Hoppa på tåget/ 34/ Jord

 Så var det dags igen att tuta och köra tåget fram mot destinationsordet JORD. 

De som brukar hoppa ombord på tåget har jag länkat till här under och om någon vill hoppa på såg säg bara till i kommentarsfältet, antingen hos Tove eller hos mig, så lägger jag till länken på listan. 

Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa

************

Sem problemas som det heter här. Vet ni, nu drar jag ett litet sidospår. Vi är ju ändå på spåret så att säga. Jag läser ju portugisiska så det står ut genom öronen för tillfället, därav min lite ofrivilliga bloggfrånvaro. Vår eminenta lärare Melissa berättade att ordet problema är maskulint. Sen såg hon lite pillemarisk ut, log ljuvt och frågade: "Vet ni vad universidade är, vad inteligente är? Sim sim, feminint. Så nu vet ni det också fast egentligen är det ju självklart eller hur? Claro.😏 Ibland kan jag inte låta bli bara...lite kul är också kul.

Nå, nu till  ordet jord, dit jag är på väg. "Guuud, varför tänkte jag så när jag tänkte jord"?  Sen kom jag, den feminina på att den maskulina som jag delar ljuvt och lätt med brukar vara väldigt innovativ, så jag frågade honom vad han spontant tänkte på när jag sade ordet jord. 

"Bord" ,blev svaret som kom per omgående. "Bord !? Hur tänker du nu då?" "Jamen, har du inte gått ett sånt där psykologiskt test i din fagraste ungdom?" "Njaaa.."sen kanske jag kom ihåg någonting som man skulle fixa så där bara, rent spontant av någon bild eller så och svaret gav sedan hur man var funtad rent psykologiskt. Troligen var resultatet inte det bästa för min del eftersom jag förmodligen har förträngt det mera eller mindre.

Men på bord lägger man mat som har vuxit i jord. Jag kom igång. Uffe är att lita på.

Den här kvinnan, som  jag är, är  ju lite grann av en bonde med jord under naglarna och svarta fötter, inte av födsel men av ohejdad vana.

Just det. Ni som har hängt med mig genom åren vet att jag älskar att jordbruka.

Ja, fötterna var ofta väldigt jordiga när jag hade varit i trädgårdslandet, i stort sett alltid barfota. Jag behöver jorda mig, vara nära jorden, påta i jorden för att må bra. 

Ni skulle se hur mina grannar gör stora ögon när jag går här ute på gränden i bara fötterna. Flickan från landet har kommit till stan! 

Nu har de vant sig, ja, till och med sparkat skorna av sig själva till en viss del. Jag kanske blir en s.k. influencer med tiden. En barfota sådan. Det blir inne att jorda sig mitt i allt.😁T.om i stan.



  I jord växer de mest ljuvliga grönsaker. Man påtar ner ett frö och upp kommer hur mycket som helst ...
 

    Morötter, rödbetor, potatis, kål, lök, bönor och mera mera mera...
   
    

Nu får jag blodad tand. Tänk om jag skulle arrendera lite mark och börja odla i den madeiranska jorden, i den vulkaniska myllan? Jag får bli en liten jordfräs själv eller så. En hacka får jag också skaffa


                         Lite brant kan det förstås vara i jämförelse med hur vi hade det på Åland, men
                         kan man här så kan jag också stå upprätt och odla. Det gäller bara att veta var man 
                         sätter ner fötterna.
                         Man får ta seden dit man kommer. 

                     

                        Härefter ser ordprogrammet ut som följer: 

                       30 sept        Luft
 
                       I oktober  har Tove valt följande ord
 
                        7 okt            Trä/träd
                      14 okt            Väg
                      21 okt            Dator
                      28 okt            Tår

                      I november har jag valt dessa ord:

                        4 nov        Tak
                       11 nov        Motiv
                       18 nov        Under
                       25 nov        Böna

                    I december är det åter Tove som har valt ord:
         
                       02 dec       Lampa
                       09 dec       Fönster
                       16 dec       Detaljer
                       23 dec       Minne
                       30 dec       Resumé

 
                    En trevlig lördag önskas! 

                                               

                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira
                        

                        

Kommentarer

Jamen det var ett utförligt inlägg om jord! Att jorda är viktigt för mig också, men jag går inte barfota överallt längre, som jag gjorde när vi bodde på landet i Sverige. Däremot är jag barfota, utan strumpor, nästan året om. Och så tar jag av mig sandalerna ofta och på alla möjliga ställen..
Guldkryckan sa…
Jord är ju en förutsättning för allt liv på vår planet, det och vatten.
Tackar för detta utförliga blogginlägg angående detta.

Ha en fin helg.
femfemman sa…
NEJ. inte barfota i jord. Så skitigt, så mycket sprickor det kan bli på hälarna. Men jordiga händer och jord under naglarna, det har jag titt som tätt. Är inte bra odlare, men njuter av det som växer och som man kan hämta ute från "land" och växthus.
Kul inledning. Och ovanligt att - e är femininum och -a är maskulinum. <Brukar ju vara tvärtom. Kram
znogge sa…
En härlig tolkning med fina bilder! Jord är viktigt och jorden måste vi vara rädda om. Allt hänger ihop och vi har bara ett jordklot...
Anna i Portugal,

Tack!
Det är mycket viktigt för mig att gå barfota, har gjort så alltid och jag tänker lämna det här livet barfota också om jag själv kan avgöra den saken😉
Jag borde döpa om vår gränd till Barfotagränd. Det finns en sån i Mariehamn på Åland...
Guldkryckan,

exakt, så är det!
Tack själv och ha det fint du med!
.
femfemman,

Haha, du är för ljuvlig! Vi är käringarna motvalls du och jag.🤣
Fotbad, slipa huden, sköta om tånaglarna, kräma in fötterna ger inte några sprickor. Jag går barfota, blir skitig om dem, tvättar dem och är lycklig😁 Samma sak med händerna.
Där är vi lyckliga på samma sätt i alla fall, vi älskar att påta med grönsakerna.
Tack! Det finns en del undantag vad gäller det maskulina och det feminina men jag kan dem inte ännu. Får kanske hålla en liten snabbkurs vad tiden lider?
Kram till dig med Anna-Lena!
Znogge,

tack! Ja, jorden ska vi leva av och på, den är viktig om något är viktigt. Man undrar om de där som styr och ställer ens förstår vad de håller på med när de krigar och förstör.
åsa sa…
Jordigt jordat inlägg med smuts under naglarna och livsglädje TACK 🤩/åsa
Åsa,

tack, säger den levnadsglada! 😍
BP sa…
Hahaha! Från det ena till det andra som man brukar säga;-) Alltså att du vågar gå barfota i jord - eloge! Där är jag världens fegis måste jag medge. Skulle vara alldeles för rätt att trampa i nåt, eller att en "underjording" skulle nafsa på mina fötter.

Att så frön och gräva upp resultatet har jag bara gjort en enda gång. På balkongen i två bautastora krukor - tomater och potatis. Det gick faktiskt riktigt bra, men efterarbetet... Så jag väljer mina grönsaker på grönsakslandet hos den lokala ICA;-)
Paula sa…
Vilket roligt inlägg där till o med maken fick en roll, om än som statist! Från jord till bord, det uttrycket har varit bevingat länge, andvänds som slogan för olika lantbruksföretag. Och det stämmer ju så bra. Så bör det fungera. För min egen del ställer jag mer än gärna från jorden på mitt bord, men så frön, ansa, prata med växterna, skörda, det får allt någon som har större intresse göra. Till exempel såna som du!"Tack för att ni finns, annars skulle jag svälta!
Kram från bordet i pörtet
Märtha sa…
Det där uttrycket "från jord till bord" är uttjatat i min värld. Barfota går jag inte här, krossten på gårdsplanen, enbarr och tallbarr i gräsmattan... I yngre tonår fick jag höra om en kvinna som jobbat barfota i gödselstaden på våren (kodynga). Jag provade, och var såld! Varmt och skönt om fötterna (också i hästskit, har provat), fötterna blir lena och mjuka och... Nu har jag tyvärr få möjligheter till sådant. Tappade bort mig i minnena, minns inte mer vad jag skulle kommentera...
BP,

vågar? Man behöver inte vara särskilt modig till det, det enda jag kollar är om det finns glas och spikar ...jag går här ute på asfalten också, på kullerstenarna. Rena rama zonterapin.
Jisses så spännande om jag kunde locka upp en underjording, haha..

Det är rätt så mycket jobb att jobba med odling. Och du har nog hittat pointen BP, det ligger ingen större lönsamhet i det i mindre skala, men om man är lite snurrig och gillar att göra det så...
Paula,

tack! Han är van att vara statist. Liksom du har han ett visst inflytande från Svenska Teatern i Helsingfors, där hans mamma jobbade och då kunde man ju ta barnen med sig på jobb. På den tiden. Så han har varit träd, skog, och en hel del till i olika uppsättningar av Shakespeares föreställningar på den scenen. Att ta honom med som statist är en självklar sak, hahaha. Han är ju proffs.
Det är viktigt att det finns jordbrukare och en god jord att bruka, utan minsta tvekan.
Kram från bordet på gränden
Märtha,

och så kommer jag och tjatar lite till😀
Tappar bort sig gör de flesta, numera i nostalgiska minnen. Det hör till tror jag.
Ha det bra!
Åke sa…
Undra vart min kommentar tog vägen... kanske inte går att sända från Mars ;)
Ake,
ja, det undrar jag ocksa, vet att jag svarade pa den ocksa. Skriver som om jag var fran Mars nu men jag ar bara i Portugallien.
Har portugisiskt tangentbord just nu.
Tove sa…
Intelligenta, universidade - jojojo så det svängde till kring jorden, de bara fötterna ochdet som kom på bordet- problema - maskulina ...och det där jordnära grammatiska på norska och delvis svenska som helt sjunkit i jorden - kanske borde jag gräva lite för en gång var det roligt - med gtrammtiken :-)
Heja dig portugisa jordmåns kram!
Tove,

ibland ar det roligt att skamta, skriver med portugisiskt tangentbord nu, som saknar de dar sista bokstavarna i alfabetet. Man far tanka sig till hur det ska vara.
Tack Tove! Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio