Färgsprakande fredag/ 17

 LillaSysters fredagstema gäller några veckor till och jag hänger med, visandes färger i min vardag.


 Det är fikontider, ett litet pelargonskott har börjat blomma och pennorna jag använder att anteckna med på intensivkursen i portugisiska bjuder också upp till en viss liten färgdans.



   Vem har sagt att vägarbeten är tråkiga? Rua Bom Jesus har fått nya rörläggningar...


    Ibland är det färggrant även på havet...


     För att inte tala om skönheten som prunkar i trädtopparna. Tulpanträden blommar för fullt igen.


    Hibiscushäckarna inte att förglömma, de blommar året om på den här ön.


    I Câmara de Lobos ligger fiskebåtarna och guppar i hemmahamnen...


   Förutom de som är upptagna förstås...


                  "Men, Karin, den där lilla röda är till salu" , fick maken ur sig när vi gick förbi..
                  En viss längtan ut på havet uppstod men nej men nej...så blir det inte. 
                  Ingen egen båt alltså.
                  
                  Fastän det inte är helt fel att längta heller...

                  

    Någon älskar Câmara de Lobos...

   

    Kapockträden har också börjat blomma....

    

    Alltså, man kan gå ner för räkning för mindre eller hur?

    

            Idag avslutar jag med ett äldre foto då mina egna barn var små. Ett ljuvligt minne från en dag
            då vi var ute på havet med båten och hade tagit i land på en ö i havsbandet. 
            Storasyster håller lillebror i handen på Skivgrundet med Ålands hav direkt utanför. 
            Älskade barn, nu vuxna med egna familjer och barn. 

            Ha en finfin fredag alla, här gäller läxläsning och kurs, på måndag har vi tent...
            Jag hoppas att vi ses i morgon på Hoppa på tåget och Skyltsöndag på söndag
            Snart normaliseras mina dagar igen och jag får mera tid för bloggandet och bloggläsandet. 


                                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Tove sa…
Ljuvligt! Ljuvligare! Ljuvligast!
Vardagen ger
om en ser
Så roligt se dina som små och vilket minne ni har där från Skivsundet 💖
Du har en kommentar hos mig om ditt inlägg på mitt inlägg idag:-)
Lycka till med tentan!
Znogge sa…
Så färgsprakande och fina bilder hos dig idag. Själv fastnade jag lite extra för hibiskusen och trädet.

Önskar en god fredag nu!
Åke sa…
Fikontider... lite orättvist ;) Riktigt färgglada bilder du bjuder upp med, de söts syskonen på ön där, rickigt gulligt... spännande att kliva upp på en ny ö och utforska, jag tror de har minnen för livet från era båtturer.
femfemman sa…
Så fint foto! Nostaglgi, et förstår jag!
Mums med solvarma fikon. Har "stulit" sådana då vi varit i "fikontrakter". Under veckans resa i södra England, så var det björnbär som stod för "gratismaten". Fanna massor av sådana längs stigarna. Men... jag gillar dem inte.. smakar ingen i min mun.
Tulpanträd blommar ett par gånger om året? Såg dem en gång i april...Lila trädet. Fantastiskt. God kväll!
Tove,

tack, javisst är det ljuvligt. vardagen ger för den som ser, helt rätt. Här sprakar det av färger året om.
Ja, det är ett tag sedan nu som den båtturen begav sig. Fina minnen är det absolut, ljuvliga.
Tack Tove, ska titta in.
Tack för lyckoönskan också. Behövs sannerligen, jisses...huvudet är som skumgummi just nu.
Det tar på att bli portugisiska men roligt är det.
Obrigada, bom fim de semana, tack och trevlig helg!
Znogge,

tack! Hibiskusen blommar året om här...trädet en till två gånger per år. Underbara och vackra.

Önskar dig detsamma!
Åke,

ja, livet är så, men här kan jag inte plocka svamp..mycket få i så fall.
De har minnen för livet de båda, av våra båtfärder som vi gjorde när de var barn. Fina minnen.
Tack Åke!
BP sa…
Bilden på dina barn är ljuvlig:-) Resten av din färgsprakande samling är underbara de med. Och Funchal bjuder ju på färg året om, inte minst vad gäller blommor, träd och växter.
Sedan är den "lilla röda" ju faktiskt riktigt söt om jag ska vara ärlig. Å i Funchal kan man ju ge sig ut hela året om man vill. Jag menar där finns ju inget is...

Lycka till med pluggandet och tentan på måndag. Gissar att du "avrapporterar" oavsett resultat;-)
femfemman,

Tack! Ja, jag hittade lite nostalgi helt plötsligt...
ja, det är verkligen mums med mogna fikon. Vi smaskar i oss medan tider är. Björnbär finns det här också, i parti och minut men jag är som du, är inte särskilt förtjust...de smakar inte så mycket alls. Sylt gör jag inte längre så andra får plocka dem.
Tulpanträdet blommar nog oftare, beroende på var de växer. Placeringen är avgörande tror jag.
Tack och god kväll önskar jag dig också!
BP,

ja, jag håller med, tänk så små de var en gång.
Funchal bjuder på färg hela året om.
Den lilla röda är ett skott jag har tagit någonstans ifrån...minns inte varifrån alls.
Ja, här blir det inte is, annat än i de högre regionerna.
Tack, jadå jag ger rapport, absolut. På tisdag får vi svaren...hujedamej, det är svårt men roligt.
Ditte sa…
Vackra bilder fyllda av färg och liv. Extra roligt att se barnen här på bilden på Åland.
Förstår att du har mycket med din intensivkurs i portugisiska men att ta sig än språket i det land där en bor är ju så viktigt och ger väldigt mycket. Har en inte språket förblir en ju en gäst eller besökare. Så även om en bor på plats. Ett språk är ju nyckeln till så mycket.
Kram!
Färgglatt verkligen! Så fint med all blomning hos er.
Lena i Wales sa…
Fikontider, ljuvligt! Älskar färska fikon.
Vackert tulpanträd och hibiscusbuskar älskar jag.
Frukterna, grönsakerna och blommorna är något jag saknar sedan mina år i Spanien, men familj och vänner har jag här.
Så fin bild av barnen!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio