Hoppa på tåget/ 35 / Luft

 Så är det dags att ta sig ombord på tåget igen...Välkommen med ! 

För den som vill hänga med så är det ordet Luft som är dagens ord-destination. 

Jag länkar till dem som brukar hoppa ombord :

Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa


Eld, Jord, Vatten och Luft utgör de fyra elementen. I bland räknar man även med ett femte :Ande.

Jag kommer inte att skriva mera om elementen som så, det är upp till var och en som är intresserad av dem att ta reda på mera.  Men Luft betecknas som nummer fyra. Jag håller mig till det luftiga i tillvaron tack vare de foton jag har i mitt bildarkiv.


    Att vara ombord på ett segelfartyg betyder att man är mycket uppe i luften. Tillvaron där är luftig.
    Till och med en viss Karin har varit uppe i masterna bara för att få pröva på. 
    Egentligen blev jag utmanad och givetvis så antog jag utmaningen. 
    Efter eldprovet, luftprovet fick jag lite luft i näsan också. 
    Så kan det gå även om det var på darriga ben och ombord på ett betydligt mindre segelfartyg 

   

                               En mycket vacker och luftig plats hittade jag i Faial, i familjen Teixeiras 
                               trädgård.

                               

    Där kan man sitta under ett mycket vackert och luftigt tak..

    

Uppe på Örnklippan är det luftigt som bara den....Penha d'Águia på portugisiska. 600 meter får man klättra på slingriga stigar om man vill dit upp. Jag vill...

    
    
    Faktum är att de luftar sina hjälmar på andra sidan gränden också...
    Jag kan ana att det blir lite hett under dem ibland.


    I luften kommer det saker farandes varje dag..."åh, en helt annan färg"! ropade en viss fotograf

    
  
    För det mesta ser de ju ut så där...rosa



   Ibland får man se skönheter som rör sig framåt med däcken fyllda av luft

   Det blev mitt lilla bidrag till ordet luft.

   I oktober sätter sig Tove vid spakarna igen med följande ord:

        I oktober  har Tove valt följande ord
 
                        7 okt            Trä/träd
                      14 okt            Väg
                      21 okt            Dator
                      28 okt            Tår

                      I november har jag valt dessa ord:

                        4 nov        Tak
                       11 nov        Motiv
                       18 nov        Under
                       25 nov        Böna

                    I december är det åter Tove som har valt ord:
         
                       02 dec       Lampa
                       09 dec       Fönster
                       16 dec       Detaljer
                       23 dec       Minne
                       30 dec       Resumé

 
                    En trevlig lördag önskas! 


   

   

Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Åke sa…
Tackar för denna månadens klurigheter. Luft är ju ett brett tema. Vad trevligt att du varit med på att gasta :) 600 meters slingriga vägar så där upp i luften måste varit mäktigt. (inga bildbevis) Det här med hjälmen på tork... hur kunde personen vara på arbetsplatsen då? Fyllda däck ja, men fäller dom ned cabben får dom det ännu mer luftigt :) En fortsatt trevlig lördag.
Märtha sa…
Sängplats hos familjen Teixeira, de vore någo de... Kanske man rentut kunde göra ett "osynligt" tak, bara att lyfta på vid behov... Å andra sidan känns skogen tryggare. Och Örnklippan! Taxichauffören som körde oss till rosariet var hemma från den trakten, han berättade att hans pappa brukar gå upp på klippan, "bara för att han vill". Jag smidde direkt planer, i lugn takt, så... Vilken utsikt man kunde få där! Om inte luften är tjock av moln och annat. Här regnar det. Ha det gott!
Åke,

Tack själv!
Ja, luft är brett och väldigt luftigt. Ska bli roligt att se vad du har skrivit om luft. Jag har inte varit upp på Örnklippan, ännu men jag vill.
De hade en kaffepaus när hjälmen åkte av, annars är de hjälmförsedda.
Exakt, så långt tänkte inte jag...cabben ner så blir det ännu mera luftigt...
Tack detsamma!
Märtha,

ja, där har du nästa skogssovarprojekt...någonting liknande som familjen Teixeira har, bara ett stort myggnät över alltihopa!
Kanske vi vill gå upp på klippan tillsammans rent av när du/ni återkommer någon gång? Vore roligt. Du och jag på Örnklippan Märtha!
Ha det gott i regnet!
Tove sa…
Absolut luft!
Fint luftsinlägg!
💖
Tove,

Tack! Luft absoluta!
🧡
åsa sa…
Visste faktiskt inte att det fanns ett femte element 🔥 💧 luft och jord kände jag så klart till men ande ❓ intressant 😃 det måste jag googla om lite senare 👍
Upp i någon mast har jag varit aldrig 😅 har aldrig satt min fot på ett segelfartyg.
Luft är något välsignat viktigt vi borde vara mer rädda om.
Ha en fortsatt luftig lördag 👋 /åsa
Ditte sa…
Ännu en fin tolkning från dig och visst är luft spännande. Fina bilder till din text. Ler när jag tänker på att detta att gasta och klättra i master. Nog är det luftigt alltså och på olika sätt. Men visst var det en rolig tid. Har klättrat i en del master både på större och mindre fartyg högre och lägre master, men idag är det inte aktuellt. Och visst får en gott om luft till havs-
Ha det gott.
Kram
BP sa…
Luft när den är som bäst skulle jag vilja säga. Så byggställningarna finns i både manliga och kvinnliga utföranden - tryggt att veta;-)
Och bilden med hjälmen fastklämd mellan armeringsjärnen är en absolut höjdare:-)

Att jobba på en sådan stor segelbåt är något jag inte skulle göra ens om jag fick bra betalt;-)
Åsa,

det lär finnas i Indien men desto mera vet jag inte jag heller. Ja, det är intressant.
Jag har seglat ombord på segelfartyg, varit kock och lagat mat åt hungriga seglare.
Luft ska vi vara rädda om, mycket.

Ha en fortsatt luftig söndag 👋 /Karin
Ditte,

tack!
Jag har endast klättrat i stormasten på Albanus. Måste ju testa när jag blev utmanad av den övriga besättningen.
Allt har sin tid, så är det.
Ha det gott du med!
Kram
BP,

tack! Ja, där fick du till det; tänkte det inte ens själv att stöttorna är som män och kvinnor rent färgmässigt. Inser att det är de kvinnliga som stöttar upp bygget allra mest i så fall.
Jag skulle nog jobba på ett segelfartyg om jag fick bra betalt eller egentligen inte. Jag skulle gärna vara med ombord i alla fall. Havet, havet...

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio