha! Love you! Det är så kul att både du och jag älskar byggkranar. Det finns nog inte så många som oss;-)
Skrattade också gott åt första skylten. Där har någon använt Google translate och inte korrläst. Egentligen är sånt tråkigt, men jag gillar ju att skratta så...:-)
Snackar om skylteldorado och eller skyltspaghetti om man så vill vid den turistiska delen av strandpromenaden. Snacka om att "less is more" får en helt annan dimension här;-)
Varken personen som sökt skuggan under Marcos kappa eller killen som sov på muren kan ha haft större krav på komfort... Dessutom hade jag varit skitskraj att ramla ned...
En härlig skyltmix:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)
LillaSyster,

ja, det undrade jag också, trodde nästan att han var död men han andades och låg lugnt där och sov när vi gick förbi.
De där turistskyltarna går vi förbi också...
Ja, sista bilden torde vara BP:s i ett nötskal.
Tack!
Vi har hemläxor...så dagen har ägnats dels åt plugget och dels åt att vila. Tack detsamma!
Guldkryckan,

tack, tack!
Han sov lugnt och tryggt där när vi gick förbi...obegripligt nog.
Tack detsamma!
Geddfish,

ja, idag blev det massor av skyltar.
Det går att klicka bilderna större men som så är inte skyltarna särskilt ovanliga, vanliga skyltar om vad man kan göra när man är här på ön.
Vi är nog lite grann av samma skrot och korn BP och jag, gillar lyftkranar och byggmaskiner, detaljer från allt sådant..höghus gillar jag däremot inte alls.

Skyltkram till dig med Gerd!
byblixtra,

Ja, det var väldigt tätt skyltat på vissa ställen. Inte särskilt smart säger jag för man ser ju inte skogen för träden eller hur det heter. För mycket ...

Där var det skylt-tätt längs strandpromenaden.
Hon sökte skugga under manteln, bekvämt var det helt säkert inte..själv skulle jag ha slängt mig ner bland buskarna någonstans istället. Men vi tänker olika...

Att karln kunde sova så lugnt på den låga muren är helt ofattbart. Folk gick förbi hela tiden...hårt på båda sidor om. Men är man sömnig så..

Tack!
BP,
🤍😂
Vi är riktiga nördar...vill gärna klättra upp i den som vi har framför oss men tror inte att jag får...kanske jag smyger dit en dag när de är på lunch.
Ja, jag märkte det, lite tråkigt är det men man får ta till humorn istället.
Less is more, alltför många skyltar på ett och samma ställe. Man ser dem helt enkelt inte...
Tack själv BP!
Paula sa…
Tror jag behöver en pint från kranen efter det här äventyret, vad läskigt med mannen som ligger som död där! Vet du vad jag läste i morse, som också fick mig att svaja rejält, jo https://www.expressen.se/tv/nyheter/pilotens-kamp-sekunder-fore-landning-i-svenskparadiset-/
Huvaligen, hoppas ni aldrig råkat ut för dessa kastvindar vid landning! Underbart färgglada turistskyltar!
Ha en fin språkvecka, por favor!
znogge sa…
Snygg och varierad skyltning som vanligt!
En sak är i alla fall säker och det är att där skulle jag aldrig våga sova!
christian sa…
Härligt ställe för romantik där i början å reklamskyltar å affischer vad gäller turism är ju toppen, här får man hämta allt på en s.k. turistbyrå, men här lockas men redan när man är ute å går, mycket smart!
Skylten med förbud att dyka är ju för söt, men gubben på stenmuren verkar ju död.....
Extra plus till "bp-special" med alla kranar!

Ha en bra vecka!
Paula,
haha, ta en pint du från kranen. Ja, jag var beredd på att hitta en döding men han andades och låg lugnt där och sov...
Vi är vana med kastvindar här...både på uppgång och nedgång men jag litar på piloterna, de är urskickliga och utbildade speciellt för att lyfta och landa här på ön, en av världens mest farliga flygplatser har jag förstått. KLarar de inte av det så flyger de tillbaka med resenärerna till en säkrare landning någon annanstans i väntan på bättre väder.

Obrigada Paula, här är det verkligen intensivkurs på gång...Ha det gott du med!
Znogge,

tack!
jag har sett märkligare sovplatser här. Vi åkte med buss ner mot Funchal och på vägen neråt på en hög mur låg en man och sov hur lugnt som helst. Var snudd på irriterad över att jag inte hann ta foto av honom. Där skulle jag inte ha sovit däremot. Att falla där skulle vara att falla på vältrafikerad väg...fattar inte ännu men så var det.
Christian,
Det rör sig många turister längs strandpromenaden som är drygt en mil lång...givetvis så skyltas det friskt.
Gubben var levande men såg väldigt död ut, japp..En cool en var han.
Tack för plusset!

Ha en bra vecka du med!
Susjos sa…
Sedär byggkranar till BP, snyggt!
SÅ många skyltar du har hittat! Gillar den tjusiga statyn där någon svalkar sig under manteln ;-)
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram
Susjos,

ja, vad gör man inte för BP?
Här finns det många skyltar, det är mycket svårare att hålla sig någorlunda på mattan vad gäller antalet.
Ja, hon under manteln gav mig onekligen en bra idé...där kan jag lägga mig också när det känns så och vägarna är förbi, vilket de är med jämna mellanrum.
Ha detsamma du med!
Kram!
När jag var yngre älskade jag neonskyltar.
När våra föräldrar tog oss med på bilturer runt i Sverige, satt jag alltid med ett ritblock i handen och ritade av de mest häftiga neonskyltarna jag såg i städerna. När jag sedan kom hem ritade jag egna stadsbilder med neonskyltarna jag ritat av som dekorationer på väggar och tak.

Kanske en ny idé på temat skyltar?
Jossu sa…
Madeira har verkligen mycket att se och uppleva både till land och till havs. Fast själv föredrog jag att upptäcka på egen hand framför att välja en organiserad tur. Förutom val- och delfinsafarin förstås, det var svårt att ordna på egen hand.
Vad bra att Zarco bidrog med skugga. Det var påhittigt av henne att finna den platsen.
Åke sa…
Vilken mäktig skyltning dessutom med fina bakgrunder. Ett mycket vackert inlägg :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio