Hoppa på tåget/ 33/ Hand

Så denn ja, som dansken sa´, det är lördag och dags att hoppa på tåget igen för den som vill ta sig fram till destinationsordet Hand, tillsammans med oss andra som brukar vara med ombord.

Jag har länkat till dem som brukar vara med men om någon vill hoppa på med oss andra, så ge en signal om det till antingen Tove eller mig så fixar det sig med länkandet. Det går bra i kommentarsfältet. Välkommen  med ombord! 

Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa

************

Jag har funderat hela huvudet runt som man säger i Jomala på Åland. Vad i fridens namn ska jag skriva om Hand? En titt in i bildarkivet blev avgörande för dagens inlägg. 


Delar av en hand sticker upp ur sanden runt en palm på stranden i Fuengirola i Spanien. Den handen gick man inte förbi så där bara. Inte jag i alla fall. Jag tog den med mig hem via minneskortet


   Nästa hand befann sig också i Spanien, nämligen i Malaga, år 2018
    

    I Centre Pompidou som till en viss del ser ut så här. Konstruerad med både hand-kraft och snille mm,.

   

    Inne i Centre Pompidou fanns händerna jag vill visa er idag

    
    
   skapade av denna konstnär, Eva Aeppli från Schweiz, född 1925 , död 2015

   Som textilhantverkare blev jag förstås förtjust i hennes skapelser av naturmaterial
  

    Händerna fascinerade mig allra mest....
    Jag kände att jag egentligen borde ha slagit mig ner på en av de tomma stolarna, 
    lyssnat på deras samtal, deras lyssnande, deras rörelser men höll mig på min kant som åskådare
    istället. Fortfarande undrar jag vad de egentligen väntade på? Att föreställningen skulle börja?
    På flera åskådare, en liten kvinna från Åland/Madeira var ju inte särskilt mycket att titta på, 
    bara lite besvärande tycktes det som. Mannekängerna som jag tror att de kallades var klädda  i siden, 
    sammet, trasa och lump, ungefär, alla med sina händer i knäet

   

    Spännande varelser minst sagt...alla med händerna i knäet

   

                                          Jag minns inte symboliken längre, men den här kvinnan hade bara en hand.


                     Tur att man inte är så lättskrämd av sig...

                     

    Massor av tyg i kjolen....

    Så här blev det idag för min egen del. Konsthantverk där händer verkligen syns.

   ***************************
   

    Orden som gäller en tid framöver. 

                       23 sept        Jord
                       30 sept        Luft
 
                       I oktober  har Tove valt följande ord
 
                        7 okt            Trä/träd
                      14 okt            Väg
                      21 okt            Dator
                      28 okt            Tår

                      I november har jag valt dessa ord:

                        4 nov        Tak
                       11 nov        Motiv
                       18 nov        Under
                       25 nov        Böna

                    I december är det åter Tove som har valt ord:
         
                       02 dec       Lampa
                       09 dec       Fönster
                       16 dec       Detaljer
                       23 dec       Minne
                       30 dec       Resumé

 
                    En trevlig lördag önskas! 

                                               

                  Välkommen med ombord om du känner för att vara med!

    
   
   

                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Älskar händer. Nu har de där konstverken kanske inte händer jag gärna skulle ta i min hand. De är lite läskiga faktiskt. Ha en skön lördag!
Tove sa…
Ger tumme upp och båda handflatorna - gillar det "hemska" i konstens virvlar!
Tack med handen och tack med kramen och med 💖
Znogge sa…
Vilken fin tolkning och så många bra bilder som får vara med i dag. Några händer lite läskiga men samtidigt väldigt talande.

Önskar en god lördag!
åsa sa…
Vissa händer är läskiga… och ibland är det läskiga att det fattas en hand.
Gillar handen i sanden 👍
👋/åsa
Här var det åter många fina bilder. Gillar den första bäst! Den där strandvyn också!
femfemman sa…
Var på en Mary Kay-demonstration en gång. Det var framförallt handkräm och grejer för fötterna, som demonstrerades och såldes.
-När jag träffar en ny person, så är händerna det första jag tittar på, sa värdinnan. Jag nästan satte mig på mina "fula" händer, med bitna och omålade naglar.
´Jag kollar sällan på någons händer. Ögonen är de viktigaste för mig.Det finns de som inte kan titta andra i ögonen. De skrämmer mej.
Men händer är bra att ha! Jag är tacksam för mina båda, tämligen välfungerande... Kram
Anna i Portugal,

de här händerna får en att haja till, åtminstone så gjorde jag det. Gissar att konstnären tänkte det så också. Uttrycksfulla händer, kroppar, ansikten som är lite grann som stenansikten. Många funderingar som vaknar till liv..
Ha detsamma du med!
Tove,

Tack, jag tror att Eva ville röra om lite i känslorna, få en att tänka till..Jag går igång i alla fall..
Handkram!
💖
Znogge,

tack! Absolut så känns händerna lite läskiga, håller med om det.

Önskar dig detsamma!
åsa,

Jag har funderat många gånger på vad konstnären hade för tankar bakom, kanske många och många som ger tankar åt andra att tänka till om...
Handen i sanden är hög, nästan 1½ meter...Jag gillar den jag också.
Ha det gott Åsa!


Carita Liljendahl,

tack!
Det är liksom lite ordning på den första handen, jag gillar den också väldigt mycket. Medelhavet i bakgrunden.
femfemman,
vi har lite liknande händer du och jag då. Omålade naglar har jag, kortklippta för att det är så praktiskt och bra. Dock inte påätna ;)
Sen är jag helt säker på att du inte har några fula händer. Allt välskapt är vackert...
Ögonen är det viktigaste för min del också.
Händer ska man vara glad för, precis som med fötter, som Birgitta Andersson sjöng en gång.
Kram
Paula sa…
Jag måste nicka och hålla med Anna här, de händer du visar är i läskigaste laget! Riktigt såna otäcka som man kan drömma mardrömmar om, som sträcker sig efter dig där du ligger hjälplös i sängen...huva
Samtidigt är konstverken otroligt skickligt gjorda, ja annars hade jag ju inte tyckt som jag gjorde. Funderade på att fota mina egna gammeltanthänder först men det var inte så lätt. Man kan uttrycka mycket med händerna, det första fotot med de nedgrävda fingrarna ropar på hjälp! tycker jag...
BP sa…
Ja, vad ska jag säga... Första bilden är helt och hållet i min smak. Fingrar som sticker ut på ett minst sagt annorlunda ställe - för händer alltså.
Hand #2 ser ut som en läskig insekt. Centre Pompidou gillar jag skarpt. Å resten av figurerna med eller utan händer är så fula att de nästan är fulsöta, fast bara nästan;-)
Paula,

de är i läskigaste laget, jag håller med, därför minns jag dem tydligt också. Äh, inte ligger man väl hjälplös i sängen Paula?!😉 Lite finsk sisu så ryker alla fula fingrar sin kos.
Händer berättar mycket om åldern hos folk, helt rätt. Förr tyckte jag inte om att mina händer blev gamla men nu gillar jag det, kan du tänka dig. Lite konstig har jag nog blivit med åren...
Ja, så kan man också se det, hjälp mig upp ur sanden-handen! En palm är i vägen!
BP,

Man ser verkligen fingrarna i sanden vid stranden ...går inte att missa dem. Fulsöta, rätt ord i sammanhanget, absolut.
Karin sa…
Om jag hade deltagit i hand-utmaningen hade jag skrivit om La Mano (lättgooglat om man lägger till Liss Eriksson). Det är en skulptur vid Katarinavägen i Stockholm, en stor hand som sträcker sig upp ut marken och texten lyder:

Av 500 svenskar som år 1936–38 kämpade för Spaniens demokrati stupade var tredje. De gav sitt yttersta vid Madrid, Jarama, Guadalajara, Brunete, Teruel, Aragon, Ebro. Vandrare, stanna – minns dem med stolthet.
Karin,

jag förstår mycket väl att du minns dem med stolthet. All heder och ära åt dem. Den handen får inte glömmas bort.
J. S. Vila sa…
The first one photograph is a lovely esculpture that is a total and pure expression of Art.
J.S Vila,

Yes, you are so right, I agree with you! 😊
Märtha sa…
Jag stod en gång på en dansplats och var helt fascinerad. Dansorkestern kom från Sverige, mycket folk - men basisten! Så långa fingrar har jag aldrig sett. Min datorguru idag har liknande händer, sade en gång till honom att han borde vara pianist i stället. Så kom jag att tänka på organisten Kaj-Erik Gustafsson och pianisten George de Godzinsky, bådas fingrar liknar mest korta knackkorvar, så... Utställningen du visar fascinerar på ett sätt, men ger mig inga positiva vibbar. Den budskapskonsten är inte för mig, tyvärr. Långa fingrar blir obehagliga i ett visst stadium det är bara så...
Märtha,

så fint du beskriver det ...
Det är skillnad på levande fingrar och på skapade tygfingrar förstås, så kan man också se på det. Jag vet inte vad Eva Aeppli egentligen hade för budskap, något var det säkert men kanske bara att man skulle haja till. Vete gudarna. För min del ger det nog positiva vibbar trots fingrarna, jag tänker lite annorlunda än du just nu. Är fascinerad av konsten som så, försöker tänka mig in i ...
Glad är jag att jag hade fingrarna i arkivet att visa.
Lena i Wales sa…
Fuengirola och Málaga, igenkänt. Kul!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio