När utomlands blir hemland nummer ett

Härom dagen fick jag en fråga om hur man kan lämna sina barn och barnbarn när man flyttar utomlands, så där som jag har gjort. Det var Femfemman som frågade.  Ordet man i det här sammanhanget är stort och mångsidigt och kan gälla så många med helt andra åsikter i frågan, men för min egen del vet jag hur jag har tänkt och tänker. 

Frågan har jag fått redan tidigare men nu dök den upp igen så kanske det är dags att försöka ge ett svar? Tack Anna-Lena för att du frågar, jag gillar det! Kram! 🤍

(Nu med facit i hand så blev det ett mycket långt inlägg. Jag gick igång, "pennan" glödde.  Hoppas vi får till en bra diskussion av det på något sätt!) 😊Vi har ju alla olika erfarenheter, olika åsikter om detta. Jag står för min fullt ut. 


En stor bukett med den vackra Kapamaryllisen Belas-Donas fick vi till vår två-årsdag här hemma på   Madeira. De goda grannarna Elsiebritth och René överlämnade den när de kom över för att fira dagen tillsammans med oss
*****

Jag har förstås tänkt till  en hel del på frågan efter det att jag fick den. Jag kommer säkert att tänka på den flera gånger om och hitta ännu flera svar men en tanke som föll mig spontant och naturligt är att jag som ö-bo i själ och hjärta, inte ens har förväntat mig att mina barn skulle stanna kvar på ön där jag bor eller bodde i det här fallet. 

För min del har det också varit väldigt viktigt från första början att mina två barn skulle utbilda sig och få ett yrke, kanske flera som de kan leva bra och självständigt på. Det finns inte skolor i den mån som man har i ett större land, på en liten ö i havet som Åland är. Alla som har ambitionen att gå längre i sina studier, att söka in till universitet och högskolor måste söka sig utomlands efter studentexamen. 


En vacker regnbåge sedd från land  i skärgårdskommunen Vårdö på Åland, horisonten lite på sniskan
😉 Förmodligen är skatten så tung där regnbågen visar att den finns så allt tyngs ner lite extra just då just där. Jag bestämmer mig för den förklaringen. Jag gillar den helt enkelt. Varför krångla till det ?

Det är bara så och en självklarhet är att när "barnen" blir så pass vuxna att de ska lämna skolan på Åland för vidare studier , så vet varje förälder att det blir en resa över havet antingen västerut  till Sverige/Norge eller österut i Finland, om inte ännu längre bort, beroende på ambitionerna, önskemålen och möjligheterna.

Samma sak gäller även här på den här ön i havet. Många är de madeirensare som studerar bl.a i Lissabon när de har tagit studenten här hemma på ön. Det uppstår en naturlig separation, en separation som kanske blir för livet. Alla återkommer inte till sina barndomsöar för att bo och leva där, de hittar andra vägar i livet att vandra, så blev det för mina barn. 


För egen del har jag alltid vinnlagt mig om att mina barn ska följa sina egna hjärtan och att de ska bli självständiga starka individer. Jag har verkligen pushat dem till det. Det har varit väldigt viktigt för mig att de ska kunna stå på egna ben, ta egna beslut utan alltför stort inflytande av mitt tyckande, min drivkraft.  Givetvis hade det varit fint att ha dem närmare mig många gånger än vad jag har haft dem rent fysiskt men mina barn har verkligen följt mitt råd.  

De har följt sina hjärtan, inte mitt, vilket är helt rätt enligt mitt förmenande, trots att jag har haft invändningar emellanåt men genast fått äta upp dem med "att mamma, du har alltid sagt att vi ska följa våra hjärtan". Så rätt så, så sant så. Mamman har tystnat och nickat gillande istället. 

De är vuxna människor nu, jag äger dem inte, jag har aldrig känt det så. Jodå, jag var också en riktig hönsmamma åt mina ägg och kycklingar när de var små, inte tu tal om annat. Men det var då, nu är nu och de har varit vuxna länge redan. Att det sedan bor en tigrinna i mig som skulle kunna gå över eld och vatten, ända in i döden för dem är en självklarhet. Om det skulle behövas så finns det ingen som helst tvekan...Ingen.

På väg ut i livet, storasyster och lillebror 

Dottern, Nann, har studerat i Sverige och på Malta, sonen, Jon, i Norge men också i Paris, i Egypten mfl ställen. Jag har bott på Åland under den tiden, där jag har haft mitt yrkesverksamma liv.  Att följa med barnen har inte funnits på kartan ens. Vi har haft en ständig och tät kontakt på det sättet som vi har haft möjlighet till och även besök har gjorts över haven. Givetvis. Det är egentligen ingen större skillnad på att bo på andra sidan Ålandshav eller Atlanten.

Förbindelser finns det att ta sig över från punkt A till B och vice versa, vilket vi också har gjort när det har funnits tillfälle till det. Då är glädjen och närvaron stor och många kramar fyller vi på varandra med för kommande tider. Vi fyller på förrådet, lagrar upp, det är fest från morgon till kväll med allt vad en intensiv närvaro kan bjuda på. Kvalitetstid när den är som allra bäst.

Mina barn bestämde sig för att lämna Åland redan i unga år. Av nödvändiga studieskäl men också för att de sedan har skaffat sig jobb på andra orter, bildat egna familjer etc.  Visst har det funnits dagar då jag mera än gärna hade tagit flyget över till dem för att kunna vara med barnbarnen när de var mindre, för att kunna hjälpa till men när jag själv har varit mitt i karriären och haft egna företag, jobb och politiska uppdrag mm som har slukat mig till hundra procent så fungerar det inte rent praktiskt. Inte ens om man har ett löne-jobb fungerar det.  Alla har sitt ansvar att ta för att vardagen ska fungera där man befinner sig. En enkel ekvation att rätta sig efter. Att kunna försörja sig är viktigt.  

Det är något som mina nu vuxna barn har varit helt medvetna om; de har tagit eget ansvar för att få sin vardag att fungera med sina familjer. De har själva tagit det avgörande steget bort , de har själva insett att de inte kan förvänta sig att få hjälp på samma sätt som när man bor nära varandra. De har ordnat sina liv efter bästa förmåga, samtidigt som de har blivit vuxna, starka och självständiga. Givetvis med mitt stöd men också från sin fars håll. Deras far och jag skilde oss för snart trettio år sedan men i och med det så har vi kunnat erbjuda flera vuxna runt dem istället. Han är också omgift och de tycker väldigt mycket om Irina🤍, liksom de tycker om Uffe.🤍 


När jag och Uffe tog beslutet att avsluta vårt företag och sälja allt vi hade på Åland för att flytta hit till Madeira, var både dottern och sonen de första att gratulera oss till beslutet att våga ta steget till ett nytt liv, en ny framtid. Visst upplever vi alla att det är långt emellan oss ibland, visst längtar vi efter den där riktiga kramen men å andra sidan har vi t.om bättre kontakt nu än när vi bodde närmare varandra och vi har ju möjlighet att träffas. Det går flyg alla dagar. Internet med allt vad det betyder i fråga om kontakt är rena underverket.  Faktum är att det tar ungefär lika lång tid med flyg att ta sig hit som det gjorde till Åland med färja.  Givetvis det var enklare, det var billigare men det är inte svårt att resa mellan Sverige, där barnen bor och Madeira där jag/vi bor. 



Jag tänker på hur många hade det tidigare, när familjemedlemmar drog iväg ut på de sju haven för att försörja sina familjer. De hade långt ifrån samma möjlighet till närhet som vi har i dagens läge. Min äventyrlige farfar kunde vara borta över ett år ibland, men inte tappade familjen bort varandra för den skull, även om det finns många dråpliga minnen från den tiden då min farmor tappade tålamodet och tog första bästa båt till Amerika för att söka upp farfar i den stora myrstacken och få honom med sig hem. Det gick lite si och så, men hon hittade honom efter ett år (kvinnor kan) och under den tiden blev min far till så jag får ju vara glad för att hon var en handlingskraftig kvinna...😊Tack saliga farmor för att du agerade som ett eget Internet! 💕Utan din insats hade jag förmodligen inte suttit här och skrivit..

Nej, farfar kunde inte leva utan att ha fartygsdäck under sina fötter, han seglade ombord ända tills segelfartygen knappt fanns längre. Som 73 åring gick han i land, segelmakaren...

                                                     ************

Det är en verklighet som jag har vuxit upp med, en verklighet som är många öbors verklighet. När barndomen är över väntar det vuxna livet med allt vad det innebär av eget ansvar för det egna livet utan att ha en tanke på att en mormor eller farmor ska skynda till och ta hand om barnbarnen om man har ett hav emellan sig. Missförstå mig inte, jag vill gärna vara med mina barnbarn men när livet är så här så  kan det inte bli en daglig närvarokontakt annat än via Internet och per telefon. Vi väljer våra liv och anpassar oss efter varandras val utan att tappa bort varandra. 

Vi har också valt att bli madeirabor för att Uffe behövde en annan temperatur att leva i än den vintriga kalla, efter att han fick sin stora stroke. Valet var enkelt. Madeira fanns redan i våra hjärtan. 

Barnbarnen har redan varit hit och vi hade jättefina dagar tillsammans. Alla fortsätter vi att träffa varandra. Flygen går hela tiden  Vi har kontakt, vi följer varandra var än vi är i världen. Vi har planer..

Jag vet inte om alla har lika långa känslospröt som jag har men både dottern och sonen har det, vi känner av varandra, vi har osynliga mycket starka broar mellan oss, broar som når överallt, broar som alltid finns där men som blir tydligare vissa stunder. Det behövs inte telefoner eller liknande, vi vet ändå. Ofta kan den känslan också bli en orsak till att vi tar ett kort samtal till varandra bara för att förvissa oss om att allt är som det ska vara, på grund av känslan som har givit sig tillkänna. Så har det alltid varit mellan mina barn och mig. Vi känner av varandra, tar kontakt i tanken, i känslan. Vi är aldrig ensamma. Vi har varandra. Ett slags mantra som vi brukar upprepa nu och då när vi har muntlig kontakt. 

Vi har bott här i bara två års tid nu och om livet vill så blir det många år ännu när vi har möjlighet att träffas. Barnen är medelålders nu, barnbarnen är i varierande ålder men vi har mycket bra kontakt med varandra. 


En  nybadad Wilhelm , med storebror Timothy i bakgrunden på den tiden då de hade "stuga"  på Åland.

"Mormor" kan du lära mig baka dina kanelbullar? frågade barnbarnet Wilhelm för ett tag sedan. Och visst kan jag det. Det kostar inget att prata kanelbullebakning via Telegram, Messenger, Skype etc...linjerna går heta här emellanåt. Barnbarnspojkarna ( det finns ett par flickor, Noemi och Nour, också) bakade bullar så det stod härliga till. Lika är det när dottern eller sonen ringer. Vi pratar, pratar, pratar. Ibland alla samtidigt i respektive familj.

Ibland måste en mammaröst till för att ge lite extra styrka, ett öra som har tid att lyssna och att ta in, att kanske kunna ge ett råd på vägen, torka mentala tårar. Är man äldst så har man en annan livserfarenhet, man har lärt sig att tackla livets puckar av varierande slag på ett helt annat sätt än när man var yngre. 

Men givetvis så blir jag också fostrad, får lära mig nya saker, andra synvinklar. Jag har kloka vuxna barn, härliga barnbarn, alla självständigt tänkande, de allra bästa vännerna, de vuxna med stor kunskap inom sina respektive yrkesområden.

Min farfar, som alltid sade "att vi är vänner för livet du och jag Karin.

Kan man vara bästa vän med sin förälder? Jag tycker att man kan vara det, jag vill inte att vuxna människor ska känna sig som barn, även om de är mina barn. Jag vill visa dem tillbörlig respekt, på samma sätt som de också visar mig respekt. Integriteten är viktig, respekten måste finnas. Sonen var bara ett litet knytt i världen när han berättade för mig att jag inte ägde honom. Vilket han i och för sig hade helt rätt i men jag kunde bestämma för honom så länge han var omyndig. Vi hade många långa diskussioner om den saken redan då och har det ännu nu när han själv har familj. Men inte alls på samma sätt längre utan numera i tankarna om att ha en tonårsdotter i familjen, som han har, med allt vad det innebär😉

Så har det alltid varit. Vi har varandra hur mycket som helst. Jag som mamma bär dem alltid i mitt hjärta, alltid. Det är en gränslös kärlek det handlar om, en kärlek som bär hur långt som helst, som avstånd och gränser inte kan ta knäcken på. Jag är långt borta från dem men ständigt närvarande ändå. 

Sedan är jag inte den som skriver mycket om familjen som så här på bloggen eller någon annanstans Familjen är väldigt privat för min del. Nu har jag skrivit massor helt plötsligt men ändå mera allmänt och några foton av barn och barnbarn ser ni sällan här på nätet. De vill ha det så och jag respekterar det, givetvis. Det är deras liv och deras beslut det handlar om.                                                   

Ja, precis så här är det, det går bra att flytta utomlands från barn och barnbarn. 

Vi gör alla på vårt sätt, vi är olika, men det betyder inte att man är sämre eller bättre än någon annan för att man tar steget ut och gör en helomvändning i livet. Livet jag har är mitt, livet mina barn har är deras. Respekten för varandras liv är stor. 

Vy från höjderna av Madeira, en vy som Timothy upplevde när han var här i början av året.

Så mycket mera än så här tänker jag inte orda om detta att vara långt borta från barn och barnbarn. Vi har våra liv, vi gör det vi kan för att vi alla ska må bra. 

Själv är jag mera levande än jag någonsin har varit och det uppskattas av dem som bor i fjärran land, de som älskar mig för att jag är den jag är och jag som älskar dem för vad de är. Vi är varandra ständigt närvarande, trots det geografiska avståndet. Det finns en kärlek över alla gränser. 


"Att våga är att förlora fotfästet för en sekund. 

 Att inte våga är att förlora sig själv"

 Sören Kirkegaard.

                                     


                                                          Karin Eklund, Funchal, Madeira.



Kommentarer

Kan bara skriva under på det här. Fint att du delar med dig så öppet. Jag vet att många relationer kräver intensiva kontakter och träffar, kanske det är den typen av personer som ifrågasätter våra val. Det är iaf inget jag behöver för att älska någon. För att finnas där. För att följa och delta. Det finns alltid andra sätt att göra saker och ting på. Och om vi alla följer våra hjärtan så blir nog världen bra mycket trevligare utan att vara fyllt av måsten och skam. Finns alldeles för mycket förväntan på var och en av oss, den behöver vi lyfta av varandras axlar. Kram till er!
Förresten, har redan skrivit klart ett inlägg om "hemma". Vad det betyder. På söndag.. :)
Znogge sa…
Så trevligt men också intressant att du delger dina tankar. Mycket givande att få läsa. Jag ställde ju frågan till Anna i Portugal om man kanske kan ha två "hemma hemma" så nu ser jag att det kan jag läsa om på söndag.

I den här frågan finns det inget rätt eller fel utan man gör det som man vill och som passar en bäst. När det gäller våra barn har principen varit att "ge dem vingar att flyga med och rötter att återvända till". Varje individ måste besluta om sitt liv och finna sin egen väg. Min roll som förälder har aldrig varit att bestämma men däremot ger jag gärna råd när sådana efterfrågas.

I dag kan man hålla kontakten på ett helt annat vis än på telefonkioskernas tid. Den nya tekniken är fenomenal när det gäller det. Men ska jag vara helt ärlig så är jag innerst inne glad för att sonen inte bor kvar i Brasilien nu när det väntas smått hos dem. Visst var jag där och hälsade på men nog är det lättare att kvista upp till Stockholm.

Vår son har pluggat i Nottingham, bott i Brasilien och bor numera i Stockholm med sin sambo. Vår yngsta har arbetat och bott i Egypten, Grekland och Frankrike innan det sedan blev högre studier på hemmaplan. Numera bor hon med sin sambo i Malmö. Egentligen är det bara vår äldsta dotter som valde att studera vidare direkt och var färdig journalist när hon var 22 år. De bor i lilla grannhålan. Syster min har bott i både Tyskland och Holland under många år men även hon har återvänt hem. Det var alltid lika roligt att hälsa på henne.

Önskar en glad måndag nu!
Anna i Portugal,

jag förstår att du kan göra det, vi har ju gjort likadana val, vi har ändrat på livet och bor inte på samma ställe som våra nära, kära. Det finns många olika sätt att "mötas" på.
Exakt, vi behöver lyfta oss själva och andra, med att inte lägga måsten och skam på varandras axlar. Så sant så. Livet blir väldigt mycket lättare att leva på det sättet för alla.
Kram till er med!
Tove sa…
Det här är så vackert skrivit - vi äger inte våra barn och våra barn äger heller inte oss.
Så har det varit i generationer och kommer vara.
Några vill vara nära, andra tar längre kliv ut i världen.
Geografisk avstånd betyder inte avstånd i nära relation! Trygghet och tillit väger väl lika mycket som att få möjligheterna "nån annanstans". Vi växer tillsammans långt borta, men nära nog också.
Att hitta sitt hem har så många betydelser och innebörd för den som söker.
Tack Karin för detta fina 💖 - och till Anna-Lena som väckte frågan!
Varm kram passar så väl här!





Anna i Portugal,

ser redan framemot söndagen !:)


Znogge,

tack!
ja, det ska bli roligt att läsa Annas inlägg på söndag, jag ser framemot det jag också.
Exakt, så är det. Det finns inget rätt eller fel, eller kanske sist och slutligen bara ett rätt, att följa sitt eget hjärta på bästa sätt utan att skada andra.
Rådgivande har även jag varit..och är. När jag blir tilfrågad.
Ni har det mycket lika som vi har det med barnen i annat land än vad vi är. Tack Znogge för din fina kommentar, den värmer gott!

Önskar givetvis dig detsamma!
Oj, blir alldeles paff av vad min fråga "ställde till med". Men visst är det så, att varje gång jag öppnat din blogg, så ar jag tänkt tanken på avståndet till barn och barnbarn.
Tack, för att du tog dej tid att svara så utförligt.
Vi är så olika i tanken, och kanske också i de förutsättningar vi har. Intressant att läa om ö-bons begränsningar.
Här , på landet, så är det en hel del som har sina barn och barnbarn kvar, som nära grannar. Jag bor en kilometer från min mans barndomshem, där hans syster nu bor. Ytterligare ett par km bort bor brodern. För egen del flyttade jag sex mil. Tyckte att det var"lagom" långt, för att komma en bit bort rån min överbeskyddande mor. I stället fick jag en svärmor. en kilometer bort, som jag ibland var ganska irriterad på. Men samtidigt, hon var till stor hjälp när döttrarna var små. Och de tyckte mycket om sin farmor.
Mina döttrar har förstås fått bestämma över sina liv. Johanna gick psykologutbildning i Lund. Var mycket hemma på helger och lov, efter det första året, då allt var nytt och intressant. Hon trivdes inte i storstan. Numera bor hon sex mil från oss, med sin familj. På landet.
Karin flyttade också till Lund, ganska snart efter studenten. Både syster och dåvarande pojkvän fanns där nere. Hon är storstadsbo, hamnade snabbt i Malmo, och har blivit kvar där.
När jag ställer frågan om avstånd till barn och barnbarn, så tänker jag på att du knappast kan vara hos dem inom några timmar, om de behöver dej. Johanna får ju mycket hjälp av oss. Är medveten om att vi nästan blir utnyttjade... men det är ju så roligt med pojkarna. Vi väntade s¨å på att få barnbarn, hade gett upp...men så kom två pojkar med tjugotvå månaders mellanrum. ( Och dessutom en tjej född mittemellan killarna) De är ju fortfarande små, nu när jag är pensionär, och jag njuter av att få se dem växa upp. Det är inte länge kvar innan de är "stora", och mormor inte har samma plats för dem längre. Nästa år är de skolpojkar båda två...
Karin och hennes sambo har inte haft samma möjlighet att få vår hjälp, med sin dotter. Några få gånger har vi kunnat hjälpa till Det tar tre timmar ungefär, 25 mil, att köra till Malmö. Men vi träffas nästan varje månad, i Malmö, i Halmstad ( stugan), hos syster i Värnamo eller här. Och jag vet att de nås på några timmar.
Som du märker, så har jag fått för mig att en mormors "uppgift" är att vara sina barn behjälpliga....
Hade jag följt mitt hjärta, så hade jag aldrig hamnat här ute i skogen...men det tänkte jag inte på när jag var 23...
Nu har jag ju haft ett bra liv ändå... och nej, mitt hjärta snörps ihop vid tanken om att flytta långt bort ifrån barn och barnbarn.
Men vi är olika och tänker på olika sätt. Tack för ditt långa svar... och jag kunde heller inte sluta skriva. Stor kram, ända till Funchal! Anna-Lena
Tove,

tack🧡!
Det är ju det som är det fina i den här "kråksången" att var och en efter eget huvud, egen känsla och möjlighet. Alla har inte samma utgångsläge, varken rent praktiskt eller i tanken.
I nära relation på avstånd skapar man broar.
Så bra uttryckt: Vi växer tillsammans långt borta, men nära nog också.
Tack själv Tove, för dina fina ord. Ja, det är bra med frågeställningar ibland.
Varm kram passar hur bra som helst, kommer en från mitt håll också!
Femfemman, Anna-Lena

Ställde till med, haha, bra att du ställde frågan tycker jag i min tur. Vi har ju så olika utgångslägen/förutsättningar i livet som avgör hur mångt och mycket blir.
Men också mycket annat, givetvis. Det finns många sidor på ett järnspett som det heter.
Jag har kusiner på landet på Åland, som bor ungefär så som du gör, nära till varandra har de på olika sätt och de vill ha det så, de känner sig trygga med det, vilket jag respekterar, givetvis. Att jag lever som jag gör betyder inte att jag inte förstår att man kan leva på ett annat sätt. Alla mina syskon är döda, mina föräldrar detsamma, jag har inget som håller mig kvar på Åland alls. Ingenting. Jag är den sista mohikanen, som jag brukar säga, i min ursprungsfamilj/barndomsfamilj.

Precis som Znogge skriver, inget är rätt eller fel i det här. Allt är rätt när det känns rätt, blir rätt
Även här på Madeira är familjen väldigt viktig för de flesta och så skulle det säkert vara för min del också om alla bodde här men nu gör vi inte det, vi är spridda för vinden och då får man göra det bästa av situationen. Sonen jobbar långt hemifrån utanför Sveriges gränser, barnbarnspojkarnas far har sitt jobb på havet osv osv…

Mina föräldrar hjälpte mig väldigt mycket med mina barn och det kändes bra med stora bokstäver. Mina arbetsdagar och veckor var långa och jag var mycket ensam tillsammans med barnen.Jag satte stort värde på hjälpen jag fick och hade. Men de dog rätt så unga mina föräldrar under samma år. Själv var jag ung när jag fick mina barn så när den hjälpen försvann så hade barnen redan blivit rätt så stora, vuxna, dottern fanns redan utomlands på den tiden.

Givetvis så har vi alla förutsättningar att låta våra barn leva sina självständiga liv, oberoende hur vi bor och har det, det betvivlar jag inte alls, även om jag har skrivit som jag har skrivit om mitt liv, mina tankar. Förmodligen skulle mitt liv se rätt lika ut som ditt om vi hade stannat kvar i närheten av barnen, även om det hade handlat om Ålandshav emellan oss. Nu gjorde vi inte det, vi tog ett annat beslut, ett beslut som vi inte ångrar alls.
Ett nödvändigt beslut med tanke på Uffes hälsa.

Det är ju inte helt fel att ha fått för sig att en mormors uppgift är att vara sina barn behjälpliga. All heder till dig som tänker så

Jag har också funnits i min dotters närhet på det sättet när pojkarna var små och då bodde på Åland men avstånd gör sitt av praktiska skäl.

Mitt hjärta snörpte också på sig rejält i början men nu har det vant sig vid detta nya, som vi har byggt upp tillsammans på ett bra sätt, vi har våra broar, våra kontaktmöjligheter och som sagt flyg går det ...Vi har mycket trevligt att se framemot snart.

Jag vet inte om vi tänker olika men vi har olika förutsättningar.
Stor kram till dig också Anna-Lena, ända från Funchal (som betyder fänkål men det visste du kanske redan)
BP sa…
Pust, pust!
Alltså ärligt talat så tror jag inte att det spelar roll om du är uppvuxen på en ö eller inte och väljer flytta till ett annat land. Utan barn.
Jag menar du har gjort din plikt och mycket därtill, uppfostrat barnen till självständiga individer. Så för mig är det helt självklart att du och din Uffe väljer ett liv som passar er. Du borde alla göra förresten.
Jag har väldigt liten förståelse för (mest) kvinnor som inte "går med på" att köpa en lägenhet utomlands på grund av barn och barnbarn. Jag menar barnen är mellan 40 och 50 år och barnbarnen tycker det är skittråkigt att umgås med far-/morföräldrarna.
Så varför försaka sig varma vintrar i Sydeuropa, till exempel.
All teknik som finns nuförtiden gör det ju hur enkelt som helst att träffas via datorn/mobilen/iPad.

Och att utnyttja mor-/farföräldrar som dagmammor/-pappor tycker jag är väldigt fel fel. Man ska inte skaffa barn när man inte kan ta ansvar för dom. Att lasta över ansvaret på mor-/farföräldrar är bara fel. Enligt mig alltså.

Lika fel är det förresten att ständigt vilja känna sig behövd som pensionär. En himla tur att vi alla är olika...
Paula sa…
Så fint och varmt du skriver, och så lättbegripligt, självklart är det så! För min egen del har jag nog varit den som lyft mina vingar av både nyfikenhet, nya erfarenheter, nya kärlekar och visst, jag hade ett mycket komplicerat förhållande till min mamma. Inte alls harmoniskt och fint, kanske hade det kunnat bli det om hon inte gått bort mitt i livet, 48 år ung. Jag har nog inte gett mina livsval någon stor eftertanke utan jag har liksom följt mina känslor, på gott och ont. Min enda dotter tog för vana att flytta efter mig, smart tjej! Men jag rörde på mig så ofta att hon inte riktigt hann med. Med eget företag var jag ingen hyvens mormor som bakade bullar, och inte är jag det nu heller med de minsta, barnbarnsbarnen. De får helt enkelt kärlek av mig, omtanke, men inga bullbak eller lek i klätterställningarna. Dock har jag blivit livserfaren och lugnare till sinnet, och njuter nu av att jag fått min familj nära, när jag nu själv är ena-stående. Tack för ditt fina inlägg/Varm kram
BP,

just nu bara älskar jag dig hur mycket som helst! Rakt på rödbetan!
Tack, tack! Nu ska jag söka upp alla lyftkranar och ta bild på dem åt dig. 🤍🤍
Paula,

Tack! En underbar kommentar ! Enastående, så fint..ja, jag har också gått på känslor men också gått på vad banken har velat ha i reda pengar för att klara livhanken. Jag har själv vuxit upp i en kärleksfull familj men inte en särskilt ordinär sådan, utan en mera på rödbetan, rakt på-familj, heta känslor, mycket humor etc...Jag föddes som den sista i en rad på fem, en skrapabulla som blev rätt självständig själv, föddes nog sådan tror jag och givetvis har det givit ringar på vattnet. Jag har däremot nog lärt mina barnbarnspojkar att vara med vid spisen och vid bakbordet när de har varit hos mig. Jag jobbade ju jämnt och ständigt så de fick vara med som barnarbetare. Ungefär..jag är jätteglad att de är duktiga på att laga mat och baka båda två. Deras mamma också så hon kan ägna sig åt det hon vill under tiden innan hon sätter sig ner vid dukat bord.
Varm kram !
Åke sa…
Tack för en fin berättelse. Var och en bestämmer över sig själv, har jag för mig. Härlig story om din farfar också till en mycket fin bild. Han såg lycklig ut där på det gungande havet. Lev nu lyckligt med din Uffe.
Anki sa…
Intressant läsning och jag tycker det är självklart att man som vuxen med vuxna barn ska göra som man vill. Barnen är ju sedan länge redo för sina egna liv och att ta ansvar för sig själva och sina egna familjer.
Jag har ju både barn och barnbarn på ganska nära håll och njuter av kontakten med dem - och det är något som känns viktigare nu sen jag blev ensam. De har aldrig krävt att jag ska ställa upp som barnvakt, utan klarat sig utan min hjälp ... men jag har erbjudit dem min hjälp emellanåt och då har de varit tacksamma och jag är glad att få ta del av barnbarnens uppväxt.
Fortsätt njut av livet på er ö!

Åke,

tack själv för responsen!
Så är det, var och en gör som den vill och kan.
Farfar och farmor, det var paret som hette duga det.
Han var lycklig så länge han hade segelfartygsdäck under fötterna. Gick ombord som 14 åring, gick iland som 73 åring.
Tack! 😊
Anki,

tack!
Visst är det självklart att man ska göra som man vill.
En vuxen människa är en vuxen människa.
Så skulle jag också göra, om jag var i din situation. Utan vidare om jag bodde i närheten. Jag förstår dig till fullo nu när Lasse inte finns längre.
Att erbjuda sin hjälp är ju aldrig fel, att kräva däremot, nej, nej...

Tack Anki, ha det finfint!
Märtha sa…
Jag har ju inte barn, så egentligen får jag inte uttala mig. Mina föräldrar hade alltid sitt liv, något "stöd och uppmuntran" eller fungerande som ambulans och brandkår har inte förekommit. Mina familjekontakter har alltid varit minimala, inte hade min syster "hjälp" av våra föräldrar med sina tre barn heller. Jag har förlorat kontakten med många vänner eftersom de är upptagna av sina barnbarn som skall skjutsas och skötas på en massa sätt - de har inte tid med andra människor. Jag sörjer, min bekantskapskrets har krympt på det sättet. Och den som inte har barn/barnbarn förväntas dessutom ställa upp när andra inte har tid, av ovanstående skäl. Man får underliga blickar och fnysningar när man meddelar "jag åker på konsert den kvällen, har inte tid", eftersom sådant inte är lika viktigt. Jag kastar in en brandfackla, vet det, men många försummar faktiskt sina andra vänner. "Jag måste sluta nu, barnbarnet kom från skolan" - så har jag och min barnlösa väninna hört många gånger i telefon. Jag ringer inte fler gånger då.
Märtha,
tack för brandfacklan, jag svänger den gärna lite extra tillsammans med dig. Det har inte alls med om man har barn eller inte har, tycker jag i mitt tycke. Alla får uttala sig, jag vill det också, därför skrev jag inlägget. Vi lever olika liv, onödigt att skriva det i och för sig, det vet vi alla att vi har, men jag hade, trots att mina barn betyder hur mycket som helst för mig, inte ens behövt föda egna barn fastän det blev så. Det här handlar om så mycket annat i grunden och jag förstår dig fullständigt när barnbarn tar upp allt, så till den milda grad att man förnekar sig egenlivet med alla intressen. Det får vara måtta med även det tycker jag själv. Vuxna barn ska ta hand om sina egna barn, så har även jag haft det men med viss hjälp nu och då av mina föräldrar när de såg att jag knäade av min arbetsbörda och livet som det var just då. De ville förstås också ha kontakt med barnbarnen, ha dem nära när de kunde, vilket jag förstås var väldigt glad för när det så hände. Men jag bad dem aldrig, de erbjöd sig.
Jag har också haft vänner som jag bara släppte kontakten med när allt handlade om att skjutsa hit och dit alla dagar i veckan, nogsamt berättat i en ton att de ställde minsann upp då mina egna barn inte kunde delta i alla evenemang på samma sätt. Det handlar om mycket självbekräftelse också. Inte att förglömma.
Det finns många sidor på ett järnspett och jag tycker att man kan ta upp dem alla, diskutera dem oberoende om det brinner till lite extra. Så brassa på du med brandfacklan, jag håller den gärna vid liv tillsammans med dig. Vi ska kunna diskutera den här sidan av livet också utan att varken den ena eller andra ska ta illa upp. Det viktiga är det som Anna i Portugal tog upp i första kommentaren, att ge skamkänslor för att man väljer att leva sitt liv på sitt sätt ska inte behöva förekomma alls. Alla åsikter ska bemötas med respekt även om de kan kännas obekväma.
Tack för ditt engagemang, jag gillar det!
Annika sa…
Just det, så är det ju ...
Att bryta upp på lite äldre dagar är det ju många som gör, har så många exempel i min närhet på folk i min ålder, och äldre, som flyttar.
Funderar ju lite själv i de banorna också, men ännu har vi inte kommit till ngt beslut. Först och främst måste jag bara landa här i Reston efter min stora resesommar som ju började redan i mitten av maj.

Jag tror inte att jag någonsin kommer att bo i samma stad som mitt enda barn igen. Och det kan jag ta, hon lever sitt liv och tycker om sin nya plats. Jag bor här och har ingen lust at flytta till LA. Jag hoppas att hon kommer tillbaka till ostkusten, men jag vet att de aldrig kommer at bosätta sig i DC, det blir snarare NYC då.
Fine, det är bara att acceptera. OCH att faktiskt glädja sig över att man har et nytt ställe att besöka, och röra känna. Ja som LA och Kalifornien har blivit för mig och P
Det är en rikedom i det också. Så känner säkert dina barn och barnbarn också, det är en rikedom att komma och besöka er på Maderia.

När jag flyttade till USA så var väl inte mina föräldrar jätteglada över det, men det SA aldrig ngt förmanande eller gav mig dåligt samvete.
Jag vet också att min mamma sa att det var en rikedom för de bägge att ha en dotter i DC, att hälsa på, få input och så har jag ju varit hemma varenda sommar, och många ggr även på vintern, sedan jag flyttade hit. Jag har nog tillbringat mer tid med mina färäldrar än vad mina syskon i Sthöm gjort. Karolina har tillbringat jättemkt tid med dem också.

Så nej, jag kommer heller aldrig att ge K dåligt samvete för att hon flyttat till en helt annan del av US. Aldrig. Jag ser det som en rikedom istället i mångt och mkt. SÅKLART skulle jag inte ha ngt emot om hon bodde här, men nu är det inte så ...

Ni giorde rätt som följde er dröm om Madeira, och det är underbart att ni trivs så bra.

Kramar från mig!
Du skriver att du gick i gång och jag säger tack för det. Verkligen läsvärt. Kände igen mig en hel del trots att jag inte alls flyttat utomlands. Tycker att alla ska satsa på det som är bäst för dem. Själv älskar jag när barnbarnen kommer cyklandes men också när jag får resa iväg några veckor. Skulle då gärna stanna hela vintern i värmen men vet faktiskt inte varför vi inte gjort det.
Önskar dig allt gott fortsättningsvis i den sköna värmen. Madeira minns jag som ett litet paradis.
Ditte sa…
Väldigt intressant att läsa dina tankar om er flytt och jag känner igen mig i mångt och mycket. Efter att ha besökt och i olika längd vistats i drygt 60 länder har jag testat livet utomlands i stor utsträckning. Och även testat att bo utomlands i olika perioder och omgångar. Maken och jag bodde i Peking (jag jobbade) i fyra år och det var en fantastisk tid. (Nu talar vi inte om det politiska läget utan allt annat) Vi var hemma några gånger / år och döttrar och barnbarn besökte oss i Peking också några gånger /år. En resa på ca 10 h. Inte så långt i sig.
Vi valde att ha kvar vår lägenhet här hemma på Söder i Stockholm. För oss ett bra val.
Sedan har vi i ca 10 år, från 2013, periodvis bott i vår spanska lilla hus.
Men hemma för oss är Stockholm och med möjlighet för oss att när vi vill och önskar bestämma oss för annat. Men att vandra ut härifrån gör vi inte.
Jag är så glad för er skull och inte minst för att ni hittat en annan ö där ni är hemma.
Tänkte också här en del i de banor som BP gjorde.
Och himla tur att vi alla är olika och kan göra våra val.
Varm kram
Annika,

så härligt att du är tillbaka igen! 🤍 Du har kanske varit det ett tag redan, jag har tänkt på dig många gånger senaste veckan..är glad att du är på bloggen igen. Jag har haft fullt upp med att läsa portugisiska och det bara fortsätter, så blogglivet blir lidande ett tag framöver. Försöker få lite ordning på det sakteliga.
Det handlar mycket om att göra det medan man ännu är i gott skick; att våga ta steget. Vi blir ju inte yngre om vi vår leva..ja, får vi inte leva så blir vi förstås inte äldre heller😉. Det gäller att ta vara på tiden.
Ja, du har verkligen varit på resande fot denna sommar, ska bli så roligt att följa dig på bloggen igen.
I dagsläget så finns ju så många olika möjligheter att hålla kontakten. Jag har inte träffat mina barn på två år men ändå träffat dem ofta på annat sätt. Nu finns det planer...och det ska bli jätteroligt att träffas live igen så småningom.
Exakt så är det, man får glädjas åt det nya som man får vara med om. Nya ställen, nya insikter, nya upplevelser är rikedom.
De kommer helt säkert, både Nann och Jon med familjer att gilla Madeira, barnbarnspojkarna har varit här men ingen annan ännu. Alla har fullt upp med sitt men som sagt det finns planer ...

Exakt så tycker jag att man ska se på läget när ens barn flyttar utomlands, långt bort ifrån föräldrahemmet. Man får lov att växa tillsammans i en annan typ av förståelse för varandras val.
Det ena förtar inte det andra. Ja, jag vet att du har träffat dina föräldrar mycket och med kvalitetstid tillsammans. Fina stunder att leva på.
Precis så är det, ingen behöver ha dåligt samvete för sina flyttar, kontakten är lätt att hålla ändå. Det finns alltid en baksida på myntet, givetvis men man får hålla även den blank och fin på det sätt man kan.
Jag har verkligen hittat hem. Hem! Mår så bra här ...trivs så bra här och bara jag kan prata mera portugisiska än vad jag kan så tror jag att det blir ännu bättre.

Kramar över havet!
Hantverkarglädje,

Tack! Ja, plötsligt så hände det! 😊
Alla ska satsa på det som känns bäst och det man har möjlighet till. Det är också min tanke. Att ta vara på livet medan man har det. Inte skulle jag heller ha något emot att få träffa barnbarnen och barnen oftare än vad jag gör men vi har hittat en bra rytm..och vi kommer att träffas, givetvis. Allt ska bara klaffa med arbeten osv..
Tack än en gång och god fortsättning önskar jag dig också. Jag trivs så bra här, känner mig verkligen hemma.
Ditte,
Jisses Amalia och milda limpa. Drygt 60 länder, wow!
Så är det, man väljer var man är hemma, sen kan man ta sig ut dit man önskar och vill. Här är hemma för oss nu.
Tack för intressant kommentar med mycket innehåll.
Stockholm är centralt på sitt sätt, nära till Arlanda och så väntar världen utanför. Perfekt.
Värmen här är så bra för Uffe men givetvis också för mig. Backarna är bra att vandra i, att hålla konditionen i skick, ja, du vet hur det ser ut här.
Vi är alla olika och det är givetvis upp till var och en att göra sitt val. Så ska det också vara med visad respekt för allas olika val i livet.
Tack Ditte och varm kram till dig med!
wiper sa…
Det var verkligen ett bra svar på den frågan. Är man utflugen ur hemmet så har man friheten att göra som man vill och även föräldrarna. Ni har gjort helt rätt som flyttat för att ni ville det och trivs där ni bor nu. Var sak har sin tid och har man möjlighet så skall man ta tillvara på den. Min son har bott många mil bort från mig i flera år men då får man resa till varandra.

Härliga bilder och nostalgi. Vilken fin bild på barnen i studentmössa

Ha nu en skön onsdag
Kram från Malin
Wiper,

tack!
Visst är det så, var och en på sitt sätt efter förmåga och möjlighet.
Vi vet att vi har gjorde det som var rätt för oss men också bra för övriga familjen. Det finns nackdelar och fördelar med allt men fördelarna överväger för allas vår del .
Man får resa till varandra, så är det, absolut. Och internet finns.
Tack Malin!
Ha detsamma du med!
Kram
Karin sa…
För min generation (40-talisterna) var det nog för många en självklarhet att dra iväg hemifrån tidigt och kanske ut i världen. Jag fick tre barn på tre olika kontinenter. När så yngsta dottern berättade att hon fått jobb i Brasilien undrade jag hur det skulle gå. Tänk om hon skulle råka föda barn medan hon bodde där?! Då lade hon huvudet lite på sned, log och sa: "And who is talking?"
Karin,

😂ibland får man svar på tal med en gång.
Monica sa…
Det var jättebra berättat på alla sätt det du skrivit. Jag känner att jag fattar allt och nickar instämmande. Klokt och med mycket tankar bakom. En text som skulle kunna publiceras i ett större sammanhang. I en tidning. Och ler lite, för oj vad man lär sig av sina barn. Vår dotter och jag har olika yrken och som äldre först och i min profession tyckte jag att vad jag kan och vet mycket��, sen kommer den unga kvinnan och lär mor och far massor, är i nya sammanhang som vi faktiskt behöver ha kunskap om också. Och ledde in oss på nya områden. Och vad intressant det blir och till mycket glädje.

Hon bott i annat land i 14 år och faktiskt att närheten varit närvarande alltid.

Så bra att du tog dig tid att skriva så utförligt och sedan har vi alla olika åsikter och uppfattningar om allt men jag förstod allt��. Och förstår och instämmer i att inte i sitt eget nöjesskrivande dra in barn m fl i det privata utan att hålla en viss distans där som ger god respekt.

Tack för ditt inlägg och lev väl.
Monica,

Tack, alla dina ord värmer! Det är så skönt att vi alla har liknande erfarenheter. Barnen är våra läromästare liksom vi är deras förebilder. Jag lär mig hela tiden av mina barn, barnbarn och barn överhuvudtaget. De bär mycket klokhet inom sig.
Avstånd förminskas av den fina känslan man har, man är närvarande.
Ja, vi har alla olika åsikter, tack och lov, då kan vi lära av varandra också.

Tack Monica, lev väl du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio