Hoppa på tåget/ 31/ Spegling

Så hoppar jag på tåget igen och alla de andra som känner för det. 

Jag har länkat till dem som brukar vara med ombord. Säg gärna till om du är med så fixar både Tove, min lokförarkompanjon och jag  att du får en länk till din sida. 

Anki,  Anna i Portugal, Carita,  KarinOrdodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa

Ordet är spegling och det är jag, Karin, som för tåget mot destinationsorden under september. 

Det är på något sätt väldigt naturligt för min del att tänka på Jarl Hemmers Spegling i det här sammanhanget.

Så många gånger som jag har läst dikten, så många gånger som jag har sjungit den när jag har varit vid havet och njutit av naturen när den är som allra vackrast, när den har bjudit på sig själv och känts som ett heligt sakrament för själen.


"Havet ligger solblankt och speglar morgonrymden, mitt i spegeln står jag på en klippas röda block. Mil på mil av stillhet. Blott någonstans från vidden kluckar som en klocka ett ensligt fågellock. Morgon, hur omätligt du breder mot mig famnen, badar mina tankar i ditt blåa reningsdop! Jag vill simma ut i de vita sommarmolnen som tindra där himlen och havet flyta hop. Kluvna vågen viskar och porlar i mitt öra, djupet andas rusande svalka mot min hud. Ser jag mig tillbaka – ett glittersläp av bubblor brinner över spegeln och brister utan ljud. Fråga icke rymden hur länge skenet varar, fråga icke vågen vad djupets gud befallt. Simma, simma ut i de vita sommarmolnen! Allting är en spegling, och speglingen är allt."

Underbara ord. Nu måste medges att jag inte hittade en morgonrymd i mitt bildarkiv, så det blev en kvällsrymd istället men sommarmolnen finns där. 

När morgonrymden har varit närvarande har jag oftast dragit nät och haft fullt upp med att bärga fisk och allt som därtill hör då man fiskar. 

                       Men det är ju så mycket annat som också speglar sig. Kristallvasen på lilla bordet t.ex.

                        


    Vattenspegeln i en vattentunna blir till rena konstverket i sig själv


    Fisket med barnbarnet Wilhelm hör till ett av de där ljuvliga spegelminnena. Både han och jag är 
    lika lekfulla, fulla av spratt, bästa lekkamraterna.
    "Du är tokig du mormor", brukade jag få höra av W. när jag gick igång om de
    stora fiskarna som simmade runt  i den lilla dammen på gården.

    

    Men den kloke lille pojken gjorde själv tappra försök att slå sönder vattenspegeln när han kastade ut
    sitt metspö...
    Vi speglade oss i varandra, det lilla ämnet till man och jag. Vi njöt fullt ut av att ingen fisk få; 
    det var spännande likväl att se utifall att det skulle nappa. Man vet ju aldrig vad livet bjuder en på.
    
    

   En vacker blå fjäder flöt förbi...


   Man ska ju aldrig tro att man är ensam. Alltid finns det andra levande varelser som också är med 
   på något sätt och hjälper till med speglandet


   Fiskelyckan var inte den allra största men lyckan att få vara tillsammans, att få spegla sig i varandras
   lekfullhet och kärlek var guld värt.

   

                    Efter fiskandet i lilla dammen gick vi in och drack lite te och åt en smörgås var.
                    Min egen farmor Erika var med på sitt sätt som en spegel hon också. 

                   

                    Mumintrollet  var också med på sitt sätt när vi drack te....

                    ******************

                     Så här ser fortsättningen ut i höst. 
                      Hoppa på tåget du med om du känner för det, när du känner för det!
                      Välkommen med! 

                         9 sept        Sten
                       16 sept        Hand
                       23 sept        Jord
                       30 sept        Luft
 
                       I oktober  har Tove valt följande ord
 
                        7 okt            Trä/träd
                      14 okt            Väg
                      21 okt            Dator
                      28 okt            Tår

                      I november har jag valt dessa ord:

                        4 nov        Tak
                       11 nov        Motiv
                       18 nov        Under
                       25 nov        Böna

                    I december är det åter Tove som har valt ord:
         
                       02 dec       Lampa
                       09 dec       Fönster
                       16 dec       Detaljer
                       23 dec       Minne
                       30 dec       Resumé

 
                    En trevlig lördag önskas! 

                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Znogge sa…
Vilken bra tanke att utgå från dikten i din tolkning. Själv tyckte jag det var lite knepigt denna gång även om jag hade många tankar.
Härliga bilder som vanligt . Även jag tänkte på spegelblankt vatten.

God lördag!
Tove sa…
Då har jag fått till mitt hjärta en fantastisk dikt! Ny bekantskap så tack för den!
Även resten gick till mitt hjärta ifall du undrar!
💖


Underbara speglingar här - och nu kom jag ihåg att vara med igen.
https://debutsky.com/2023/09/02/hoppa-pa-taget-och-halsosteg/

Jag har också ett bidrag klart för den 9 september.
Znogge,

tack! Jag tror att det faller sig naturligt för oss som är från Finland, Åland att tänka på Jarl Hemmers dikt i det här sammanhanget.
Spegelblankt vatten är kanske det första man tänker på, alla fascineras vi av det.
God lördag önskar jag dig också!
Tove,

Tack, Jarl Hemmer var ljus och mörk, precis så där som de flesta av oss är. Den här dikten är väldigt vanligt förekommande också i vissammanhang, säkert i hela svenskfinland men väldigt vanlig på Åland.
Jarl Hemmer var från Vasa, har jag för mig men köpte ett ställe i Eckerö kommun på västra Åland någon gång på 1920-talet. Mycket sevärt och vackert, från 1700 talet. Där skrev han en roman om åländsk allmoge i slutet av 1800-talet. Jag tror att den heter Morgongåva. Ålänningarna, åtminstone de som är i min ålder räknar Hemmer till ålänning. Han ändade sitt liv för egen hand, 6 december-44 men lever fortfarande kvar tack vare sina vackra dikter.

Jag höll en föreläsning i skolan för snart hundra år sedan om Jarl Hemmer, lite grann finns ännu kvar i mitt huvud...😊

Tack Tove, jag vet att du tog till dig även resten! 💗
Carita Liljendahl,

tack! Så roligt att du hänger med, jag har länkat till din blogg i mitt inlägg nu. Härligt.
LillaSyster sa…
En fin dikt, som jag inte läst eller hört innan.
Det är bra att vara lite tokig....livet blir roligare då. Ha en bra kväll!
Dikter är ju inte min grej så jag har inte alls tänkt på en dikt :) Men tack vare bloggvärlden så får jag ju läsa en dikt idag. Beijinhos
BP sa…
En helt fantastisk spegelmix. Du är nog ensam om den variationen. Bra jobbat. Mina favo bilder är den första och sedan humlan/biet som simmar i vattnet. En ovanlig bild, men ack så vacker tycker jag:-)
Märtha sa…
Jaha, så utgick vi båda från samma dikt! Det stod klart för mig från första början, svårigheten var att hitta bilder. Men det löste ju sig, även om jag inte vet om alla bilder ens är morgonbilder... Dina övriga speglingar är fyndiga, roligt att det finns sådan på en muminmugg också! Nu går tanten ut och fotograferar mera...
åsa sa…
Spegel spegel på väggen där… att man inom psykiatrin speglar människor känns väl inte helt fel kan jag tänka mig.
Dikten är så fin 🤩 typiskt finländskt svårmod från de tusen sjöars land, svårmodet och dysterheten men med glimten i ögat som Mumin gestaltar så fint 😍
Vattenspegling har vi gemensamt i dagens Hoppa på tåget 🚂
Ha en fortsatt bra lördag så syns vi imorgon på skyltsöndag 👋
Anki sa…
En för mig helt ny dikt ... så talande och så fin!
Härliga bilder med allehanda speglingar!
Ha en fin lördagskväll!
Anna i Portugal,

jag gissar att det var en självklar sak både för min del och för Märthas del att hänvisa till Jarl Hemmers Spegling. Den har etsat sig fast i våra själar skulle jag våga påstå.
Beijinhos
LillaSyster,

vi är överens om detta med att det är bra att vara lite tokig. Livet blir mera levande och roligt då. Absolut.
Ha en fin kväll du med!
BP,

tack!
Det var lite dramatik om vad jag tror att är ett bi, så biodlare jag har varit är jag inte helt säker just nu. Jag ville rädda den men Wilhelm påtade ner den under vattnet...stackars varelse, jag tog upp den igen och faktum är att den överlevde.
Tack igen!
Märtha,
min tanke var en annan från början men så tog portugisiskan över lite väl mycket och då blev det så här. Dikten är ju underbar, som tonsatt ännu bättre. Dina foton ser ut som morgonfoton..jag ska se på dem igen...
Ja, muminmuggen har också sin spegling.
Ha det bra fotograftanten!
Åsa,

ja, det är ju också en bra reflektion , tänkte spontant på Snövit nu...Det är inte alls fel skulle jag våga påstå.
Jarl Hemmer bar på ett svårmod, det sägs att det handlade om en olycklig ungdomskärlek...Så olika vi tänker när det gäller dikten, för min del är det inget svårmod i den, bara en realitet...men så är jag ju finländare i grunden, haha..självklart så behöver jag se mig själv i spegeln.
Vi syns imorgon, ha det bra till dess och förstås längre än så också!

Anki,

ja, den dikten har kanske inte tagit sig över till Sverige som har så många bra diktare själv.
Tack Anki!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio