Skyltsöndag 433

 Bloggvännen BP förvaltar Skyltsöndagstemat och vi som brukar vara med har jag länkat till här: 

 Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianGerd, KajsaLisaKlimakteriehäxan 

Mina skyltar för dagen ser ut så här: 


Fotona av idag är en vecka gamla. Bolette låg i hamnen men givetvis så var det lyftkranen som var målet. Det är ju en BP-dag idag. Idag finns för övrigt inte byggkranen kvar, de tog ner för någon dag sedan. 


Hos grannen nedanför oss där julstjärnan fanns tidigare ( den är totalt borta nu) så städas det ut..röjs dagarna i ände. Förändring är på gång. Lastbil efter lastbil far härifrån med saker och bråte. Casa lyser 
upp mitt  i allt 


Vi själva tog en rejäl långpromenad i värmen och drog iväg till Camara de Lobos och hem igen. Många kilometer blev det i den drygt 30 gradiga värmen. Cementfabrikens skylt måste förstås förevigas.


    Där står de tre tornen...

     

    Transisular....och många rullar med namn på....

    

   Rulle vid rulle


    När vi hade gått förbi såg det ut så här....

    

    Nej men titta, ett helt skyltförråd....som hittat.

    

Fyra fladdrande skyltar måste förstås få vara med idag. Den portugisiska flaggan, längst till vänster, sedan den madeiranska, EU flaggan och längst till höger Camara de Lobos-flaggan. 


                        Den här skylten måste med för att den står framför den intressanta bergväggen...

                        

    
    De lär ha väldigt god fisk på restaurangen...
    men vi vandrade vidare 

    
 
  Vacker gatukonst längs promenaden in i staden..Havet börjar här är översättningen

   

    Längs stranden mot Câmara de Lobos


   Skyltar på väggen....

   

    Älska jorden och....


    drömmen om....


att upptäcka havet


Översättningen är lite hackig...men lite ditåt vad gäller de tre vackra bänkarna. Rätta mig gärna den som kan

Ha en skön söndagskväll alla!

                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira






    
    



Kommentarer

LillaSyster sa…
Gott om skyltar hos dig och bänken ger ju bra skugga åt katten =)
Det är ingen småbåtshamn hos dig utan rejäla skutor som ligger där för ankare. En mycket varierad skyltskörd. Ha en fin kväll!
LillaSyster,

ja, här finns det skyltar i parti och minut.
Här ligger det alltsom oftast väldigt rejäla skutor. Bolette hör till de mindre.
Tack och tack detsamma!
Anonym sa…
Vad hände med julstjärna-grannen?

Stor maffig båt och lyftkran därtill 🤩 Dinabåtbesökare verkar vara från långväga hamnar… fraktfartyg som antagligen kommer och far med allehanda nödvändigheter.

Min far jobbade på en sådan båt så där för 100 år sedan när han var omkring 18 - 20 och han berättade väldiga historier om livet till sjöss. Då tog det månader att ta sig från Sverige ut i världen och hem igen.

Ha en skön söndagskväll 👋/åsa
Geddfish ♥ sa…
Det var en fantastisk skyltskörd i mångfald. Mycket i byggbranschen och på väggar.
Tackar för detta och ha en fin söndagskväll.
Ljus och Kärlek
Åsa,

först dog papegojan, så dog papegojmatten och lite senare hussen. Fina Fina och Koi, hunden flyttade till sonen som bor i en annan stad. Tydligen är det saker på gång nu när de storröjer...

De flesta fartyg som kommer in i hamnen här är kryssningsfartyg, de som fraktar går till en stad som heter Canical.

Ja, det har ändrat en hel del på de senaste hundra åren.

Ha en skön söndagskväll du med Åsa!
Geddfish,

tack, här finns det mångfald som du säkert minns.
Tack själv, njut av stunden, kvällen!
Ljus och kärlek även till dig!
BP sa…
Du har så rätt så - din Skyltsöndag är verkligen helt i min smak - industrimiljöer eller hur man kan kalla det;-) Förutom byggkranen är jag väldigt förtjust i cementfabrikens logotyp och de tre silon. Även kabelrullarna är så läckra.
Sedan är den blågula Camara de Lobod-flaggan väldigt vacker. Bergväggen är nästan surrealistisk. Och visst är espada en fisk som är speciell för Madeira. Minns att den var makens och min absolut favorit.

Som alltid - en härligt varierad Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)
BP,

tack! Vi är nog lite grann av samma kaliber där du och jag. Gillar den där speciella typen av miljöer. Finns mycket fint att titta på. Bergväggen är väldigt speciell, visar hur berget ser ut...också.
Ja, espada är fisken som man aldrig har sett levande..den finns på så djupt vatten här utanför att när den kommer till ytan är den död. Mycket omtyckt är den.
Tack själv BP!
Anki sa…
Som alltid en mångfaldig skyltning ... och vilken lycka att hitta ett skyltförråd :)

Anki

tack, ja, kan du tänka dig, mitt i allt så stod skyltförrådet där ! :)
Susjos sa…
Vilken tur att du fick med lyftkranen i din första bild, perfekt när det är BP:s favorit!
Fina flaggor, och jag fick lära mej nya flaggor!
Snyggt skyltat!
Kram!
christian sa…
Jodå, kranar är häftiga/mäktiga!
Men det var mig en bedrövlig utsikt ni har fått, deprimerande. Däremot är bilderna därefter trevliga, inte minst perspektiven. Skyltförrådet kan du ju besöka när du får "ebb i skyltkassan" ;)
Fina flaggor å ännu en restaurant du inte besökt :)
Bäst gillade jag stenbänkarna med text, framförallt katten som ligger å jäser......

Ha en fin vecka!
Paula sa…
Ser ordet Ama på en av bänkarna och tänker förstås på allas vår Ama som nu sover den eviga sömnen...betyder Ama älska? Älskling? Det hade jag ingen aning om....
Annars är jag gladast i flaggorna, kände inte till den Madeiranska flaggan, häftig lila färg där, inte så vanligt. jag har ju sett en himla massa flaggor nyss under friidrotts-VM och även försökt lära mig nationsförkortningarna, inte helt lätt så jag lär glömma dem tills OS nästa år.
Alltid annorlunda och spännande skyltar på fina Madeira. Hoppas språkveckan blir fin! Kram från pörtet
Bloggblad sa…
Så mycket spännande miljöer ni har runt omkring er!
byblixtra sa…
Det verkar vara en riktigt röjning hos grannen som behöver flera lastbilar för att köra bort "skärpet". Casa har en snygg påse.
Fin bild på cementfabrikens torn.
Ja, där var det många kabelrullar. Det är något visst med dem. Jag skulle kunna ha ett helt gäng! :-D (utan kabel).
Ett sånt skyltfynd till Skyltsöndag med skyltförrådet. :-)
Det var en vacker bergvägg och där kan jag se flera ansikten i den rostfärgade delen.
Fin gatukonst och fin text på bänkarna och så kissen som ligger under bänken "drömmen om"...ett hem kanske?
Härlig skyltsöndag!
Susjos,

ja, det är viktigt det där med lyftkranen med tanke på att BP ska bli glad och nöjd.
Tack!
Kommer på besök så snart jag har läst min portugisiska läxa .
Kram!
christian,

Häftiga/mäktiga är bara förnamnen!
Den bedrövliga utsikten är temporär, saker är på gång...så jag känner mig inte alls deprimerad utan bara positiv.
Ännu en restaurant som jag inte har besökt, skam nog men vi har det i planerna när våra vänner återkommer från sin nordiska sommar. Då ska det bli espada preta.
Stenbänkarna är mina favoriter också och katten den absoluta.

Ha en fin vecka du med!
Paula,
givetvis tänkte jag på Ama jag också...🤍
Infinitivformen att älska är amoroso på portugisiska och ama är en form av verbet. Jag älskar dig heter amo te...
Jag har inte läst det verbet ännu så helt klarar jag inte att översätta det ordet men ama är mera en utropsform skulle jag tro.

Färgen lila, ljuger lite på flaggan i solljuset. Madeiraflaggan är blå, röd och gul, precis om den åländska är. Jag antar att madeirensarna använder den portugisiska flaggan i tävlingar.
Språkveckan så här långt är intensiv och rolig. Gillar kursen mycket.
Kram från gränden.
Bloggblad,

ja, vi har massor att upptäcka och se ännu. Här blir det aldrig tråkigt.
Byblixtra,

ja, det är en rejäl röjning, troligen för att det ska renoveras.
Dels har det fina röjet åkt till barnen och resten försvinner på annat sätt. Slutröjningen är i gång. Efter ett långt liv på samma ställe blir det grejer, det kan man lugnt påstår.
Kabelrullar är fina, jag gillar dem jag också.
Tack för alla superlativa ord, de värmer!
Ditte sa…
Vilken härlig, varierad och välfylld Skyltsöndag. Och visst är det roligt att ha mycket runt sig där en kan fastna med blicken och kamerans objektiv. Roligt att gå med.
Kram
Lena i Wales sa…
Kul skyltinlägg!
Gillar flaggor, men är inte så bra på vad det visar. Min son är en fena på detta. Han har lärt sig dessa genom sitt fotbollsintresse. Samma som i Spanien med att man använder ofta lokala flaggor, tror inte detta är vanligt i Sverige.
Ha det bra!
Znogge sa…
En jättesnygg och varierad skyltning hos dig. Ja, den grannen ser ut att behöva rensa ut ett och annat. Det blir lätt att man samlar på sig...

Önskar en fin onsdag!
Guldkryckan sa…
En rejäl skyltning här, uppskattas av undertecknad.
Fint att ha sådant i sin omgivning så man kan "skylta" på detta vis.

Ha en fin kväll.
Ditte,

Tack!
Ja, här finns det rikligt med motiv att ta, bara att ta för sig.
Tack för att du gick med oss!
Kram
Lena i Wales,

tack!
jag är inte särskilt bra på detta med flaggor jag heller. Fotbollsintresset, idrottsintresset generar en hel del annat samtidigt. Bra så. Här har varje Câmara sin egen flagga.
Jag vet att det finns olika flaggor även i Sverige men troligen inte i idrottsliga sammanhang. Skåne har, Jämtland har..osv.
Ha det bra du med!
Znogge,

tack!
Grannarna finns inte längre men fanns på jorden i 90 års tid så ...det samlas på hög. Nu är det snart uppstädat och sen får vi se vad som händer.

Önskar dig detsamma!
Guldkryckan,

tack!
ja, skyltar finns det gott om här, hur många som helst, bara att ta för sig.
Ha detsamma du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio